2024-01-29, 14:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Men då har du inte tagit hänsyn till naturens sänkor. Ökningen kommer från oss. Till mer än 100 procent. Precis som temperaturökningen.
Sänkorna framgår ju av bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du vet mycket väl att vad Stoix hävdar om att bara 3-4% av ökningen i CO2-halt beror på våra utsläpp är fel, men likafullt kan du bara inte hålla dig från att hålla med honom genom att låtsas missförstå vad han säger.
Jag utgår från att det beror på hopblandning med människans andel av utsläppen, vilket jag också påpekade.
Citera
2024-01-29, 14:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Om du inte ens vet detta, varför sitter du och diskuterar klimatet?

https://est.ufba.br/sites/est.ufba.br/files/kim/medievalwarmperiod.pdf

Har du ingen trovärdig källa?

Ja, ok. Vad är det för mening att fortsätta.
Jag droppar denna iaf.
https://gist.github.com/priscian/81099e9332c86800d538542fb7027eaf

Där finns en mängd referenser du kan titta på om du mot förmodan skulle vilja.
Ta dig åtminstone igenom Easterbrooks refenser.
Citera
2024-01-29, 14:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sänkorna framgår ju av bilden.

Jag utgår från att det beror på hopblandning med människans andel av utsläppen, vilket jag också påpekade.
Det är människan som står för ökningen. Hela ökningen. Håller du med om en sådan trivial sak?

Och att naturen i sig är en nettosänka?
Citera
2024-01-29, 14:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är människan som står för ökningen. Hela ökningen. Håller du med om en sådan trivial sak?

Och att naturen i sig är en nettosänka?
Det kan jag inte veta eftersom det inte finns några bevis på exakt hur koldioxiden fördelas.
Citera
2024-01-29, 15:09
Medlem
Citat:
Om du inte ens vet detta, varför sitter du och diskuterar klimatet?

https://est.ufba.br/sites/est.ufba.br/files/kim/medievalwarmperiod.pdf
Så du hittar ett kapitel i en bok av en känd förnekare som Don Easterbrook. PAGES2K är en mer realistisk skattning av en stor grupp etablerade paleoklimatologer, men det finns åtskilliga andra:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Temp_anomalies_2000yrs_pages2k-en.svg
Citera
2024-01-29, 15:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det kan jag inte veta eftersom det inte finns några bevis på exakt hur koldioxiden fördelas.
Om du bara följer samma texten du tog utdraget från skeptical science, som du verkar ha accepterat. Vad framgår i den?

Sedan är det märkligt hur du föredrar översättning framför originalspråk. Har du svårigheter med engelska?

Den CO2 som naturen släpper ut (från haven och vegetationen) balanseras av en naturlig absorbering från haven och vegetationen. Människans utsläpp rubbar denna naturliga balans och har inneburit en förhöjning av CO2-nivåerna till nivåer som inte skådats på 800 000 år. Det är till och med så att människan släpper ut 26 gigaton CO2 varje år, medan CO2-nivåerna i atmosfären endast ökar med 15 gigaton varje år. Detta visar oss att mycket av människans CO2-utsläpp absorberas av marken.

Vad betyder det?

Är inte hur de beskriver kolisotopernas förändring övertygande? Varför inte?
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-29 kl. 15:14.
Citera
2024-01-29, 15:15
Medlem
Citat:
Att vi tar oss ur en istid är anledningen att vi ser att klimatet värms, precis så som det gjort miljontals gånger tidigare.
Vi tar oss inte ur en istid, vi var långsamt på väg mot kallare klimat innan våra utsläpp tog fart. Troligen hade det inte blivit tillräckligt kallt för att starta en ny istid närmaste tusentals åren, men att påstå att vi är på väg ur en istid är att helt bortse från fakta.
Citat:
Knappast, vi har veka korrelationer och post-hoc förändrade klimatmodeller.
Vi har teorier baserade på fysik som fungerar i alla andra sammanhang. Effekten var beräknad teoretiskt innan vi vare sig hade mätningar av hur CO2-halten eller temperaturen steg.
Citat:
Ser vi istället till historisk data så finns det ingen korrelation, alls.
Ser vi till istidscyklerna är korrelationen extremt stark. Nu är det lite missledande att bara titta på korrelation. Vi har aldrig haft någon situation motsvarande nuvarande med stora CO2-utsläpp så vi har ingen bra historiska analogi, under istidscyklerna var CO2 en positiv återkoppling. PETM brukar framföras, men den var tiopotenser långsammare.
Citera
2024-01-29, 15:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om du bara följer samma texten du tog utdraget från skeptical science, som du verkar ha accepterat. Vad framgår i den?

Sedan är det märkligt hur du föredrar översättning framför originalspråk. Har du svårigheter med engelska?

Den CO2 som naturen släpper ut (från haven och vegetationen) balanseras av en naturlig absorbering från haven och vegetationen. Människans utsläpp rubbar denna naturliga balans och har inneburit en förhöjning av CO2-nivåerna till nivåer som inte skådats på 800 000 år. Det är till och med så att människan släpper ut 26 gigaton CO2 varje år, medan CO2-nivåerna i atmosfären endast ökar med 15 gigaton varje år. Detta visar oss att mycket av människans CO2-utsläpp absorberas av marken.

Vad betyder det?

Är inte hur de beskriver kolisotopernas förändring övertygande? Varför inte?
Ett blogginlägg är inget bevis.

Jag valde artikeln för bilden är så enkel och tydlig (jag har lärt mig att du nästan alltid missar vad jag försöker säga). Tyvärr hjälpte det inte för du missade sänkorna trots att de framgår så tydligt.
Citera
2024-01-29, 15:20
Medlem
liffens avatar
Citat:
Större delen av allt inkommande ljus är i synligt eller nära IR som inte absorberas av atmosfären. Den beskrivning du ger passar bättre på värmestrålningen som kommer från marken. Den absorberas i större grad av atmosfären och strålar då delvis tillbaka. Det där med hälften skulle vara sant om atmosfären var en tunn skiva som absorberade. I verkligheten är den tjock och strålningen kan absorberas och återutsändas många gånger.

Konstigt nog brukar det bli mörkare när solen går i moln.
Citera
2024-01-29, 15:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ett blogginlägg är inget bevis.

Jag valde artikeln för bilden är så enkel och tydlig (jag har lärt mig att du nästan alltid missar vad jag försöker säga). Tyvärr hjälpte det inte för du missade sänkorna trots att de framgår så tydligt.
Va? Var missade jag sänkorna? Det var jag som påtalade dem där du ignorerade dem.

Men så bra iaf. Nu när du känner till sänkorna, så kan du jämföra dessa med de naturliga källorna och använda lite logik och titta vilken av dem som är störst.

Men jag kan servera dig lite till.

Om du jämför sänkorna med källorna kommer du att se att sänkorna är större än källorna, vilket innebär att naturen tar ut mer koldioxid än den tillför till atmosfären.

Slutsats: koldioxidhalten i atmosfären borde avta.

Det gör den inte.

Det är sällan förnekelse är så svart vit som i detta fall hos dig, Totius. Du kan inte ens erkänna att människan står för CO2 ökningen.

Allt tar emot.
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-29 kl. 15:26.
Citera
2024-01-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Konstigt nog brukar det bli mörkare när solen går i moln.
Och vad har det med saken att göra? Jag trodde vi diskuterade CO2 och växthuseffekten. Moln stoppar både synligt ljus från solen, vilket kyler, och värmestrålning från marken, vilket värmer. Båda effekterna är ungefär lika stora.
Citera
2024-01-29, 15:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi tar oss inte ur en istid, vi var långsamt på väg mot kallare klimat innan våra utsläpp tog fart.
Data som suppose visar i sitt inlägg nyligen tyder inte på att vi var på väg mot ett kallare klimat:
https://www.flashback.org/sp87185219
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in