2024-01-28, 11:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läste en ny teori. Att Lisbets uppgifter om två personer stämmer. Men att dessa två ska ha skjutit mot Palme med varsitt skott. Något av en hittepåteori kan jag tycka, men intressant ändå.

Spekulationer är roligt. Hur skulle man få in SE i detta? Jag har en tanke..

Man kan vid jämförande undersökning inte med säkerhet säga att de båda palmekulorna utskjutits ur samma vapen.
Citera
2024-01-28, 11:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Tack. Det står ju att det här sker i samband med att ambulansen kom. Då var ju inte SE där enligt sin egen berättelse. Supervittnet och polisen var ju efter det att han kom tillbaka efter utflykten i gränden.

Om vi ska tro på SE så beskrev han ju att den polis som ”nekade” honom var nytillkommen. SE såg ju enligt egen utsaga både GS och IW komma som dom två första och sedan såg han dom stå framför bilen. Det är inte särskilt klockrent att han såg IW stå där och vara brysk mot LP för att sedan uppfatta honom som nytillkommen.

Båda dessa uppgifter pekar bort från att IW var den polis han pratade om. En enklare förklaring om vi ska förlita oss på SE, är att det verkligen var som han sa, en polis som inte var där från början, dvs en nytillkommen.

Kanske man kan pröva den teori som jag torgför, dvs att han inte uppfattade LJ som mördaren på mordnatten och att han därför inte hade någon egen iakttagelse att komma med?

Polisen: Har du sett mördaren?
SE: Nej, det har jag inte.
Polisen: Tack. Då behöver vi inte dig, då kan du gå.

SE kände sig kanske överkörd och mindes detta på ett annat sätt senare? Oavsett så funkar teorin utan eller med signalement från LP. Dessutom funkar den med uppgifterna från väktarna.

Det är såklart svårt att dra några slutsatser.
Enligt SE så ska Olof precis bäras in i ambulansen. (I senare förhör hade "ambulansen anlänt")
Och som du uppmärksammade från Windén/Söderström att ambulansen "var på väg" eller precis hade anlänt.
Som sagt, vilka slutsatser går egentligen att dra här?
Är det något som omöjliggör SE's uppgifter?

För egen del tycker jag det blir märkligt om SE skulle ha ljugit om detta (än märkligare om han inte ens var på mordplatsen) samtidigt som denna händelse med Windén och Delsborn inträffar.
Att Delsborn tycker sig ha sett en GM med rock och herrhatt, att Windén skyndar sig tillbaka till polisbilen för att larma ut signalementet(och alltså inte står kvar och tar fler uppgifter från andra vittnen).

Ja, gällande hur Windén och Söderström rör sig på mordplatsen, så har vi ju uppgifterna från dom själva att de även varit framme vid Olof, medan SE nämnt att de bara stod och hängde vid polisbilen?
Går som sagt bara att spekulera här också, men om SE inte skulle ha varit vid mordplatsen utan ljugit om detta är det kanske lite märkligt att han inte tror att polisen skulle varit framme alls?
Det borde man väl ändå förutsätta?

För vittnet SE så kan det ju förklaras med att de(Windén och Söderström) till största delen stod vid polisbilen? SE kan ha sett dem varit framme, men inte nämnt detta. Eller helt missat det då han fokuserade på annat? O.s.v.

Angående LJ, så kan det nog vara så som du skriver. Att han först inte uppfattade LJ som GM, men blev mer osäker på detta "när han fått tid att reflektera"?

Men angående det "han hade att berätta", så var det ju ändå Lisbeths uppgift.
Det är ju detta han konsekvent nämner. Lämna hennes uppgift om mörkblå täckjacka till polisen.

Med det sagt så jag anser Windéns agerande som helt korrekt i den där situationen.
Poliserna jagade en gärningsman och var i stort behov av ett signalement.
Windén fick ett och var då tvungen att omgående larma ut detta och skulle begå tjänstefel om han stannade kvar och tog uppgifter av flera vittnen. Det var bråttom där.
Dock går det inte att försvara att poliserna inte tog namn på fler vittnen än dom gjorde efter detta. Totalt 9st.
Möjligen att det blev kaos då identiteten på Palme framkom och att det skulle vara en del av förklaringen?
Citera
2024-01-28, 11:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läste en ny teori. Att Lisbets uppgifter om två personer stämmer. Men att dessa två ska ha skjutit mot Palme med varsitt skott. Något av en hittepåteori kan jag tycka, men intressant ändå.

Spekulationer är roligt. Hur skulle man få in SE i detta? Jag har en tanke..

Min tolkning av Lisbeths "2 män" är att det handlar om de 2 hon sett i Gamla Stan, där hon på mordplatsen tycker sig ha sett en av dom.
Väl medveten om att Rimborn hela tiden var av uppfattningen att det handlade om mordplatsen och 2 män där.

Gällande 2 olika män som skjutit, så bör man nog ta fasta på vittnesuppgifterna innan man springer för långt iväg med den hypotesen.
(Typ Youtube-Matte som försöker klämma in en GM bakom betongpelaren vid Tunnelbane-nedgången)

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man kan vid jämförande undersökning inte med säkerhet säga att de båda palmekulorna utskjutits ur samma vapen.

Men tillsammans med övriga uppgifter så bör nog sannolikheten öka att de är utskjutna ur samma vapen?
Endast 2 kulor funna, vittnesuppgifterna om att smällarna(rökmoln/flamma) kom från personen bakom paret Palme. etc.
Citera
2024-01-28, 12:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok, det han uppger i det första sumariska förhöret samt i SvD och Aftenposten tycks avvika.

Men det här du anger om att han ändrar mellan olika versioner senare, jag kan inte alls se det?

Det enda jag kan uppfatta är att han över tid flyttar sin rusch allt längre efter GM:s flykt.

Så "förväxling" gäller inte längre, utan det handlar om att förstärka en viss version av förloppet?
Jag skulle nog inte lägga någon större vikt vid vad SE säger, han ljuger ju som en häst travar. Den enda förväxling som har skett här (och som verkar vara den som gav upphov till det felaktiga signalementet i TV) var väl den som skedde när piketpoliserna i kaoset under mördarjakten längs flyktvägen råkade få signalementet på Lars J av Ahmed och/eller Yvonne. I Aftonbladet var man redan tidigt inne på den förklaringen:
"Under sin jakt på mördaren är det inte otänkbart att Lars själv förväxlats med gärningsmannen av andra vittnen."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA
Att det var så det hade gått till anade nog Lars J själv ganska tidigt, och det här bekräftades sedan av både vittnet Ahmed och av polisen Djurfeldt. Sedan bidrog kanske Lisbeths sammanblandning av Anders B och SE också till förvirringen här, men det tror jag hade mindre inverkan på signalementet än den här förväxlingen med vittnet Lars J.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-28 kl. 12:20.
Citera
2024-01-28, 12:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tips från mordcoachen. Om du som GM placerar dig på ett par armlängders avstånd från mordoffret och GM så kan du passa på att iklä GM samma utstyrsel som den du påstår att LP uppger istället för att hitta på en mindre trovärdig historia om att stirra ner i klockan hela vägen för att förklara det märkliga att inte notera något av det som händer.

Ja, överdrivet klocktittande är väl ett av få tänkbara val om man nu ska prestera en förklaring till att inte ha noterat någon av tilldragelserna i omgivningen.

GM-SE kan ju dock som "vittne" lämna trovärdiga uppgifter om Sveavägen vid tidpunkten han befann sig där. Han behöver inte berätta att han noterade och minns exakt vad det var för gestalter som gick 20 meter framför honom och att han gick ikapp dem. Han gick i sin egen värld och plötsligt hör han två skott, tittar upp och ser en revolverman i "lämpligt" (förledande) signalement avlägsna sig från platsen en bit längre fram på gatan.

Det föreslår jag. I första hand hade jag givetvis föreslagit att bara ligga lågt och inte göra något väsen av sig alls. Och vid oro för utpekanden - posera inte i tidningar och tv och berätta hur oerhört nära skotten du befann dig.

Coachen hävdar: "så kan du passa på att iklä GM samma utstyrsel som den du påstår att LP uppger". Var det inte precis det han gjorde? Genom att hävda att han inte såg något av händelsen, på grund av klocktittandet, kan han skjuta över ansvaret för detta, felaktiga, signalement på LP.

Psyop-proffset Skandiamannen överträffar coachen?

Du har ju själv konstaterat att han inte behövde titta på någon klocka, eftersom han hade gott om tid.

Ändå verkar klocktittandet vara den enskilt viktigaste händelsen för SE den kvällen.

Det, samt att han inte såg NÅGONTING när han stod på Luntmakargatan.

Han aktar sig dessutom noga för att nämna väktarna (först 1989) och trappen ...

Framträdandet i tidningar och TV kan tolkas som ett försvarstal inför en anklagelse som ligger i luften.

Vilket den också gjorde om man tittar på Irvells Skandia-operation från april-maj 1986.
Citera
2024-01-28, 12:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är såklart svårt att dra några slutsatser.
Enligt SE så ska Olof precis bäras in i ambulansen. (I senare förhör hade "ambulansen anlänt")
Och som du uppmärksammade från Windén/Söderström att ambulansen "var på väg" eller precis hade anlänt.
Som sagt, vilka slutsatser går egentligen att dra här?
Är det något som omöjliggör SE's uppgifter?

För egen del tycker jag det blir märkligt om SE skulle ha ljugit om detta (än märkligare om han inte ens var på mordplatsen) samtidigt som denna händelse med Windén och Delsborn inträffar.
Att Delsborn tycker sig ha sett en GM med rock och herrhatt, att Windén skyndar sig tillbaka till polisbilen för att larma ut signalementet(och alltså inte står kvar och tar fler uppgifter från andra vittnen).

Ja, gällande hur Windén och Söderström rör sig på mordplatsen, så har vi ju uppgifterna från dom själva att de även varit framme vid Olof, medan SE nämnt att de bara stod och hängde vid polisbilen?
Går som sagt bara att spekulera här också, men om SE inte skulle ha varit vid mordplatsen utan ljugit om detta är det kanske lite märkligt att han inte tror att polisen skulle varit framme alls?
Det borde man väl ändå förutsätta?

För vittnet SE så kan det ju förklaras med att de(Windén och Söderström) till största delen stod vid polisbilen? SE kan ha sett dem varit framme, men inte nämnt detta. Eller helt missat det då han fokuserade på annat? O.s.v.

Angående LJ, så kan det nog vara så som du skriver. Att han först inte uppfattade LJ som GM, men blev mer osäker på detta "när han fått tid att reflektera"?

Men angående det "han hade att berätta", så var det ju ändå Lisbeths uppgift.
Det är ju detta han konsekvent nämner. Lämna hennes uppgift om mörkblå täckjacka till polisen.

Med det sagt så jag anser Windéns agerande som helt korrekt i den där situationen.
Poliserna jagade en gärningsman och var i stort behov av ett signalement.
Windén fick ett och var då tvungen att omgående larma ut detta och skulle begå tjänstefel om han stannade kvar och tog uppgifter av flera vittnen. Det var bråttom där.
Dock går det inte att försvara att poliserna inte tog namn på fler vittnen än dom gjorde efter detta. Totalt 9st.
Möjligen att det blev kaos då identiteten på Palme framkom och att det skulle vara en del av förklaringen?

Nej, det är inget som omöjliggör SEs uppgifter, det handlar för mig mer om vad som är mest troligt med besvärliga vittnesuppgifter. Det blir en enkel logik om vittnet SE inte pratade med IW, utan istället med en nytillkommen polis som han sa. Dessutom blir det enkelt om han inte tänkte på LJ som mördaren där och då. Då hade han inget att säga om någon mördare på mordnatten, varken till polisen ifråga eller väktarna.

Om en stressad polis frågade om han hade sett mördaren och han svarade nej, kanske polisen snabbt sa att då behöver du inte lämna namn mm. Du kan gå. Varefter polisen gjorde något annat och inga fler meningsutbyten han ske (t ex att han ville få fram LPs uppgifter om han nu hade dom)?

Om han som vittne inte uppfattade LJ som mördaren på mordnatten har detta triggats av något dagen efter istället och inte av det LP sa på mordnatten. Man måste fråga sig vad som fick honom att reflektera över det?

IW gjorde nog så gott han kunde tycker jag det verkar som. Att polisen inte gjorde ett bra jobb tror jag beror på att de vara chockade. Frågan är hur bra man skulle gjort det själv? Säkert en extremt obehaglig situation som jag inte skulle velat befinna mig i.
Citera
2024-01-28, 12:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men tillsammans med övriga uppgifter så bör nog sannolikheten öka att de är utskjutna ur samma vapen?
Endast 2 kulor funna, vittnesuppgifterna om att smällarna(rökmoln/flamma) kom från personen bakom paret Palme. etc.

Ja, det finns ingen anledning att betvivla att de kulorna passerat samma lopp. Men den tekniska jämförande undersökningen innebär inte att man kan sluta sig till det.

Det där är lite intressant "på riktigt" i relation till möjligheten att kunna binda ett vapen till mordkulorna.

Man uttalar alltså att man inte med säkerhet kan säga att de båda palmekulorna är utskjutna ur samma vapen. Dvs, hade man mordvapnet, hade man inte med säkerhet kunnat binda mordkulorna till det.

Men, som man får tolka detta, den tekniska undersökningen kan med viss säkerhet säga att de två palmekulorna är utskjutna ur samma vapen. Och det torde då även gälla en provskjuten kula från ett misstänkt mordvapen som inte använts sedan 1986.

Ett sedan 1986 oanvänt mordvapen skulle enligt detta alltså tydligt utmärka sig i jämförelse med de 800 provskjutna revolvrarna i utredningen.

Det vore intressant att ta del av protokollet från den jämförande tekniska undersökningen av palmekulorna.
Citera
2024-01-28, 12:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

..
Det föreslår jag. I första hand hade jag givetvis föreslagit att bara ligga lågt och inte göra något väsen av sig alls. Och vid oro för utpekanden - posera inte i tidningar och tv och berätta hur oerhört nära skotten du befann dig.
Ligga lågt tills någon av Skandiaväktarna hör av sig till polisen, "jo det är så att en anställd här på Skandia lämnade huset ett par minuter före mordet, något av signalementen stämmer in på honom. Det nämndes nåt om liten väska, stålbågade glasögon också har jag för mig, vi har vårt kontor 50-60 meter från mordplatsen. "

Han vet ju inte om något av de kommande signalementen kommer träffa ännu hårdare, bättre att förekomma än förekommas.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-28 kl. 12:41.
Citera
2024-01-28, 12:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ligga lågt tills någon av Skandiaväktarna hör av sig till polisen, "jo det är så att en anställd här på Skandia lämnade huset ett par minuter före mordet, något av signalementen stämmer in på honom. Det nämndes nåt om liten väska, stålbågade glasögon också har jag för mig".

Ja, att ringa in och anmäla sig som vittne 1/3 är mycket rimligt gjort av den GM som känt befunnit sig på platsen.

Men mycket begärt av GM att förmå sig att agera så förnuftigt i den här unikt pressande situationen.

Och sen låta sig med det nöja givetvis. Och inte börja klampa runt som en hel elefanthjord.
Citera
2024-01-28, 12:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, att ringa in och anmäla sig som vittne 1/3 är mycket rimligt gjort av den GM som känt befunnit sig på platsen.

Men mycket begärt av GM att förmå sig att agera så förnuftigt i den här unikt pressande situationen.

Och sen låta sig med det nöja givetvis. Och inte börja klampa runt som en hel elefanthjord.
Åtminstone det han gjorde den 1 mars var om inte enligt instruktionsboken så nästan, vad fan skulle han göra. Han förväxlade sig både hos kollegorna och polisen, agerandet senare blir möjligen lite mer komplicerat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-28 kl. 12:50.
Citera
2024-01-28, 13:48
Medlem
Citat:

Ligga lågt kan han väl inte göra när han återvänder till Skandia 23"40 helt utslagen...

Vart han han varit i 20min om signalemen börjar träffa honom ?

Sen menar väl många att han är jävligt korkad som GM som hör av sig och spelar vittne dagen efter !

Som vi har sagt tidigare i tråden så har han faktiskt inte mkt att förlora ...

Har någon sett honom tydligt skjuta Olof så åker han dit oavsett...

Har någon bara sett honom gå bakom Palme på Sveavägen så har han en liten chans med förväxling...

Ännu bättre nu , lite spretiga signalement och en utstämplingstid på 23:19 då kan Engström lyckas med det han gör...

Så vad har han eg att förlora när han själv nog tror att folk sett honom !?

Som GM så hade han tur men det blir så med mord ibland att tillfälligheter gör att en GM har mkt tur. .
Citera
2024-01-28, 14:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, det är inget som omöjliggör SEs uppgifter, det handlar för mig mer om vad som är mest troligt med besvärliga vittnesuppgifter. Det blir en enkel logik om vittnet SE inte pratade med IW, utan istället med en nytillkommen polis som han sa. Dessutom blir det enkelt om han inte tänkte på LJ som mördaren där och då. Då hade han inget att säga om någon mördare på mordnatten, varken till polisen ifråga eller väktarna.

Om en stressad polis frågade om han hade sett mördaren och han svarade nej, kanske polisen snabbt sa att då behöver du inte lämna namn mm. Du kan gå. Varefter polisen gjorde något annat och inga fler meningsutbyten han ske (t ex att han ville få fram LPs uppgifter om han nu hade dom)?

Om han som vittne inte uppfattade LJ som mördaren på mordnatten har detta triggats av något dagen efter istället och inte av det LP sa på mordnatten. Man måste fråga sig vad som fick honom att reflektera över det?

IW gjorde nog så gott han kunde tycker jag det verkar som. Att polisen inte gjorde ett bra jobb tror jag beror på att de vara chockade. Frågan är hur bra man skulle gjort det själv? Säkert en extremt obehaglig situation som jag inte skulle velat befinna mig i.
Kan det inte vara så enkelt som att det som fick honom att reflektera över LJ bara är tiden.

Om han först ser en man i gränden som uppenbarligen inte flyr från platsen och inte har något uppseendeväckande kroppsspråk kanske han inte direkt tänker intuitivt att det kan vara mördaren.

Men sedan kommer han hem och funderar på om det inte är en märklig slump att han såg en man i vad som verkade vara en mörkblå täckjacka i den riktning som mördaren med mörkblå täckjacka försvann.

Och sedan släpper detta då han får info om LJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in