• 2
  • 3
2024-01-27, 14:29
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aida1974
Enligt Semesterlagen gäller att man är berättigad 25 semesterdagar per semesterår men endast de intjänade dagarna kan nyttjas som betalda. Tjänar man inte in 25 dagar så får man obetalda semesterdagar upp till den lagstadgade.

Exempel: du tjänar in 20 dagar betald semester och får ordinarie lön samt eventuellt semestertillägg om det står i kollektivavtalet. Då får du ta ut ytterligare 5 dagar som obetalda, vilket genererar löneavdrag.

Jag har aldrig hört talas om att man kan vara berättigad obetald semester om man tjänar in fler semesterdagar än den lagstadgade (25 semesterdagar). Dina 30 semesterdagar är ju för att företaget vill ge bättre villkor än vad lagen säger och ger dig då 5 extra semesterdagar.

Vill du ta ut ytterligare ledighet så lutar det mot att du får ta tjänstledigt, vilket bör minska din betalda semester antingen samma år eller nästa år beroende på om företaget tillämpar sammanfallande semesterår eller om du tjänar in semester första året du arbetar för att kunna nyttja betald semester nästkommande semesterår.

Det bör framgå i det kollektivavtalet som tillämpas.

Det är helt enkelt några parametrar som kan spela in. Men jag får helt enkelt ta upp det med chefen.
Citera
2024-01-27, 14:32
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, missade att det gällde kommun/region. Kan du förhandla om att du endast vill ha en 80% tjänst? Då får du mer ledigt men jag tror tyvärr det blir svårt att klumpa ihop de lediga dagarna utan kommer infalla en viss dag varje vecka.

Tanken är att ha någon typ av deltid i vilket fall. Vill bygga upp en egen verksamhet på fritiden. Men ja en sådan lösning kan funka. Min erfarenhet säger mig att det blir för mycket med 100 % på en arbetsplats inom vården i vilket fall.
Citera
2024-01-27, 14:33
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man kan dock semesterväxla. Kanske inte 3 veckor, men en vecka extra kan man fixa ,,(mot att man inte får någon semesterersättning) (kommunanställd)

Jag ska göra tvärtom, har rätt mycket sparat så ska växla in dem mot tjänstepension istället. (Statligt anställd)

Bra idé! Allt är välkommet tänker jag.
Citera
2024-01-27, 14:36
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Allt är en förhandling. Jag försökte på förra jobbet få lägre lön och mer semester men det gick inte. Nu har jag de två senaste anställningsavtalen rätt till en månads tjänstledighet om året istället.

Mitt tips är att var öppen med vad du vill och se vad som funkar.Lättaste sättet att kunna få som man vill är ju faktiskt att säga vad man vill. Det kanske inte funkar att du har all ledighet när folk vill nyttja dig och sen när ingen vill ha dina tjänster ska du jobba.

Det är lite så jag har tänkt. Vara öppen med hur jag vill ha det och se om det finns några sätt att lösa det på. Kanske lite mer ledighet och viss flexibilitet hos mig med några "zoom" sessioner där det behövs.

Jobbar du privat eller inom offentligsektor ?
Citera
2024-01-27, 18:40
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har svårt att tänka mig att kollektivavtalet sätter stopp för det. Då det gäller obetalda dagar så räcker det ju att sätta ner tjänstgöringsgraden till säg 80-90%?

Svårt att tänka dig? Ha så är det hursomhelst (arbetar med arbetsrätt i kommun) men du har rätt i att en minskad ssg ger fler obetalda dagar.
Citera
2024-01-27, 18:44
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdnaukhoff
Bra idé! Allt är välkommet tänker jag.

I de avtal jag sett avseende semesterväxling får du 6dagar från 40års ålder så har de den möjligheten så ska du absolut göra det.
Sen tror jag många chefer ser en uppsida i tjänstledig personal om det infinner sig under lågsäsong. Frågan är som andra påpekat fri så jag håller tummarna för dig 👍
Citera
2024-01-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Svårt att tänka dig? Ha så är det hursomhelst (arbetar med arbetsrätt i kommun) men du har rätt i att en minskad ssg ger fler obetalda dagar.

Ja, för kollektivavtalet är ett golv, inte ett tak.
Citera
2024-01-30, 21:16
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, för kollektivavtalet är ett golv, inte ett tak.

Nu blir det OT
Vanligt feltänk men det är beroende på vad kollektivavtalet medger. I detta avtal medger inte kollektivavtalet individuella lösningar så det är inte ett golv i det avseendet du tänker.
I andra delar öppnar kollektivavtalet upp för andra lösningar (ofta krav på ett lokalt kollektivavtal).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in