Citat:
Ursprungligen postat av
sigurdnaukhoff
Inom ca 18 månader kommer jag börja ett nytt arbete som psykolog på landsbygden.
Jag är 40 + och får således 30 dagar per år i semester.
Mitt drömläge vore ca 3 veckor till semester per år så familjen skulle ha tid att åka till solen november och februari. Ekonomiskt är vi vana att leva relativt snålt och resorna blir inte speciellt dyra så min tanke är: Att be om 3 veckors obetald semester som en del av ett anställnings avtal.
Har någon annan haft det så ?
Enligt Semesterlagen gäller att man är berättigad 25 semesterdagar per semesterår men endast de intjänade dagarna kan nyttjas som betalda. Tjänar man inte in 25 dagar så får man obetalda semesterdagar upp till den lagstadgade.
Exempel: du tjänar in 20 dagar betald semester och får ordinarie lön samt eventuellt semestertillägg om det står i kollektivavtalet. Då får du ta ut ytterligare 5 dagar som obetalda, vilket genererar löneavdrag.
Jag har aldrig hört talas om att man kan vara berättigad obetald semester om man tjänar in fler semesterdagar än den lagstadgade (25 semesterdagar). Dina 30 semesterdagar är ju för att företaget vill ge bättre villkor än vad lagen säger och ger dig då 5 extra semesterdagar.
Vill du ta ut ytterligare ledighet så lutar det mot att du får ta tjänstledigt, vilket bör minska din betalda semester antingen samma år eller nästa år beroende på om företaget tillämpar sammanfallande semesterår eller om du tjänar in semester första året du arbetar för att kunna nyttja betald semester nästkommande semesterår.
Det bör framgå i det kollektivavtalet som tillämpas.