• 1
  • 2
2024-01-26, 18:24
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Inom ca 18 månader kommer jag börja ett nytt arbete som psykolog på landsbygden.
Jag är 40 + och får således 30 dagar per år i semester.
Mitt drömläge vore ca 3 veckor till semester per år så familjen skulle ha tid att åka till solen november och februari. Ekonomiskt är vi vana att leva relativt snålt och resorna blir inte speciellt dyra så min tanke är: Att be om 3 veckors obetald semester som en del av ett anställnings avtal.

Har någon annan haft det så ?
Citera
2024-01-26, 20:30
Medlem
hugo-lunds avatar
Intressant idé. Har aldrig hört talas om någon sådan reglering i anställningsavtalet.
Men varför måste det vara avtalat? Det avgörande är om din blivande chef anser att det är förenligt med verksamhetens behov. I sådant fall ligger det i chefens befogenhet att bevilja sig obetald semester.
Om chefen inte anser att det går vill hen inte ha det regleglerat i anställningen heller.
Citera
2024-01-26, 20:43
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdnaukhoff

Blev lite nyfiken på denna formulering. Är det något slags självklarhet i din bransch att 40-plussare har 30 dagars betald semester? Själv är jag 60+ och har 25 semesterdagar.
Citera
2024-01-26, 20:44
Medlem
OtherBarrys avatar
Som psykolog på landsbygden så känns det som att du istället kan "konsulta" eller gå som motsvarande hyrläkare och jobba typ 6 månader om året istället för samma lön.
Citera
2024-01-26, 20:48
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Blev lite nyfiken på denna formulering. Är det något slags självklarhet i din bransch att 40-plussare har 30 dagars betald semester? Själv är jag 60+ och har 25 semesterdagar.

Sorry, har jobbat för länge inom vården tror jag. Jobbar för Västra götalands nu(det är där jag får fast jobb efter skolan) och jobbade för Göteborgskommun förut. Bägge har 6 veckors semester från 40 och en dag ytterligare vid 50.
Citera
2024-01-26, 20:51
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Intressant idé. Har aldrig hört talas om någon sådan reglering i anställningsavtalet.
Men varför måste det vara avtalat? Det avgörande är om din blivande chef anser att det är förenligt med verksamhetens behov. I sådant fall ligger det i chefens befogenhet att bevilja sig obetald semester.
Om chefen inte anser att det går vill hen inte ha det regleglerat i anställningen heller.

Egentligen behöver det inte vara reglerat i avtal men att ha en överenskommelse med chefen i en verksamhet som byter chefer en gång per år är lite svajjigt Tror att det kan gå få till det med verksamheten. I värsta fall kan jag arbeta någon dag med patienten på distans om det kniper.
Citera
2024-01-26, 20:52
Medlem
sigurdnaukhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Som psykolog på landsbygden så känns det som att du istället kan "konsulta" eller gå som motsvarande hyrläkare och jobba typ 6 månader om året istället för samma lön.

Jag har inte hört om någon som har en sådan anställning som psykolog. inte omöjligt. Vi är dock inte lika högprioriterade som läkare.
Citera
2024-01-26, 20:52
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:

Det är villkoren som gäller för alla anställda i kommuner och regioner genom kollektivavtalet. 30 från 40år och 31 från 50år.
Citera
2024-01-26, 21:13
Medlem
I så fall så måste detta gälla för alla anställda, annars kan företaget åka dit för muta.
Citera
2024-01-26, 21:24
Medlem
Citat:

I staten så är det 31 dagar när man fyller 30 och 35 dagar när man fyller 40.

Så, ja det är självklarheter i offentliga sektorn.
Citera
2024-01-26, 22:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
I så fall så måste detta gälla för alla anställda, annars kan företaget åka dit för muta.

Vad snackar du om?

Är individuell lönesättning också en muta?
Citera
2024-01-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdnaukhoff
Inom ca 18 månader kommer jag börja ett nytt arbete som psykolog på landsbygden.
Mitt drömläge vore ca 3 veckor till semester per år så familjen skulle ha tid att åka till solen november och februari. Ekonomiskt är vi vana att leva relativt snålt och resorna blir inte speciellt dyra så min tanke är: Att be om 3 veckors obetald semester som en del av ett anställnings avtal.

Har någon annan haft det så ?

Enligt Semesterlagen gäller att man är berättigad 25 semesterdagar per semesterår men endast de intjänade dagarna kan nyttjas som betalda. Tjänar man inte in 25 dagar så får man obetalda semesterdagar upp till den lagstadgade.

Exempel: du tjänar in 20 dagar betald semester och får ordinarie lön samt eventuellt semestertillägg om det står i kollektivavtalet. Då får du ta ut ytterligare 5 dagar som obetalda, vilket genererar löneavdrag.

Jag har aldrig hört talas om att man kan vara berättigad obetald semester om man tjänar in fler semesterdagar än den lagstadgade (25 semesterdagar). Dina 30 semesterdagar är ju för att företaget vill ge bättre villkor än vad lagen säger och ger dig då 5 extra semesterdagar.

Vill du ta ut ytterligare ledighet så lutar det mot att du får ta tjänstledigt, vilket bör minska din betalda semester antingen samma år eller nästa år beroende på om företaget tillämpar sammanfallande semesterår eller om du tjänar in semester första året du arbetar för att kunna nyttja betald semester nästkommande semesterår.

Det bör framgå i det kollektivavtalet som tillämpas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in