2024-01-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Bättre att sitta och tjura anonymt på ett nätforum?

Haha du e en skön filur du. Vad är meningen med livet enligt Allans kompis då? Och gäller samma för Allan själv?
Citera
2024-01-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha du e en skön filur du. Vad är meningen med livet enligt Allans kompis då? Och gäller samma för Allan själv?

Leva livet och inte sitta och slösa bort det med att tjata att det är meningslöst. Lyssnar på nerdnerd, han är den intellektuella giganten härinne.
Citera
2024-01-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Leva livet och inte sitta och slösa bort det med att tjata att det är meningslöst. Lyssnar på nerdnerd, han är den intellektuella giganten härinne.

Haha ja det blir han nog glad över att han har ett fan i dig, gött mos!
Citera
2024-01-25, 22:35
Medlem
Thalefrastuss avatar
Herrelösa slavar lider i bristen på mening från ovan.
Den slav som ställer krav på sin herre är fast i slaveriet.

Herrefolk uppskattar att sätta sin egen agenda.
Är ni inte människa nog att finna livet meningsfullt?

Är det kyrkans indoktrinering som sitter i än?
Löften om objektiv mening och evig salighet bet sig fast..
Citera
2024-01-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thalefrastus
Herrelösa slavar lider i bristen på mening från ovan.
Den slav som ställer krav på sin herre är fast i slaveriet.

Herrefolk uppskattar att sätta sin egen agenda.
Är ni inte människa nog att finna livet meningsfullt?

Är det kyrkans indoktrinering som sitter i än?
Löften om objektiv mening och evig salighet bet sig fast..

Vad är anledningen till att Liv existerar?
Citera
2024-01-26, 01:21
Medlem
Jag tror att de som måste ha en mening med sina liv har fastnat i den felaktiga föreställningen att ”mening” är positivt och ”meningslös” är negativt.

Faktumet att livet saknar mening är någonting bra. Det innebär att vi kan göra vad vi vill utan att behöva följa någon mall eller vara rädda för att misslyckas.
Citera
2024-01-26, 01:33
Medlem
Thalefrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Vad är anledningen till att Liv existerar?
Är en anledning nödvändig menar du?

Skiljer du ’anledning’ från ’orsak’ eller är det samma sak?
Anledning brukar innefatta intention/teleologi.

Om du efterfrågar den kausala orsakskedjan som led fram till abiogenes rekommenderar jag att du frotterar dig i vetenskapliga artiklar som spekulerar i ämnet, eller vädrar din frågeställning i rätt delforum - här är den OT.
Citera
2024-01-26, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Jag tror att de som måste ha en mening med sina liv har fastnat i den felaktiga föreställningen att ”mening” är positivt och ”meningslös” är negativt.

Faktumet att livet saknar mening är någonting bra. Det innebär att vi kan göra vad vi vill utan att behöva följa någon mall eller vara rädda för att misslyckas.

Absolut, men om här inte finns ett syfte så blir livet väldigt svårlevt för människor som förstår hur det fungerar. Allt är bara en strävan framåt, för noll nytta förutom den som lever just nu.
Citera
2024-01-26, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Absolut, men om här inte finns ett syfte så blir livet väldigt svårlevt för människor som förstår hur det fungerar. Allt är bara en strävan framåt, för noll nytta förutom den som lever just nu.
För mig blir det tvärtom mer lättlevt.

Livet går bara ut på att ha det så trevligt som möjligt, inte för att det har någon långsiktigt mening, utan för att ha trevligt är det bästa sättet att fördriva tiden.

Detta är en alldeles utmärkt uppbyggnad. Ett specifikt mål att uppnå med livet skulle bara konkurrera med strävan att ha det trevligt, och varför skulle man vilja ha något som konkurrerar med det?
Citera
2024-01-26, 12:23
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Livet går bara ut på att ha det så trevligt som möjligt, inte för att det har någon långsiktigt mening, utan för att ha trevligt är det bästa sättet att fördriva tiden.

Detta är en alldeles utmärkt uppbyggnad. Ett specifikt mål att uppnå med livet skulle bara konkurrera med strävan att ha det trevligt, och varför skulle man vilja ha något som konkurrerar med det?

Exakt. Men så jävla synd då att det är så mycket svårare allting än att "bara ha det trevligt".
Bestod livet av en tidsträcka med enbart positiva upplever så visst kör på.
Men det är så mycket slit och möda för att få ett meningslöst liv att gå ihop.
Citera
2024-01-26, 12:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Här vill jag ändå invända lite. Jag trivs med livet men ser inte just "att ha trevligt" som en högsta prioritet. T ex kan man ju vara genuint vetgirig och vilja lära sig om något. Att komma närmare målet att nå mer kunskap är ett bra mål för mig iaf. Träning är inte heller alltid så trevligt, man svettas och sliter, men det är en grym känsla att nå sitt mål, om det så handlar om att klara en maraton eller tappa några kilogram. Liknande gäller om andra engagerande projekt, som att bygga något, eller sjunga i kör eller spela i en orkester, osv. Att bara sitta ner och "ha trevligt" kan visst vara jäkligt skönt, men jag kan också tycka att jag inte har tid för sånt för allt annat jag vill göra. Varför bara försöka fördriva tid när man istället kan använda den för att göra en massa saker?

Iofs kan jag också tycka att det trevligt t ex i kören jag är med i, men det i sig är ju inte det som prioriteras.
Citera
2024-01-26, 12:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Exakt. Men så jävla synd då att det är så mycket svårare allting än att "bara ha det trevligt".
Bestod livet av en tidsträcka med enbart positiva upplever så visst kör på.
Men det är så mycket slit och möda för att få ett meningslöst liv att gå ihop.
Ditt önskeliv är min mardröm. Det är ju själva resan som är målet. Allt vi gör t ex för att få det bättre, är livet.

"Alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet"
Förlusten av Stig Johansson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in