Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
För mig blir det tvärtom mer lättlevt.
Livet går bara ut på att ha det så trevligt som möjligt, inte för att det har någon långsiktigt mening, utan för att ha trevligt är det bästa sättet att fördriva tiden.
Detta är en alldeles utmärkt uppbyggnad. Ett specifikt mål att uppnå med livet skulle bara konkurrera med strävan att ha det trevligt, och varför skulle man vilja ha något som konkurrerar med det?
Här vill jag ändå invända lite. Jag trivs med livet men ser inte just "att ha trevligt" som en högsta prioritet. T ex kan man ju vara genuint vetgirig och vilja lära sig om något. Att komma närmare målet att nå mer kunskap är ett bra mål för mig iaf. Träning är inte heller alltid så trevligt, man svettas och sliter, men det är en grym känsla att nå sitt mål, om det så handlar om att klara en maraton eller tappa några kilogram. Liknande gäller om andra engagerande projekt, som att bygga något, eller sjunga i kör eller spela i en orkester, osv. Att bara sitta ner och "ha trevligt" kan visst vara jäkligt skönt, men jag kan också tycka att jag inte har tid för sånt för allt annat jag vill göra. Varför bara försöka fördriva tid när man istället kan använda den för att göra en massa saker?
Iofs kan jag också tycka att det trevligt t ex i kören jag är med i, men det i sig är ju inte det som prioriteras.