2024-01-25, 19:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Ovisst. Givetvis hade polistjejen aldrig riskerat att ta med barnet om pappans mående hade försämrats rejält. Man tänker ju utifrån hennes yrke att hon har ett högre säkerhetstänk. Man tänker ju inte att ens egen far ska göra en illa.
Men lutar mer och mer mot att farsan tänkt allt eller inget. Det som förvånar mig är att oftast kan socioekonomiska orsaker spela in. Frun har/vill lämna honom. Han hade ju bra ekonomi.
Så han hade lätt kunnat leva gott och fortsatt tänka på barn och barnbarn. Detta måste vara en hemsk och ondskefull vendetta mot frun.

Läste även precis att hunden far illa stämmer de?
Då är de definitivt säkerställt att han önskar allt det goda ur frun. Helvete va tragiskt….
Eftersom han begick självmord så tror jag även att han själv ville dö.
Till skillnad motför Breivik som gav sej frivilligt till polisen trots det stora antalet mördade.
Citera
2024-01-25, 19:11
Medlem
birk22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1995be
Det første som kommer opp er denne tråden når man skriver fullt navn på noen av ofrene.
Sensurer navnene og ha litt respekt for etterlatte!

Det siste familie vil se er et hav av usanne spekulasjoner på et forum som dette..

Hvorfor skriver noen fullt navn av ofrene inn i et søkefelt?
Citera
2024-01-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Så lenge man skriver at det er spekulasjoner, så må det være greit. Det er vel også hensikten med forumet.

Kjenner at jeg sørger over noen jeg ikke kjente, og at jeg blir redd. Så mange drap hittil i år. Med ett unntak, så er det menn som har gjort dette. Så farlig å være kvinne også i Norge. Man må styre unna menn som lett blir krenket, menn som føler de har mistet alt

Forstår at man blir redd som kvinne når så mange saker skjer på kort tid, MEN, man må ikke ta alle under en kam. Jeg kjenner flere som mistet både samboer/kone,jobb og bolig uten å skyte eller ta livet av noen. Er dog enig med deg i at det er menn som begår flest drap mot kvinner. I Norge i 2022 så hadde vi vel rundt 28 drap? (Usikker), mens vi hadde over 610 bekreftede selvdrap, hvorav 436 var menn og 174 kvinner. DET derimot leser vi ikke mye om.
Citera
2024-01-25, 19:20
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Huset var fruns. Mulig han hadde måttet etablere seg på nytt som 65-åring - alene, om det stemmer at frun hadde ny mann.
Og det koster penger. Mer enn det han hadde

Han tjänade ju över 1 miljon NKK om året, hade bilar och säkert kommande pension och sparande.

Om en kärring lämnar än, inte är det första man tänker för att hämnas.. Ja skjuter ungarna och sen mig själv, typ en promille chans att man får dom tankarna skulle jag säga.

Det måste finns nåt mörkare här, barnen kanske konfronterade honom för något hemskt han gjort (pedofili / våldtäkt) och det va därför frun lämnade honom från början.
Citera
2024-01-25, 19:22
Medlem
Noen som vet hvilket skytevåpen som ble brukt?
Citera
2024-01-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisteria00
Noen som vet hvilket skytevåpen som ble brukt?

Vet ikke sikkert, men mannen var jo jeger så da vil jeg tippe jakt-rifle eller hagle? Det skal nevnes at politiet sa han hadde flere ulovlige våpen så da kan jo bare spekulere.
Citera
2024-01-25, 19:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Han tjänade ju över 1 miljon NKK om året, hade bilar och säkert kommande pension och sparande.

Om en kärring lämnar än, inte är det första man tänker för att hämnas.. Ja skjuter ungarna och sen mig själv, typ en promille chans att man får dom tankarna skulle jag säga.

Det måste finns nåt mörkare här, barnen kanske konfronterade honom för något hemskt han gjort (pedofili / våldtäkt) och det va därför frun lämnade honom från början.
Vid den här typen av brott så finns det nog flera anledningar som tillsammans gör att det händer. Inte en enskilt orsak.
Det är ju, som tur är, ovanligt att det händer.
Citera
2024-01-25, 19:28
Medlem
Fattar inte hur man kan göra så här, han kan inte varit frisk innan heller. Ok om han tagit livet av sig själv, men barn och barnbarn?! Mår illa❤️

Kommer ihåg en händelse i Skåne, en pappa som dödade frun, dottern och katten. Sonen kom hem strax efter, hemskt. Ni kan ju tänka hur han mått i alla år.

Så tänker på frun som blev kvar i den norska familjen och svärsonen.🥲
Citera
2024-01-25, 19:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-

Som Sala mannen, som sköt sina små söner för att hämnas deras mamma, han grät och tyckte så synd om sig själv, satt live på Faceboook och berättade att han nyss skjutit sin barn och, hur synd det var om honom och hur hemsk mamman var och att han
skulle skjuta sig själv enbart för att han inte ville sitta i fängelse, en riktig ynkrygg!
Lär vara något liknande här, allt tyder på det åtminstone?
Så jag tror inte det behöver vara mer invecklat än så?
Citera
2024-01-25, 19:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Till skillnad motför Breivik som gav sej frivilligt till polisen trots det stora antalet mördade.
Ville dö? Eller inte sitta i fängelse?
Citera
2024-01-25, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedKing91
Forstår at man blir redd som kvinne når så mange saker skjer på kort tid, MEN, man må ikke ta alle under en kam. Jeg kjenner flere som mistet både samboer/kone,jobb og bolig uten å skyte eller ta livet av noen. Er dog enig med deg i at det er menn som begår flest drap mot kvinner. I Norge i 2022 så hadde vi vel rundt 28 drap? (Usikker), mens vi hadde over 610 bekreftede selvdrap, hvorav 436 var menn og 174 kvinner. DET derimot leser vi ikke mye om.

Det er fint om man kan se dette separat. Det å drepe andre (som gjerne ønsker å leve) for så å ende sitt eget liv, er noe helt annet enn bare å ta sitt eget liv.
Kanskje er det ikke mulig å forebygge selvmord mer enn hva vi allerede gjør, så må man også være obs på smitteeffekten i at temaet stadig settes på dagsorden.
Men det å forhindre at man andres liv, det må være pri 1, foran alt.

«Forekomsten av selvmord i Norge er nesten som gjennomsnittet i Europa, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).
Forekomsten i Norge og Europa er ned mot en tredel av tallene for Russland og enkelte asiatiske land.
Også flere land i det sørlige Afrika har høye selvmordstall»

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/faerre-selvmord-i-europa-men-ikke-i-norge/2178564

10 drap hittil i år, og ennå er det en uke igjen av årets første måned.

https://www.nrk.no/norge/kripos_-markant-okning-av-drap-og-drapssaker-de-siste-to-arene-1.16730492
Citera
2024-01-25, 19:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur kan du jämföra Breivik med detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in