Citat:
Ursprungligen postat av
AllHailBoognish
”Oavsett vad så kommer jag sova i den sköna sängen”. Det där går bara ihop ifall Ciro väljer någon i ortengänget som andrekämpe. Kommer de alltså kasta en av sina egna under bussen igen, för att på så sätt kunna välja Cornelia som förstekämpe veckan därpå?
Väljer Ciro Ronja slår han nog ut henne, och då blir ju Cornelia storbonde en vecka till, och detsamma gäller de flesta på Cornelias sida.
Jag tror att oavsett vad så är Ciro i princip lurad in i något. Han är inte en sådan som paktar, och dessutom har han talat illa om ortengänget flera gånger.
Min teori är att killarna övertygat Ciro att välja Jennifer, och Ciro ogillar henne tillräckligt mycket för att gå med på det. De har flera gånger påtalat att pakten egentligen bara gäller killarna som formade pakten tillsammans från dag ett, och de övriga är och har varit spelbrickor. Jennifer vet i sin tur inte att killarna kommit nära Ciro och ligger bakom det hela, så hennes lojalitet ligger fortfarande hos det tajta killgänget och hon väljer således någon av dem som storbonde vid eventuell förlust. Ciro har också kommit tillräckligt nära Tim och Andreas för att välja någon av dem som storbonde vid eventuell förlust. Klassiskt dubbelspel som är deras smartaste alternativ, och med tanke på kommentaren om storbondestugan är det nog det mest rimliga och troliga. Blir spännande att se på söndag.
Fast Jennifer sa i synk att Ciro spelar med dem, så hon är medveten om planerna. Det är klart att hon kan ha fått höra en osann variant av planerna, och att hon är lurad. Men ortengänget är så decimerat så de har inte råd att förlora en medlem till om de tänker fortsätta i den konstellationen.
Min tanke är att Ciro vill åka hem, att det är uppgjort att han ska lägga sig i kampen i Tinget och göra nån i orten-gänget till storbonde.
Alternativt är det en dubbeltwist och paktbyte på gång. Cornelia betonade att Andreas hade sagt att hon kunde lita på honom, och hon sa ”Vi får väl se om jag kan göra det”. Så det kan vara så att Cornelia och Ronja har en uppgörelse med killarna i orten-gänget och en ny pakt är under uppsegling. I så fall blir Jennifer andrekämpe. Cornelia o Ronja blir av med Jennifer som de ville, och ortengänget lurar Jennifer att de inte visste nåt om Ciros planer och Jennifer utser en av dem till storbonde. Cornelia, Ronja o Ciro ansluter till orten-grabbarnas pakt.