2024-01-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var LB särskilt nykter? En av hennes vänner hade just blivit portad, samma person som hon trodde låg där ...
Vi vet inte hur full hon var, spydde hon av synen av blod eller alkohol, eller kombo.
Fördomen säger att tjejer brukar dricka mindre.

Citat:
Det är möjligt att hon uppfattade det på det sätt som hon beskrev, efter att HJ gjort svängen.
Men det är inte ordningsföljden hon beskriver?

Citat:
De spelade väl ingen hög musik i den bilen, så hur kunde alla utom HJ missa händelsen?
Ingen aning, kanske. Eller så prata dom med varandra högt.

Citat:

Att HJ tog fel på gata är inte så konstigt eftersom han bara körde taxi sporadiskt.
Ja exakt.

Han svängde vid Tunnelgatan, trodde det var Apelbergsgatan.

Case closed
Citera
2024-01-25, 11:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast nu citerar du honom fel, så där säger han ju aldrig. I den senare versionen där han säger sig ha gjort språngmarschen flera minuter efter mordet, där säger han sig ju nu (se aprilförhöret) ha insett att han inte alls hade blivit förväxlad med mördaren. Det där var bara någonting han hade fått för sig, eftersom han tyckte att han själv verkade stämma in så bra på signalementet som gällde den där andre mannen i lång mörk rock och huvudbonad (han i "likvärdig utstyrsel") som vittnen faktiskt hade sett. I den här uppdaterade versionen (v2.0) är det alltså aldrig så att något vittne skall ha sett SE och uppfattat honom som mördaren.

Förväxlingen i SE:s berättelser förekommer bara i den tidiga versionen (v1.0), där mördaren fortfarande är den yngre barhuvade mannen i mörkblå täckjacka. Det är alltså när SE i den här första versionen (och av lite varierande anledning) springer in i gränden ganska snart efter skotten som vittnen skall ha sett honom och felaktigt uppfattat honom som (dvs. "förväxlat" honom med) mördaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du har hittat där är väl någonting just i övergången från v1.0 till v2.0, och där går det ju som du säger inte alls ihop. Även SE själv insåg nog efter det här att det lät lite konstigt att han skulle ha kunnat bli förväxlad med mördaren om han springer in i gränden flera minuter efter mordet (alltså t.o.m. efter att poliserna har anlänt och sprungit in där).

Så när förhöret i slutet på april hålls har SE styrt upp det här. Där förklarar han att den man som Supervittnet såg springa in i gränden i själva verket inte var SE. Det måste i stället ha varit Supermördaren, en man som är mycket lik (men inte identisk med) SE. Någon egentlig förväxling hade alltså aldrig skett, utan det var bara SE som kanske hade fattat fel (och råkat "förväxla" sig själv med Supermördaren). Så här skall alltså SE ha upplevt överhörandet av Supervittnets vittnesmål:
"Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel. Det var ju dessutom den här årstiden när man hade rock och keps och annat på sig."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf
Från början (v1.0) fanns det bara två personer i gränden i SE:s berättelse: SE själv i lång mörk rock och huvudbonad, och mördaren som var yngre och hade mörkblå täckjacka.

I den här uppdaterade berättelsen (v2.0) har vi nu i stället tre personer i gränden: SE själv i lång mörk rock och huvudbonad. Vittnet Lars J, som var yngre och hade mörkblå täckjacka. Och så tillkommer nu alltså mördaren, som var klädd på ett liknande sätt som SE, dvs. med lång mörk rock och huvudbonad.

Det finns inte två olika versioner. Det som finns är små variationer på exakt samma tema.

I förhöret 25/4 drar han samma harang som vid andra tillfällen. Det enda som avviker är att han berättar att när han på mordplatsen först hör signalementet på sig själv, så tänker han att det skulle kunna gälla någon annan iklädd ungefär samma vanliga mundering. Han uppger vidare att hemma dagen efter inser han att det nog var honom uppgifterna gällde och ringer därför PU för att ställa detta (förväxlingen) tillrätta. Och Lisbeth hade ju sagt blå täckjacka.

Ibland inser han förväxlingen redan på mordplatsen, ibland gör han det dagen efter när han hör presskonferensen.

Som visat i tidigare inlägg, han pratar om förväxling i samtliga artiklar i april. Ingen ny version där.

Och han fortsätter vara förväxlad på samma sätt i Expressen i september, i det han berättar för kollegan i februari 1987, i Proletären 1989 samt i Skydd & Säkerhet 1992. Ingen ny version?

Med förväxling avser jag att ett vittne misstagit honom för GM när han sprungit efter poliserna.

I ett avseende presenterar han dock en ny version efterhand. Han förlägger sin språngmarsch allt senare, allt längre tid efter det att GM gjorde sin. Detta som en konsekvens av att han i sin kritik mot polisen senarelägger deras ankomst till mordplatsen.

I förhöret 25/4 förväxlingsspringer han omkring 5 minuter efter GM. Varefter senarelägger han polisens ankomst och därmed förväxlingsruschen ytterligare.

Vad är GM-SE:s strategi och syfte med allt detta?
Citera
2024-01-25, 11:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Det är mycket du vet om denna bilen....
LB var inte nykter.
Det spelades ingen hög musik i den bilen.
Och HJ körde bara taxi sporadiskt (underförstått, så han visste inte var han var).

Att LB var kraftigt onykter baserar du på att en annan kompis i sällskapet blivit portad pga onykterhet på annan krog tidigare under kvällen. Bisarrt resonerat! Det är ju som om jag en kväll hade varit nykter och kört en överförfriskad kompis hem i min bil och polisen stoppat mig och konstaterat att bara för min kompis är full så är jag det också och därmed plockar dom in mig för rattfylla.
Samtliga passagerare i bilen hörde och såg inget av dådet, trots att det som du säger, inte spelades någon hög musik i bilen. Bara HJ hörde och såg bakom sig att dådet utfördes. Då måste man ju också kunna ställa sig frågan, hörde och såg verkligen HJ något av dådet, eller är det som du brukar säga Dalulven, bara hittepå?

Uppenbarligen såg han något eftersom han svängde runt och var där snabbast av alla. Direkt, som IM sa. Taxin stod redan där, som de i chevan indikerade.
Citera
2024-01-25, 11:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Därefter går den nitiske klocktittaren upp i rök,

Nej, i förhöret några veckor efter artiklarna i april tittar han på klockan lika minutiöst som annars. Likaså i Proletären 1989 och i Skydd & Säkerhet 1992. I båda dessa senare fall illustrerar han dessutom på bild den oerhörda omsorg med vilken han tittade på uret när skotten avlossades.

Det som går upp i rök är möjligtvis intresset för det ihärdiga vittnet.

Citat:
och ersätts av den nitiske bakåttittaren.

?

Citat:
Inte ens Holmér trodde på 23:20 ...

Hur menar du då? Vad är otroligt med tiden?
Citera
2024-01-25, 12:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men jag förstår inte riktigt? Om han var inomhus och pratade med väktarna när skotten föll och han samtidigt medvetet placerade sig vid Götabanken måste det väl vara en lögn?

Det resonemang blir ju lite som Bill Clinton:s när det slutligen kom fram att han hade tryckt in batongen i svalget på Monica L. Att det inte räknades subjektivt för honom håller väl inte?

Jag tror att det framgår hur trovärdiga jag finner att Stigs uppgifter gällande exempelvis klocktittning är (om inte - inte alls. Det mest sannolika är att de är medvetna påhitt).

Försiktighet och återhållsamhet med att tillskriva någon avsikter, uppsåt och föreställningar i det här fallet ska inte misstas för relativism eller liknande. Eller försök att "slira" bort saker.
Citera
2024-01-25, 12:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alltså att personen snarare är rätthaverist och inte i övrigt ens utövar våld...Kan tillomed vara en feg person...

CP och skjuta i ryggen ?

Isåfall på order ...Men LJ tar bort CP som kandidat ..!

Ja, det är möjligt.

Men varför skulle CP inte kunna skjuta i ryggar just?

Skotten vid mordet framstår som hursomhelst och det är väl i god CP-anda?
Citera
2024-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Uppenbarligen såg han något eftersom han svängde runt och var där snabbast av alla. Direkt, som IM sa. Taxin stod redan där, som de i chevan indikerade.
Och när dom sent omsider kommer fram så vittnar GI om att det stod en kille som var blodig om munnen vid OP och pekade in mot Tunnelgatan och sa att en man sprang däråt. Och det kan ju inte vara SG, eftersom han kom samtidigt, eller efter GI till mpl och har dessutom tydligt och klart sagt att han inte sett något som kan gagna utredningen. Och dessutom har han sagt att 2 minuter efter det att han påbörjat livräddningen på OP, så kom ambulansen. Så han tog vid där den som var först på plats slutade. Följaktligen så kom inte taxin dit så snabbt som du vill göra gällande...
Citera
2024-01-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är möjligt.

Men varför skulle CP inte kunna skjuta i ryggar just?

Skotten vid mordet framstår som hursomhelst och det är väl i god CP-anda?

Off topic

Då tror jag att CP skulle göra det på kontrakt...!

Jag kan inte se CP smyga bakom Olof och skjuta honom i ryggen utan jag tror CP gör det klart och tydligt för Olof varför han släcker honom !

Men LJ vet ju vem CP är så därför släpper jag CP
Citera
2024-01-25, 14:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, i förhöret några veckor efter artiklarna i april tittar han på klockan lika minutiöst som annars. Likaså i Proletären 1989 och i Skydd & Säkerhet 1992. I båda dessa senare fall illustrerar han dessutom på bild den oerhörda omsorg med vilken han tittade på uret när skotten avlossades.

Det som går upp i rök är möjligtvis intresset för det ihärdiga vittnet.

?

Hur menar du då? Vad är otroligt med tiden?

Tiden kontrollerades av en expert, RB, redan dagen efter, och fastställdes till kl. 23:19.

Tiden rapporterades därefter in till en som jobbat som polis i 17 år?

Finns det någon annan uppgift i utredningen som har samma nivå av kontroll och trovärdighet?

Tittar inte GM bakåt ungefär lika flitigt som SE tittar på sin klocka?

Något slags lättare OCD-mönster eller kontrollbehov ...
Citera
2024-01-25, 14:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och när dom sent omsider kommer fram så vittnar GI om att det stod en kille som var blodig om munnen vid OP och pekade in mot Tunnelgatan och sa att en man sprang däråt. Och det kan ju inte vara SG, eftersom han kom samtidigt, eller efter GI till mpl och har dessutom tydligt och klart sagt att han inte sett något som kan gagna utredningen. Och dessutom har han sagt att 2 minuter efter det att han påbörjat livräddningen på OP, så kom ambulansen. Så han tog vid där den som var först på plats slutade. Följaktligen så kom inte taxin dit så snabbt som du vill göra gällande...

Fast andra vittnen ser att taxin kommer in "direkt" eller att den redan står där när de börjar svänga.

HJ ser GM en bit in i gränden. Det tog inte 2 minuter för GM att springa 30 meter ...

Det är mer troligt att den som skrev ner förhöret 1988 inte förstod GI tillräckligt.
Citera
2024-01-25, 15:09
Medlem
Citat:
Packad och kliver ur bilen senare än SG är rimligare än att försöka flytta på vittnesmål i den grad att det blir löjligt.

Det är bara trams att lyssna på mytomaner.
Citera
2024-01-25, 16:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tiden kontrollerades av en expert, RB, redan dagen efter, och fastställdes till kl. 23:19.

Tiden rapporterades därefter in till en som jobbat som polis i 17 år?

Finns det någon annan uppgift i utredningen som har samma nivå av kontroll och trovärdighet?

Tittar inte GM bakåt ungefär lika flitigt som SE tittar på sin klocka?

Något slags lättare OCD-mönster eller kontrollbehov ...

Det är också ett sjukligt kontrollbehov att ha ett låsbart kontorsrum?

SE är i sanningen ett bisarrt kontrollfreak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in