2024-01-24, 20:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vet inte hur diskussionen hamnade här och vad det egentligen spelar för roll för ämnet men följande fyra dansrestauranger nämner "vårdad klädsel" den 1 mars 1986 i DN:
Bolaget, Embassy Club, Göta Källare och Lorry.

För Albatross står bara telnr, adress och vem som spelar (Nightlife)

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte vad detta spelar för roll, men tittade tvångsmässigt upp det.

Albatross anger i sin annonsering ibland "vårdad klädsel", ibland "kavaj", ibland inget.

Det förekommer uppgifter från folk som var i farten vid tiden och stället tycks haft en huvudsaklig inriktning mot mognare publik och dansband, men som ibland alternerades med disco eller liknande.

Så om det var disco kan det ha varit valfri klädsel?
Citera
2024-01-24, 20:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om man sammanställer uppgifter om klocktittning i Expressen, Kvällsposten, GT och Arbetet i april 1986, blir SE:s transport från Skandia till mordplatsen enligt följande.

1, Han stämplar ut eller lämnar Skandia kl. 23.20.

2, Går sedan snabbt och tittar på klockan hela vägen från entrén till annonspelaren. Han gör inga iakttagelser eftersom han tittar intensivt på sitt armbandsur mest hela tiden. Därför vet han exakt hur mycket klockan var.

3, Framme vid annonspelaren stannar han i dess belysning för att förvissa sig om tiden återigen. Detta trots att han studerat tidens gång hela vägen dit. Klockan är 23.20 och samtidigt som han konstaterar detta smäller två skott. Men han missar mördaren eftersom han tittar på klockan (och tydligen inte upp).

4, Han rusar fram till mordplatsen efter att ha hört skotten. Han fortsätter dock att studera sitt ur under hela denna sista delsträcka.

---

Angående förväxling. Han anger sådan i samtliga fyra artiklar. Och den sker flera minuter efter GM:s flykt.

Rubrik Expressen: "Jag förväxlades med mördaren"

Bildtext GT: "Jag har förgäves försökt få polisen att inse förväxlingen"

Därefter går den nitiske klocktittaren upp i rök, och ersätts av den nitiske bakåttittaren.

Inte ens Holmér trodde på 23:20 ...
Citera
2024-01-24, 20:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så om det var disco kan det ha varit valfri klädsel?
Jag gjorde en extra snabb koll i DN-arkivet, "vårdad klädsel" verkar åtminstone i februari-86 gällt endast för söndagar, alltså inte till exempel fredagen den 28 feb.
Citera
2024-01-24, 20:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag gjorde en extra snabb koll i DN-arkivet, "vårdad klädsel" verkar åtminstone i februari-86 gällt endast för söndagar, alltså inte till exempel fredagen den 28 feb.

Bra jobbat, detective!

Har svårt att se att den AH ser kan vara någon annan än SG, eller någon i hans sällskap.
Citera
2024-01-24, 21:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om man sammanställer uppgifter om klocktittning i Expressen, Kvällsposten, GT och Arbetet i april 1986, blir SE:s transport från Skandia till mordplatsen enligt följande.

1, Han stämplar ut eller lämnar Skandia kl. 23.20.

2, Går sedan snabbt och tittar på klockan hela vägen från entrén till annonspelaren. Han gör inga iakttagelser eftersom han tittar intensivt på sitt armbandsur mest hela tiden. Därför vet han exakt hur mycket klockan var.

3, Framme vid annonspelaren stannar han i dess belysning för att förvissa sig om tiden återigen. Detta trots att han studerat tidens gång hela vägen dit. Klockan är 23.20 och samtidigt som han konstaterar detta smäller två skott. Men han missar mördaren eftersom han tittar på klockan (och tydligen inte upp).

4, Han rusar fram till mordplatsen efter att ha hört skotten. Han fortsätter dock att studera sitt ur under hela denna sista delsträcka.

---
Här är ett annat exempel på en god tecknare som (om än ett kvarter längre österut) strax efter mordet når fram till Tunnelgatan och gör sina intressanta iakttagelser. Även den här mannen har bra koll på tiden, eftersom han precis som SE koncentrerar sig stenhårt på sitt armbandsur under sin hastiga promenad:
"Jag var starkt försenad och hade ganska bråttom, därför tittade jag stup i ett på min armbandsklocka och av den anledningen vet jag att min tidsangivelse är absolut korrekt."
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-06_EBE898-00_Skelleftehamnsbrevet.pdf/1
Senast redigerad av Draifos 2024-01-24 kl. 21:14.
Citera
2024-01-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
1. Det är HJ själv som säger att han ser dådet bakom sig. Om han ser det i backspegeln, vänder sig om när han kör, eller har ögon i nacken. Jag vet inte, ring och hör med honom!
2. Passagerarna ser inget dåd. Enligt SG så har han inte sett något som gagnar utredningen, varken under färden till mpl, under vistelsen på mpl, eller efteråt då dom lämnade platsen. Han säger sig ha pratat med sina kamrater och dom har heller inte sett något som gagnar utredningen. LB säger sig bara ha sett en liggande man på marken när dom kom körande vid Tunnelgatan och inte själva dådet.

Det är bara att läsa förhörsprotokollen, så ser du.
1. Jag vet att han säger det själv. Det är minst 5 andra som ser en taxibil göra en u sväng på Tunnelgatan.

Om du påstår att HJ har rätt måste du ha nån förklaring hur han upptäcker platsen för dådet.

LB har en bättre förklaring hur det går till, och överensstämmer med observationen av en vit taxi som gör en U-sväng på Tunnelgatan.

2. Här är ett citat från LB förhör:

"Bäsén var inte uppmärksam på människor som befann sig på Sveavägen, och lade inte märke till någon speciell person förrän de kom fram till Tunnelgatan. Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren.

Hennes omedelbara tanke var att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också detta så att chauffören hörde det.

Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "U-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-04-B
Citera
2024-01-24, 23:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Jag vet att han säger det själv. Det är minst 5 andra som ser en taxibil göra en u sväng på Tunnelgatan.

Om du påstår att HJ har rätt måste du ha nån förklaring hur han upptäcker platsen för dådet.

LB har en bättre förklaring hur det går till, och överensstämmer med observationen av en vit taxi som gör en U-sväng på Tunnelgatan.

2. Här är ett citat från LB förhör:

"Bäsén var inte uppmärksam på människor som befann sig på Sveavägen, och lade inte märke till någon speciell person förrän de kom fram till Tunnelgatan. Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren.

Hennes omedelbara tanke var att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också detta så att chauffören hörde det.

Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "U-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-04-B

Var LB särskilt nykter? En av hennes vänner hade just blivit portad, samma person som hon trodde låg där ...

Det är möjligt att hon uppfattade det på det sätt som hon beskrev, efter att HJ gjort svängen.

De spelade väl ingen hög musik i den bilen, så hur kunde alla utom HJ missa händelsen?

Är det verkligen så att vittnena ser att taxin svänger runt. Tycker mer det verkar som om de antar att den gjorde det. Alla utom ÅL som menar på att den passerade på insidan? Ingen följer taxin med blicken. Alla har fokus på det som händer på den plats där knallarna kom ifrån.

För egen del tror jag att alla bilar stod för rött och att HJ därför kunde svänga runt och ha farten uppe ...

Det är därför han är där så pass snabbt?

Jaja, det är väl av minimal betydelse i det stora hela.

ÅL pratar lite lustigt i förhören, men han säger en del intressanta saker.

Att HJ tog fel på gata är inte så konstigt eftersom han bara körde taxi sporadiskt.
Senast redigerad av Dalulven 2024-01-24 kl. 23:19.
Citera
2024-01-25, 00:51
Medlem
Det finns fyra stycken olika komponenter som medverkade till mordet. Liksom avrättningen av USAS president John F. Kennedy 1963.
De inblandade hade olika rollfördelningar som spelkorten.
Första var ruter som var politiker och ville bli av med statsministern. Dessa spred information om vad denne befann sig och planerade sina planeringar inför närmaste dygnet.
Nästa var klöver som betalade rejält för ett lyckat attentat.
Tredje steget är hjärter som ska spegla kristendomen och deras intressen. ( minimera denne genom information om avlägsna medel som betalas av skattemedborgare.)

Slutligen är spader ( döden) som handlar om myndigheter. T.ex säpo, polisen och larmcentralen.
Högsta hönset kallades för tuppen och hade ensamt ansvar för denna planering.Till ovanstående som gav honom uppgiften.

Hur gick mordet till? En pundare ( som är varken trovärdig eller respekterar polisen) får en skitsumma att klippa någon. En person denne inte vet vem det är. Enda den vet i sitt drogrus är skjuta honom och dra till observatorielunden. Där skulle belöningen vänta i form av tjack och lite stålar.

Samtidigt är en pundare, ( nära relation) väntande på att skjuta honom. Typiskt knarkmord som skulle klassas som uppgörelse i undre världen. Tyvärr misstogs gärningen att av att döda langaren och blev istället Palme.
Den misstänkte blev informerad ( myndigheter) att det fanns inga bevis mot honom. Bara vissa spekulationer och hörsägen.
"Bara du inte kvittrar om det här, så är din trygghet garanterad", fick denne höra.
Men mellan gärningsmannen, ( Oswald) och uppdragsgivarna finns det ingen koppling. Förutom vissa inte trovärdiga kopplingar till detta mordet. Trots att en högst uppsatt polis (tuppen) sades veta hur mordet gick till. Blev sedermera avsatt och fick tryggad inkomst.

Ps:Befälet vid tidpunkten befanns vid oxtorget ( mordet av palme) med bussen fick klara direktiv att varken reagera, agera och involveras.
Varför jag vet fakta, som att ej informerat någon myndighet, är väl ganska självklart. Den som utförde mordet, avrätta gärningsmannen och avlöna denne i form av droger som viss del kapital är döda.

Varför Palme mördades var på grund av: Emot avkristna samhället, massinvandring och sluta vara ett neutralt land.
Min enda tröst är att de inblandade blev bestraffade i form av splittringar i vänskapen, drogade i form av kemiska preparat, sjukdomar och dödsångest.
Sedan att mordet aldrig löses är ointressant. Det enda som är intressant är de inblandade som önskar döden som befrielse, förlåtelse och få nåd i deras egocentriska vädjan. Går det?
Citera
2024-01-25, 07:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, det är vad vi får av vittnena. Nån är osäker och andra nämner inte bilarna(taxin) alls eller får frågor. I vissa förhör märker man att polisen inte har koll på att det var två vita taxibilar vid korsningen o.s.v.

Ja, HJ stod med sin vita mercedes före Leif L. och Janne A. i chevan.
Till höger stod AD i sin vita Mitsubishi.
I motsatta riktningen stod JÅS först för att svänga vänster och Åke Larsson bakom.
Bengt P. kommer åkandes söder ut och var typ mitt i korsningen då första skottet small.
https://imgur.com/a/Ij13dWB

Låter som ett rimligt scenario, men AD säger i Morgonekot att han låg i mittenfilen. Det är därför som jag misstänker att många uppfattade hans bil köra ut i korsningen, och sedan komma in igen vid mordplatsen.

En illusion skapad av två vita taxibilar.

Annars företar sig HJ u-svängen från högerfil eller vänsterfil, vilket låter mer bökigt ...
Citera
2024-01-25, 10:22
Medlem
Citat:
Det är du som påstår det, inte jag, så du får du leda det i bevis.

Varför ska jag leda ditt hittepå i bevis?

Det är inget hittepå. Det är fakta. Men är man ute för att dölja sanningen om mordet på Olof Palme, så agerar man som du.
Men sanningen kommer fram snart....
Citera
2024-01-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ingen av de i bilen såg något som gagnade utredningen, utöver chauffören.

Det tyder på att de inte var vid korsningen när det small.

GI:s förhör sker långt senare, 1988, och är en aning underligt: att han inte känns vid SG?

Eller så var den som skrev ner det inte så insatt i situationen.

Nej, det finns inte tid eller utrymme för någon annan att utföra mun mot mun, än SG.

Däremot kan någon av de andra ha varit fram strax innan. ÅL såg en peron komma från taxin, sen gå tillbaka, sen kom det fram en person igen ... IM ser AH komma dit efter taxin?

Den mörkhårige ynglingen / killen med blod runt munnen, är SG.

Det är bisarrt att någon annan försöker ta åt sig äran.

Åter igen. HJ ser dådet bakom sig, vilket tyder på att han har kört förbi korsningen Tunnelgatan och är på väg mot korsningen Apelbergsgatan. Om han nu överhuvudtaget har sett dådet. LB såg en liggande man på marken, när hon uppmärksammade HJ om detta. Givetvis så känner GI igen sin kompis SG. Dom bodde ju tom på samma gata. Så killen han pratar med är den som före SG försökte livrädda OP.
Mordet inträffade mellan kl 23.18 och 23.19. Enligt dig så var HJ på plats med taxin vid Tunnelgatan 15-20 sek senare. Då skulle SG livräddningsförsök ha påbörjats ytterligare max 20 sek senare, vilket innebär senast 23.20 snällt räknat. SG säger att dom höll på med livräddningsförsöken i 2 minuter, sen kom ambulansen. Alltså 23.22. Så glöm att SG var först där med att göra mun-mot-mun-metoden....den teorin håller inte!
Det är bisarrt hur du med näbbar, klo och fantasier försöker få dit SG så tidigt. Man skulle nästan kunna tro att bakom Dalulven döljer sig SG.
Citera
2024-01-25, 11:05
Medlem
Citat:
Var LB särskilt nykter? En av hennes vänner hade just blivit portad, samma person som hon trodde låg där ...

Det är möjligt att hon uppfattade det på det sätt som hon beskrev, efter att HJ gjort svängen.

De spelade väl ingen hög musik i den bilen, så hur kunde alla utom HJ missa händelsen?

Är det verkligen så att vittnena ser att taxin svänger runt. Tycker mer det verkar som om de antar att den gjorde det. Alla utom ÅL som menar på att den passerade på insidan? Ingen följer taxin med blicken. Alla har fokus på det som händer på den plats där knallarna kom ifrån.

För egen del tror jag att alla bilar stod för rött och att HJ därför kunde svänga runt och ha farten uppe ...

Det är därför han är där så pass snabbt?

Jaja, det är väl av minimal betydelse i det stora hela.

ÅL pratar lite lustigt i förhören, men han säger en del intressanta saker.

Att HJ tog fel på gata är inte så konstigt eftersom han bara körde taxi sporadiskt.
Det är mycket du vet om denna bilen....
LB var inte nykter.
Det spelades ingen hög musik i den bilen.
Och HJ körde bara taxi sporadiskt (underförstått, så han visste inte var han var).

Att LB var kraftigt onykter baserar du på att en annan kompis i sällskapet blivit portad pga onykterhet på annan krog tidigare under kvällen. Bisarrt resonerat! Det är ju som om jag en kväll hade varit nykter och kört en överförfriskad kompis hem i min bil och polisen stoppat mig och konstaterat att bara för min kompis är full så är jag det också och därmed plockar dom in mig för rattfylla.
Samtliga passagerare i bilen hörde och såg inget av dådet, trots att det som du säger, inte spelades någon hög musik i bilen. Bara HJ hörde och såg bakom sig att dådet utfördes. Då måste man ju också kunna ställa sig frågan, hörde och såg verkligen HJ något av dådet, eller är det som du brukar säga Dalulven, bara hittepå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in