2024-01-23, 23:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nafsetar
Bern skriver på sin Facebook ”Kokainmissbrukaren Zelensky har torterat och mördat en amerikansk journalist som kritiserat hans regim”. Du tycker det är ett neutralt och balanserat sätt att beskriva vad som hänt (Gonzalo Lira tramsade runt i sociala medier och avgav ukrainska militärpositioner, blev grepen, släppt och skröt om hur han skulle lämna landet fast han hade reseförbud och blev gripen igen, och dog nu under oklara omständigheter)? Jag hejar ju på Ukraina i den här konflikten så jag påstår inte att jag är neutral. Men den där tonträffen och retoriken är väl som jag hade skrivit om jag satte mig för att radikaliseras i en ekokammare i något år.

I början av kriget tog Bern avstånd, det har du rätt i. Då användes också alla de här argumenten om NATO-utvidgning, ryssar i Donbas osv för att problematisera kriget. Nu används argumenten för att ursäkta eller rättfärdiga kriget. I princip i varenda program numera läggs det fram tragiska nyheter om Ukraina - soldater som dött, bombningar av elnätet etc - och kommentaren är ”fruktansvärt gjort av väst/NATO”.

Är man pro-ukrainsk är den rimliga reaktionen ”hemskt gjort av Ryssland”. Är man lite lite pro-rysk kanske man säger ”hemskt gjort av Ryssland, men dumt av USA att provocera”. ”Hemskt gjort av NATO” är endast en rimlig reaktion om man är en fullfjädrad västhatare och rysslandsälskare.

Jag följer inte facebook så jag litar på ditt ord om hur han uttrycker sig. Jag känner människor som arbetat för amerikanska multinationella företag med fabriker över hela världen, bland annat både i Ukraina och Ryssland. De hatade att åka till båda dessa länder, korrupta skithål brukade vara omdömet om båda länderna. Jag håller således inte på något av dem. Jag har inget investerat. Om något borde jag vara emot Ryssland med tanke på kalla kriget, vår utbildning, tidigare duster Sverige och Ryssland. Samma sak kan man säga om Danmark och Norge i så fall och Frankrike. Jag känner inte så. Jag tycker bara det är förbannat sorgligt att unga ryska män och en hel generation ukrainare är utplånade.Ukraina och Ryssland höll på att sluta fred i maj 2022. Boris Johnson flög till Zelensky och satte stopp för det. 10 miljoner ukrainska unga kvinnor på flykt från Ukraina och över 1 miljon, kanske uppemot 2 döda och lemlästade ukrainska män och kvinnor., främst män. Det väst har gjort mot Ukraina är ofattbart. När dammet lagt sig och man ska börja utreda är jag rätt övertygad om att omvärlden och framtidens historiker kommer komma till den slutsatsen också.
Jag talade med en kund som är ryss, en äldre man, och som bott i Sverige i +35 år. Vi talade lite och han sa att hans vänner som han har kontakt med i Ryssland är helt hjärntvättade av rysk media. De vill inte lyssna på honom alls. Han var själv extremt lågmäld.
Citera
2024-01-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag följer inte facebook så jag litar på ditt ord om hur han uttrycker sig. Jag känner människor som arbetat för amerikanska multinationella företag med fabriker över hela världen, bland annat både i Ukraina och Ryssland. De hatade att åka till båda dessa länder, korrupta skithål brukade vara omdömet om båda länderna. Jag håller således inte på något av dem. Jag har inget investerat. Om något borde jag vara emot Ryssland med tanke på kalla kriget, vår utbildning, tidigare duster Sverige och Ryssland. Samma sak kan man säga om Danmark och Norge i så fall och Frankrike. Jag känner inte så. Jag tycker bara det är förbannat sorgligt att unga ryska män och en hel generation ukrainare är utplånade.Ukraina och Ryssland höll på att sluta fred i maj 2022. Boris Johnson flög till Zelensky och satte stopp för det. 10 miljoner ukrainska unga kvinnor på flykt från Ukraina och över 1 miljon, kanske uppemot 2 döda och lemlästade ukrainska män och kvinnor., främst män. Det väst har gjort mot Ukraina är ofattbart. När dammet lagt sig och man ska börja utreda är jag rätt övertygad om att omvärlden och framtidens historiker kommer komma till den slutsatsen också.
Jag talade med en kund som är ryss, en äldre man, och som bott i Sverige i +35 år. Vi talade lite och han sa att hans vänner som han har kontakt med i Ryssland är helt hjärntvättade av rysk media. De vill inte lyssna på honom alls. Han var själv extremt lågmäld.

Det här ska väl inte bli ännu en ukrainatråd men du gör ju samma sak som Bern nu. ”Det väst gjort mot Ukraina är ofattbart”. Inte ”det Ryssland gjort mot Ukraina är ofattbart”. Att ge ett folk vapen och uppmuntra dem att kriga kan omöjligen vara ett värre brott än att anfalla deras land och skjuta ihjäl dem. Man kan tycka att det är cyniskt men ser man sådan cynism som det främsta problemet, och blundar för att Ryssland faktiskt anfaller, ser man saken genom Rysslandsvänliga glasögon. Min poäng är alltså inte i det här fallet att bevisa att Ryssland har fel utan att Bern är mycket prorysk.
Citera
2024-01-24, 12:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nafsetar
Det här ska väl inte bli ännu en ukrainatråd men du gör ju samma sak som Bern nu. ”Det väst gjort mot Ukraina är ofattbart”. Inte ”det Ryssland gjort mot Ukraina är ofattbart”. Att ge ett folk vapen och uppmuntra dem att kriga kan omöjligen vara ett värre brott än att anfalla deras land och skjuta ihjäl dem. Man kan tycka att det är cyniskt men ser man sådan cynism som det främsta problemet, och blundar för att Ryssland faktiskt anfaller, ser man saken genom Rysslandsvänliga glasögon. Min poäng är alltså inte i det här fallet att bevisa att Ryssland har fel utan att Bern är mycket prorysk.

Ge dem tillräckligt med rep, som de säger i väst….
Citera
2024-01-24, 15:45
Moderator
Meijis avatar
Katerina Janouche deltar i "Matti och Katti". Hon berättar, att hon varit osynlig då hennes far gick bort tolfte januari. Spekulationer att hennes frånvaro skulle ha någon annan förklaring (relaterat till Magnus Stenlund) är förmodligen ogrundade.
Citera
2024-01-24, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Wallenberg äger mycket av svenskt näringsliv. Hur mycket representerar Wallenberg svenskar eller någon annan etnisk grupp? I så fall kan man fråga om Bonnier är representativ för judar.

Annars alltid detta med judar i alla sammanhang: ett folkslag som ska stå till svars för allt - från väderomslag till lunchmenyer i skolan. Finns det ett problem så är det Case closed i och med att judar är inblandad i allt.

Du verkar naiv.
Citera
2024-01-24, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
SVT och vänstermedia som Aftonbladet har alltid stått mer på Palestinas sida än Israels så nej varje allmänbildad människa vet inte att judar totalt dominerar svensk media. Du har judar på loftet.

Otroligt bisarrt om det stämmer. Länka gärna till det avsnittet.

Du lider av allvarliga kunskapsluckor.
Citera
2024-01-24, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Media är judeägt" kan tolkas som att media till 100% har judiska ägare ner till minsta bytidning. Det är trist, att somliga vill (?) tolka det så, men sådana (närmast illvilliga) tolkningar är ju legio i många frågor, så att utsagan sedan kan förkastas som falsk.

Jag förstår inte varför det skulle vara en "närmast illvillig" tolkning, att tolka "media är judeägt", som att media har till 100% judiska ägare. Jag förstår heller inte varför det är "trist" att somliga gör den tolkningen.

Andelen judiskägd media i samtiden utgör inte 100%, men näranog. Det är ett faktum och har ingenting med känslor att göra.
Citera
2024-01-24, 21:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Jag förstår inte varför det skulle vara en "närmast illvillig" tolkning, att tolka "media är judeägt", som att media har till 100% judiska ägare. Jag förstår heller inte varför det är "trist" att somliga gör den tolkningen.

Andelen judiskägd media i samtiden utgör inte 100%, men näranog. Det är ett faktum och har ingenting med känslor att göra.

Som du själv skriver, så "[utgör] andelen judiskägd media i samtiden inte 100%". Det är därför en närmast illvilligt ordmärkande tolkning, att tolka "media är judeägt", som att media har till 100% judiska ägare.
Citera
2024-01-25, 04:46
Avslutad
Har följt swebbtv sedan start, men undrar vad som händer när de utesluter en populär ledare/Stenlund, om än icke min personliga favorit. Är det sant att Petra Agapi också är ”sparkad”? Och var tog Erik vägen?

Har aldrig gillat Matti och Katti, speciellt inte Katti. Det blir för pubertalt och numera väldigt judiskt/ljugiskt. Katti sitter tydligen i styrelsen.

Återigen blir man besviken för att man har satsat på fel häst. Trodde på swebbtv, och gillade att de var en plattform där alla fick komma till tals, även sådana jag personligen ogillade. Nu verkar även de ha en åsiktskorridor, där Katti styr och ställer för mycket.

Vill ha mer av Berns och KOAs kaliber. Agapi var suverän. Finns många som lyfte swebbtv, men som nu verkar avpolletterats. Till fördel för vad och vem, undrar jag?

Sparka Katti! Matti tillför inget av vikt heller, han kan ha en youtube-kanal.
Citera
2024-01-25, 04:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som du själv skriver, så "[utgör] andelen judiskägd media i samtiden inte 100%". Det är därför en närmast illvilligt ordmärkande tolkning, att tolka "media är judeägt", som att media har till 100% judiska ägare.
Om majoriteten av media ägs av judar är procenten oviktig, du hänger upp dig på 100%, när det är typ 80%. Illa nog, eller hur?

Media bör vara oberoende politiskt och religiöst. Och ska vi ha någon vinkling ska den vara kristen.

Swebbtv kommer att dö om Katti får ställa och styra.
Citera
2024-01-25, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har följt swebbtv sedan start, men undrar vad som händer när de utesluter en populär ledare/Stenlund, om än icke min personliga favorit. Är det sant att Petra Agapi också är ”sparkad”? Och var tog Erik vägen?

Har aldrig gillat Matti och Katti, speciellt inte Katti. Det blir för pubertalt och numera väldigt judiskt/ljugiskt. Katti sitter tydligen i styrelsen.

Återigen blir man besviken för att man har satsat på fel häst. Trodde på swebbtv, och gillade att de var en plattform där alla fick komma till tals, även sådana jag personligen ogillade. Nu verkar även de ha en åsiktskorridor, där Katti styr och ställer för mycket.

Vill ha mer av Berns och KOAs kaliber. Agapi var suverän. Finns många som lyfte swebbtv, men som nu verkar avpolletterats. Till fördel för vad och vem, undrar jag?

Sparka Katti! Matti tillför inget av vikt heller, han kan ha en youtube-kanal.

Stenlund sparkad, liksom Jesper? Fan vad tråkigt!

Håller med! Katerina Januoch är så överflödig. Allt blir en enda kliché. "Vi såg det inte komma" eller "Vi har varit naiva, ha ha ha", är vad man fortfarande kör med. Jävla syjunta, blir det av alltihop. Lågt i tak och urusla analyser. Och Matti bara följer med och tappar sin egna röst till förmån för Katarinas narcissism som lagt sig som en våt filt över hela redaktionen.

Tråkigt
Citera
2024-01-25, 06:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Stenlund sparkad, liksom Jesper? Fan vad tråkigt!

Håller med! Katerina Januoch är så överflödig. Allt blir en enda kliché. "Vi såg det inte komma" eller "Vi har varit naiva, ha ha ha", är vad man fortfarande kör med. Jävla syjunta, blir det av alltihop. Lågt i tak och urusla analyser. Och Matti bara följer med och tappar sin egna röst till förmån för Katarinas narcissism som lagt sig som en våt filt över hela redaktionen.

Tråkigt
Hon passade bättre i damtidningar där hon startade. Ogillar henne skarpt!

Mycket ledsen över swebbtv’s utveckling, men börjar vänja mig efter alla nedviknngar. SD är ett typexempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in