Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
Det jag frågar mig när jag går in på SwebbTV:s webbsajt är i vilken grad man lägger krut på rätt saker och om det inte skulle gå att få ut mer av verksamheten med litet andra upplägg.
Den styrka man har är väl framför allt den tyngd det ger att ha folk som är civilingenjör, civilingenjör/f d börs-VD och HHS-civilekonom/jurist som toppnamn. Frågan är dock om den här "tyngden" hade kunnat användas mer effektivt. Jag tror det.
Att man kompletterat alla de långa programmen med skriftliga sammanfattningar är bra. Markeringar i programmen där man kan hitta avsnitt där t ex Stenlund talar om SBB och värderingar i fastighetsbranschen vore också bra. En del skulle nog vilja hoppa över en del som Lars Bern säger och gå direkt till avsnitt där han pratar om kosttillskott. Undrar förresten om Bern upplyst om att man bör ta K2-vitamin tillsammans med D-vitamin för att D-vitaminet inte bara skall sätta sig i blodkärlens väggar? Både Peter McCullough (kardiologen som tidigt varnade för mRNA-vaccinernas ökade risk för blodproppar) och Dale Bredesen (Alzheimer-läkaren) brukar ju peka på vikten av att ta K2 tillsammans med D-vitamin. Undrar förresten om SwebbTV gör rätt som säljer 120 mikrograms D-vitaminpiller i stället för 100-mikrogrammare som är Apotekets rekommenderade maxdos/dag för oralt intaget D-vitamin? De hade nog fått mindre osäkra köpare om man hållit sig till 100-mikrogrammare, det är min gissning.
Måste också säga några ord om Dale Bredesen. Den som som gjorde att jag upptäckte Bredesen var Swebbtubaren som driver Samverkanspartiet, Martin G*********. Samverkanspartiet är väl ett hopplöst projekt. Men man bör inte underskatta förmågan hos personer typ Martin G********* att hitta guldkorn. SwebbTV borde kanske lägga upp ett klipp med några godbitar ur programmet om Dale Bredesens rön på någon av de ordinarie SwebbTV-sidorna.
Rent generellt borde kanske SwebbTV fundera på att satsa litet mer på externt material i stället för att hålla på och pressa sig själva i program som är 1 till 1,5 timme långa. Jag noterar att ingen i Sverige uppmärksammar Paul Craig Roberts (ekonomie dr och f d vice finansminister under Reagan m m). Den gubben är 84 år och har de senaste 10 åren publicerat fullständigt otroliga grejer och haft bra koll på guldkorn från andra sajter som t ex unz.com, Lew Rockwell och globalresearch.ca. Någon borde köpa rättigheterna till att återpublicera hans blogginlägg på svenska, eller ordna en insamling för detta (kanske något för SwebbTV?). Eftersom Roberts är 84 år finns det väl en risk att hans material snart slutar postas på nätet. Och kanske t o m att hans fantastiska sajt försvinner. Att bevara hans guldgruva med information och infallsvinklar borde vara viktigt. Jag skulle tro att rättigheterna på svenska till Roberts tidigare blogginlägg på svenska och ett arvode för framtida publiceringar skulle vara en bra affär för både Roberts och SwebbTV. Folk skulle kunna få betala för en separat insamling för Roberts material, på så vis skulle man kunna kolla intresset för det hela. URL för Paul Craig Roberts sajt:
www.paulcraigroberts.org
Zerohedge är väl den enda sajt jag sett som ibland återpublicerar hans inlägg. Det borde vara fler som gör det. Tror också det skulle vara ett bättre sätt att finansiera Roberts sajt att fler återpublicerade honom mot ett arvode än att folk skall behöva ge honom pengar direkt. Tror indirekt finansiering upplevs som mindre riskabelt med tanke på hur USA nuförtiden förföljer personer som Julian Assange och Donald Trump genom "lawfare".
Jag tror också att SwebbTV borde fundera på metoder att nå ut till fler. De flesta alternativmedier konsumeras av ungefär samma personer som cirkulerar runt på några få olika alternativmedier. Men alternativmedierna totalt vinner inte så mycket mark. De är inte den politiska maktfaktor de borde vara. Jag får väl återkomma med litet idéer om hur SwebbTV m fl skulle kunna nå ut till fler och hur de skulle kunna få in pengar till detta.
Tror jag måste göra en komplettering angående Dale Bredesens bok "The End of Alzheimer's programme". Bredesens Alzheimer-strategi nämndes alltså i en Swebbtube-utsändning av Martin G********* (han går och söka fram genom sökordet Samverkanspartiet).
Nu har jag fått tag på en lista på kosttillskott som en gubbe under 1 år gett till sin gamla mamma som börjat få dåligt närminne och försämrad kognitiv förmåga. Enligt honom skall tydligen minnesförsämringarna ha avstannat efter mamman fått börja med följande lista med 12 olika kosttillskott baserad på Bredesens bok:
Lunch:
C-vitamin (500 mg, gärna litet mer under dagen, dock ej tillsammans med selen vars effekt reduceras av C-vitamin, för mycket C-vitamin på kort tid ger också lös mage hos många)
D-vitamin (50-100 mikrogram)
K2-vitamin
Omega-3 (inte för mycket p g a att en "tia" kan bli värre om man tar för mycket Omega-3)
A-vitamin (kallas Retinol i Bredesens bok)
Middag:
B-vitamin
Zink
Selen (skall helst inte tas precis samtidigt som C-vitamin)
Gurkmeja (kurkumin)
Magnesium
Kväll:
NAC (mindre del av en kapsel, rek dos för långtidsbehandling 80-100 mg/dag, vanlig kapsel på 500-600 mg/dag)
Choline (kolin på svenska och det namn som anges på vissa förpackningar)
Årskostnaden för ovanstående program beräknade han till runt 7000 :- per år. Och det är kanske litet saftigt för en fattigpensionär. Mamman är dock inte fattigpensionär och han betalar det mesta av kosttillskotten själv åt mamman.
När det gäller Omega-3 verkar mannen med listan satsa på Omega-3 i lågdos-form, tror det var statliga Apotekets 350 mg-piller han satsade på eftersom Omega-3 ökar risken för hjärnblödning. Det är rätt vanligt att äldre får en s k 10:a som inte syns på röntgen men som t ex kan göra att talet förändras eftersom tungan inte riktigt hänger med. Med blodförtunnande grejer som Omega-3 blir sannolikt en 10:a värre vilket förtar fördelarna med att motverka Alzheimer. Det går heller inte att käka Omega-3 tillsammans med blodförtunnande medel eller mediciner/kosttillskott som har en blodförtunnande effekt om man vill hålla riskerna nere. Trots att mamman utan mediciner har väldigt lågt blodtryck för sin ålder (80-plussare) så väljer han att köra med lågdos Omega-3 eftersom hennes mor dog av hjärnblödning relativt ung. Ett annat avvägningsproblem han konfronterats med är att det inte finns NAC-piller för långtidsbehandling. Så det man då får göra är att dra isär en NAC-kapsel på kanske 500-600 mg och hälla ut en del av innehållet i en liten skål med en halv deciliter nyponsoppa, typ. Det är dock svårt att dosera hur mycket man skall hälla ut i nyponsoppan, eller vad det nu kan vara. Speciellt med tanke på att NAC-pulvret har en tendens att fastna på skålens väggar (syns tydligen om man använder en glasskål). Så han chansar på att hälla ut 1/3 eller 1/4 av en kapsel i nyponsoppan. Det han efterlyste var något slags doseringsverktyg där man kunde sätta i tomkapslar man kan köpa på hälsokostbutiker och sedan fylla dessa med innehåll från kapslar som dragits isär. Att borra några slags grunda hål i en kloss där man sätter kapslarna var nog inget problem, trodde han. Problemet var snarast att få till något slags doseringsverktyg med en pip man kunde sticka ner i kapslarna.
Ett sådant doseringsverktyg skulle kanske kunna vara något för SwebbTV att lägga upp till försäljning i webb-butiken?
Vill också lägga till några ord om Lars Berns rekommendationer om C-vitamin. Det stämmer nog att man bör fördela doseringen jämnt över dygnet även om C-vitamin inte bör tas tillsammans med selen (för att effekten av selenet inte skall minska). Men om man använder brustabletter som vanligen är på 1000 mg så kan det bli problem med lös mage om man tar flera brustabletter per dag. Man bör visst inte ta mer än 2000 mg dygn om man inte vill bli lös i magen. En del kan också få huvudvärk av stora mängder C-vitamin. Tror dock statliga Apoteket har brustabletter och tabletter i fast form på 500 mg. (Om man fått Covid-19 så räcker det dock visst inte med 2000 mg/dygn. Då skall man visst helst ta mer även om man får diarré och ont i huvudet.)