Citat:
Bern skriver på sin Facebook ”Kokainmissbrukaren Zelensky har torterat och mördat en amerikansk journalist som kritiserat hans regim”. Du tycker det är ett neutralt och balanserat sätt att beskriva vad som hänt (Gonzalo Lira tramsade runt i sociala medier och avgav ukrainska militärpositioner, blev grepen, släppt och skröt om hur han skulle lämna landet fast han hade reseförbud och blev gripen igen, och dog nu under oklara omständigheter)? Jag hejar ju på Ukraina i den här konflikten så jag påstår inte att jag är neutral. Men den där tonträffen och retoriken är väl som jag hade skrivit om jag satte mig för att radikaliseras i en ekokammare i något år.
I början av kriget tog Bern avstånd, det har du rätt i. Då användes också alla de här argumenten om NATO-utvidgning, ryssar i Donbas osv för att problematisera kriget. Nu används argumenten för att ursäkta eller rättfärdiga kriget. I princip i varenda program numera läggs det fram tragiska nyheter om Ukraina - soldater som dött, bombningar av elnätet etc - och kommentaren är ”fruktansvärt gjort av väst/NATO”.
Är man pro-ukrainsk är den rimliga reaktionen ”hemskt gjort av Ryssland”. Är man lite lite pro-rysk kanske man säger ”hemskt gjort av Ryssland, men dumt av USA att provocera”. ”Hemskt gjort av NATO” är endast en rimlig reaktion om man är en fullfjädrad västhatare och rysslandsälskare.
I början av kriget tog Bern avstånd, det har du rätt i. Då användes också alla de här argumenten om NATO-utvidgning, ryssar i Donbas osv för att problematisera kriget. Nu används argumenten för att ursäkta eller rättfärdiga kriget. I princip i varenda program numera läggs det fram tragiska nyheter om Ukraina - soldater som dött, bombningar av elnätet etc - och kommentaren är ”fruktansvärt gjort av väst/NATO”.
Är man pro-ukrainsk är den rimliga reaktionen ”hemskt gjort av Ryssland”. Är man lite lite pro-rysk kanske man säger ”hemskt gjort av Ryssland, men dumt av USA att provocera”. ”Hemskt gjort av NATO” är endast en rimlig reaktion om man är en fullfjädrad västhatare och rysslandsälskare.
Jag följer inte facebook så jag litar på ditt ord om hur han uttrycker sig. Jag känner människor som arbetat för amerikanska multinationella företag med fabriker över hela världen, bland annat både i Ukraina och Ryssland. De hatade att åka till båda dessa länder, korrupta skithål brukade vara omdömet om båda länderna. Jag håller således inte på något av dem. Jag har inget investerat. Om något borde jag vara emot Ryssland med tanke på kalla kriget, vår utbildning, tidigare duster Sverige och Ryssland. Samma sak kan man säga om Danmark och Norge i så fall och Frankrike. Jag känner inte så. Jag tycker bara det är förbannat sorgligt att unga ryska män och en hel generation ukrainare är utplånade.Ukraina och Ryssland höll på att sluta fred i maj 2022. Boris Johnson flög till Zelensky och satte stopp för det. 10 miljoner ukrainska unga kvinnor på flykt från Ukraina och över 1 miljon, kanske uppemot 2 döda och lemlästade ukrainska män och kvinnor., främst män. Det väst har gjort mot Ukraina är ofattbart. När dammet lagt sig och man ska börja utreda är jag rätt övertygad om att omvärlden och framtidens historiker kommer komma till den slutsatsen också.
Jag talade med en kund som är ryss, en äldre man, och som bott i Sverige i +35 år. Vi talade lite och han sa att hans vänner som han har kontakt med i Ryssland är helt hjärntvättade av rysk media. De vill inte lyssna på honom alls. Han var själv extremt lågmäld.