2024-01-24, 22:12
Medlem
Jag förstår att inte alla kan pytsa in en kontantinsats, men försök att spara. Ta bussen till arbetet istället för bilen, ta inte en kaffe på järnvägsstationen.

Det tar ett par-tre år, sedan finns kontantinsatsen, Tänk på det varje gång du tar bussen till arbetet, och varje gång du köper ICA Basic toapapper. 2-3 år!

Sedan när du köper, bind i alla fall hälften, så det inte skiter sig om räntan går upp. Se det som en försäkring. Räkna inte med amorteringen i din kostnad när du jämför, även om du såklart ska se till att det finns pengar dit.

I normalfall så är det billigare att bo i en bostadsrätt. Dessutom, ofta ingår Internet och ett gäng tv-kanaler. Ibland också tvättmedel om du använder föreningens tvättstugor. Och för det mesta bryr sig de som bor där, så det är fräschare.

Din procentuella månadskostnad kommer minska för varje år, det gör det inte med en hyresrätt.

Jag betalar ungeför 4k i ett område där en motsvarande hr kostar strax under 10k. Då får jag iofs stå för renovering, vitvaror mm.

Men det där med att bredband ingår är inte att förakta. Kostar väl normalt några hundra per månad.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-24 kl. 22:18.
Citera
2024-01-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det som är tur är att de flesta varit inne på marknaden ganska länge och kommit in på helt andra nivåer än dagens. De som har problem idag är främst de som gjort sina köp på en helt galen och dopad bostadsmarknad under pandemins gladaste dagar. Det blir en rejäl ekonomisk baksmälla för dessa köpare.

Men det kanske är en viktig lärdom för livet.

Det är väl sällan synd om de äldre, de är ofta de som klarar sig. Vet många äldre par med utflugna kids och avbetalt hus, där båda sitter tryggt in-LAS:ade på sina kneg sedan stenåldern. Kris... vilken kris?
Boomers klarar sig oftast. Det är knappast 60- och 70-talisterna som redan gjort bostadskarriär som blir påverkade nu, lika lite som 30- och 40-talisterna blev det vid 90-talskrisen.
Det är ju unga vuxna som mitt i bostadskarriären som drabbas. Det är ju de som blir fastlåsta med tvenne skrikande ongar och en grinig käring i hipstertvåan. Samtidigt som emissionskapitalet till den hippa start-up:en där Herr Hipster knogar som Senior Management and Leadership System Developing Consultant... eller nånting, sinar. Kul liv.
Citera
2024-01-24, 22:22
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag förstår att inte alla kan pytsa in en kontantinsats, men försök att spara. Ta bussen till arbetet istället för bilen, ta inte en kaffe på järnvägsstationen.

Det tar ett par-tre år, sedan finns kontantinsatsen, Tänk på det varje gång du tar bussen till arbetet, och varje gång du köper ICA Basic toapapper. 2-3 år!

Sedan när du köper, bind i alla fall hälften, så det inte skiter sig om räntan går upp. Se det som en försäkring. Räkna inte med amorteringen i din kostnad när du jämför, även om du såklart ska se till att det finns pengar dit.

I normalfall så är det billigare att bo i en bostadsrätt. Dessutom, ofta ingår Internet och ett gäng tv-kanaler. Ibland också tvättmedel om du använder föreningens tvättstugor. Och för det mesta bryr sig de som bor där, så det är fräschare.

Din procentuella månadskostnad kommer minska för varje år, det gör det inte med en hyresrätt.

Precis så.
Bra skrivet!

Och även att leta begagnade saker som ju finns lite överallt att hitta.
Allt från helt fina möbler och så mycket annat som gör inköpen mindre kostsamma.

Ordspråket " många bäckar små " fungerar verkligen om man ger det tid!
Citera
2024-01-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Precis så.
Bra skrivet!

Och även att leta begagnade saker som ju finns lite överallt att hitta.
Allt från helt fina möbler och så mycket annat som gör inköpen mindre kostsamma.

Ordspråket " många bäckar små " fungerar verkligen om man ger det tid!
Du har förstått :-)

Tänk om fler kunde förstå: Om man kan stå ut med att vänta, så kommer man få så mycket mer sedan.

Haha, men det är väl bara du och jag som kopplar det :-)
Citera
2024-01-24, 22:29
Medlem
Citat:
Du kan fortfarande få en brf till ett lägre pris än en hyresrätt även med agens räntor. Och då kan du få en bostad direkt.

Sedan är räntorna på väg ner, se bundna räntor. Dessutom jobbar inflationen för det som köper.

Alternativet är att stå i bostadskö i fler år, jag vet, står själv. Alternativen jag får är svindyra hyror i skitområden.

Vem säger 100 % räntorna är påväg ner
Ifs jo de är påväg ner
De är påväg upp oxå
Allt är rätt o fel men sätt gärna in datumen när räntorna går ner 😂😂😂😂😂
Imorgon kommer Ecb
1 feb RB
Mars lämnar FED och usa har krig så ja 😼

Ingen vet kära du
Citera
2024-01-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Vem säger 100 % räntorna är påväg ner
Ifs jo de är påväg ner
De är påväg upp oxå
Allt är rätt o fel men sätt gärna in datumen när räntorna går ner 😂😂😂😂😂
Imorgon kommer Ecb
1 feb RB
Mars lämnar FED och usa har krig så ja 😼

Ingen vet kära du
Man köper såklart inte mer än vad man har råd till. Är det tajt så binder man givetvis allt. På kanske tio år om det känns tryggt.

Så har det väl alltid fungerat. En liten försäkring.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-24 kl. 22:37.
Citera
2024-01-25, 00:14
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Jag betalar ungeför 4k i ett område där en motsvarande hr kostar strax under 10k. Då får jag iofs stå för renovering, vitvaror mm.

Nej det gör det inte. Du har ju en alternativkostnad (googla) på det låsta kapitalet. Varje krona du amorterar eller lagt i kontantinsats slipper du betala låneränta på ja, men du går också miste om avkastningen på dessa pengar. Vilket i dagsläget åtminstone uppgår till ca 4 % (riskfria räntan). Det går man igenom på grundkursen i ekonomi på gymnasiet.
Citera
2024-01-25, 00:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Men det där med att bredband ingår är inte att förakta. Kostar väl normalt några hundra per månad.

Det är så gulliga tips du kommer med Ta bussen och skippa kaffet - köp en lägenhet

Du verkar bo i en trea (?) med en avgift på 4k/mån (obs! tvättmedel och bredband ingår). Motsvarande HR kostar 10k/mån, frågan blir då vad marknadsvärdet på din bostad är? Ett delta på 6k/mån ger ungefär 2 miljoner för att det ska bli samma TCO, vilket förvisso inte är Rövhult men kanske Enköping?

Sen det fetmarkerade... tror inte så många BR-BLTs håller med om det i dessa dagar.
Citera
2024-01-25, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Finns det inte någon nypåfunnen ekonomisk teoribildning bakom? Att Keynes funkar bara man gör det tillräckligt resolut och i tillräckligt stor skala.

Vill minnas att jag läst om sådant i olika artiklar i sämre (=svenska ekonomitidskrifter..) dagstidningspublikationer.
Får jag gissa att du tänker på MMT? Modern Monetary Theory? MMT skiljer sig från den mer traditionella Keynesianska teorin, men båda delar vissa idéer om att staten kan använda sig av inflation för att hantera problem i ekonomin. Keynesiansk teori inriktar sig på att öka statliga utgifter för att stimulera efterfrågan, men MMT går ännu längre och förespråkar obegränsad inflation, dvs att staten inte behöver förlita sig på skatter eller lån för att finansiera sina utgifter, utan kan trycka pengar istället, vilket är som att spela rysk roulette med ekonomin.

Tänk på MMT och Keynesiansk teori som två olika sätt att boosta ekonomin, inom keynes säger man "öka statliga utgifter och låna vid behov". MMT tar en radikalare approach och säger "skit i skulderna, vi kan skapa pengar hur mycket som helst"

Det är som att uppmuntra folk att låna så de köper fler bostäder, och sedan åker priserna genom taket och skapar problem.
Citera
2024-01-25, 00:36
Medlem
DVikings avatar
Ingen som nappat på Hantverkargatan 65kvm för 8m än:

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5EVJLGQ1LMFMVESB

Ser segt ut även på St Göransgatan 83kvm med terrass för 9.5m (tidigare 11m):

https://www.husmanhagberg.se/objekt/sankt-goransgatan-85-van-7-kungsholmen-fridhemsplan/OBJ15403_1970450079/

Både ligger väl ca 1.5m fel i pris, men vi får se vad det blir.
Citera
2024-01-25, 00:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej det gör det inte. Du har ju en alternativkostnad (googla) på det låsta kapitalet. Varje krona du amorterar eller lagt i kontantinsats slipper du betala låneränta på ja, men du går också miste om avkastningen på dessa pengar. Vilket i dagsläget åtminstone uppgår till ca 4 % (riskfria räntan). Det går man igenom på grundkursen i ekonomi på gymnasiet.

Är nog lite överkurs. Lätt att tänka att de pengar man skyfflar in i bostaden inte har något värde. Är nog mest de som har en stabil avkastning på >1msek som ser denna kostnad om de behöver använda dessa till bostadsköp.

Obs, jag håller med dig i sak men tror få BLTs tänker i dessa banor.
Citera
2024-01-25, 00:57
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Delvis rätt och JA, det går att få sparränta just nu på 4% MEN efter skatt så är 4= 2,8% netto.

Vi tar ett exempel:

En person köper en lgh för 2.000.000kr med 30% kontantinsats. ( 600.000kr )

De 600.000 skulle JUST NU med dagens räntor alltså kunna ge 600.000kr x 2,8% = 16800kr på 12 mån.

= 1400kr/månad och det är alltså vad man i detta exempel KAN gå miste om, men då ev vara hemlös.

Men man KAN också få en bra värdeökning med tiden på över 3 gånger MER än egna kapitalet.

Och som så med det mesta är det upp till varje person att känna, tycka och välja.

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in