2024-01-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det spelar inte så stor roll var du vill bo.

Du fixar inte en hyresrätt i centrala Stockholm utan trettio år i kö, och knappast då.

Jag förstår inte vad du tjurar om. Spara pengar så du har till en kontantinsats.

Vad var det för icke-svar?

Nu bor jag redan i ägt boende och skulle personligen vara mer än lovligt betjänt av att räntan sjunker och priserna steg något. Men vad skulle det gynna mig att spamma tråden med en massa ”wishful thinking”? Det är väl bättre att så objektivt som möjligt, försöka se verkligheten för vad den är.
Citera
2024-01-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja en insats på 15% krävs i regel, går att lösa på lite olika sätt om du har mindre. Banken återgår sen ifrån din köpkraft dvs lön och KALP. Ska du maxbelåna så plocka bort att krediter och billån först, privatleasing syns inte. Så ticka nej i ”äger/leasar bil” checkboxen. Själv lägger jag alltid 30% och kör amorteringsfritt första 5 åren. Lycka till
Men alltså, det kostar dig. Jag gråter när jag ser att du tycker det handlar om vad kreditbolagen och andra ska se.
Citera
2024-01-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Nu bor jag redan i ägt boende och skulle personligen vara mer än lovligt betjänt av att räntan sjunker och priserna steg något. Men vad skulle det gynna mig att spamma tråden med en massa ”wishful thinking”? Det är väl bättre att så objektivt som möjligt, försöka se verkligheten för vad den är.
Samma här, dock i BR. Räntorna sjunker troligen redan till hösten men priserna räknar jag inte går upp 2024. Maxade ränteavdraget 2023 (med 30% avdrag d v s <100k), räknar med ungefär samma räntekostnad 2024, och sen knappt hälften 2025. Men det beror helt på hur vår valuta utvecklas och om pajasarna i RB sänker för mycket och för tidigt. Sverige skulle må bra av lite högre arbetslöshet i år
Citera
2024-01-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Du får väl läsa vad jag skriver igen, alternativt berätta med citat var du anser jag skriver fel.
Citera
2024-01-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men alltså, det kostar dig. Jag gråter när jag ser att du tycker det handlar om vad kreditbolagen och andra ska se.
Du behöver inte gråta, jag har varit inne på marknaden i drygt 20år. Jag brukar maxbelåna mig, men lägga en rätt stor insats, tycker om att bo fint och centralt. Och strategin har fungerat med nu fyra ihopslagna uppskov. Bryr mig alltså bara vad banken ser vid ansökan om lånelöften. Det som blivit över vid maxbelåning har hamnat på börsen i annan valuta. Hur går det själv?
Citera
2024-01-24, 16:55
Medlem
Och nu är det villaägarna som det är synd om:

https://www.expressen.se/debatt/i-dag-ar-den-fattigaste-dagen-pa-ett-artionde/

"Riksbankens penningpolitik har under senare tid varit totalt oresonlig."

"för att hushållen ska ha en chans att ställa sig upp MÅSTE de lätta på bromsen."

Som vi noterat i tråden är det fortfarande låga räntor och ingen större risk för stora kreditförluster hos bankerna.

Så läget på bostadsmarknaden är ingen ursäkt för att låta alla som valt att inte bolånetorska drabbas av urholkade löner och besparingar på grund av inflation och försämrat värde på kronan.

Det som är viktigt i det här läget är
  • Att bolånetorskarna fattar att deras situation beror på vansinnig invandringspolitik
  • Att de ger fan i att rösta på Mp och C i nästa val
Citera
2024-01-24, 17:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Och nu är det villaägarna som det är synd om:

https://www.expressen.se/debatt/i-dag-ar-den-fattigaste-dagen-pa-ett-artionde/

"Riksbankens penningpolitik har under senare tid varit totalt oresonlig."

"för att hushållen ska ha en chans att ställa sig upp MÅSTE de lätta på bromsen."

Som vi noterat i tråden är det fortfarande låga räntor och ingen större risk för stora kreditförluster hos bankerna.

Så läget på bostadsmarknaden är ingen ursäkt för att låta alla som valt att inte bolånetorska drabbas av urholkade löner och besparingar på grund av inflation och försämrat värde på kronan.

Det som är viktigt i det här läget är
  • Att bolånetorskarna fattar att deras situation beror på vansinnig invandringspolitik
  • Att de ger fan i att rösta på Mp och C i nästa val

Vilken pinsam partsinlaga.

"Den 1 februari fattar Riksbanken ett nytt beslut om styrräntan och för att hushållen ska ha en chans att ställa sig upp MÅSTE de lätta på bromsen. "

"Men trots att inflationen har fallit tillbaka signalerar Riksbanken att räntan fortsatt ska vara hög under hela 2024. Det är helt orimligt!"

Sen sitter de själva i sina Brommavillor som en del av transferiatklägget. Det räcker inte med ränteavdrag, ROT/RUT-avdrag, nästintill obefintlig fastighetsskatt, elstöd - nej nej man kräver låg ränta också. Jävla barn.
Citera
2024-01-24, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag följer Kina ganska nog. Om du pratar med kineser så hävdar de att allting blir ca 15% dyrare vare år i CNY, lik förbaskat håller rör sig inte CNY mot USDn särskilt mycket, vilket sannolikt kan bero på att bägge länder trycker pengar som det inte fanns en morgondag.

Förr eller senare borde penningillusionen släppa och folk börjar tänka till. När dessa slutligen inser att deras förmögenhet endast duger att torka sig i arschlet med, borde de söka efter andra värdebevarande tillgångar än valutor alt. emigrera om detta är möjligt. De enda som kommer kunna ha möjlighet emigrera är de med tillräckligt stora resurser, dvs eliten/välutbildade (jmf t.ex. Ryssland under mobiliseringen)
De som är kvar i landet kommer inte ha råd att konsumera annat än det absolut nödvändiga, vilket kommer resultera i en såväl djup som långvarig recession/depression i dessa länder

Att ett land börjar trycka massvis med pengar borde vara någorlunda ekvivalent med att man lånar till sitt uppehälle. Flera mycket stora länder har (per definition) redan gått i recession. Mycket talar således för en rejäl kontraktion.

Som jag ser det finns precis alla tecken på en jättelik krasch. Många hushåll i utvecklade i-länder är hårt belånade.
Sänker man ränta fortsätter festen några år till, Höjer man räntan kommer kraschen omedelbart.
Absolut, det är en illusion. Det är som om de tror att de kan trycka sig ur alla ekonomiska problem. Men vi vet från historien att överdriven inflation leder till förlorat förtroende för valutor och ekonomiska kriser. Valutornas stabilitet är konstgjord och döljer det faktum att de förlorar värde över tid. När folk väl inser detta kommer de att söka efter alternativa tillgångar. Det är här exempelvis guld och silver kommer in i bilden som en historiskt beprövad fristad.

Citat:
Ett större krig skulle möjligtvis kunna förhindra detta pss som när USA gick med i kriget mot axelmakterna, genom en krigsekonomi och krigsobligationer.

Min prediktion är att det är betydligt mer sannolikt att vi går mot betydligt mycket svårare tider än vad RB och finansen hävdar.

Ingen vill ju skrika: "det brinner i en biograf", men det är nog bara att konstatera att det nog fan pyr lite här och var.

Är man fortfarande inte överbevisad kan man ju bara ta en titt på Heregracht-indexet om man nu begriper vad denna graf implicerar (hint: den största bubblan under de senaste 500 åren)

Med denna långa utveckling inbillar jag mig att det borde vara osannolikt att bostadsmarknaden skulle 'återhämta' sig, dvs tillbaka till 2020.
Personligen anser jag att folk i gemen har insett att det är fara å färde och försöker avyttra sina dyrare investeringar, vilket avspeglas i hur få bostäder byter ägare.

Sedan bör man trots allt komma ihåg att det fortfarande finns en hel del figurer som anser det vara ett lämpligt att försöka fånga en fallande kniv
Det är en intressant poäng. Det handlar om förlustaversion, undvik att ta förluster till varje pris. Det är en farlig psykologisk barriär och extremt naivt. Och du kan ju föreställa dig hur det påverkar bostadsmarknaden just nu.

Men jag måste säga att om hushållen tror att de kan undvika den ekonomiska verkligheten och fortsätta att hålla fast vid sina övervärderade bostäder, då har de verkligen en överdos av sunk cost att se fram emot.
Citera
2024-01-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Absolut, det är en illusion. Det är som om de tror att de kan trycka sig ur alla ekonomiska problem. Men vi vet från historien att överdriven inflation leder till förlorat förtroende för valutor och ekonomiska kriser. Valutornas stabilitet är konstgjord och döljer det faktum att de förlorar värde över tid. När folk väl inser detta kommer de att söka efter alternativa tillgångar. Det är här exempelvis guld och silver kommer in i bilden som en historiskt beprövad fristad.

Det är en intressant poäng. Det handlar om förlustaversion, undvik att ta förluster till varje pris. Det är en farlig psykologisk barriär och extremt naivt. Och du kan ju föreställa dig hur det påverkar bostadsmarknaden just nu.

Men jag måste säga att om hushållen tror att de kan undvika den ekonomiska verkligheten och fortsätta att hålla fast vid sina övervärderade bostäder, då har de verkligen en överdos av sunk cost att se fram emot.

Finns det inte någon nypåfunnen ekonomisk teoribildning bakom? Att Keynes funkar bara man gör det tillräckligt resolut och i tillräckligt stor skala.

Vill minnas att jag läst om sådant i olika artiklar i sämre (=svenska ekonomitidskrifter..) dagstidningspublikationer.
Citera
2024-01-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sen sitter de själva i sina Brommavillor som en del av transferiatklägget. Det räcker inte med ränteavdrag, ROT/RUT-avdrag, nästintill obefintlig fastighetsskatt, elstöd - nej nej man kräver låg ränta också. Jävla barn.

Det sunda vore om de som levt över sina medel även fick ta konsekvenserna av detta. Garanterat skulle då också skadliga företeelser i samhället minska. Ökad verklighetskontakt tenderar att ha en tillnyktrande effekt.
Citera
2024-01-24, 19:28
Medlem
Dagens spaning: https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2939021

Till salu: 4,995m
Senast sålt: feb 2023 för 3,4m
Belåning: 85%

Här ska man alltså tälja ATH-guld medelst nytt kök och ett lager vit färg på väggen. Går nog bra.
Citera
2024-01-24, 20:04
Medlem
Inte bara Lyxfälle-Conny som har ärende hos Kalle: https://www.di.se/live/kronofogden-skuldkris-drabbar-valavlonade-soker-hjalp/

Citat:
Personer med bra inkomster kontaktar nu Kronofogden. Det är en ny grupp.

”Väldigt mycket beror på att vi har levt gott under många år”, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på myndigheten.

Mest rådgivning i detta läge enl. (betal)artikeln, men ändå en indikation på att ränteläget känns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in