Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Jag följer Kina ganska nog. Om du pratar med kineser så hävdar de att allting blir ca 15% dyrare vare år i CNY, lik förbaskat håller rör sig inte CNY mot USDn särskilt mycket, vilket sannolikt kan bero på att bägge länder trycker pengar som det inte fanns en morgondag.
Förr eller senare borde penningillusionen släppa och folk börjar tänka till. När dessa slutligen inser att deras förmögenhet endast duger att torka sig i arschlet med, borde de söka efter andra värdebevarande tillgångar än valutor alt. emigrera om detta är möjligt. De enda som kommer kunna ha möjlighet emigrera är de med tillräckligt stora resurser, dvs eliten/välutbildade (jmf t.ex. Ryssland under mobiliseringen)
De som är kvar i landet kommer inte ha råd att konsumera annat än det absolut nödvändiga, vilket kommer resultera i en såväl djup som långvarig recession/depression i dessa länder
Att ett land börjar trycka massvis med pengar borde vara någorlunda ekvivalent med att man lånar till sitt uppehälle. Flera mycket stora länder har (per definition) redan gått i recession. Mycket talar således för en rejäl kontraktion.
Som jag ser det finns precis alla tecken på en jättelik krasch. Många hushåll i utvecklade i-länder är hårt belånade.
Sänker man ränta fortsätter festen några år till, Höjer man räntan kommer kraschen omedelbart.
Absolut, det är en illusion. Det är som om de tror att de kan trycka sig ur alla ekonomiska problem. Men vi vet från historien att överdriven inflation leder till förlorat förtroende för valutor och ekonomiska kriser. Valutornas stabilitet är konstgjord och döljer det faktum att de förlorar värde över tid. När folk väl inser detta kommer de att söka efter alternativa tillgångar. Det är här exempelvis guld och silver kommer in i bilden som en historiskt beprövad fristad.
Citat:
Ett större krig skulle möjligtvis kunna förhindra detta pss som när USA gick med i kriget mot axelmakterna, genom en krigsekonomi och krigsobligationer.
Min prediktion är att det är betydligt mer sannolikt att vi går mot betydligt mycket svårare tider än vad RB och finansen hävdar.
Ingen vill ju skrika: "det brinner i en biograf", men det är nog bara att konstatera att det nog fan pyr lite här och var.
Är man fortfarande inte överbevisad kan man ju bara ta en titt på Heregracht-indexet om man nu begriper vad denna graf implicerar (hint: den största bubblan under de senaste 500 åren)
Med denna långa utveckling inbillar jag mig att det borde vara osannolikt att bostadsmarknaden skulle 'återhämta' sig, dvs tillbaka till 2020.
Personligen anser jag att folk i gemen har insett att det är fara å färde och försöker avyttra sina dyrare investeringar, vilket avspeglas i hur få bostäder byter ägare.
Sedan bör man trots allt komma ihåg att det fortfarande finns en hel del figurer som anser det vara ett lämpligt att försöka fånga en fallande kniv
Det är en intressant poäng. Det handlar om förlustaversion, undvik att ta förluster till varje pris. Det är en farlig psykologisk barriär och extremt naivt. Och du kan ju föreställa dig hur det påverkar bostadsmarknaden just nu.
Men jag måste säga att om hushållen tror att de kan undvika den ekonomiska verkligheten och fortsätta att hålla fast vid sina övervärderade bostäder, då har de verkligen en överdos av sunk cost att se fram emot.