2024-01-24, 14:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Om han svänger runt före korsningen Sveavägen/Tunnelgatan, så har han ju inte sett dådet bakom sig. Tänk till lite nu, innan du bara slänger ur dig nåt.......

Före Sveavägen/Apelbergsgatan, medan övriga stod för rött?
Citera
2024-01-24, 14:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Sluta nu med ditt ständiga mörkande av denna utredning. Så var det bara. Börja nu med lite grävande arbete istället och leta fram en annons om Dansrestaurangen Albatross i någon dagstidning från den tiden, så kanske du hittar nån annons. Och då lär det troligen stå vårdad klädsel.....

Det är du som påstår det, inte jag, så du får du leda det i bevis.

Varför ska jag leda ditt hittepå i bevis?
Citera
2024-01-24, 14:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det förklarar just precis tvärtom, varför han och SG inte kan ha varit först på plats. AH var före honom. Även GI var före SG där, eftersom GI satt i baksätet närmast den högra dörren. Ersson satt närmast den vänstra dörren i baksätet och i mitten av baksätet satt SG. GI var först framme vid OP tillsammans med LB (hon satt i framsätet bredvid föraren). GI har i förhör vittnat om att han mötte en kille (som var blodig i ansiktet) framme vid OP när han kom dit. Denne kille pekade in mot Tunnelgatan och sa att GM sprang ditåt. Detta kan ju inte ha varit SG, eftersom han kom fram efter GI och SG har ju dessutom sagt att han inte sett något som gagnat utredningen.

Ingen av de i bilen såg något som gagnade utredningen, utöver chauffören.

Det tyder på att de inte var vid korsningen när det small.

GI:s förhör sker långt senare, 1988, och är en aning underligt: att han inte känns vid SG?

Eller så var den som skrev ner det inte så insatt i situationen.

Nej, det finns inte tid eller utrymme för någon annan att utföra mun mot mun, än SG.

Däremot kan någon av de andra ha varit fram strax innan. ÅL såg en peron komma från taxin, sen gå tillbaka, sen kom det fram en person igen ... IM ser AH komma dit efter taxin?

Den mörkhårige ynglingen / killen med blod runt munnen, är SG.

Det är bisarrt att någon annan försöker ta åt sig äran.
Citera
2024-01-24, 15:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Sluta nu med ditt ständiga mörkande av denna utredning. Så var det bara. Börja nu med lite grävande arbete istället och leta fram en annons om Dansrestaurangen Albatross i någon dagstidning från den tiden, så kanske du hittar nån annons. Och då lär det troligen stå vårdad klädsel.....
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är ointressant. Jag vill se något som visar att så var fallet, exempelvis en annons eller ett anslag
Vet inte hur diskussionen hamnade här och vad det egentligen spelar för roll för ämnet men följande fyra dansrestauranger nämner "vårdad klädsel" den 1 mars 1986 i DN:
Bolaget, Embassy Club, Göta Källare och Lorry.

För Albatross står bara telnr, adress och vem som spelar (Nightlife)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-24 kl. 16:16.
Citera
2024-01-24, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Om man sammanställer uppgifter om klocktittning i Expressen, Kvällsposten, GT och Arbetet i april 1986, blir SE:s transport från Skandia till mordplatsen enligt följande.

1, Han stämplar ut eller lämnar Skandia kl. 23.20.

2, Går sedan snabbt och tittar på klockan hela vägen från entrén till annonspelaren. Han gör inga iakttagelser eftersom han tittar intensivt på sitt armbandsur mest hela tiden. Därför vet han exakt hur mycket klockan var.

3, Framme vid annonspelaren stannar han i dess belysning för att förvissa sig om tiden återigen. Detta trots att han studerat tidens gång hela vägen dit. Klockan är 23.20 och samtidigt som han konstaterar detta smäller två skott. Men han missar mördaren eftersom han tittar på klockan (och tydligen inte upp).

4, Han rusar fram till mordplatsen efter att ha hört skotten. Han fortsätter dock att studera sitt ur under hela denna sista delsträcka.

---

Angående förväxling. Han anger sådan i samtliga fyra artiklar. Och den sker flera minuter efter GM:s flykt.

Rubrik Expressen: "Jag förväxlades med mördaren"

Bildtext GT: "Jag har förgäves försökt få polisen att inse förväxlingen"
Citera
2024-01-24, 17:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vet inte hur diskussionen hamnade här och vad det egentligen spelar för roll för ämnet men följande fyra dansrestauranger nämner "vårdad klädsel" den 1 mars 1986 i DN:
Bolaget, Embassy Club, Göta Källare och Lorry.

För Albatross står bara telnr, adress och vem som spelar (Nightlife)

Jag vet inte vad detta spelar för roll, men tittade tvångsmässigt upp det.

Albatross anger i sin annonsering ibland "vårdad klädsel", ibland "kavaj", ibland inget.

Det förekommer uppgifter från folk som var i farten vid tiden och stället tycks haft en huvudsaklig inriktning mot mognare publik och dansband, men som ibland alternerades med disco eller liknande.
Citera
2024-01-24, 18:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, jag undviker gärna begreppet "ljuga" i diskussioner här, eftersom det har ett "subjektivt rekvisit" i form av att göra något medvetet i syfte att förleda. Det går inte att kolla in i folks huvuden. Därför hellre bara "lämna oriktiga uppgifter" eller liknande.

Och jag tycker inte alls att jag är främmande för att uttrycka att SE gör det (lämnar oriktiga uppgifter) i de turer jag är mer insatt i och som går att säga mer om än ruschen.

Språngmarschen har jag ingen tydlig uppfattning om. Om han tar ett steg och sedan berättar att han kutade till korsningen så får väl det kallas lögn. Men det spelar inte så stor roll, uppenbarligen tycks han lämna oriktiga eller sliriga uppgifter i vissa avseenden, det är ostridigt. Den intressanta frågan är om han var på plats och gjorde något liknande åtminstone en ansats till att kuta in i gränden. För har han helt och fullkomligt hittat på ruschen (och annat på platsen), utan något korrelat i verkligt skeende, så blir saken lite mer brännande.

Men jag förstår inte riktigt? Om han var inomhus och pratade med väktarna när skotten föll och han samtidigt medvetet placerade sig vid Götabanken måste det väl vara en lögn?

Det resonemang blir ju lite som Bill Clinton:s när det slutligen kom fram att han hade tryckt in batongen i svalget på Monica L. Att det inte räknades subjektivt för honom håller väl inte?
Citera
2024-01-24, 18:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men jag förstår inte riktigt? Om han var inomhus och pratade med väktarna när skotten föll och han samtidigt medvetet placerade sig vid Götabanken måste det väl vara en lögn?

Det resonemang blir ju lite som Bill Clinton:s när det slutligen kom fram att han hade tryckt in batongen i svalget på Monica L. Att det inte räknades subjektivt för honom håller väl inte?

Nu har vi ju minst 2 skribenter i tråden som hävdar att Engström kan ha misstagit sig här...
Därmed är det då ingen lögn....
Citera
2024-01-24, 19:10
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu har vi ju minst 2 skribenter i tråden som hävdar att Engström kan ha misstagit sig här...
Därmed är det då ingen lögn....

Nej, det är sant och det har jag inga problem med, även om jag har motsatt uppfattning. Det kan ju vara så att han missuppfattade frågan från RB, eller rentav glömde bort det i uppståndelsen. Dessutom kan det vara så att han gick han i drömmarnas värld och kollade klockan och märkte inget i sin färdriktning, även om jag inte alls håller med om sådana slutsatser.

Det är när man säger att han medvetet kommer med en felaktig uppgift och man vill kalla det något annat en lögn som det känns märkligt. Men vi är alla olika förmodligen och det kanske inte finns något som heter objektiv lögn, Bill Clinton är på ett sätt och jag ett annat.
Citera
2024-01-24, 19:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, det är sant och det har jag inga problem med, även om jag har motsatt uppfattning. Det kan ju vara så att han missuppfattade frågan från RB, eller rentav glömde bort det i uppståndelsen. Dessutom kan det vara så att han gick han i drömmarnas värld och kollade klockan och märkte inget i sin färdriktning, även om jag inte alls håller med om sådana slutsatser.

Det är när man säger att han medvetet kommer med en felaktig uppgift och man vill kalla det något annat en lögn som det känns märkligt. Men vi är alla olika förmodligen och det kanske inte finns något som heter objektiv lögn, Bill Clinton är på ett sätt och jag ett annat.

För mig personligen är det helt och totalt uppenbart att om man lägger ut en tidslinje med alla uppgifter från Engström rör det sig om en rad "medvetet felaktiga uppgifter". Och jag har inga problem alls med att kalla det för lögner. Att kalla det för något annat är enligt mig att "slira med ord".
Citera
2024-01-24, 19:53
Medlem
Citat:
Det var stenhårt där. Jeans tabu. Dansrestaurangen Albatross var inget pundarställe, eller rockklubb, utan en dansrestaurang. En mycket populär sådan på den tiden. Det spelades dansbandsmusik och klädseln var vårdad. Inga jeans och för herrar var det dessutom kavajtvång (kavaj gick att hyra för kvällen ute i garderoben.
Punkt 2 återstår då.

Alt att dom var uppklädda helt enkelt.
Citera
2024-01-24, 19:55
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
För mig personligen är det helt och totalt uppenbart att om man lägger ut en tidslinje med alla uppgifter från Engström rör det sig om en rad "medvetet felaktiga uppgifter". Och jag har inga problem alls med att kalla det för lögner. Att kalla det för något annat är enligt mig att "slira med ord".

Helt enig. Var han ett vittne är nog det väktarna redovisade det som ligger närmast sanningen i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in