2024-01-24, 11:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, utan Ålandskvinnan hade förhören av personalen på Skandia sannolikt inte blivit av.

23:19 hade inte varit känt. Inte heller att SE eventuellt var ut på kvällen, eller hur han var klädd, m.m.

Wiesbaden-lappen, det låsta kontoret, att han ofta jobbade över, att han struntade i kortdragningar, o.s.v.

Är det fetade fenomenen något som är misstänkt i relation till MOP, något som borde eller kunde få någon att "komma honom på spåren"? Det får du gärna utveckla för vardera punkt.

Citat:
Eller hade Irvell kommit SE på spåren ändå, där i april 1986?

Vem vet. En vacker dag hade han säkert blivit misstänkt. Det räcker ju med att ta en bulle på ett café intill.

Vart tänkte du komma med att fåna dig? Ska ta över efter SkandiahusetStig?

Citat:
Och då hade du säkert vevat om att, varför undersökte man inte SE, istället ...

Keps och handledsväska. Det är ju öppet mål, utbrister ursprungligen i en alternativ tidslinje.

Vore intressant att höra med den som tog över sommarstugan, om han hittat några hylsor eller dylikt.

Är någon detektiv intresserad, så vet jag vilket hus och vilka personer det rör sig om. De som övertog stugan 1978 är innehavare till den än idag.
Citera
2024-01-24, 11:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag ser inte mordet som en våldshandling utan mer som ett rättskippande...om du förstår..

Här tycker jag att Engström och CA kan passa båda..

Om du fattar vad jag menar...

Hade han blivit attackerad med en bajonett så hade jag sett det som en våldshandling ala CP

Ett impulsdåd utfört av någon som råkade gå omkring beväpnad tycker jag att CP passar som hand i handske i. Han träffar allt man kan tänka sig i en sådan GMP.

Det invänds att han inte brukade använda skjutvapen osv. Vilket ju är riktigt. Men han är givetvis en person som magnituder mer tänkbart än en slumpvist vald person kan tänkas gå runt med en Magnumrevolver av någon anledning. Och här har vi dessutom en individ med mycket tydlig kapacitet till grovt våld och plötsliga impulsgärningar.

Rättsskipning snarare än våldshandling. Nja, inte säker på att jag hänger med helt och hållet.
Citera
2024-01-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ett impulsdåd utfört av någon som råkade gå omkring beväpnad tycker jag att CP passar som hand i handske i. Han träffar allt man kan tänka sig i en sådan GMP.

Det invänds att han inte brukade använda skjutvapen osv. Vilket ju är riktigt. Men han är givetvis en person som magnituder mer tänkbart än en slumpvist vald person kan tänkas gå runt med en Magnumrevolver av någon anledning. Och här har vi dessutom en individ med mycket tydlig kapacitet till grovt våld och plötsliga impulsgärningar.

Rättsskipning snarare än våldshandling. Nja, inte säker på att jag hänger med helt och hållet.

Alltså att personen snarare är rätthaverist och inte i övrigt ens utövar våld...Kan tillomed vara en feg person...

CP och skjuta i ryggen ?

Isåfall på order ...Men LJ tar bort CP som kandidat ..!
Citera
2024-01-24, 12:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Rutan där texten står verkar inte handla om vitsord i alla fall.

När det gäller "anstånd" verkar din språkkänsla inte svika dig om man får tro på Google.

Edit: Det är suddat och ändrat i första radens slut där anstånd beviljats till 1955.
Tjänstgöringen påbörjas 1954 och den suddiga texten skall nog tydas:
"Ej begagnat sig av anstånd". Ordet "Ej" är klockrent enligt gamla skrivstilen.

SE har således först beviljats anstånd, men av okänd anledning ej begagnat sig av det och påbörjat utbildningen tidigare? Går det att tolka så?

Edit: https://imgur.com/a/2FXNl5f

Ja, du har nog rätt.

Han beviljas ett anstånd som han inte begagnar sig av.

Anstånd enl dåvarande Värnpliktslag (från 1941) 24 §, tycker jag. Men den kan det inte vara.

27 § stämmer dock. Nämare bestämt §27:1:d, som det tycks stå.

"D. För värnpliktig, som vid högskola eller annan därmed jämförlig högre
läroanstalt idkar studier för utbildning till läkare, tandläkare, apotekare,
veterinär eller ingenjör eller eljest i sådana ämnen, att hans insikter kunna
vara till särskilt gagn för krigsmakten, samt för värnpliktig, som gör sannolikt,
att han kommer att idka sådana studier, skola följande särskilda bestämmelser
gälla.

Beträffande värnpliktig som nu sagts må Konungen, där så finnes lämpligt,
förordna, att enligt de närmare bestämmelser Konungen meddelar den under A
angivna tjänstgöringen örn fyrahundrafemtio dagar skall, med rätt till avbrott
under viss tid för studiernas fullföljande, fullgöras med dels soldatoch
befälsutbildning, dels fackutbildning och facktjänstgöring. Sådan värnpliktig
må ock, där så för bibringande och vidmakthållande av för avsedd
mobiliseringsbefattning erforderliga insikter anses påkallat, åläggas att därutöver
fullgöra fortsatt tjänstgöring under högst etthundraåttio dagar. Den
fortsatta tjänstgöringen skall kunna i omgångar fördelas på hela värnpliktstiden."

Vad var det för ämnen vars insikter skulle kunna vara till särskilt gagn för krigsmakten han skulle studera?
Citera
2024-01-24, 12:08
Medlem
Thomas Pettersson verkar ha varit flitig med att kontakta PU med sina tankar om SE.

https://drive.google.com/file/d/1TzmygMeEKL6yxPafAuIGFmUC3rzKwnCa/view
20170419 E 63-05-C
Citera
2024-01-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tror inte ett dugg på det argumentet.

1. Hur kan han lokalisera platsen så snabbt när det enligt hypotesen är så att han skulle se det i backspegeln?

2. Ser passagerarna dådet i backspegeln också? Hur går det till? LB som sitter i framsätet hur ser hon detta.

Kan du beskriva exakt hur detta kan gått till?

1. Det är HJ själv som säger att han ser dådet bakom sig. Om han ser det i backspegeln, vänder sig om när han kör, eller har ögon i nacken. Jag vet inte, ring och hör med honom!
2. Passagerarna ser inget dåd. Enligt SG så har han inte sett något som gagnar utredningen, varken under färden till mpl, under vistelsen på mpl, eller efteråt då dom lämnade platsen. Han säger sig ha pratat med sina kamrater och dom har heller inte sett något som gagnar utredningen. LB säger sig bara ha sett en liggande man på marken när dom kom körande vid Tunnelgatan och inte själva dådet.

Det är bara att läsa förhörsprotokollen, så ser du.
Citera
2024-01-24, 13:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag hänvisar till det han berättar om i pressen i april. Han är förväxlad, polisen är helt ointresserad och signalementet blev fel.

Kvällsposten https://imgur.com/a/3tW9i1W exempelvis:

Han springer efter poliserna för att berätta om täckjackan. "Det är då vittnet ser honom, flera minuter efter mordet och lämnar ut signalementet till polisen".

Rubriker i Arbetet https://imgur.com/a/zYMgWC2:

Förväxlad med Palmes mördare? Viktigt vittne nonchaleras av polisen / Polisen struntar i mina uppgifter Besviket mordvittne: Jag var först på platsen

Han framhärdar ivrigt med förväxlingen?

Man kan inte skilja på förhör och uttalanden i media. Båda ingår ju i hans strategi. För jag antar att GM-SE inte ställer upp i tidningar för att han faktiskt är harmsen. Dessutom följer polisen det som skrivs.
//
Det du har hittat där är väl någonting just i övergången från v1.0 till v2.0, och där går det ju som du säger inte alls ihop. Även SE själv insåg nog efter det här att det lät lite konstigt att han skulle ha kunnat bli förväxlad med mördaren om han springer in i gränden flera minuter efter mordet (alltså t.o.m. efter att poliserna har anlänt och sprungit in där).

Så när förhöret i slutet på april hålls har SE styrt upp det här. Där förklarar han att den man som Supervittnet såg springa in i gränden i själva verket inte var SE. Det måste i stället ha varit Supermördaren, en man som är mycket lik (men inte identisk med) SE. Någon egentlig förväxling hade alltså aldrig skett, utan det var bara SE som kanske hade fattat fel (och råkat "förväxla" sig själv med Supermördaren). Så här skall alltså SE ha upplevt överhörandet av Supervittnets vittnesmål:
"Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel. Det var ju dessutom den här årstiden när man hade rock och keps och annat på sig."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf
Från början (v1.0) fanns det bara två personer i gränden i SE:s berättelse: SE själv i lång mörk rock och huvudbonad, och mördaren som var yngre och hade mörkblå täckjacka.

I den här uppdaterade berättelsen (v2.0) har vi nu i stället tre personer i gränden: SE själv i lång mörk rock och huvudbonad. Vittnet Lars J, som var yngre och hade mörkblå täckjacka. Och så tillkommer nu alltså mördaren, som var klädd på ett liknande sätt som SE, dvs. med lång mörk rock och huvudbonad.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-24 kl. 13:51.
Citera
2024-01-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Undantag kan ha gjorts av flera anledningar.

1. Personalen ville Hjälpa SG så man åsidosatte en löjlig klädkod.

2. SG eller nån annan i gänget kände vakterna/personalen och kunde komma in på undantag.

Otto får fråga SG om denna lilla detalj.

Det var stenhårt där. Jeans tabu. Dansrestaurangen Albatross var inget pundarställe, eller rockklubb, utan en dansrestaurang. En mycket populär sådan på den tiden. Det spelades dansbandsmusik och klädseln var vårdad. Inga jeans och för herrar var det dessutom kavajtvång (kavaj gick att hyra för kvällen ute i garderoben.
Citera
2024-01-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ja, eller strax före den korsningen, vilket förklarar varför han och SG var så snabbt på plats.

Det förklarar just precis tvärtom, varför han och SG inte kan ha varit först på plats. AH var före honom. Även GI var före SG där, eftersom GI satt i baksätet närmast den högra dörren. Ersson satt närmast den vänstra dörren i baksätet och i mitten av baksätet satt SG. GI var först framme vid OP tillsammans med LB (hon satt i framsätet bredvid föraren). GI har i förhör vittnat om att han mötte en kille (som var blodig i ansiktet) framme vid OP när han kom dit. Denne kille pekade in mot Tunnelgatan och sa att GM sprang ditåt. Detta kan ju inte ha varit SG, eftersom han kom fram efter GI och SG har ju dessutom sagt att han inte sett något som gagnat utredningen.
Citera
2024-01-24, 13:36
Medlem
Citat:
Det är ointressant. Jag vill se något som visar att så var fallet, exempelvis en annons eller ett anslag
Sluta nu med ditt ständiga mörkande av denna utredning. Så var det bara. Börja nu med lite grävande arbete istället och leta fram en annons om Dansrestaurangen Albatross i någon dagstidning från den tiden, så kanske du hittar nån annons. Och då lär det troligen stå vårdad klädsel.....
Citera
2024-01-24, 13:43
Medlem
Citat:
Nej, han kan svänga runt före korsningen, medan övriga har rött. Han passerar förbi ÅL på insidan? IM ser taxin komma in direkt och därefter AH komma springande.

Däremot verkar SG ha varit ut, sen tillbaka till bilen och sen ut till kroppen igen, om man läser vad ÅL ser.
Om han svänger runt före korsningen Sveavägen/Tunnelgatan, så har han ju inte sett dådet bakom sig. Tänk till lite nu, innan du bara slänger ur dig nåt.......
Citera
2024-01-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
Medlemskap eller ej men tycker att det är intressant när Ortmark pratar om att "så många människor går omkring beväpnade" och uppgiften om skarpladdade revolvrar. Kanske fanns det en vapensamling som var "hetare" än den som WG hade.
Synd att inte Ortmark kunde berätta mer i detalj vad det var för revolvrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in