2024-01-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Njae, du förstod inte hur jag menade. För just detta att problemet med lagarna och reglerna inte får någon sympati - är en stor del av anledningen till varför konkurserna används som de gör.

Moral saknas inte bland många som utnyttjar konkursfinansiering. Däremot så används inte gängse etiska svenneregler, eftersom de anses orättvisa och fyrkantiga. Ungefär som uttrycket "blattar", eller "svennar".

Förtydliga gärna hur skattepengarna används på de som kursar. Hur spenderas "mycket pengar" på dem?

Svenneregler? Du menar svenska lagar och regler? Det är väl det enda som betyder något? Om de inte passar så har man inte här att göra, är väl en självklarhet. Om man inte gillar dem är en annan sak och då kan man göra sin röst hörd på olika sätt.

Kanske använde jag fel uttryck när jag menar mycket skattemedel på onödiga konkurser då de jag kallar blattekonkurser oftast inte inbegriper en massa anställd. Annars är det så här:
Anställdas krav på innestående lön och annan ersättning täcks av den statliga lönegarantin. Om det inte finns pengar till lön går staten (skattepengar) in och betalar.
Citera
2024-01-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
😃Ett gäng tiggare som dessutom kör med utpressning!
Det är därför det finns så många utav dem Mer än 150st. i Sverige😃
Helt klart borde inkassoverksamhet omffatas av tiggerilagen och förbjudas om man tänker efter lite.Man ber om pengar för att man tycker sig ha rätt till pengarna utan att ha fått sin sak prövad i rätten.
Citera
2024-01-24, 15:04
Avslutad
Säkert en hel del av dom som köper pizza på faktura
Citera
2024-01-24, 15:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Fast , om jag har förstått rätt så KAN INTE inkassobolag , varken svenskt eller utländskt driva in ett skit i Sverige.De kan bara snällt be om betalning , som ett gäng tiggare ungefär.KFM har ensamrätt till indrivning.Och de bestämmer , med hjälp av ev. Tingsrättsdom vem de ska driva ifrån och vems skulder som ska saneras.Vad jag vill få sagt är att ISÅFALL ÄR VARTENDA DJÄVLA INKASSOBOLAG ONÖDIGT OCH BÖR LIKSOM TIGGERI FÖRBJUDAS I LAG.
Inkassobolaget nyttjar svenska statens tjänster för kaffepengar. Om de som lånade ut pengarna hade fått stå för den faktiska kostnaden, då hade de inte så lättvindigt lånat ut pengar.
Citera
2024-01-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Inkassobolaget nyttjar svenska statens tjänster för kaffepengar. Om de som lånade ut pengarna hade fått stå för den faktiska kostnaden, då hade de inte så lättvindigt lånat ut pengar.
Hur definieras tiggeri?Snälla 1 krona?Snälla 10kronor?Snälla 180kr?Snälla 500kr?Snälla en miljon kronor?
Citera
2024-01-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det är dags att de får stå till svars för sina gärningar som säkerligen har satt många människor på ruinens brant. Skulle inte förvåna mig om de ligger bakom en hel del självmord också.
Citera
2024-01-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Du svamlar själv betydligt mer än skribenten du citerar. 258(?) miljarder fördes över till statsbudgeten eftersom staten i och med det nya pensionssystemet tog över ansvaret för den del av folkpensionen som blev garantipension, bland annat. Det var alltså detta som pengarna var avsedda för, och det var numera staten som skulle betala ut dem. Beslutet om det nya pensionssystemet togs dessutom redan 1994, när Bildt var statsminister. Både det beslutet och beslutet om överföringen hade mycket stort stöd i riksdagen.

Att du sprider myten om "pengarna som stals från pensionärerna" visar bara att du är obildad på ämnet.
Jag ska utbilda dig lite om garantipension och "pengarna som stals från pensionärerna"..
1.1.2023 fattade riksdan beslutet att sluta betala garantipension för dom som har bosatt sig utomlands..58000 pensionärer blev stulna av stålarna..hur mycket skulle avkastningen blivit på dom 258 miljarder sedan på 90-talet..börsen har gått som raket och ränta på ränta skulle ha gjort svenska pensionärer rika.
Citera
2024-01-24, 16:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Hur definieras tiggeri?Snälla 1 krona?Snälla 10kronor?Snälla 180kr?Snälla 500kr?Snälla en miljon kronor?
Tror du citerade fel person.
Citera
2024-01-24, 16:13
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det är dags att de får stå till svars för sina gärningar som säkerligen har satt många människor på ruinens brant. Skulle inte förvåna mig om de ligger bakom en hel del självmord också.
Ohälsan kring skuldsättningen kostar miljardbelopp varje år för skattebetalarna. Säkert ett och annat självmord i spåren av detta. Vet att en del spelberoende tagit livet av sig när skulderna blivit för stora. Nu kommer säkert någon att säga något om det egna ansvaren, men glöm inte att det är personer med ett beroende som utnyttjas.
Citera
2024-01-24, 18:06
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inget konstigt egentligen att skulder ökar hos kronofogden utan rent av normalt med tanke på hur det vart.
......
Bra text
......
Förvånande att kronofogden fått mer att göra?
Precis. Exakt. Så är det.

Hela tiden görs klassresor. Just nu går fler neråt än uppåt, beroende på lågkonjunkturen och ett normaliserande av ränteläget.

Jag ser det som naturligt och faktiskt ganska sunt. Några måste slås ut, både gäldenärer och borgenärer. Ekonomisk darwinism.
Citera
2024-01-24, 18:37
Medlem
Allt medan den 153 cm långa horungen till statsminister håller flottigt kalas för 350 jävla flanar, och vi får inte ens veta vad det kostar.

Spräng hela jävla planeten, jag pallar inte mer ironi.
Citera
2024-01-24, 18:57
Medlem
Så unga invandrarmän utgör en stor del av de med skulder hos kronofogden. Varför blir man inte förvånad över all jävla skit dessa lowlifes ställer till med. Hoppas de kommer ångra det bittert när de inser att dessa skulder kommer förfölja dem. Om de får skuldsanering kan de jobba svart samtidigt och på så sätt gå runt systemet. Dom äger ingen skam! Vårt system är inte gjort för att hantera dessa kräk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in