2024-01-24, 10:32
Medlem
cacas avatar
Inget konstigt egentligen att skulder ökar hos kronofogden utan rent av normalt med tanke på hur det vart.

Nollränta och kreti och pleti köpte hus för prislappen långt över deras tillgångar då många levde i en värld där räntan alltid kommer vara låg. Att man informerade om en mer normal ränta historiskt bör ligga runt 6% så vart man kallad för idiot.

Samma personer lånade för bygga om fullt fungerande kök, badrum mm, även om de bara hade ett par år på nacken. Givetvis klarade man inte av slå i en spik själv utan hantverkare till allt och ROT var något i deras värld som gjorde det gratis, finans ordnades genom värdera om hus och öka på lån.

Altaner med spa bad eller egen pool för bräcka varandra köptes som det var på rea och sitta med ett glas mousserande vin och lägga på facebook eller instagram som tomt skryt betalades med lånade pengar.

Bil eller bilar tog man på leasing avtal så man kunde åka nytt och fint, det kostar ju inget extra och så bra. Skulle man bräcka grannen ordentligt vart det el bil för dyra pengar och givetvis laddare hemma som snabbt kompletterades med solceller på taket.

Resor och annat för skryta fast man i inkomst bara hade två arbetarlöner var mer regel än undantag. Mobiler till hela familjer får man gratis fast abonnemang i 3 år kostade en del, klart barnen skulle ha varsin ny och även en padda eller bärbar dator för husfridens skull. Datorer och spelkonsoler handlades i parti och minut och givetvis en robot gräsklippare som vandrar planlöst runt studsmattan som barnen ska ha innan mopedbil eller a-traktor blir nästa leksak. Allt lånar man givetvis till och räntan låg och sen smart som man var kan man alltid värdera om hus och låna mer. Var man extremt duktig tog man även in någon som städa ens hem på RUT medan man betalade extra för få hämtmaten hemkörd.

Sen kom räntehöjningar och lån steg på kort tid, fler fick dubbla utgifter för boendet på par månader. Spa baden tystnade med elpriset och den leasade bilen försökte man desperat överlåta till någon annan på blocket. Hemester vart ett nytt ord medan Ica handlaren kämpade med hinna höja priset på allt i butiken och bensinmackens räkneverk snurrade så man inte han med se vad man tankat för.

Ja en skilsmässa och sälja hus med förlust, skulder kvar, bilen kvar och in i hyreslägenhet med barn varannan vecka och underhåll att betala, telefon och abonnemang som man bundit sig till hänger även kvar. En blir arbetslös eller helt plötsligt räcker bägge lönerna inte till de utgifter man har.

Förvånande att kronofogden fått mer att göra?
Citera
2024-01-24, 10:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inget konstigt egentligen att skulder ökar hos kronofogden utan rent av normalt med tanke på hur det vart.

Nollränta och kreti och pleti köpte hus för prislappen långt över deras tillgångar då många levde i en värld där räntan alltid kommer vara låg. Att man informerade om en mer normal ränta historiskt bör ligga runt 6% så vart man kallad för idiot.

Samma personer lånade för bygga om fullt fungerande kök, badrum mm, även om de bara hade ett par år på nacken. Givetvis klarade man inte av slå i en spik själv utan hantverkare till allt och ROT var något i deras värld som gjorde det gratis, finans ordnades genom värdera om hus och öka på lån.

Altaner med spa bad eller egen pool för bräcka varandra köptes som det var på rea och sitta med ett glas mousserande vin och lägga på facebook eller instagram som tomt skryt betalades med lånade pengar.

Bil eller bilar tog man på leasing avtal så man kunde åka nytt och fint, det kostar ju inget extra och så bra. Skulle man bräcka grannen ordentligt vart det el bil för dyra pengar och givetvis laddare hemma som snabbt kompletterades med solceller på taket.

Resor och annat för skryta fast man i inkomst bara hade två arbetarlöner var mer regel än undantag. Mobiler till hela familjer får man gratis fast abonnemang i 3 år kostade en del, klart barnen skulle ha varsin ny och även en padda eller bärbar dator för husfridens skull. Datorer och spelkonsoler handlades i parti och minut och givetvis en robot gräsklippare som vandrar planlöst runt studsmattan som barnen ska ha innan mopedbil eller a-traktor blir nästa leksak. Allt lånar man givetvis till och räntan låg och sen smart som man var kan man alltid värdera om hus och låna mer. Var man extremt duktig tog man även in någon som städa ens hem på RUT medan man betalade extra för få hämtmaten hemkörd.

Sen kom räntehöjningar och lån steg på kort tid, fler fick dubbla utgifter för boendet på par månader. Spa baden tystnade med elpriset och den leasade bilen försökte man desperat överlåta till någon annan på blocket. Hemester vart ett nytt ord medan Ica handlaren kämpade med hinna höja priset på allt i butiken och bensinmackens räkneverk snurrade så man inte han med se vad man tankat för.

Ja en skilsmässa och sälja hus med förlust, skulder kvar, bilen kvar och in i hyreslägenhet med barn varannan vecka och underhåll att betala, telefon och abonnemang som man bundit sig till hänger även kvar. En blir arbetslös eller helt plötsligt räcker bägge lönerna inte till de utgifter man har.

Förvånande att kronofogden fått mer att göra?
Det är här väl staten har varit extremt flata mot bankerna. Givetvis borde bankmannen förstå att Pelle inte ska få låna utav helvete. Men eftersom det ger en fin vinst till banken och bankmannen får en rejäl bonus så har gjort det ändå.

Rimligtvis så borde banken tagit fram en kalkyl för Pelle varje gång han ska låna. Om han inte klarar av 7%-ränta så ska han inte få låna heller.
Citera
2024-01-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det säger ju rätt mycket om dig som person om man kan ge Göran Persson guldstjärna efter att ha löst den ekonomiska krisen genom att stjäla pensionärernas pengar
Ja vad du tror eller inte tror det skiter jag i. Jag är ej bosatt i Sverige och jobbar som frilans. Så något luder kan jag inte säga jag känner mig som.
Det är inte skryt vara skuldfri om man jobbat princip hela livet i Sverige. Det borde allt fler svenskar lära sig istället för att låna pengar till bostad och sedan bakar de in ny fräcka elbilen och semesterlånen i bostadslånet.

Då ser jag mig som avsevärt smartare än den genomsnittliga svensken.
Fortsätt du leka med dina kottar.

Du svamlar själv betydligt mer än skribenten du citerar. 258(?) miljarder fördes över till statsbudgeten eftersom staten i och med det nya pensionssystemet tog över ansvaret för den del av folkpensionen som blev garantipension, bland annat. Det var alltså detta som pengarna var avsedda för, och det var numera staten som skulle betala ut dem. Beslutet om det nya pensionssystemet togs dessutom redan 1994, när Bildt var statsminister. Både det beslutet och beslutet om överföringen hade mycket stort stöd i riksdagen.

Att du sprider myten om "pengarna som stals från pensionärerna" visar bara att du är obildad på ämnet.
Citera
2024-01-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du är inne på något viktigt i frågan, nämligen kreditgivarnas ansvar. Sverige har ju ett unikt system, där även utländska aktörer kan nyttja staten för att driva in pengarna. De som strör pengar omkring sig med mördande reklam och låg tröskel för att låna, borde få stå själva för den egentliga kostnaden att driva in den uppkomna skulden. Gällande Per Holknekt kan jag inte se annat än att han vinner, håller tummarna för det. Det uttrycks en del om det egna ansvaret, men det är bara från människor som inte förstår att bolagen utnyttjat en människa med beroendeproblematik. Om något spritbolag hade stått utanför ett AA-möte och delat ut kvartingar så hade fler förstått vad det handlar om. Bolagen har varit medvetna om att det har bottnat i ett beroende, men ändå lockat kvar honom i spel.
Fast , om jag har förstått rätt så KAN INTE inkassobolag , varken svenskt eller utländskt driva in ett skit i Sverige.De kan bara snällt be om betalning , som ett gäng tiggare ungefär.KFM har ensamrätt till indrivning.Och de bestämmer , med hjälp av ev. Tingsrättsdom vem de ska driva ifrån och vems skulder som ska saneras.Vad jag vill få sagt är att ISÅFALL ÄR VARTENDA DJÄVLA INKASSOBOLAG ONÖDIGT OCH BÖR LIKSOM TIGGERI FÖRBJUDAS I LAG.
Citera
2024-01-24, 11:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Största anledningen till att summan är så hög är varken pga skulden i sig eller kronofogden.

Det är räntan ifrån alla Inkassobolag! ca 250st bolag har vi i Sverige som jobbar med att plocka
pengar ur luften, de köper skulder eller som det kallar det "byter fordringsägare" och lägger på
en ockerränta för att sedan skicka vidare till kronofogden med xxx%.

Det pågår en "goldrush/skuldrush" i det här landet. Det behövs en lagändring för att få stop på det här
Vad är poängen här? Jag tänker att när personen gått ned sig ännu mer med höjda räntor på dessa skulder så kommer fordringsägarna att få ta del av utmätningen via kronofogden?

I en skuldsanering, efter 5 år, vad händer med de skulder som finns kvar? Betalar staten dem?
Citera
2024-01-24, 11:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det är väl inte riktigt ” tvärtom” utan just det jag säger. Dvs det saknas moral och man använder konkurser som en del av spelplanen, som du säger. Att detta skulle bero på att lagar och regler är för hårda får ingen sympati från min sida. I orten spenderar vi kycket skattepengar på blattar som har konkurser som affärside’.

Njae, du förstod inte hur jag menade. För just detta att problemet med lagarna och reglerna inte får någon sympati - är en stor del av anledningen till varför konkurserna används som de gör.

Moral saknas inte bland många som utnyttjar konkursfinansiering. Däremot så används inte gängse etiska svenneregler, eftersom de anses orättvisa och fyrkantiga. Ungefär som uttrycket "blattar", eller "svennar".

Förtydliga gärna hur skattepengarna används på de som kursar. Hur spenderas "mycket pengar" på dem?
Citera
2024-01-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Nä, jobbar som utvecklare. Följer direktiven och det jag menar är att man ska förköpta sig. Inte i detta fall då det som säljs är inget man impulsköper.

Tro mig, dessa människor gör lite som de vill. Det är ett helvete att ta bort ett kreditkort. De beställer bara ett nytt. Så fungerar det. Att omyndigförklara någon i Sverige är inte det enklaste.

Har aldrig haft behov av att omyndigförklara någon i min närhet, men jag tror dig att det inte är det lättaste i kungariket Sverige. När man ser konsekvenserna av människors beteende så borde nog halva sveriges befolkning tydligen vara just omyndigföklarade.
Citera
2024-01-24, 13:28
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=gagagagagagaga| ISÅFALL ÄR VARTENDA DJÄVLA INKASSOBOLAG ONÖDIGT OCH BÖR LIKSOM TIGGERI FÖRBJUDAS I LAG.[/QUOTE]

Kronofogden tar 600 kr i avgift för att driva in en skuld. Inkasso får max vara 180 kr.
Citera
2024-01-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Kronofogden tar 600 kr i avgift för att driva in en skuld. Inkasso får max vara 180 kr.
Vad är det som max får kosta 180kr?Har aldrig hört att inkasso själva drivit in en skuld?De har ju inte rätt till det enligt lag?
Citera
2024-01-24, 13:37
Medlem
Drozds avatar
Ocker-giganten Klarna har säkert bidragit starkt till att lura in många fårskallar i skuldfällan...
Citera
2024-01-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Vad är det som max får kosta 180kr?Har aldrig hört att inkasso själva drivit in en skuld?De har ju inte rätt till det enligt lag?
Utpressningsavgift?
Citera
2024-01-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Utpressningsavgift?
😃Ett gäng tiggare som dessutom kör med utpressning!
Det är därför det finns så många utav dem Mer än 150st. i Sverige😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in