Citat:
Ursprungligen postat av
Bebbanburg
Jag såg inlägget på SVT i morse om just detta. Inbjudna i studion var två erfarna experter från knutna till Kronofogden.
Båda verkade förankrade i verkligheten och inte politiskt hållna. Mycket positivt.
Den sorgliga biten är de som verkligen hamnat snett pga olika orsaker i livet. De som jag har mindre sympati för är den stora majoriteten unga vuxna som levt över sina tillgångar, sim inte lärt sig detta med att ”rätta Mun efter matsäcken”. Unga kvinnor som beställer via nätet och betalar ” senare” verkar vara en stor grupp. Störst verkar dock unga män med invandrarbakgrund vara. Förvånar mig inte. Orsak och verkan har väl inte alltid varit deras starkaste gren, rent generellt. Sen tror jag att i det nya Sverige finns en ökad utbredning av att man inte bryr sig, det finns alltid ett skyddsnät ( läs skattebetalare) om det går åt skogen. Detta i kombination med dålig betalningsmoral är ingen bra kombination. Se bara på företagskonkurser, väldigt många bolag med invandrarägare.
Det är en överlagd risk som kreditföretagen har tagit. Om varor säljs med mördande reklam med budskap om "köp nu - betala sen" så kommer det att uppstå en massa kreditförluster.
Dom enda som det är synd om är de skuldsatta som får en massa problem med att leva drägliga liv.
I förlängningen drabbas också företagen som har svårare att hitta spekulanter till de varor som ska säljas.
Kanske vore det på sin plats med en reglering om hur aggressiv marknadsföringen som ska tillåtas.
Det ska bli mycket spännande att se hur Per Holknecht kommer att klara sig i stämningen mot de stora spelbolagen.
Var börjar konsumentens ansvar och när blir det företagens ansvar?
Vilket ansvar har kreditgivarna när det gäller de ökade kronofogdeärendena?