2024-01-23, 07:43
Avslutad
Den totala skulden hos Kronofogden är just nu 119 miljarder kronor, den högsta summan någonsin.
Svenskarnas skulder hos Kronofogden växer – och det fort. Sedan förra året har skulderna ökat med
18 miljarder kronor, eller 17 procent. (50 miljoner om dagen).
Så mycket ökade svenskarnas skulder till Kronofogden under det gångna året.
Flest i Ljusnarsberg; Enligt en ny rapport från Kronofogdemyndigheten har antalet skuldsatta ökat i hela
landet och i alla åldersgrupper. Vid årsskiftet fanns över 417 000 personer registrerade hos Kronofogden.

Den snabba ökningen sticker ut – men fördelningen av skulderna har också
förändrats. Betydligt fler kvinnor är skuldsatta nu jämfört med tidigare år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskarnas-skulder-skjuter-i-hojden-hogsta-summan-nagonsin

Lågkonjuktur och elände? / Diskussionstråd om svenskarnas skulder hos kronofogden.
Citera
2024-01-23, 07:58
Medlem
[El]ände

Ja det kan jag tänka mig, elen alltså, och matpriset fortsätter uppåt, på vissa varor i alla fall.
Hyror för boende har ökat och kommer att höjas mer.
Citera
2024-01-23, 08:12
Avslutad
Skuldsaneringen kommer nog öka rejält under 2024.

Antalet personer som ansökt om skuldsanering har ökat med 24 procent första halvåret 2023
jämfört med motsvarande period förra året. – Vi har aldrig tidigare tagit emot så många
ansökningar, säger Per-Olof Lindh, enhetschef på Kronofogden.

Fram till den sista juni (2023) hade cirka 17 500 personer ansökt om skuldsanering. Det är den högsta siffran
hittills. Allra störst ökning står gruppen 18–30 år för, här har antalet ansökningar ökat med 36 procent.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2023-09-19-rekordmanga-vill-ha-skuldsanering
Citera
2024-01-23, 09:01
Avslutad
Att handla på faktura och inte betala den tycker jag borde hamna under stöld.

Det är tror jag en stor bidragande faktor till att det ser ut som det gör.
Citera
2024-01-23, 09:14
Medlem
Det är inte så konstigt med alla
avbetalningsalternativ som finns, men framförallt att det går ta snabblån och blancolån långt över din taxerade inkomst.

Sätt in en gräns som gör att det inte går att ta saker på avbetalning eller låna för mer än din senast taxerade inkomst. Hur svårt kan det vara? Då skulle företagen i alla fall ha en större chans att få tillbaka sina pengar än att behöva gå genom Kronofogden

Ska du låna till bostadsköp är det något annat.
Senast redigerad av g3n3ral 2024-01-23 kl. 09:19.
Citera
2024-01-23, 09:19
Medlem
Jag såg inlägget på SVT i morse om just detta. Inbjudna i studion var två erfarna experter från knutna till Kronofogden.
Båda verkade förankrade i verkligheten och inte politiskt hållna. Mycket positivt.
Den sorgliga biten är de som verkligen hamnat snett pga olika orsaker i livet. De som jag har mindre sympati för är den stora majoriteten unga vuxna som levt över sina tillgångar, sim inte lärt sig detta med att ”rätta Mun efter matsäcken”. Unga kvinnor som beställer via nätet och betalar ” senare” verkar vara en stor grupp. Störst verkar dock unga män med invandrarbakgrund vara. Förvånar mig inte. Orsak och verkan har väl inte alltid varit deras starkaste gren, rent generellt. Sen tror jag att i det nya Sverige finns en ökad utbredning av att man inte bryr sig, det finns alltid ett skyddsnät ( läs skattebetalare) om det går åt skogen. Detta i kombination med dålig betalningsmoral är ingen bra kombination. Se bara på företagskonkurser, väldigt många bolag med invandrarägare.
Citera
2024-01-23, 09:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag såg inlägget på SVT i morse om just detta. Inbjudna i studion var två erfarna experter från knutna till Kronofogden.
Båda verkade förankrade i verkligheten och inte politiskt hållna. Mycket positivt.
Den sorgliga biten är de som verkligen hamnat snett pga olika orsaker i livet. De som jag har mindre sympati för är den stora majoriteten unga vuxna som levt över sina tillgångar, sim inte lärt sig detta med att ”rätta Mun efter matsäcken”. Unga kvinnor som beställer via nätet och betalar ” senare” verkar vara en stor grupp. Störst verkar dock unga män med invandrarbakgrund vara. Förvånar mig inte. Orsak och verkan har väl inte alltid varit deras starkaste gren, rent generellt. Sen tror jag att i det nya Sverige finns en ökad utbredning av att man inte bryr sig, det finns alltid ett skyddsnät ( läs skattebetalare) om det går åt skogen. Detta i kombination med dålig betalningsmoral är ingen bra kombination. Se bara på företagskonkurser, väldigt många bolag med invandrarägare.

Det är en överlagd risk som kreditföretagen har tagit. Om varor säljs med mördande reklam med budskap om "köp nu - betala sen" så kommer det att uppstå en massa kreditförluster.
Dom enda som det är synd om är de skuldsatta som får en massa problem med att leva drägliga liv.
I förlängningen drabbas också företagen som har svårare att hitta spekulanter till de varor som ska säljas.

Kanske vore det på sin plats med en reglering om hur aggressiv marknadsföringen som ska tillåtas.
Det ska bli mycket spännande att se hur Per Holknecht kommer att klara sig i stämningen mot de stora spelbolagen.
Var börjar konsumentens ansvar och när blir det företagens ansvar?

Vilket ansvar har kreditgivarna när det gäller de ökade kronofogdeärendena?
Citera
2024-01-23, 09:26
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord

Faktura, avbetalning, lån är ju hela landet byggt på. Ja sedlarna (kontanterna) är ju också skuldpapper. Alla ääälskar lån för det räknas ju som inkomster och där med kan man slösa dem medans de inte är där - men räknas som de kommer finnas där Hela finansbubblan är ju uppbyggt på pengar som inte existerar.
Citera
2024-01-23, 09:29
Medlem
Galejans avatar
I hårda tider växer alternativ som Klarna mfl. Det har vi sett senaste åren. Köp nu, betala sen. Dom har gjort grova pengar på räntor, väl medvetna om att det ibland blir köp nu, betala aldrig. Men att ge svensken möjlighet att leva som vanligt ännu lite längre och på lånta fjädrar har varit en god investering i det stora hela. Resultatet ser vi nu, när en del av skulderna börjar landa hos fogden. Det kommer att bli värre, tro inget annat. Trycket på billiga hyresrätter kommer att öka. Svenska folket sitter i skiten med hela arslet och ett förvärrat världsläge med krig och inflation som drar ut på tiden över åratal kommer att förändra landet i grunden. Jag tror att vi kommer att se värre efterverkningar än vad vi såg under kronkraschen på tidigt nittiotal, men inte lika dramatiskt och plötsligt eftersom det sker över lång tid. Men resultatet kommer att bli värre.
Citera
2024-01-23, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Bedrägeri snarare, och det går att fälla för det om rekvisiten är uppfyllda.

Citat:
Det ser ut som det gör för att det finns massor av företag som lånar ut till folk de inte borde låna ut till. Om kronkalle slutade hjälpa dem skulle det hela lösa sig.
Citera
2024-01-23, 09:43
Avslutad
Det verkade inte finnas en ort som heter Ljusnarsberg utan Kopparberg hette centralorten i Ljusnarsbergs kommun. Jag spanade in hyresrätterna en bit utanför Metropolitan Kopparberg med Google maps.
Det var trots allt Juni månad och 2023 men där kan inte mycket roligt pågå. Fast man kanske skulle flytta dit och sätta sig i misären och utnyttja, vaska guld, i hopplösheten.
Kronofogdefolket är en speciell art människor. Inte för att vara dum men 9 av 10 av fogdefolket förtjänar Kronofogden.
Citera
2024-01-23, 10:27
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Största anledningen till att summan är så hög är varken pga skulden i sig eller kronofogden.

Det är räntan ifrån alla Inkassobolag! ca 250st bolag har vi i Sverige som jobbar med att plocka
pengar ur luften, de köper skulder eller som det kallar det "byter fordringsägare" och lägger på
en ockerränta för att sedan skicka vidare till kronofogden med xxx%.

Det pågår en "goldrush/skuldrush" i det här landet. Det behövs en lagändring för att få stop på det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in