2024-01-24, 01:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImSataan
Varför förklarar du inte bättre så han kan förstå mer och reda ut missförstånd som det verkar vara när jag blickar några inlägg bakåt?
Jag tror inte det är möjligt i hans fall. Han inbillar sig att någon påstått att han sagt något, verkar det som. Oklart vad.

Det verkar inte ens hjälpa att man tillhandahåller förklaring.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Nej, han har inte förstått vad som utgör vetenskapliga samband. Ali Harandi har helt rätt och det finns inget motsägelsefullt i hans uttalande.

Nej, det är ingen som "tonat ned" uppgifterna om mensrubbningar.

Nej, inga uppgifter finns om permanenta mensrubbningar. Den genomsnittliga mensrubbningen är en dags försening och den återgår till det normala efter EN cykel.

Nej, SVT är inte en vetenskaplig informationskälla.
Citera
2024-01-24, 11:27
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Jag noterar att du blir fåordigare och fåordigare, det är väl det närmaste du kommer ett erkännande att du haft fel och det är ok. Vi får se vart spåren leder med turbocancern, förhoppningsvis ingenstans, precis som du skriver.
Du får väl gå tillbaka och läsa igen. Det blir som sagt svårt att hitta några "fel" i direkta referenser till fakta.

Fakta i det här fallet är att ingen har lämnat några "falska nyheter" gällande mensrubbningar orsakade av vaccinet

Fakta är också att de mensrubbningar som man konstaterat under Fas 4-försöken inte är permanenta.

Fakta är också att inget sarkom uppkommer och växer till en storlek på flera centimer på ett par dagar

Fakta är också att SVT inte är en vetenskaplig källa

Fakta är också att ingen "tonat ned" några uppgifter om mensrubbningar

Fakta är också att du har fel när du menar att jag skrivit "att det kan vara inflammerat". Var FÅR du allt ifrån?

Citat:
Ser du? "development"? Det betyder utveckling. Du skriver vagt också genom att pendla mellan att påstå att ett höggradigt sarkom tar år på sig att växa så att det kan kännas, varvat med att du sedan skriver att det kan vila och sedan växa igen, varvat ned att du skriver att det kan vara inflammerat. Precis, du hade fel, och inget i det du skrev motsäger artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Att det däremot skulle kunna vara så att en inflammation triggar tillväxten låter jag vara osagt, men sarkomet bildas inte på ett par dagar, det tar flera år.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2955565/
Du får helt enkelt läsa igen, och i synnerhet föreslår jag en kurs som behandlar de biologiska reaktioner som startas vid en inflammation. Börja att läs det papper som DU länkade till och JAG kommenterade så klarnar det nog. Förhoppningsvis inser du då hur fel du har och att ingen pratar om att något sarkom är "inflammerat".

Slutligen:
Citat:
Försök att skriva mindre ordmassor men exaktare.

Citat:
Jag noterar att du blir fåordigare och fåordigare, det är väl det närmaste du kommer ett erkännande att du haft fel och det är ok. Vi får se vart spåren leder med turbocancern, förhoppningsvis ingenstans, precis som du skriver.

Ett ord: Komik.
Citera
2024-01-24, 16:30
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Men även om det slinker med tveksamma saker också i peer review-artiklar, vilket jag själv påpekat tidigare så har jag hittills inte sett några tentakelmonster eller radioantenner slinka med i dem. Sånt kanske slinker med i de tidningar korrektamund0 läser och som hon tror är peer-review, alltså typ Fantastic Four och liknande serietidningar.

Det tråkiga är att medicinbolagen blivit så stora o har så mycket resurser att man inte riktigt kan lita på "peer review articles" fullt ut längre. För ämnen utan vinstintresse är artiklar säkert bra men nu designas studier noggrant för att påvisa positiv effekt medan studier om negativ effekt sällan får finansiering.

Lägger man därtill "regulatory capture" så är det väldigt svårt att kunna lita på att vi får riktlinjer o information som är för vårt bästa o inte optimerat för Pfizers nästa kvartalsrapport. Vet inte riktigt hur vi ska ta oss ur denna situation men man bör vara väldigt skeptisk till allt nytt som pushas på oss.

Inte första gången vi blir lurade att bli försökskaniner för nytt skit. Ta neurosedyn tex som ett exempel i mängden. Eller hur Pfizer agerade i Nigeria med Trovan.

Den här "härskartekniken" som mongot kör med är typiskt hur de hanterar alla som inte sväljer deras narrativ.
Citera
2024-01-24, 17:14
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Den här "härskartekniken" som mongot kör med är typiskt hur de hanterar alla som inte sväljer deras narrativ.
Ja, det är hemskt hur elak någon kan vara att länka till fakta, officiell statistik och vetenskap i en diskussion när ni förväntade er att ostört få lägga ut skitprat, svammel, lögner och referenser till fejkade "stories" på Rumble och tramsproducerade videos på Bitchute där herrar i vita rockar ojar, åhhhar och höjer på ögonbrynen åt påhittade gummisubstanser i artärer och idrottsmän som faller ihop döda "helt plötsligt".

Fyyyy, vilken elak härskarteknik.
Citera
2024-01-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, det är hemskt hur elak någon kan vara att länka till fakta, officiell statistik och vetenskap i en diskussion när ni förväntade er att ostört få lägga ut skitprat, svammel, lögner och referenser till fejkade "stories" på Rumble och tramsproducerade videos på Bitchute där herrar i vita rockar ojar, åhhhar och höjer på ögonbrynen åt påhittade gummisubstanser i artärer och idrottsmän som faller ihop döda "helt plötsligt".

Fyyyy, vilken elak härskarteknik.

Tycker du att Flashbackeliten gjort några framsteg gällande covid 19 under dina år som speciallärare?

Vad blir betyget för oss fröken?
Citera
2024-01-24, 21:03
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tycker du att Flashbackeliten gjort några framsteg gällande covid 19 under dina år som speciallärare?

Vad blir betyget för oss fröken?

IMBILDEN Får nog högsta betyg haha. Annars är väl inte Flashbackare en fårskock som lydigt kavlar om ärmen o låter oss injiceras med Pfizers senaste häxbryggd haha

Kan väl knappast finnas nåt annat motiv än ekonomiska för Pfizertroll att sprida evangeliet om de gudomliga injektionerna? Vi vet ju att Pfizer inte styrs av etik, moral eller önskan om bättre folkhälsa iallafall.

Kommer ihåg när Rand Paul frågade nån myndighet i en hearing hur många av dem som tagit injektionen o möttes av tystnad ;-)

Man ska inte lita på produkter som tillverkaren inte tar legalt ansvar för. Om skiten dödar dig får din familj patetiska 30000 sek av staten o noll av tillverkaren.

Tänk om Boeing bara hade kunnat fortsätta o låta staten ta smällen för mcas?
Citera
2024-01-24, 21:15
Medlem
donald12s avatar
Prof Fenton har bra koll på statistik o hur vaccinmaffian luras. Tråkigt när narrativet styrs från Pfizer o man lurar folk att låta sig injiceras med förvrängd statistik.

https://x.com/profnfenton/status/1750199946173726834?t=1VVscrnypg4csUfVWd3gjw&s=09
Citera
2024-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att den förväntade livslängden ökar ju äldre vi blir är inte "högteknologiskt hokus pokus". Det är ren logik.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
När kommer den stora massdöden som anti-vaxxare och true bloods utlovade? Några miljarder skulle tydligen dö av vaccinet efter ett par år.

Citat:
Jag tog två doser pfizer vaccin år 2021 och haft covid. Jag lever än.

Citat:
Det tråkiga är att medicinbolagen blivit så stora o har så mycket resurser att man inte riktigt kan lita på "peer review articles" fullt ut längre. För ämnen utan vinstintresse är artiklar säkert bra men nu designas studier noggrant för att påvisa positiv effekt medan studier om negativ effekt sällan får finansiering.

Lägger man därtill "regulatory capture" så är det väldigt svårt att kunna lita på att vi får riktlinjer o information som är för vårt bästa o inte optimerat för Pfizers nästa kvartalsrapport. Vet inte riktigt hur vi ska ta oss ur denna situation men man bör vara väldigt skeptisk till allt nytt som pushas på oss.

Inte första gången vi blir lurade att bli försökskaniner för nytt skit. Ta neurosedyn tex som ett exempel i mängden. Eller hur Pfizer agerade i Nigeria med Trovan.

IMBILDEN, jag saxade ett citat av dig bara för att du skulle se nyheten nedan om du inte gjort det. fittslem, ja, tyvärr är det ju Covid som är det stora problemet, som nyheten nedan visar. ImSataan, ja, vi får hoppas att inte forskare som Al-Aly har rätt när de skriver att varje Covid-smitta är något av en rysk roulette. donald12, ja, det är ett problem. Ett annat sånt exempel är ju K.I.-forskaren Paolo Macchiarini, som dömdes till fängelse för sin behandling av patienter med plastluftstrupar, som avled. Macchiarini hade ju publicerat många förfalskade peer review-artiklar. Ett annat exempel är de otroliga mängderna dödsfall i opioider, där rättegångar dragits igång i USA.

N.Y. Times kallar det för opioid-pandemi, och det är det ju, det är en läkarföretagspandemi:

"Johnson & Johnson Ordered to Pay $572 Million in Landmark Opioid Trial

Oklahoma pursued the first case against a drug manufacturer for the national public health disaster, and the ruling may point to what lies ahead in 2,000 more lawsuits.

A judge in Oklahoma on Monday ruled that Johnson & Johnson had intentionally played down the dangers and oversold the benefits of opioids, and ordered it to pay the state $572 million in the first trial of a drug manufacturer for the destruction wrought by prescription painkillers.

The amount fell far short of the $17 billion judgment that Oklahoma had sought to pay for addiction treatment, drug courts and other services it said it would need over the next 20 years to repair the damage done by the opioid epidemic." https://www.nytimes.com/2019/08/26/health/oklahoma-opioids-johnson-and-johnson.html

Som det formuleras på Wikipedia: "Opioidkrisen i USA har kallats 'den moderna läkekonstens största misstag'.[4] Den har lett till att hundratusentals människor har mist livet i överdoser och självmord, och till flera uppmärksammade rättegångar mot läkemedelsföretag." https://sv.wikipedia.org/wiki/Globala_opioidepidemin

Och på NRP 2022 kan man läsa om flera läkemedelsföretag, som får betala miljarder för detta: https://www.npr.org/2022/02/25/1082901958/opioid-settlement-johnson-26-billion

Men apropå Covid så såg ni kanske denna nyhet, bakom betalvägg i Aftonbladet idag 24 januari, jag citerar lite:

"Svenska forskare kan visa att lättare covidinfektioner kan få långvariga effekter på hjärnans funktioner. Resultatet oroar Kristian Borg, överläkare och professor vid Karolinska Institutet.

- Det är stor risk att man får ett stort antal personer som har svårt att jobba och svårt med sociala
funktioner framåt.

Kognitiva postcovidmottagningen på Danderyds sjukhus tar emot patienter med långvariga kognitiva
symtom och trötthet efter covid-19.

Redan 2020 såg de att covidpatienter som efter en tid fick tillbaka motoriska funktioner fortsatte dras med nedsatta kognitiva funktioner. Då trodde man att det kunde bero på att patienterna varit så svårt sjuka att de fått genomgå krävande intensivvård som tog hårt på dem.

Men förra året såg de att även personer med milda symtom, och som inte behövt sjukhusvård, hade
samma långvarigt nedsatta kognitiva förmåga.

Slutsatsen är att detta är en direkt effekt av viruset och inte en följd av vilken typ av vård de fått, enligt Kristian Borg, överläkare och professor vid Karolinska Institutet."

Hur visar det sig då? Jo, Borg säger:

"- Alltså, de med måttliga infektioner har ju inte ens varit på sjukhus. Det är ju som om du och jag skulle få hosta en dag och vara lite halvskruttiga. Plötsligt har man det svårt att komma ihåg hur man ska starta datorn och saker i den stilen, säger han och fortsätter

- Det oroar mig kraftigt.

Tänker du att det finns ett mörkertal?

- Det finns säkert ett mörkertal.

Har man tagit för lätt på covidinfektioner tidigare?

- Ja, ur det här perspektivet så tycker jag att man har
gjort det."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn0Kl4/svensk-studie-mild-covid-kan-fa-allvarliga-effekter-pa-hjarnan

Finns också ett pressmeddelande, men det säger mindre: https://www.mynewsdesk.com/se/danderyds_sjukhus/pressreleases/ny-forskning-danderyds-sjukhus-laangvariga-konsekvenser-efter-maattlig-covid-19-infektion-3298947

Sedan har ju läkare också börjat tala om sina misstankar om Long Vax, så man kan ju även undra hur man eventuellt ska skilja långtidscovidare från långtidscovidvaccinerade vid behandling i framtiden: https://www.science.org/content/article/rare-link-between-coronavirus-vaccines-and-long-covid-illness-starts-gain-acceptance
Senast redigerad av Lamento 2024-01-24 kl. 21:34.
Citera
2024-01-25, 00:03
Medlem
Citat:
IMBILDEN, jag saxade ett citat av dig bara för att du skulle se nyheten nedan om du inte gjort det. fittslem, ja, tyvärr är det ju Covid som är det stora problemet, som nyheten nedan visar. ImSataan, ja, vi får hoppas att inte forskare som Al-Aly har rätt när de skriver att varje Covid-smitta är något av en rysk roulette. donald12, ja, det är ett problem. Ett annat sånt exempel är ju K.I.-forskaren Paolo Macchiarini, som dömdes till fängelse för sin behandling av patienter med plastluftstrupar, som avled. Macchiarini hade ju publicerat många förfalskade peer review-artiklar. Ett annat exempel är de otroliga mängderna dödsfall i opioider, där rättegångar dragits igång i USA.

N.Y. Times kallar det för opioid-pandemi, och det är det ju, det är en läkarföretagspandemi:

"Johnson & Johnson Ordered to Pay $572 Million in Landmark Opioid Trial

Oklahoma pursued the first case against a drug manufacturer for the national public health disaster, and the ruling may point to what lies ahead in 2,000 more lawsuits.

A judge in Oklahoma on Monday ruled that Johnson & Johnson had intentionally played down the dangers and oversold the benefits of opioids, and ordered it to pay the state $572 million in the first trial of a drug manufacturer for the destruction wrought by prescription painkillers.

The amount fell far short of the $17 billion judgment that Oklahoma had sought to pay for addiction treatment, drug courts and other services it said it would need over the next 20 years to repair the damage done by the opioid epidemic." https://www.nytimes.com/2019/08/26/health/oklahoma-opioids-johnson-and-johnson.html

Som det formuleras på Wikipedia: "Opioidkrisen i USA har kallats 'den moderna läkekonstens största misstag'.[4] Den har lett till att hundratusentals människor har mist livet i överdoser och självmord, och till flera uppmärksammade rättegångar mot läkemedelsföretag." https://sv.wikipedia.org/wiki/Globala_opioidepidemin

Och på NRP 2022 kan man läsa om flera läkemedelsföretag, som får betala miljarder för detta: https://www.npr.org/2022/02/25/1082901958/opioid-settlement-johnson-26-billion

Men apropå Covid så såg ni kanske denna nyhet, bakom betalvägg i Aftonbladet idag 24 januari, jag citerar lite:

"Svenska forskare kan visa att lättare covidinfektioner kan få långvariga effekter på hjärnans funktioner. Resultatet oroar Kristian Borg, överläkare och professor vid Karolinska Institutet.

- Det är stor risk att man får ett stort antal personer som har svårt att jobba och svårt med sociala
funktioner framåt.

Kognitiva postcovidmottagningen på Danderyds sjukhus tar emot patienter med långvariga kognitiva
symtom och trötthet efter covid-19.

Redan 2020 såg de att covidpatienter som efter en tid fick tillbaka motoriska funktioner fortsatte dras med nedsatta kognitiva funktioner. Då trodde man att det kunde bero på att patienterna varit så svårt sjuka att de fått genomgå krävande intensivvård som tog hårt på dem.

Men förra året såg de att även personer med milda symtom, och som inte behövt sjukhusvård, hade
samma långvarigt nedsatta kognitiva förmåga.

Slutsatsen är att detta är en direkt effekt av viruset och inte en följd av vilken typ av vård de fått, enligt Kristian Borg, överläkare och professor vid Karolinska Institutet."

Hur visar det sig då? Jo, Borg säger:

"- Alltså, de med måttliga infektioner har ju inte ens varit på sjukhus. Det är ju som om du och jag skulle få hosta en dag och vara lite halvskruttiga. Plötsligt har man det svårt att komma ihåg hur man ska starta datorn och saker i den stilen, säger han och fortsätter

- Det oroar mig kraftigt.

Tänker du att det finns ett mörkertal?

- Det finns säkert ett mörkertal.

Har man tagit för lätt på covidinfektioner tidigare?

- Ja, ur det här perspektivet så tycker jag att man har
gjort det."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn0Kl4/svensk-studie-mild-covid-kan-fa-allvarliga-effekter-pa-hjarnan

Finns också ett pressmeddelande, men det säger mindre: https://www.mynewsdesk.com/se/danderyds_sjukhus/pressreleases/ny-forskning-danderyds-sjukhus-laangvariga-konsekvenser-efter-maattlig-covid-19-infektion-3298947

Sedan har ju läkare också börjat tala om sina misstankar om Long Vax, så man kan ju även undra hur man eventuellt ska skilja långtidscovidare från långtidscovidvaccinerade vid behandling i framtiden: https://www.science.org/content/article/rare-link-between-coronavirus-vaccines-and-long-covid-illness-starts-gain-acceptance

Jag börjar inse att du är mer "antivaxxer" än jag trodde. Mig skrämmer du inte.
Citera
2024-01-25, 02:11
Medlem
Citat:
Jag börjar inse att du är mer "antivaxxer" än jag trodde. Mig skrämmer du inte.

Jag har faktiskt tagit fler Covid-vaccineringar än du, så det är nog du som är mer antivaxxer än jag med dina ynka 2 doser. Jag vaccinerade mig för att minska risken för långtidscovid. Senast 23 januari i år kom en artikel om hur risken för långtidscovid minskar 3 ggr efter vaccinering, det kom en artikel om denna studie idag: https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/study-vaccinated-patients-have-lower-risk-long-covid

Medan många antivaxxare verkar tro att Covid inte är så farligt är jag skeptisk emot både Covid och vaccinet. Jag menar att man kan vara skeptisk mot båda.

Så Pfizers Covid-vaccin har jag inget emot än så länge (förutom att jag förstås inte tycker det är bra med de som drabbats av allvarliga biverkningar), tills om det skulle visa sig att till exempel de förhöjda IgG4-värdena är dåliga. Däremot är jag, för att nu nämna ett annat vaccin, missnöjd med att ha varit en av alla som naivt tog svininfluensavaccinet som sägs ha räddat 40 liv samtidigt som det gav 400-500 unga svenska narkolepsi för livet.

Numera vet ju, som Läkemedelsverket skriver på sin hemsida, att Pandemrix gav narkolepsi och som de skriver så vet vi fortfarande inte vad det berodde på:

"Vaccinationen med Pandemrix mot svininfluensan 2009‍–‍2010 bidrog till en ökad risk för narkolepsi hos barn och unga vuxna. Narkolepsi är en autoimmun sjukdom som personer med vissa genetiska förutsättningar löper risk att drabbas av. Det är fortfarande inte klarlagt vad i vaccinet som orsakade en ökad risk för narkolepsi." https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

I en intervju 2012 hävdade stadsepidemiologen Annika Linde att det var 60 liv som räddades och då har ännu bara 150 med narkolepsi visats vilket hon tycker är etiskt. https://www.vardfokus.se/patientsakerhet/smi-missvisande-statistik-om-antalet-raddade-liv-under-pandemin/

Om hon fortfarande anser det var etiskt efter att 400-500 unga drabbats vet jag inte.

Aftonbladet 2019:

"På myndigheternas uppmaning vaccinerade sig drygt fem miljoner svenskar mot den svininfluensa som härjade för tio år sedan. Priset blev högt. Nästan 500 barn och unga drabbades av narkolepsi i en av de värsta medicinska skandalerna i svensk historia." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8MP3g/vaccinet-som-forstorde-livet-for-hundratals

Jag kanske minns fel men jag har ett minne av att Sverige valde Pandemrix för att det var billigare än det andra vaccin som fanns. Jag vet att det fanns sådana uppgifter på nätet kring 2012 men hitta dem inte nu. Så jag drar inte alla vaccin över en kam utan föredrar kritisk diskussion av för- och nackdelar.
Senast redigerad av Lamento 2024-01-25 kl. 02:49.
Citera
2024-01-25, 03:06
Medlem
Citat:
Kommer ihåg när Rand Paul frågade nån myndighet i en hearing hur många av dem som tagit injektionen o möttes av tystnad ;-)

Man ska inte lita på produkter som tillverkaren inte tar legalt ansvar för. Om skiten dödar dig får din familj patetiska 30000 sek av staten o noll av tillverkaren.

Tänk om Boeing bara hade kunnat fortsätta o låta staten ta smällen för mcas?

Ja, det där kan jag hålla med om. Tar du dessutom till exempel Pandemrix så beslutade JK i somras att inte ge skadestånd från staten till de narkolepsi-drabbade:

"Vidare påpekar JK att Pandemrix hade blivit granskat och godkänt av läkemedelsmyndigheten EMA på ett korrekt sätt.

'Det kan därför inte krävas att staten skulle ha väntat tills kunskapsläget om viruset – och följaktligen även vaccinet – hade utvecklats ytterligare innan staten valde att rekommendera vaccinet', skriver JK.

'Det kan i det sammanhanget särskilt understrykas att viruset var helt nytt och läget förmodat akut samt att vaccinationen var frivillig.'

Nej till statligt skadestånd för Pandemrix
Det var först efter massvaccineringen som kunskapen växte fram om att Pandemrix i sällsynta fall kunde orsaka narkolepsi. Därför går det inte att kräva att staten skulle ha informerat om den risken, skriver JK." https://www.lakemedelsvarlden.se/nej-till-statligt-skadestand-for-pandemrix/

Visst, men det fanns fler än ett svininfluensavaccin och som jag skrev i en tidigare post vill jag minnas att Pandemrix var billigare än de andra för Sverige. Jag vet inte om det var så men jag har det minnet. På engelska wikipediasidan konstateras att "The British Medical Journal (BMJ) obtained adverse event report data from GSK and conducted an analysis of that data, which showed that Pandemrix was associated with adverse events much more frequently than the two other GSK H1N1 vaccines. The risk of adverse events after Pandemrix was more than five times higher than the risk after the other two GSK H1N1 vaccines." https://en.wikipedia.org/wiki/Pandemrix#Narcolepsy

Och jag vill minnas att det fanns en sådan diskussion kring innehållet i vaccinen. Jag tror det uppkom en debatt i ett annat europeisk land efter att det visat sig att politikerna tog ett annat vaccin än folket fick. Kanske nån vaccinskeptiker här har koll på det?

Och just nu vet vi ju som sagt att IgG4-antikroppar ökar märkligt efter mRNA-vaccination mot Covid, men ingen vet om det är farligt eller inte. Då kunde ju staten eller i vart fall tredje statsmakten ha informerat om detta nu innan folk vaccinerade sig i höstas...

Under svininfluensavaccineringen fanns kanske en annan öppenhet för om folk vaccinerat sig, till exempel hette det i DN 2009:

"Tre av tio i riksdagen vill inte ha vaccin"
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-av-tio-i-riksdagen-vill-inte-ha-vaccin/
Senast redigerad av Lamento 2024-01-25 kl. 03:11.
Citera
2024-01-25, 08:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag har faktiskt tagit fler Covid-vaccineringar än du, så det är nog du som är mer antivaxxer än jag med dina ynka 2 doser. Jag vaccinerade mig för att minska risken för långtidscovid. Senast 23 januari i år kom en artikel om hur risken för långtidscovid minskar 3 ggr efter vaccinering, det kom en artikel om denna studie idag: https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/study-vaccinated-patients-have-lower-risk-long-covid

Medan många antivaxxare verkar tro att Covid inte är så farligt är jag skeptisk emot både Covid och vaccinet. Jag menar att man kan vara skeptisk mot båda.

Så Pfizers Covid-vaccin har jag inget emot än så länge (förutom att jag förstås inte tycker det är bra med de som drabbats av allvarliga biverkningar), tills om det skulle visa sig att till exempel de förhöjda IgG4-värdena är dåliga. Däremot är jag, för att nu nämna ett annat vaccin, missnöjd med att ha varit en av alla som naivt tog svininfluensavaccinet som sägs ha räddat 40 liv samtidigt som det gav 400-500 unga svenska narkolepsi för livet.

Numera vet ju, som Läkemedelsverket skriver på sin hemsida, att Pandemrix gav narkolepsi och som de skriver så vet vi fortfarande inte vad det berodde på:

"Vaccinationen med Pandemrix mot svininfluensan 2009‍–‍2010 bidrog till en ökad risk för narkolepsi hos barn och unga vuxna. Narkolepsi är en autoimmun sjukdom som personer med vissa genetiska förutsättningar löper risk att drabbas av. Det är fortfarande inte klarlagt vad i vaccinet som orsakade en ökad risk för narkolepsi." https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

I en intervju 2012 hävdade stadsepidemiologen Annika Linde att det var 60 liv som räddades och då har ännu bara 150 med narkolepsi visats vilket hon tycker är etiskt. https://www.vardfokus.se/patientsakerhet/smi-missvisande-statistik-om-antalet-raddade-liv-under-pandemin/

Om hon fortfarande anser det var etiskt efter att 400-500 unga drabbats vet jag inte.

Aftonbladet 2019:

"På myndigheternas uppmaning vaccinerade sig drygt fem miljoner svenskar mot den svininfluensa som härjade för tio år sedan. Priset blev högt. Nästan 500 barn och unga drabbades av narkolepsi i en av de värsta medicinska skandalerna i svensk historia." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8MP3g/vaccinet-som-forstorde-livet-for-hundratals

Jag kanske minns fel men jag har ett minne av att Sverige valde Pandemrix för att det var billigare än det andra vaccin som fanns. Jag vet att det fanns sådana uppgifter på nätet kring 2012 men hitta dem inte nu. Så jag drar inte alla vaccin över en kam utan föredrar kritisk diskussion av för- och nackdelar.

De här effekterna på hjärna och hjärta man kan se hos många, även efter milda covid-infektioner tycker jag är oroande.

Har man möjlighet är det troligen bäst att ducka såväl vaccin som virus, framförallt virus. Få människor anser sig dock kunna leva på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in