2024-01-22, 00:47
Medlem
Tja!

Jag gick på a kassa i några månader och fick sedan en provanställning och hoppade av från a kassan.

Men nu ska de avsluta min provanställning, kan jag gå tillbaka till a kassan där jag slutade? Hade ca 200 dagar kvar. Behöver jag ringa om till arbetsförmedlingen, ordna ett nytt samtal och börja hela processen om eller vad gäller? Återställs ersättningsdagar eller ej?

Tacksam för svar
Citera
2024-01-22, 10:49
Medlem
Brukar det uppstå ett glapp när man går över från a-kassa till aktivitetsstöd? Kan man undvika detta på nåt sätt? Har tyvärr inte möjlighet att lägga undan pengar pga oerhört tight ekonomi.
Citera
2024-01-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Tja!

Jag gick på a kassa i några månader och fick sedan en provanställning och hoppade av från a kassan.

Men nu ska de avsluta min provanställning, kan jag gå tillbaka till a kassan där jag slutade? Hade ca 200 dagar kvar. Behöver jag ringa om till arbetsförmedlingen, ordna ett nytt samtal och börja hela processen om eller vad gäller? Återställs ersättningsdagar eller ej?

Tacksam för svar

Fick svar på detta, löst!
Citera
2024-01-22, 16:10
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Fick svar på detta, löst!

Vad var svaret då? Allmänt nyfiken bara.
Citera
2024-01-24, 13:11
Medlem
Brukar det bli ett glapp mellan a-kassan och aktivitetstödet? Hur ska man då klara sig ekonomiskt?
Citera
2024-01-24, 19:12
Medlem
Om jag ska få 727kr/dag i akassa och har skattetabell 32, vad bör jag få ut i månaden då?

För jag får det till ca 16700kr före skatt och 14500 eller liknade efter skatt, men hittills har jag bara fått utbetalt 8716kr för denna månaden?

Vad är det som inte stämmer?
Citera
2024-01-24, 22:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Brukar det bli ett glapp mellan a-kassan och aktivitetstödet? Hur ska man då klara sig ekonomiskt?
Med hjälp av den buffert på minst tre månadslöner som ALLA ska ha, som är till för just såna situationer. Har man inte minst tre månadslöner i buffert, så har man per definition levt över sina tillgångar.
Citera
2024-01-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Med hjälp av den buffert på minst tre månadslöner som ALLA ska ha, som är till för just såna situationer. Har man inte minst tre månadslöner i buffert, så har man per definition levt över sina tillgångar.

Självklart, men nu har jag ingen tillgång till en sådan buffert. Jag tror knappast glappet existerar för att man tänkt sig att människor som varit arbetslösa i sju månader ska ha kvar 60 000 på banken, utan för att det helt enkelt är dåligt samordnat. I det läge jag är i nu är det poänglöst att vara efterklok. Jag måste således fokusera på den reella situationen.
Citera
2024-01-24, 22:54
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jo fast hur tänker du att den buffert man har sparat upp innan man blivit arbetslös ska räcka under hela a-kassa perioden (förutsatt att man förblir arbetslös) och även då täcka upp totalt inkomstbortfall?
Bufferten lär ju ha behövt nyttjas under perioden med a-kassa, och det är väldigt svårt att försöka överleva och även fylla på en buffert om man får a-kassa då det finns ett (väldigt lågt) maxtak som knappast täcker upp utebliven lön med tanke på vad saker o ting kostar idag..
Sedan så vet du själv att alla inte sittet på en buffert bestående av 3 månadslöner i detta land, då hade folk inte haft det tufft ekonomiskt och kronofogden hade inte behövts.
Sen kan du givetsvis inte förutsätta att en ev. buffert (som faktiskt enbart är en valfri rekommendation och inte något lagstadgat krav) ska vara det enda alternativet för att täcka upp inkomstbortfall vid en övergång från a-kassa till aktivitetsersättning, hade det varit det så hade det varit ett krav/underlag för att få ut ersättning
Citera
2024-01-29, 10:40
Medlem
Ett par dumma frågor:

- Aktivitetsstödet får man månaden efter det att man söker det? Dvs, söker jag i början av mars får jag pengar för mars i slutet av april?

- Är aktivitetsstödet en fast summa eller får man mer pengar månader där det är fler veckodagar/vardagar? Dvs t.ex. 22 mot 21 dagar.
Citera
2024-01-29, 12:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Ett par dumma frågor:

- Aktivitetsstödet får man månaden efter det att man söker det? Dvs, söker jag i början av mars får jag pengar för mars i slutet av april?

- Är aktivitetsstödet en fast summa eller får man mer pengar månader där det är fler veckodagar/vardagar? Dvs t.ex. 22 mot 21 dagar.

Du ansöker för det efterhand på f-kassan online, så om du gjorde nånting i Januari så söker du ersättning för det början på nästa månad och får då pengarna samma månad runt den 26:e. Hur mycket du får beror på om du har rätt till a-kassa och har du inte rätt till det då får man runt 225kr/dag och som högsta cirka 500kr om du har rätt till a-kassa. Betalning gäller endast måndag till fredag och inte helger.
Senast redigerad av swebarb 2024-01-29 kl. 12:56.
Citera
2024-01-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du ansöker för det efterhand på f-kassan online, så om du gjorde nånting i Januari så söker du ersättning för det början på nästa månad och får då pengarna samma månad runt den 26:e. Hur mycket du får beror på om du har rätt till a-kassa och har du inte rätt till det då får man runt 225kr/dag och som högsta cirka 500kr om du har rätt till a-kassa. Betalning gäller endast måndag till fredag och inte helger.

Har a-kassa i nuläget, och 65 % av den är 919 kr. Det är väl det man får i aktivitetsstöd, dvs 65 % (samma som a-kassans lägstanivå) av tidigare dagslön?

Då borde det bli 919 multiplicerat med antalet vardagar aktuell månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in