2024-01-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
De är tillbaka på 2015 års nivåer, återställt runt 2030. Men köpkraften påverkar ju inte bostadspriserna hos er pajasar.
Vad menar du med pajaser? En brf kan du få direkt, en hyresrätt tår evigheter att få,

Men såklart det kräver att man har ett sparkapital. Man är inte en pajas för att man har det.
Citera
2024-01-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regeta
TACK för svaret! Jag håller på att gifta mig och inte har flera alternativt nu när tjejen vill ha det "stort" och då är det +70kvm som gäller.

Där på Solnavägen kan jag köpa en 70 kvm (2,5:a) självklart inte den bästa lägenheten i Stockholm men ett ställe att bo i iaf (nära stan). Men det jag blir lite tveksam på > Mäklaren sänkte priset 100k på min begäran och då börjar jag tänke om!! Finns det något mystiskt eller är det här bara lite "Rea" för att man ska köpa lägenheten. Å andra sidan har de inte sålt flera av de 70kvm! Då blir man mistänksam!

Tack igen för din feedback!
Det bjussar jag på, pruta på är mitt tips. Många säljare har avvaktat med försäljning, men då vändningen inte kommit så lär där vara ett bra utbud närmsta tiden. Nog ganska okej timing för köp då räntan troligen är betydligt lägre om ett år, så kör rörligt är mitt tips alt kort bindningstid.
Kan tyvärr inte Stockholm, men med de priserna förstår jag att man köper lite mindre lägenheter.

Ska ni gifta er (grattis), så blir där kanske barn snart. Då fungerar det nog bäst med en 3a över lite tid. Bra planlösning med möjlig plats för 140cm säng i vardagsrummet, så fixar ni två barn utan stress av trångboddhet. En horisont på mer än 5 år är bra att ha för sitt boende, då kan man i regel time:a marknaden. Nu är det t ex inte säljläge.

I Skåne där jag bor vittnar mäklarna om extremt dålig omsättning, många mäklare lever nog rätt knapert nu. Reallöner nere på 2015 års nivåer så någon snabb vändning ser inte jag.
Citera
2024-01-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En brf kan du få direkt, en hyresrätt tår evigheter att få

Finns inte efterfrågan på de nivåer säljarna begär, så finns den inte. Punkt. Oavsett hur smidigt man i teorin kan få tag på BR jmf m HR.

Om säljarna inte anpassar priserna till gemenemans köpkraft, blir det stiltje. Testa själv att öppna en pizzeria och ta 200 spänn för en vanlig Calzone 2024. Hur många tror du du säljer på en dag?
Citera
2024-01-24, 12:02
Medlem
Citat:
Vad menar du med pajaser? En brf kan du få direkt, en hyresrätt tår evigheter att få,

Men såklart det kräver att man har ett sparkapital. Man är inte en pajas för att man har det.
Man får epitetet pajas om man tror att minskad köpkraft leder till rusning av priserna. Jag kan exkludera dig ifrån epiteten om du tror annat
Citera
2024-01-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Finns inte efterfrågan på de nivåer säljarna begär, så finns den inte. Punkt. Oavsett hur smidigt man i teorin kan få tag på BR jmf m HR.

Om säljarna inte anpassar priserna till gemenemans köpkraft, blir det stiltje. Testa själv att öppna en pizzeria och ta 200 spänn för en vanlig Calzone 2024. Hur många tror du du säljer på en dag?
Du kan fortfarande få en brf till ett lägre pris än en hyresrätt även med agens räntor. Och då kan du få en bostad direkt.

Sedan är räntorna på väg ner, se bundna räntor. Dessutom jobbar inflationen för det som köper.

Alternativet är att stå i bostadskö i fler år, jag vet, står själv. Alternativen jag får är svindyra hyror i skitområden.
Citera
2024-01-24, 12:06
Medlem
Citat:

+1, en som förstått. Lite sällsynt i denna tråden.
Angående pizzorna så ligger förortspizzor runt 100kr här i byn, så avståndet till lite finare italienska pizzor har minskat i procent. Kanske inte applicerbart på bostadsmarknaden, för där är det väl tvärtom?
Citera
2024-01-24, 12:07
Medlem
Citat:
Man får epitetet pajas om man tror att minskad köpkraft leder till rusning av priserna. Jag kan exkludera dig ifrån epiteten om du tror annat
Vad menar du?

Man kan spara till en grundinsats för en bostad. Man kan se framåt.
Citera
2024-01-24, 12:07
Medlem
Citat:
Du kan fortfarande få en brf till ett lägre pris än en hyresrätt även med agens räntor. Och då kan du få en bostad direkt.

Absolut, är det inte petnoga med om bostaden ligger i Sthlm eller Grums, så visst…

Det andra i ditt inlägg som jag inte citerade, är spekulation. Ingen vet exakt hur det faller ut.
Citera
2024-01-24, 12:09
Medlem
Citat:

Sedan är räntorna på väg ner, se bundna räntor. Dessutom jobbar inflationen för det som köper.

Alternativet är att stå i bostadskö i fler år, jag vet, står själv. Alternativen jag får är svindyra hyror i skitområden.
Ja inflationen skriver av skulderna realt men tillgången skrivs av ännu mer, en klen tröst om du inte får ökad köpkraft.
Citera
2024-01-24, 12:13
Medlem
Citat:
Absolut, är det inte petnoga med om bostaden ligger i Sthlm eller Grums, så visst…

Det andra i ditt inlägg som jag inte citerade, är spekulation. Ingen vet exakt hur det faller ut.

Citat:
Ja inflationen skriver av skulderna realt men tillgången skrivs av ännu mer, en klen tröst om du inte får ökad köpkraft.
Det spelar inte så stor roll var du vill bo.

Du fixar inte en hyresrätt i centrala Stockholm utan trettio år i kö, och knappast då.

Jag förstår inte vad du tjurar om. Spara pengar så du har till en kontantinsats.
Citera
2024-01-24, 12:14
Medlem
Citat:
Då får du väl se till att du har lån eller något som ger mer än inflationen i avkastning.

En lägenhet är väl perfekt.
Citera
2024-01-24, 12:15
Medlem
Citat:
Vad menar du?

Man kan spara till en grundinsats för en bostad. Man kan se framåt.
Ja en insats på 15% krävs i regel, går att lösa på lite olika sätt om du har mindre. Banken återgår sen ifrån din köpkraft dvs lön och KALP. Ska du maxbelåna så plocka bort att krediter och billån först, privatleasing syns inte. Så ticka nej i ”äger/leasar bil” checkboxen. Själv lägger jag alltid 30% och kör amorteringsfritt första 5 åren. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in