2024-01-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Reallönerna har inte sjunkit sedan 2008

Eh? De sjönk rätt rejält 2022 tillbaka till 2015 års nivå.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

Siffrorna är inte klara för 2023 men ser ut att vara svagt negativ 2023 också.
https://www.mi.se/ 4.2% löneökning
https://www.scb.se/PR0101 4.4% inflation
Citera
2024-01-23, 20:13
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Eh? De sjönk rätt rejält 2022 tillbaka till 2015 års nivå.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

Siffrorna är inte klara för 2023 men ser ut att vara svagt negativ 2023 också.
https://www.mi.se/ 4.2% löneökning
https://www.scb.se/PR0101 4.4% inflation

Precis. Konjunkturinstitutet (KI) uttalade nyligen att de prognosticerar att reallönen ökar 0,9 % under 2024 och att det beräknas ta till 2029 att komma tillbaka till 2021 års nivå på reallönerna,
Citera
2024-01-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Jag har sagt att vi har någon bubbla.
Det är inte så svårt som det låter i ditt inlägg här:"Vi vill ju bo bra! "Citat; ”Att bygga en bostad för de allra flesta kostar idag ca 20-25 % mer än tidigare.” Detta var alltså ett exempel ur verkligheten men ändå värt några rader då den totala kostnaden per m2 blir betydligt högre pga lägre ränta etc...

Edit: Oj jag citerade visst fel person, jag ber om ursäkt.
Senast redigerad av Goran57 2024-01-23 kl. 21:16.
Citera
2024-01-23, 21:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Inte har man heller märkt av något vidare prisras på bostäder att man kan göra stora klipp som vid kraschen början 90-talet, kanske beror på att arbetsmarknaden fortfarande är relativt stark.

Men en 30% dumpning från nuvarande prisnivåer skulle behövas så att det planar ut, men det kanske kommer men det är segt.
Det tar tid och det ständiga malandet om att nu vänder det gör att folk inte vill sälja eller gå ned för mycket i pris.
Men så länge inte reallönerna är återställda så lär vi se priser som i bästa fall rör sig sidledes men mest troligt sakta sjunker.
Citera
2024-01-23, 22:34
Medlem
Jag har aldrig fått samtal från så många mekklare en januarimånad 😂😂😂
Verkar som stora visningsdagen som mekklarna har efter jul/nyårsoch skidsemestern i januari är pausad

Jag tycker det råder panik sälja de få lägenheter som finns
Och nybyggda med höga räntor är stendött
Idag på DiTv förespråka en gäst att varför ska RB sänka räntan nu när inflationen börjar hämta sig! Bättre räntan är på samma nivå nått år till.
Spännande se 1 feb
Får räntan ligga kvar blir det tyst suck
Höjs räntan lär det bli kö på höga broar och järnvägsspår som är utan stängsel
Citera
2024-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Verkar som stora visningsdagen som mekklarna har efter jul/nyårsoch skidsemestern i januari är pausad

Idag på DiTv förespråka en gäst att varför ska RB sänka räntan nu när inflationen börjar hämta sig! Bättre räntan är på samma nivå nått år till.
Spännande se 1 feb

I grund och botten vore det sunt att pressa de som lekt välbemedlade med bankens pengar ytterligare. Tror inte på höjd ränta, men någon "räntepuckel" lär det inte bli. Higher for longer!
Citera
2024-01-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Hoppas att ni förstår att det Goran57 skriver ju är rent nonsens. Förhoppningsvis är det satir eller ett stolpigt försök till humor, men om det inte är det så då mår han inte bra och har grava problem.

Men alltså: han skriver ju helt osammanhängande saker och ofta tvärtemot vad vi alla vet så ta inte det på allvar!!

Ex:"För övrigt håller min fru koll efter nya objekt åt mig nu när hon köpt nytt hus samt renoverat sin lägenhet själv utan hjälp från någon annan "
Det här var väl ungefär lika dumt som dina tidigare inlägg i tråden? Du får gärna förklara för oss hur du tänker med ditt svammel istället..
Citera
2024-01-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast får du en reallönesänkning på 10 % efter lönehöjningar och sedan 0,5-1 % reallöneutveckling årligen så tar det tid att ens nå tillbaka till årskiftet 2021/2022.
Att inflationstakten sjunker gör att prisökningstakten bromsar in, inte att priserna generellt sjunker.
Räntekostnaderna kommer att sjunka från toppnivån men lär knappast återgå till räntor under 1 % som många Brf sitter på idag för sina lån.
Så boendekostnaderna kommer att öka för många under några år till när billiga lån sätts om.
Och då har vi inte sett botten än i alla fall … (Om man nu ska tro den här tråden) Du kan väl förklara hur detta går ihop om någon vill ha hjälp! Vad jag förstår kommer inflationen fortsätta öka även framöver men räntorna lär sjunka mer eller mindre ännu snabbare tills dess vilket gör läget värre igen.. Jag tror också folk blir tvungna köpa bostäder billigare innan de når brytpunkten 2025 oavsett vad Riksbanken säger...
Citera
2024-01-24, 10:15
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm

Spännande se 1 feb

De få lägenheter som finns? Utbudet är väl rekordhögt? I perioder har de väl varit desperata att få in objekt eftersom efterfrågan har varit hög och utbudet lågt. Nu handlar det väl om att ha maximalt antal objekt ute samtidigt för att öka chanserna att någon av dem blir sålda.

Anekdotiskt har jag flera i bekantskapskretsen som nyligen nappat på mäklarnas raggningsförsök av typen "hög efterfrågan på lägenheter i din BRF", "har flera spekulanter som söker lägenhet i din BRF" etc. Sen har det inte kommit ett enda bud vilket gör att mina (naiva) vänner känner sig lurade av mäklaren.
Citera
2024-01-24, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
De få lägenheter som finns? Utbudet är väl rekordhögt? I perioder har de väl varit desperata att få in objekt eftersom efterfrågan har varit hög och utbudet lågt. Nu handlar det väl om att ha maximalt antal objekt ute samtidigt för att öka chanserna att någon av dem blir sålda.

Anekdotiskt har jag flera i bekantskapskretsen som nyligen nappat på mäklarnas raggningsförsök av typen "hög efterfrågan på lägenheter i din BRF", "har flera spekulanter som söker lägenhet i din BRF" etc. Sen har det inte kommit ett enda bud vilket gör att mina (naiva) vänner känner sig lurade av mäklaren.
De som redan har lägenheter ute är ju extremt ovilliga att gå ner i pris, så mekklarna (jäkla roligt ord ändå) behöver kanske hitta "nya" säljare som inte haft en tidigare förhoppning om högt utgångspris och kan sätta ett pris som leder till en försäljning? Det påstås ju bland annat här i tråden att många mekklare måste se sig om efter annat jobb då dom enbart jobbar på provision
Citera
2024-01-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Noterar att den säljs som en trea men då ena rummet är 6kvm så är det en 2:a. Och mini balkong. 4kvm är för litet. Balkongen ligger i SV med skärm, så begränsat med sol kanske

Jag hade nog köpt på successionsmarknaden istället, och skambudat dolda bud med kort betänketid. Annars kan det nog vara rätt okej köpläge nu när räntan toppat.

TACK för svaret! Jag håller på att gifta mig och inte har flera alternativt nu när tjejen vill ha det "stort" och då är det +70kvm som gäller.

Där på Solnavägen kan jag köpa en 70 kvm (2,5:a) självklart inte den bästa lägenheten i Stockholm men ett ställe att bo i iaf (nära stan). Men det jag blir lite tveksam på > Mäklaren sänkte priset 100k på min begäran och då börjar jag tänke om!! Finns det något mystiskt eller är det här bara lite "Rea" för att man ska köpa lägenheten. Å andra sidan har de inte sålt flera av de 70kvm! Då blir man mistänksam!

Tack igen för din feedback!
Citera
2024-01-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Reallönerna har inte sjunkit sedan 2008
De är tillbaka på 2015 års nivåer, återställt runt 2030. Men köpkraften påverkar ju inte bostadspriserna hos er pajasar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in