2024-01-22, 23:23
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl lika udda för oss som har B96, utan att ha varit i närheten av ett större fordon än personbil i hela sitt liv så är det helt ok att hoppa in och köra en dubbeldäckarbuss så länge den är reggad som personbil typ turnébuss eller enorm husbil.

Japp, det där är också väldigt udda!
Det största problemet jag ser där, är förutom storleken på fordonet, den stora skillnaden tekniskt och i handhavandet i kuperad terräng. Helt plötsligt är det ganska enkelt att överhetta bromsarna och bli utan bromsar när man gjort fel och de blivit glaserade.
Citera
2024-01-22, 23:30
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Imponerande rad med bokstäver på ditt körkort.

Egentligen inte så märkvärdigt.
Tog B när jag fyllde 18, sedan efter någon månad ett A.
Efter några år började jag köra buss när jag pluggade, då fick jag ett D.
Sedan tog jag ett C, vilket var plättlätt efter några års busskörande med allt från kortbuss och boggie till ledbuss. Sedan fyllde jag på med ett E på C-kortet och då kommer resten på köpet så att säga.
Men det är kul att ha ett fullt KK.
Tror att det är ca 50 000personer i landet som har ett fullt KK.
Citera
2024-01-23, 00:36
Medlem
Citat:
Det är väl lika udda för oss som har B96, utan att ha varit i närheten av ett större fordon än personbil i hela sitt liv så är det helt ok att hoppa in och köra en dubbeldäckarbuss så länge den är reggad som personbil typ turnébuss eller enorm husbil.

B96? Det är väl för att få dra tyngre släp efter personbil, inget som har med tunga personbilar att göra.
Att köra husbil exempelvis som väger 12 ton, men registrerad som personbil går bra med behörighet B som lägst, dock krav att körkortet skall ha tagits före 1/7 1996.
Citera
2024-01-23, 00:45
Medlem
Att öka vikten skulle vara ett välkommet beslut helst till 4750 kg
Citera
2024-01-23, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Sedan tog jag ett C, vilket var plättlätt efter några års busskörande med allt från kortbuss och boggie till ledbuss. Sedan fyllde jag på med ett E på C-kortet och då kommer resten på köpet så att säga.

Jo men ändå imponerande även om vissa bokstäver kommer automatiskt. Alltid öppnar det några extra dörrar om man nu måste söka nytt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
B96? Det är väl för att få dra tyngre släp efter personbil, inget som har med tunga personbilar att göra.
Att köra husbil exempelvis som väger 12 ton, men registrerad som personbil går bra med behörighet B som lägst, dock krav att körkortet skall ha tagits före 1/7 1996.

Du har så rätt, jävligt knepigt att de valt att kalla just den behörigheten B96 då det samtidigt finns B-kort som är tagna just innan 1/7-96 med helt andra regler. Att man då får köra en personbil oavsett vikt.
B96 är som du säger B-kort med högre totalvikt upp till 4250kg på ekipaget.

Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg. Om du tagit B-körkort före den 19 januari 2013 behåller du rätten att köra trehjulig motorcykel oavsett effekt.

Citat:
Japp, det där är också väldigt udda!
Det största problemet jag ser där, är förutom storleken på fordonet, den stora skillnaden tekniskt och i handhavandet i kuperad terräng. Helt plötsligt är det ganska enkelt att överhetta bromsarna och bli utan bromsar när man gjort fel och de blivit glaserade.

Som sagt, jag har noll koll på detta men ändå kan jag imorgon sticka iväg med en stor jävla turnébuss om jag vill.
En annan sak som också tillkommer är att man plötsligt måste tänka på höjden på sitt ekipage och givetvis den extra längden och hur bakparti sticker ut i tvära svängar.

Förr fick man också motorcykelkort när man tog för bil, jag vill inte se min 80-åriga mamma på en harley -1600 men det är helt ok för henne att köra.
Citera
2024-01-23, 08:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Förr var det fler som hade fulla kort. En framliden anhörig gjorde militärtjänst som kulspruteskytt på lastbil (du vet de där med ett hål i taket och dubbla kulsprutor på en lavett ovanför hytten). Alla tre personerna (förare, skytt och laddare) fick samma utbildning så att de kunde ersätta varandra. Det innebar då utbildning att köra lastbil och buss. På den tiden kunde man få civilt körkort efter enklare prov om man hade det militära körkortet och fick då samtliga behörigheter som fanns då. Sen när körkortsbehörigheterna ändrades och utvigdades så följde de gamla behörigheterna med.
Citera
2024-01-23, 13:54
Medlem
Citat:
Vänta nu lite…
Med dagens regler så får väl din SUV på 3000kg i exemplet bara dra en släpvagn på max 500kg då ett icke utökat b-kort idag bara medger ett fordonståg på 3500kg?

Personligen så bekommer det mig ej.
Lycklig innehavare av: AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE

Det som stör mig är att det är tomt i fältet för B1, då Sverige ej utfärdar B1. B1 är tydligen en behörighet i vissa EU-länder vilket vi här får köra på B.
Men frågan är vad som händer om jag åker till ett sådant land och vill hyra ett sådant fordon och det ej finns med på mitt KK?

Räcker med A BE CE DE som innefattar allt.

Då BE trumfar B1 behöver du inte ha inskrivet B1. På baksidan av körkortet finns beskrivning av BE.
Citera
2024-01-24, 08:16
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Räcker med A BE CE DE som innefattar allt.

Då BE trumfar B1 behöver du inte ha inskrivet B1. På baksidan av körkortet finns beskrivning av BE.

Jag skrev bara det som står på mitt körkort.
Precis som du skriver så trumfar A/BE/CE/DE allt under, men likväl så står allt annat med på mitt KK utom just B1.
Som jag har förstått det enligt TS-hemsida så är B1 i vissa EU-länder ATV (fyrhjuling).
BE är bil med tungt släp, E är alltid kopplat till släp och har ingenting med B1 att göra.
Citera
2024-01-24, 11:24
Medlem
Ska vi vara noggranna har faktiskt inte personbilsklassningen någon totalviktsbegränsning. Som våra små epa-åkare har upptäckt definieras skillnaden mellan personbil och lastbil/traktor av möjligheten till persontransport. Det är körkortsbehörigheten B som sätter totalviktsbegränsningen och det är behörigheten som regeringen vill ändra.
Personligen är det bättre att elbilsåkarna får ta C1 för den extravikt de måste släpa på. Dock spelar det inte så stor roll då vi dagligen ser gamla gubbar med hatt köra husbil upp till 7,5 ton på sitt B kort.

(Sedan är det alltid roanda att se folk som påstås ha hela spektrat på sitt körkort, men som ej vet om att alla fordonsbehörigheter får dra 750kg bakom sig. Själv har man den udda kombinationen A,CE,DE)
Citera
2024-02-15, 11:21
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska vi vara noggranna har faktiskt inte personbilsklassningen någon totalviktsbegränsning. Som våra små epa-åkare har upptäckt definieras skillnaden mellan personbil och lastbil/traktor av möjligheten till persontransport. Det är körkortsbehörigheten B som sätter totalviktsbegränsningen och det är behörigheten som regeringen vill ändra.
Personligen är det bättre att elbilsåkarna får ta C1 för den extravikt de måste släpa på. Dock spelar det inte så stor roll då vi dagligen ser gamla gubbar med hatt köra husbil upp till 7,5 ton på sitt B kort.

(Sedan är det alltid roanda att se folk som påstås ha hela spektrat på sitt körkort, men som ej vet om att alla fordonsbehörigheter får dra 750kg bakom sig. Själv har man den udda kombinationen A,CE,DE)

Hur har du fått till den kombinationen då B är en förutsättning för att få C eller D?
Citera
2024-02-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Hur har du fått till den kombinationen då B är en förutsättning för att få C eller D?

Det förekommer olika kombinationer under de år som har gått. Eftersom C och D går över B så skrevs inte B ut. Eftersom CE och DE går över C och D skrevs inte B, C, D ut. Tog du dessutom CE i lumpen så fick du A, CE, DE och under några år kunde du få din militära utbildning översatt till civil. Därför har en del äldre A, CE, DE. För vissa har man moderniserat om kombinationen och för vissa stannar den kvar (fråga mig inte hur detta fungerar). Men har du CE på kortet är det tämligen underförstått att du har B, BE, C1, C1E, C, CE och sedan DE (aktiv eller inaktiv). Du kan inte återkalla lägre behörighet utan att återkalla högre behörighet, så förlorar du din B-behörighet återkallas också CE.
Citera
2024-02-15, 13:40
Medlem
fimbuls avatar
Jag trodde att det nuförtiden skrevs ut alla kombinationer på kortet vid förnyelse.

Att det var som du beskriver tidigare vet jag, men att alla körkort från den tiden borde ha förnyats minst en gång vid det här laget.
(Särskilt med tyngre behörigheter som bara gäller fem år)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in