• 1
  • 2
2024-01-22, 21:06
Medlem
Kloges avatar
Finns en motion i riksdagen om att öka totalvikten från dagens 3500kg till 4250kg.
Detta var på tapeten tidigare och skulle då gälla enbart eldrivna fordon
Med detta motion så föreslås det att 4250kg ska gälla även bensin/dieselfordon och det ska också gälla kombinationen bil och släpvagn.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rkort_hb02735/

Jag tycker att detta är bra då dagens bilar har bättre bromsar än äldre bilar.
En gammal Volvo 740 kan dra 1600 kg på b-kort medans en modern Suv inte får göra detsamma
Citera
2024-01-22, 21:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Finns en motion i riksdagen om att öka totalvikten från dagens 3500kg till 4250kg.
Detta var på tapeten tidigare och skulle då gälla enbart eldrivna fordon
Med detta motion så föreslås det att 4250kg ska gälla även bensin/dieselfordon och det ska också gälla kombinationen bil och släpvagn.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rkort_hb02735/

Jag tycker att detta är bra då dagens bilar har bättre bromsar än äldre bilar.
En gammal Volvo 740 kan dra 1600 kg på b-kort medans en modern Suv inte får göra detsamma

Som reglerna är idag så får en SUV med en totalvikt på 3000 kg bara köra en släpvagn på max 750 kg. Med de nya reglerna skulle samma SUV få köra med släpvagn på 1250 kg på B-körkort.

En SUV med totalvikt 3500 kg totalvikt berörs inte eftersom max släpvagnsvikt med B kort är 750 kg både med nuvarande regler och de föreslagna.

För vår större bil (vi har två med drag) så skulle max släpvagnsvikt öka från 780 kg till 1530 kg på B-kort.
Citera
2024-01-22, 22:23
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Som reglerna är idag så får en SUV med en totalvikt på 3000 kg bara köra en släpvagn på max 750 kg. Med de nya reglerna skulle samma SUV få köra med släpvagn på 1250 kg på B-körkort.

En SUV med totalvikt 3500 kg totalvikt berörs inte eftersom max släpvagnsvikt med B kort är 750 kg både med nuvarande regler och de föreslagna.

För vår större bil (vi har två med drag) så skulle max släpvagnsvikt öka från 780 kg till 1530 kg på B-kort.

Vänta nu lite…
Med dagens regler så får väl din SUV på 3000kg i exemplet bara dra en släpvagn på max 500kg då ett icke utökat b-kort idag bara medger ett fordonståg på 3500kg?

Personligen så bekommer det mig ej.
Lycklig innehavare av: AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE

Det som stör mig är att det är tomt i fältet för B1, då Sverige ej utfärdar B1. B1 är tydligen en behörighet i vissa EU-länder vilket vi här får köra på B.
Men frågan är vad som händer om jag åker till ett sådant land och vill hyra ett sådant fordon och det ej finns med på mitt KK?
Senast redigerad av Flashshit 2024-01-22 kl. 22:31.
Citera
2024-01-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vänta nu lite…
Med dagens regler så får väl din SUV på 3000kg i exemplet bara dra en släpvagn på max 500kg då ett icke utökat b-kort idag bara medger ett fordonståg på 3500kg?
Det är alltid tillåtet att dra ett lätt släp även om gränsen på 3,5 ton passerats. Lätt = 750 kilo maximalt i totalvikt.
Citera
2024-01-22, 22:37
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är alltid tillåtet att dra ett lätt släp även om gränsen på 3,5 ton passerats. Lätt = 750 kilo maximalt i totalvikt.

Du har helt rätt!
Det hade gått mig förbi!

https://www.transportstyrelsen.se/sv...nbil-med-slap/

Har mest varit påläst på tunga fordon de senaste decennierna.
Citera
2024-01-22, 22:39
Medlem
Citat:
Du har helt rätt!
Det hade gått mig förbi!

https://www.transportstyrelsen.se/sv...nbil-med-slap/

Har mest varit påläst på tunga fordon de senaste decennierna.
Visst gäller även där 750-gränsen? Vid BC-kort alltså.
Citera
2024-01-22, 22:42
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Visst gäller även där 750-gränsen? Vid BC-kort alltså.

BC?
Menar du BE?
C är lastbil och har inget med släp att göra.
Om du menar BE så behöver du inte tänka på 750kg, då är det dragbilens maximala dragvikt som gäller.

Edit:

Men om du menar vad du får dra med ett C-kort utan E så är det samma! Max 750kg bakom en lastbil på säg 12ton. Om du inte har E i körkortet…
Senast redigerad av Flashshit 2024-01-22 kl. 22:46.
Citera
2024-01-22, 22:45
Medlem
Citat:
BC?
Menar du BE?
C är lastbil och har inget med släp att göra.
Om du menar BE så behöver du inte tänka på 750kg, då är det dragbilens maximala dragvikt som gäller.
Menar BC, alltså där inte E ingår, att du får dra släp efter tung lastbil med BC-kort om totalvikten på släpet inte överstiger 750 kilo. Det var ställt som fråga, inte alls säker på vad som gäller.
Citera
2024-01-22, 22:48
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Menar BC, alltså där inte E ingår, att du får dra släp efter tung lastbil med BC-kort om totalvikten på släpet inte överstiger 750 kilo. Det var ställt som fråga, inte alls säker på vad som gäller.

Du har helt rätt!
Om du har ett C-kort men inget E så får du max dra 750kg bakom din tunga lastbil, precis som om det vore en personbil.
Citera
2024-01-22, 22:55
Medlem
Flashshits avatar
Så fort man har en E-behörighet kopplat till sin ”dragfordonsbehörighet” (B/C1/C/D1/D) så är det dragfordonet som sätter begränsningen.

Om du inte är 15år och har en AM-behörighet och kör en A-traktor/EPA-traktor eller annan traktor, för då får du dra hur tungt som helst…

En aning udda kan tyckas…
Citera
2024-01-22, 23:09
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Så fort man har en E-behörighet kopplat till sin ”dragfordonsbehörighet” (B/C1/C/D1/D) så är det dragfordonet som sätter begränsningen.

Om du inte är 15år och har en AM-behörighet och kör en A-traktor/EPA-traktor eller annan traktor, för då får du dra hur tungt som helst…

En aning udda kan tyckas…

Det är väl lika udda för oss som har B96, utan att ha varit i närheten av ett större fordon än personbil i hela sitt liv så är det helt ok att hoppa in och köra en dubbeldäckarbuss så länge den är reggad som personbil typ turnébuss eller enorm husbil.
Citera
2024-01-22, 23:10
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vänta nu lite…

Personligen så bekommer det mig ej.
Lycklig innehavare av: AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE

Det som stör mig är att det är tomt i fältet för B1, då Sverige ej utfärdar B1. B1 är tydligen en behörighet i vissa EU-länder vilket vi här får köra på B.
Men frågan är vad som händer om jag åker till ett sådant land och vill hyra ett sådant fordon och det ej finns med på mitt KK?

Imponerande rad med bokstäver på ditt körkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in