2024-01-23, 19:28
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det har hänt och det finns vittnen enligt polisanmälan, men det ledde inte någonstans ändå då GM inte har hittats.

Varför skulle hon ljuga om något sådant? Hon är en offentlig person. Det är som att säga att ingen kommer att tro på din syster eller mamma om de blir våldtagna. Tänk dig för innan du skriver.

Det är väl du som ska tänka lite?
Hur många liknade påhittade eller förvanskade händelser har vi sett?
Är det några som sysslar med något sådant så är det just offentliga personer i offer-roller.
Citera
2024-01-23, 19:36
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det har hänt och det finns vittnen enligt polisanmälan, men det ledde inte någonstans ändå då GM inte har hittats.

Ducadream - kan du snälla posta denna polisanmälan du verkar känna till. Eller ge mig info hur jag kan hitta den. Är nyfiken nu och vet inte hur jag ska få tag i den
Citera
2024-01-23, 19:50
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Journalisten och antirasistiska opinionsbildaren Bilan Osman, tidigare verksam vid bl.a. SvD och Expressen, har blivit misshandlad på öppen gata. Gärningsmannen hänvisade till artikel hon skrivit om den högerextrema konspirationsteorin om ”folkutbyte”.

Polisen tycks inte ha lagt ner sin själ i detta och utredningen lades ned. Kan vi hitta gärningsmannen eller den eventuella gruppering som den fega råttan tillhör?

Mer generellt är frågan också om polisen systematiskt lägger ned förundersökningar om våldsbrott som drabbar personer med utländsk bakgrund och antirasister? Att poliser i högre utsträckning än befolkningen i stort hyser höger- och högerextrema åsikter är belagt. Finns det exempel på studier som berör hur dessa brottsanmälningar behandlas?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BWO3VE/poddintervju-bilan-osman-sd-ar-lika-islamofoba-som-for-20-ar-sedan
Aftonbladet ska man ta med en nypa salt, dom förvränger sanningen samt att deras journalister är nog en av dom sämre man kan hitta.
Citera
2024-01-23, 20:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Måste ju ha blivit märken på henne då som isåfall finns dokumenterade i förundersökningen så det är väl bara begära ut av henne isåfall för att backa upp sin historia. Fast det är ju antagligen påhittat. Förvånande att de vänsteraktivister vi brukar kalla för åklagare inte åtalade den utpekade i vilket fall men de förstod väl att det aldrig skulle hålla i rätten.
Enligt vad hon själv skrivit så blev det märken på hennes arm efter mannens fingrar. Fast inte med en gång, utan senare på kvällen. Så märkena kanske inte fanns där när hon pratade med polisen.
Citera
2024-01-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Först och främst: Det är i och för sig inte osannolikt att Bilan Osman skulle kunna ha blivit misshandlad av någon laserman in spe. Hon är en kontroversiell och provocerande person som sticker ut med sin slöja, så säkerligen kan hon trigga omdömeslösa personer att göra dumma saker.

Emellertid finns det ett, mycket starkt, skäl för att inte tro på att den här händelsen har ägt rum, eller åtminstone är starkt överdriven. Som hon själv säger, det har rått tystnad om den här saken i media. Med tanke på agendan i både Expressen och Aftonbladet, har jag mycket svårt att tro att dessa blad hade avstått från att publicera och slå upp en artikel om saken, om Bilan Osman och/eller hennes vittne(n) hade bedömts som trovärdiga. I så fall hade det garanterat dykt upp en artikel med rubrik som t.ex. "Opinionsbildaren Bilan Osman misshandlad av rasist". Att det inte finns något namn på gärningsmannen hade inte spelat någon roll för publiceringen, det hade räckt med att han uttalat sig rasistiskt vid misshandeln. Det hade varit mumma för etablissemangsmedia att få till en sådan artikel, men eftersom så inte skett är det uppenbart att historien bedömts som mindre trovärdig.

Framför allt hade det varit stora rubriker redan dagen efter det hade hänt.
Citera
2024-01-23, 20:35
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag utgår ifrån att det är lögn, precis som alla tidigare attacker islamisterna har påstått har skett, men som sedan visade sig vara påhittade, fram till att hon lägger fram något som stödjer att hon har blivit angripen. Jag har inte glömt lögnerna om förföljelse av somalier i Forserum, den påhittade slöjryckningen och de påföljande påstådda attackerna och så vidare.

Även om det skulle framkomma att hon har blivit angripen, så innebär det inte att det påstådda motivet är sant. Att en angripare mitt under ett angrepp börjar citera artiklar låter en aning osannolikt. Till exempel den slöjryckta samekonvertiten blev möjligtvis angripen, men sannolikast i så fall av bekanta islamister, då de enligt henne både visste vem hon var och kunde leta upp henne i ett förortscentrum nästa dag.

Finns det inget som talar för att ett angrepp har skett (vittnen, övervakningsfilm, skador eller vad som helst), så är det inte heller överraskande om polisen lägger ned utredningen.

Det sagt, så är det ju så klart möjligt att hon har blivit angripen, då folk blir angripna till höger och vänster, men representerar man en terroristorganisation (Muslimska brödraskapet) som har satt i system att ljuga, samt speciellt ljuga om liknande händelser, så är det rimligt att anta att det bara är ytterligare lögner fram till att det finns skäl att omvärdera den bedömningen.

Om vi vänder på steken och låtsas som att det var en SD-politiker eller dito skribent som påstod sig ha blivit misshandlad av en muslim, då hade det varit garanterat sant i din värld! Eller hur?
Även om vittnen saknats och inga skador kunnat visas upp...
Citera
2024-01-23, 20:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilla1970
Framför allt hade det varit stora rubriker redan dagen efter det hade hänt.

Det är ju precis det här. Varför skulle Bilan fucking Osman av alla människor, avstå från sprida det här till gud och alla människor. Varför skulle 2020-talets största offerkofta plötsligen tona ner händelsen, åka hem till mamma och typ "Det var ingen big deal". Det är något i den här historien som inte stämmer alls.
Citera
2024-01-23, 21:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om vi vänder på steken och låtsas som att det var en SD-politiker eller dito skribent som påstod sig ha blivit misshandlad av en muslim, då hade det varit garanterat sant i din värld! Eller hur?
Även om vittnen saknats och inga skador kunnat visas upp...
Ja, det är nyttigt och intressant att vända på händelser och försöka se dem ur ett annat perspektiv. Så om det nu inte varit en SD-politiker och skribent som påstod sig blivit misshandlad, vad hade Aftonbladet skrivit om händelsen? Jo, ungefär så här:

SD-politiker ljuger om misshandel?

Det var i somras som SD-politikern och skribenten Bertil Olsson i ett inlägg på Facebook påstod sig blivit misshandlad på öppen gata i Stockholm. Mitt på dagen skulle en antirasist kommit fram till Bertil Olsson och dragit honom i armen och knuffat honom. Han skulle också, påstår Olsson, medan gruffet pågick nämt en rasistisk artikel som Bertil Olsson för länge sedan publicerat i den högerextrema propagandatidskriften SD-Kuriren.

Trots att händelsen enligt Bertil Olsson inträffade mitt på dagen och mitt i Stockholm finns det inga vittnen och Olsson har inte heller visat upp några skador. Polisen lade också omgående ner förundersökningen.

Dessutom påstår Bertil Olsson att en helt orelaterad sjukdom han spontant drabbats av över en månad senare skulle bero på den påstådda misshandeln. Även om Bertil Olsson inte har några synliga skador brukar han numera använda en käpp när han visar upp sig i offentliga sammanhang.
Citera
2024-01-23, 21:37
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ja, det är nyttigt och intressant att vända på händelser och försöka se dem ur ett annat perspektiv. Så om det nu inte varit en SD-politiker och skribent som påstod sig blivit misshandlad, vad hade Aftonbladet skrivit om händelsen? Jo, ungefär så här:

SD-politiker ljuger om misshandel?

Det var i somras som SD-politikern och skribenten Bertil Olsson i ett inlägg på Facebook påstod sig blivit misshandlad på öppen gata i Stockholm. Mitt på dagen skulle en antirasist kommit fram till Bertil Olsson och dragit honom i armen och knuffat honom. Han skulle också, påstår Olsson, medan gruffet pågick nämt en rasistisk artikel som Bertil Olsson för länge sedan publicerat i den högerextrema propagandatidskriften SD-Kuriren.

Trots att händelsen enligt Bertil Olsson inträffade mitt på dagen och mitt i Stockholm finns det inga vittnen och Olsson har inte heller visat upp några skador. Polisen lade också omgående ner förundersökningen.

Dessutom påstår Bertil Olsson att en helt orelaterad sjukdom han spontant drabbats av över en månad senare skulle bero på den påstådda misshandeln. Även om Bertil Olsson inte har några synliga skador brukar han numera använda en käpp när han visar upp sig i offentliga sammanhang.

Förutom rubriken och sista stycket så hade det nog stått något liknande, ja.
Citera
2024-01-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domstolsverket
Den länken fungerar inte för mig, men surfade till hennes facebook, hon lägger upp bilder av ett inlägg hon gjort 5 oktober:
https://imgur.com/a/U5sXY4G

OCR:

Så för ett tag sedan blev jag misshandlad, jag vet än inte så mycket om motiven. Kan ha varit en psykstörd människa, kan ha varit någon som faktiskt menade det han skrek samtidigt: att en text jag skrev för länge sedan om Sydafrika innebär att jag hatar vita. Och att han hatar mig på grund av det.
Jag har grämt mig för att skriva detta. Jag vill inte vara alldeles för mycket i mina känslor. Finns en risk att man förlorar sig i det. Jag vet inget om motiven men jag vet om de skador min kropp fick ta. Ett knä som fortfarande inte funkar helt, blåmärkena som täckte min kropp. En skadad handled. Märkena efter han tog tag i min arm, redan samma kväll kunde jag se spåren av hans fingrar på min arm.
Det var en person som sparka och stampa på mig, med en ilska jag aldrig mött på förut. Och då är jag van vid att möta på människor som inte tycker som jag. Det här var en främling, men det var tydligt att han visste vem jag var sedan innan.
Dock. Detta är inte en åsiktsfråga, tom människor jag möter med de mest grövsta nazistiska åsikter skulle inte pga det misshandla någon.
Det hela är en pågående utredning, tills dess vill jag inte spekulera kring det som skedde. Mest för egen skull oxå.

Resten av texten står att läsa i bilderna länkade ovan.

Trodde hon var etablerad journalist? Den texten känns inte som en avklarad examen.
Citera
2024-01-23, 23:52
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Enligt vad hon själv skrivit så blev det märken på hennes arm efter mannens fingrar. Fast inte med en gång, utan senare på kvällen. Så märkena kanske inte fanns där när hon pratade med polisen.

Fast hon skriver ju "blåmärkena som täckte min kropp"... Samt "som sparka och stampa på mig med en ilska jag aldrig mött förut"... Vilken tur att hon kom undan utan ett skråma eller att alla blåmärken "försvann" lagom till att hon gjorde anmälan. Eller... så är allt bullshit.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-01-23 kl. 23:55.
Citera
2024-01-24, 00:25
Medlem
Hur vet man att GM är rasist när man inte vet vem det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in