2023-11-02, 22:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Microsoft brukar väl hålla ett OS levande inom en tidsram på 10 år. Windows 10 släpptes 2015 och supporten upphör 2025. Windows 7 släpptes i oktober 2009 och uppdateringarna upphörde i januari 2020. XP hade längst support på 13 år (2001-2014) och det lär inte Microsoft göra om igen (de ser det som ett stort misstag att inte ha avbrutit den tidigare har jag för mig).

Ja det blir intressant att se hur Ms tänker hantera denna situation.

Ett smart sätt, t.ex, är ju att använda W11 som en "teaser" för W12. Från nu och när W12 kommit så förser man bägge med intressanta egenskaper men, de mest lockande till W12. På så sätt kan man, över rimlig tid, skapa en lusta för W12 och ett intresse för att köpa en W12 kompatibel dator och bli av med alla "gamla" på ett rimligt vis (lite som W10 vs W11 nu, fast då blir man alltså av med allt detta kringgående som de, Ms, inte gillar). Folk ska ju inte behöva köpa ny dator vart 4-5 år bara för att Ms kommer ut med ett nytt Windows.

Ett kringgående de bara måste ha förstått skulle uppstå! Allt annat är bara naivt bortom möjligt.
Citera
2023-11-18, 10:50
Medlem
1FFs avatar
Goda nyheter. Användarens valmöjlighet ökar genom att denne ska kunna ta bort Edge och Bing samt diverse s.k "bloat" i framtida Windows.

Artikel: https://www.drwindows.de/news/windows-11-in-der-eu-ohne-edge-und-bing-microsoft-passt-windows-an-den-digital-markets-act-an
Citera
2023-12-13, 17:26
Medlem
Magnums avatar
Jag har problem med att ikoner jag vill ska synas plötsligt döljs i aktivitetsfältet. Jag måste klicka på pilen för att se dessa. Jag väljer att dessa alltid skall synas men ändå döljs de efter ett tag tex efter en uppdatering och måste då gå in under inställningarna och ändra tillbaka. Det gäller bara ett fåtal ikoner exempelvis Nvidia. Hur göra för att dessa skall visas permanent?
Citera
2023-12-13, 19:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Jag har problem med att ikoner jag vill ska synas plötsligt döljs i aktivitetsfältet. Jag måste klicka på pilen för att se dessa. Jag väljer att dessa alltid skall synas men ändå döljs de efter ett tag tex efter en uppdatering och måste då gå in under inställningarna och ändra tillbaka. Det gäller bara ett fåtal ikoner exempelvis Nvidia. Hur göra för att dessa skall visas permanent?

En av de eviga buggarna.

Men prova #3: https://www.thewindowsclub.com/always-show-all-the-icons-in-notification-area. Detta är den gamla metoden.

Fungerar inte den, heller, är det inget att göra.
Citera
2023-12-13, 19:27
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
En av de eviga buggarna.

Men prova #3: https://www.thewindowsclub.com/always-show-all-the-icons-in-notification-area. Detta är den gamla metoden.

Fungerar inte den, heller, är det inget att göra.
Ok, tack får se ifall det gör någon nytta.
Citera
2023-12-16, 19:22
Medlem
Sjoestedts avatar
Tänker uppgradera W10 till W11, jag fick upp att jag kan byta kostnadsfritt. Dock så undrar jag en sak. Om jag uppgraderar till W11, försvinner alla mina filer och dokument? Att det blir en clean installation eller sparas sakerna?
Citera
2023-12-16, 19:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Tänker uppgradera W10 till W11, jag fick upp att jag kan byta kostnadsfritt. Dock så undrar jag en sak. Om jag uppgraderar till W11, försvinner alla mina filer och dokument? Att det blir en clean installation eller sparas sakerna?

Du kan väl engelska: https://www.pcworld.com/article/542194/how-to-upgrade-to-windows-11.html

Bägge alternativen erbjuds, förutom att det skapas en möjlighet att gå tillbaka inom en viss tid.

Men, även om filer etc sparas samt en backup görs med vilken du kan gå tillbaka, så är det bästa att även göra en egen extern backup.
Senast redigerad av 1FF 2023-12-16 kl. 19:46.
Citera
2024-01-04, 23:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kan man ändra riktning på skrollning via musens rullhjul i Window 11?
Det kan man nämligen inte göra på ett enkelt sätt i kontrollpanelen i skräpet som kallas Windows 10.
Citera
2024-01-05, 10:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kan man ändra riktning på skrollning via musens rullhjul i Window 11?
Det kan man nämligen inte göra på ett enkelt sätt i kontrollpanelen i skräpet som kallas Windows 10.

Inställningar - Bluetooth och enheter - Skrolla och zooma - Skrollriktning.
Citera
2024-01-13, 16:52
Medlem
FuckSwedens avatar
En fråga som hängt kvar så länge Windows har funnits.

Om man redan har öppnat till exempel ett webbläsarfönster, och sen bestämmer sig för att öppna ett till genom att trycka på genvägen på skrivbordet, varför är detta nya fönster då hälften så stort så att man måste trycka upp det till helskärmsstorlek?
Citera
2024-01-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
En fråga som hängt kvar så länge Windows har funnits.

Om man redan har öppnat till exempel ett webbläsarfönster, och sen bestämmer sig för att öppna ett till genom att trycka på genvägen på skrivbordet, varför är detta nya fönster då hälften så stort så att man måste trycka upp det till helskärmsstorlek?

För mig öppnas det upp i helskärm.
Alla efterföljande är i helskärm.
om och om igen ...

men om jag minskar fönsterstorleken till tex 1/4 skärm genom att trycka på "återställ nedåt" i edge så kommer alla efterföljande ha samma mindre storlek.

W10 minns ditt senaste fönster position och storlek
Citera
2024-01-23, 13:45
Medlem
1FFs avatar
Gammal info men alltid aktuell om hur man installerar W11 UTAN "bloat": https://www.neowin.net/guides/use-this-simple-trick-to-install-windows-11-without-any-third-party-bloat/

Det är ju enklare och går fortare att ändra språket än att ta bort all bloat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in