2024-01-23, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ja. Putin är död vid ett sådant beslut. Antingen på det ena eller andra sättet.

Jag är inte så säker på det, Putin och makt-kretsen runt honom kanske fortsätter att styra även om de lämnar Ukraina. Fler än Putin är bundna till detta krig.
Citera
2024-01-23, 10:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja jag hoppas du siar rätt. Detta tycker jag dock är oroande men framtiden får visa.

https://www.dagensps.se/varlden/pengarna-sinar-ukraina-kan-tvingas-till-panikatgarder/

Alltid oroande att läsa negativa rubriker. Men min tro är att:
1. Journalister skriver inte för att komma med mellanmjölk. "Pulitzerpriset!"
2. Propaganda och retorik är samma sak eller tv sidor av myntet. "vad är budskapet?" "vem är trolig mottagare?"
3. All text ska läsas med förståelse att det finns olika mottagare.

Tänk om Zelensky hade sagt tack och lutat sig bakåt? Då hade nog alla varit nöjda med vad de åstadkommit.
Han vill ha vapen för att på 1 timme kasta ut ryssen.
Väst vill/kan inte låta detta ske på en timme, för en okontrollerad Ukrainsk seger, skulle kunna framkalla något oönskat.

Att USA, oavsett vem som kallas president, inte håller Ryssland högt, är ingen raketforskning.
Men, tyvärr kostar detta "spel" Ukrainska liv. I onödan.
Men det kanske i slutänden är det "billigaste alternativet" för oss alla.
Citera
2024-01-23, 10:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är inte så säker på det, Putin och makt-kretsen runt honom kanske fortsätter att styra även om de lämnar Ukraina. Fler än Putin är bundna till detta krig.

Det är sant!
Men Putin kan offras. Kastas under bussen.
Men Putin är död, oavsett, vid ett för honom dåligt beslut.
Jag tror att Putin vill leva så länge som möjligt.
Citera
2024-01-23, 10:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ryssland utmärker sig, ännu mera.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryssland-avvisar-fredsplaner-f%C3%B6r-ukraina/ar-BB1h6ilo?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=2eef79774ca64f 6b83296e92da70dc3e&ei=8

Endast vad Ryssland säger, gäller.

Fortfarande väldigt nyfiken på den papperslapp som Putin satt och vifatde med och pratade om utkast/avtal till fred, bestod i.
Jag tror mig ha en ganska god aning om vad villkoren/kraven var från Rysslands sida, som ev stod på lappen.

Detta bär till sista ryssen m a o.

Enligt Arakhamia som var Ukrainas sändebud/förhandlare i samtalen så har han varit väldigt tydlig om vad som stod på den fladdrande papperslappen.
Nu är det inga bevis för att det stämmer men vad jag vet har inte Ryssland dementerat eller ens kommenterat att det Arakhamia säger inte stämmer.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-2-22/h_bd5005c88d3618be29eeef8f188007cb

Huvudpunkten var neutralitet, alltså inget NATO för Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU
Citera
2024-01-23, 10:42
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Enligt Arakhamia som var Ukrainas sändebud/förhandlare i samtalen så har han varit väldigt tydlig om vad som stod på den fladdrande papperslappen.
Nu är det inga bevis för att det stämmer men vad jag vet har inte Ryssland dementerat eller ens kommenterat att det Arakhamia säger inte stämmer.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-2-22/h_bd5005c88d3618be29eeef8f188007cb

Huvudpunkten var neutralitet, alltså inget NATO för Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU

Så kan det nog vara. Finns nog flera saker som stod med, på lappen.
Inget Nato. Som du säger
Ingen militär. Avmilitäriseringen har vi hört om.
Ny ledning = ej nazister. Avnazificeringen. Pro-Ryssland?
Ny religion = rysk ortodoxa kyrkans roll. Kirill...
m.m.
På Ukrainas sida finns ett antal punkter. Ex Ukrainas självständighet och säkerhet.

Jag tror det är meningslöst att resonera om "fredsavtalet" utan att ha hela dessa kompletta upplägg.
För vi alla, vill nog döma huruvida det var rimligt eller inte.
Och om Boris den rackarn, sabbade något som var rimligt.
Senast redigerad av Area55 2024-01-23 kl. 11:22.
Citera
2024-01-23, 10:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag har försökt få de som hävdar detta med Natos gränser som skäl till kriget, att förklara vad som finns på andra sidan gränsen, oavsett var denna gräns går.
Är det ett vacuum, som finns på andra sidan? ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer Nato.
Där emellan så är det tomt vacuum/rymden. Ehhh? Jorden är platt och 9/11 är fake...

Om Ryssland ville skapa ett avstånd mellan Moskva och Nato, borde det ha varit enklare att man satt upp ett staket vid sin sida av gränsen mot alla grannarna och sedan backat bakåt, säg 100 km och där, satt upp en gränsskylt. Då skapar man ett fysiskt avstånd till Moskva.
Nu flyttar man sig inte bort ifrån Nato, på något sätt.

Sedan når kärnvapenbärande missiler Moskva i v f. Oavsett var man tror man kan sätta en gräns. Vad tror man att kärnvapenbestyckade ubåtar är till för? Skjuta valar?

Slutligen. Ryssland. Världens 2:a största arme. Kärnvapenmakt.
Vem vill anfalla Ryssland?

Rimbolasse, JohnClark m fl . Kom igen nu. Visa lite nivå på resonemanget, tack.

För säkerhet är det uppenbart att Rysslands politik har varit helt misslyckad. De var inte osårbara 1985, och kommer inte vara det även om Warszawapakten skulle återuppstå.

Det enda de har fått är fiender och fler natobaser.

De skulle ha samarbetat, bjudit in nato för inspektioner, mot att de själva fick komma till baltstaterna o.s.v. Nära gränsen, som i St.P skulle de mest ha haft luftvärn och jaktplan.

Militärt gör erövringarna inte heller någon större nytta. Krim blir liksom aldrig något Pearl Harbor som kan behärska stora hav; snarare blir det en måltavla i ett storkrig.
Citera
2024-01-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja det är vinna eller försvinna. Själv gissar jag att det slutar med vapenvila och något som liknar Korea. Den dag Ukraina inte har militära eller ekonomiska resurser att fortsätta. Men det kan ta många år.

Tvivlar på att Ryssarna vill ha en sådan zon inom sina gränser.
Citera
2024-01-23, 11:21
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För säkerhet är det uppenbart att Rysslands politik har varit helt misslyckad. De var inte osårbara 1985, och kommer inte vara det även om Warszawapakten skulle återuppstå.

Det enda de har fått är fiender och fler natobaser.

De skulle ha samarbetat, bjudit in nato för inspektioner, mot att de själva fick komma till baltstaterna o.s.v. Nära gränsen, som i St.P skulle de mest ha haft luftvärn och jaktplan.

Militärt gör erövringarna inte heller någon större nytta. Krim blir liksom aldrig något Pearl Harbor som kan behärska stora hav; snarare blir det en måltavla i ett storkrig.

Osäker på om du svarade på något av mina påståenden
Men håller med dig.

Något som jag saknar är analysen av Putin/Ryssland, i detta påstående om Nato.
Man pekar finger på Nato. Det är ju bekvämt, för Putin. Blir nästan legalt, vad han har gjort. Nästan...i v f för de som anser att Geopolitik, NWO och Mearsheimer ska får rita kartan.

Ja, många länder har gått med i Nato. Varför?
Vad är orsaken till att alla dessa länder har känt behov av att söka sig till Nato och inte till Ryssland?
Putin/Ryssland borde peka fingret på sig själva och ifrågasätta varför alla gamla kompisar, inte vill vara kompis längre.

Varför anser alla dessa östeuropeisk länder att de vill höra till väst/Nato/EU?
Är det en slump?
Citera
2024-01-23, 11:24
Moderator
-Info-s avatar
Kan han ha rätt? Det är ryssarna som ligger bakom attacken i Donetsk?:

Citat:
There is evidence that the #attack on the #market in #Donetsk on Jan. 21, 2024 was a Russian false flag.

Time between sounds of rounds being fired and their impact indicates max distance of weapon of 4km. Front line shown in red: Weapon was fired in Russian-held territory.

https://twitter.com/Euan_MacDonald/status/1749355455543927161
Citat:
This is the video that captures the sound of the outgoing rounds heading toward Donetsk and their impact. The first round hits 2.5 seconds after firing, and the second, 4.25 seconds. If we accept Russia's new version that this was 152 & 155 mm artillery, this is 4 km out - max.

Eller är hans antagande och "bevis" felaktiga?
Citera
2024-01-23, 11:25
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ryska barbarer slaktar civila i Kharkiv. En äldre kvinna med hela ansiktet täckt i blod leds bort från hyreshuset som ryssarna terrorbombat. Samtidigt tillåts krigsförbrytaren Putins hantlangare Lavrov hålla en teaterföreställning i FN. Kasta ut avskummen från FN!

The aftermath of the Russian missile attack on Kharkiv.

Rescuers and locals sort through the debris together, looking for survivors. People are trying to call their loved ones to find out whether they are ok.

https://nitter.net/Gerashchenko_en/status/1749712992692830464#m
Citera
2024-01-23, 11:35
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Det är sant!
Men Putin kan offras. Kastas under bussen.
Men Putin är död, oavsett, vid ett för honom dåligt beslut.
Jag tror att Putin vill leva så länge som möjligt.
Så är det, Putin är skiträdd att förlora kriget/ livet och vräker in 1000-tals hunsade offer/dygn i köttkvarnen. Det sanslösa offrandet kommer av att Putin är medveten om att han är slut vid förlust i Ukraina. Kanske blir det en plats i mausolét jämte dom avskyvärda ryska diktatorerna han brås på.
Citera
2024-01-23, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är sant! Men Putin kan offras. Kastas under bussen. Men Putin är död, oavsett, vid ett för honom dåligt beslut. Jag tror att Putin vill leva så länge som möjligt.

Men vem skall kasta honom under bussen? Vissa menar att han har kontroll över alla. Denna tidigare fängslade oligark menar att Putin ensam håller i makten.
https://www.youtube.com/watch?v=fypBI2ovxP8

Citat:
Så kan det nog vara. Finns nog flera saker som stod med, på lappen.
Inget Nato. Som du säger Ingen militär. Avmilitäriseringen har vi hört om. Ny ledning = ej nazister. Avnazificeringen. Pro-Ryssland? Ny religion = rysk ortodoxa kyrkans roll. Kirill... m.m. På Ukrainas sida finns ett antal punkter. Ex Ukrainas självständighet och säkerhet. Jag tror det är meningslöst att resonera om "fredsavtalet" utan att ha hela dessa kompletta upplägg. För vi alla, vill nog döma huruvida det var rimligt eller inte. Och om Boris den rackarn, sabbade något som var rimligt.

Tror det fanns punkter där de inte kunde enas alls. Krim och Donbas gränser från 2014; Putin var inte villig att lämna det och Ukraina var inte beredda att inte återfå dem. Det andra är demilitarisering och NATO. Putin krävde nog ett militärt svagt Ukraina, och Ukraina kan inte gå med på det för då startar Putin bara kriget igen senare (Som de redan gjort 2 gånger).

Kyrkor, nazister, etniska ryssar, ryska språket etc. är bara argument; de är inte viktiga för Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För säkerhet är det uppenbart att Rysslands politik har varit helt misslyckad. De var inte osårbara 1985, och kommer inte vara det även om Warszawapakten skulle återuppstå. Det enda de har fått är fiender och fler natobaser. De skulle ha samarbetat, bjudit in nato för inspektioner, mot att de själva fick komma till baltstaterna o.s.v. Nära gränsen, som i St.P skulle de mest ha haft luftvärn och jaktplan. Militärt gör erövringarna inte heller någon större nytta. Krim blir liksom aldrig något Pearl Harbor som kan behärska stora hav; snarare blir det en måltavla i ett storkrig.

Det visar lite småaktigheten i deras stormaktsdrömmar. De kör hela sin armé i botten för en hamn i det instängda innanhavet Svarta havet. Turkiet har redan en större flotta där och två NATO-länder till. Svarta havet ger inga strategiska fördelar för Ryssland. De är redan utspelade och neutraliserade där. Som snart i Östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in