2024-01-22, 13:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är inte omöjligt....men vad är incitamentet för att flytta fram händelsen 3 min?
Hur passar det in i övrigt händelseförlopp?

Vem har någonsin trott på logiken att hans löptur 3 min efter mordet har skapat så mycket missförstånd att hans signalement går ut i media?

I hans övriga händelseförlopp gör han ju sitt yttersta för att placera sig själv sekunder bakom händelseförloppet. Han ser alltså ut som GM (enligt han själv) och går precis bakom, samt anländer sekunder efter mordet.

Men språngmarschen som han initialt placerar sekunder efter mordet flyttar han sedan fram ca 3 min....

Som sagt. Det är svårt att begripa hur tankarna gick här.
Tja, vem har ens trott på att han skulle ha startat en löptur 3 min efter mordet? De enda teorier jag har sett är antingen att han är mördaren som springer direkt efter skotten, och sedan ljuger och senarelägger sin språngmarsch för att lura polisen att han är ett vittne. Eller också att han i själva verket aldrig har sprungit i gränden, men ljuger om att han skall ha gjort det för att göra sig märkvärdig och få uppmärksamhet.

Det är här som det här nygamla alternativet ändå blir lite intressant tycker jag. För rent teoretiskt skulle det ju faktiskt kunna vara som han säger här, dvs. att han tar upp jakten på mördaren ganska direkt när han kommer till platsen. Och det stämmer ju också med de helt korrekta uppgifter han lämnar till media dagen efter mordet, om mördaren som ca: 10-15 sek. efter skotten stannar upp en bit in i gränden, vänder sig om mot mordplatsen en kort stund och sedan springer vidare. Det här kan han ju omöjligen veta om han inte har varit på mordplatsen (eller åtminstone på "den gula linjen") i ett tidigt skede.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-22 kl. 14:13.
Citera
2024-01-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Detta stämmer inte alls med vad övriga vittnen säger. IM säger att HJ var där direkt, och bilen står där när LL svänger runt och parkerar framför efter 45 sekunder.

Ingen av ungdomarna uppfattade något av dådet, medan HJ såg det bakom sig. Inte så lätt att veta vilken gata det var då, bara för att vi har ältat namnen i 38 år och kan Googla. De här taxichaufförerna var av ett alert virke som inte tillverkas idag ...
Jag vet inte din ålder, men eftersom du i snitt skriver 25 inlägg här per dag, då antar jag att du är pensionär och inte har annat för dig än att sitta här och mörka mordet på Palme. Men med den åldern så borde du veta att taxichaufförerna inte hade någon GPS till hjälp på den tiden. Och för att kunna få ett taxikort och därmed kunna köra taxi, så var man tvungen att lära sig var alla gator i Stockholms innerstad låg och de flesta i förorterna. Så HJ visste garanterat att han gjorde u-svängen vid Apelbergsgatan.
Citera
2024-01-22, 14:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Jag vet inte din ålder, men eftersom du i snitt skriver 25 inlägg här per dag, då antar jag att du är pensionär och inte har annat för dig än att sitta här och mörka mordet på Palme. Men med den åldern så borde du veta att taxichaufförerna inte hade någon GPS till hjälp på den tiden. Och för att kunna få ett taxikort och därmed kunna köra taxi, så var man tvungen att lära sig var alla gator i Stockholms innerstad låg och de flesta i förorterna. Så HJ visste garanterat att han gjorde u-svängen vid Apelbergsgatan.

Körde inte HJ bara sporadiskt, en gång i veckan eller en gång i månaden?

AD tar också fel på gata. Han kallar Tunnelgatan för David Bagares gata.

Tror knappast man kunde rabbla upp alla gator, men man hade väl ett hum.

Jobbar tvärtom heltid och är mer eller mindre upptagen 13 timmar per dag.

Men jag skriver gärna en rad på rasterna eller på bussen.

Ja, jag drar från höften, läser snabbt och skriver snabbare, ungefär som Ctrl+C in på skärmen.

Här handlar det inte om något mörkande, utan att sätta sig in i detaljerna.

Mörkläggning ... Det är sånt som Hollywoodfilmer som "JFK" handlar om.

Underhållande, men har inte så mycket med verkligheten att skaffa.
Citera
2024-01-22, 14:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, vem har ens trott på att han skulle ha startat en löptur 3 min efter mordet?

Ja du...

Vi har iaf minst 2 individer i denna tråd som regelbundet uttrycker att de kan tänka sig att hans utsaga här möjligtvis korrelerar med en objektiv sanning. Jag tänker inte nämna några namn med de slutar med aderlig och opspanaren....

Citat:
De enda teorier jag har sett är antingen att han är mördaren som springer direkt efter skotten, och sedan ljuger och senarelägger sin språngmarsch för att lura polisen att han är ett vittne. Eller också att han i själva verket aldrig har sprungit i gränden, men ljuger om att han skall ha gjort det för att göra sig märkvärdig och få uppmärksamhet.

Det är "standard hypoteserna" ja.
Språngmarschen är en uppfinning.
Antingen pga en slarvigt ihopknåpad förväxlingsteori eller av anledning att spela viktig.

Citat:
Det är här som det här nygamla alternativet ändå blir lite intressant tycker jag. För rent teoretiskt skulle det ju faktiskt kunna vara som han säger här, dvs. att han tar upp jakten på mördaren ganska direkt när han kommer till platsen. Och det stämmer ju också med de helt korrekta uppgifter han lämnar till media dagen efter mordet, om mördaren som ca: 10-15 sek. efter skotten stannar upp en bit in i gränden, vänder sig om mot mordplatsen en kort stund och sedan springer vidare. Det här kan han ju omöjligen veta om han inte har varit på mordplatsen (eller åtminstone på "den gula linjen") i ett tidigt skede.

Du tappar mig lite här.
Citera
2024-01-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Detta stämmer inte alls med vad övriga vittnen säger. IM säger att HJ var där direkt, och bilen står där när LL svänger runt och parkerar framför efter 45 sekunder.

Ingen av ungdomarna uppfattade något av dådet, medan HJ såg det bakom sig. Inte så lätt att veta vilken gata det var då, bara för att vi har ältat namnen i 38 år och kan Googla. De här taxichaufförerna var av ett alert virke som inte tillverkas idag ...
Ur IM perspektiv kan själva U-svängen skett bakom AD taxi.
Citera
2024-01-22, 15:16
Medlem
Citat:
Varför rapporterar han in dådet vid Apelbergsgatan om han har så bra koll?
Citera
2024-01-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att personen SE och hans biografi och allmänna förehavanden är väl kartlagda. Åtminstone tycker jag mig mig ha en god uppfattning om denne stackars individ och hans liv.

Argumentet som annars brukar framföras är annars att kunskapen om personen Stig är långt ifrån tillräcklig för att överhuvudtaget kunna ha någon uppfattning om exempelvis hur tänkbar beväpning eller läggning åt impulsivt grovt våld var.

Det måste således lämnas öppet eller liknande.

Jag håller inte med om detta. Och det egentligen oavsett om tillgänglig information om personen är omfattande eller ringa. Så länge det inte framkommer omständigheter som talar för att något försvinnande sällsynt, likt beväpning, är tänkbart hos en individ så förblir det mycket osannolikt.

Som Ursprungligen påpekade är Engström den mer eller mindre officiella lösningen på århundradets svenska brott. Att de som tror att han sköt Palme inte gjort mer för att vända in och ut på sin gärningsman och lägga de sista bitarna på plats är märkligt.

Man låter sig nöjas med att han kan ha varit fantatisk Palme-hatare, genomdeprimerad, impulsstyrd vettvilling, förtrogen med revolvrar, ingått i olika suspekta nätverk och så vidare. Sätt för tusan igång att kolla upp hur det ligger till med den saken istället!

Anledningen till att man inte gräver vidare är rädslan för att kamma hem noll och att Engström duger i sin nuvarande form: En projektionsyta för påhitt. Man vill inte komma honom närmare än så här. Han gör sig bäst som klippdocka.
Citera
2024-01-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Som Ursprungligen påpekade är Engström den mer eller mindre officiella lösningen på århundradets svenska brott. Att de som tror att han sköt Palme inte gjort mer för att vända in och ut på sin gärningsman och lägga de sista bitarna på plats är märkligt.

Man låter sig nöjas med att han kan ha varit fantatisk Palme-hatare, genomdeprimerad, impulsstyrd vettvilling, förtrogen med revolvrar, ingått i olika suspekta nätverk och så vidare. Sätt för tusan igång att kolla upp hur det ligger till med den saken istället!

Anledningen till att man inte gräver vidare är rädslan för att kamma hem noll och att Engström duger i sin nuvarande form: En projektionsyta för påhitt. Man vill inte komma honom närmare än så här. Han gör sig bäst som klippdocka.

Stämmer inte..

Finns många trådar där man söker efter andra GM så "jakten" på andra GM existerar

Dock finns det dom som tror på Engström som misstänkt GM som t.ex KP men det hindrar inte att söka efter alternativ..

Du tillhör ju dom som söker efter annan GM så du får väl hojta till om ni hittar något bra
Citera
2024-01-22, 16:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, det är vad jag också tror. Uppemot 60 sekunder "sen".

Men i tron att han är framme efter bara några sekunder? Och lämnar därmed i huvudsak uppgifter han uppfattar som riktiga? Eller inser han efterhand att han nog inte var så snabbt på plats och ändrar lite?

Det är möjligt. Även om jag, som bekant, tycker att det finns omständigheter som talar för att han var medveten om att han var sen och lite mer utstuderat korrigerar förloppet.

-Brådskan. Han har bråttom ut från Skandia (stryker samtalet), bråttom på Sveavägen och går fort/halvspringer. I själva verket har han mycket gott om tid.
-Det mycket intensiva klocktittandet under hela sträckan S44 - mordplatsen. Uppgiften är av fler skäl ej trovärdig och framstår som konstruerad och lämnad för att förklara att han missar skottlossning och GM framför näsan.
-Missa en skottlossning några meter rakt framför sig, kan han verkligen trott att han gjort det? Kan han förväxlat en situation fem sekunder efter att någon skjutits med den närmare en minut efter?
-Olika uppgifter om läget på mordplatsen när han kommer dit. Ibland är det folk där, ibland osäkert om han var först eller inte, ibland att det var folk där men att det var han som bröt handlingsförlamningen.
-Väktaren HO han talar med efteråt får intrycket att SE inte befann sig så nära inpå händelsen som han först berättat. ALG verkar heller inte riktigt tro på honom gällande det.

Hur lång tid efter skotten vänds kroppen?

Ja, frågan är om han verkligen förstod att han inte var så tidig som han först trodde?
Tycker väl inte riktigt att det tydligt framgår. Han upplever sig vara bland de första (konsekvent).

- Brådskan och känslan av den är ju såklart subjektiv. Han uppger väl att han brukar ha ca. en kvart till godo för att "utan brådska" hinna med tunnelbanan? Lämna rummet kvart över eftersom tåget går straxt efter halv, typ. Vill även minnas att han talade om att springa till tunnelbanan..
- Ja, gällande "klocktittandet" så har jag svårt att dels se att han skulle ha missat skottlossningen eller sekunderna därefter, med tanke på att Lisbeth skriker. Men visst kan ha ljugit om det också för jag tänker ju ändå att anledningen till klocktittandet handlar om hans ev. tid att stanna till, hjälpa till.
(ett scenario som kommer fram i Skydd & Säkerhet)
- Ja, jag vill ju mena att han kan ha förväxlat situationen. Detta eftersom det han beskriver om mordplatsen, att folk strömmat till, inte kan vara 5-6 sekunder efter skotten. Likväl som att han inte ser skymten av GM.
- Nämner han verkligen i nåt av förhören att han är först? Tycker mig gått igenom detta och var åtminstone tidigare av uppfattningen att han är rätt konsekvent med att det redan är personer där. Men att det ena gången var 2 flickor och andra gången en flicka och en ung man o.s.v.

Gällande vändningen av Palme, så är min uppfattning att det gått över minuten.
I något skede lägger Ersson och Glantz, Olof framstupa sidoläge och vidare tar både Hage och Glantz pulsen på honom innan han vänds och HLR påbörjas.
Citera
2024-01-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är inte omöjligt....men vad är incitamentet för att flytta fram händelsen 3 min?
Hur passar det in i övrigt händelseförlopp?

Vem har någonsin trott på logiken att hans löptur 3 min efter mordet har skapat så mycket missförstånd att hans signalement går ut i media?

I hans övriga händelseförlopp gör han ju sitt yttersta för att placera sig själv sekunder bakom händelseförloppet. Han ser alltså ut som GM (enligt han själv) och går precis bakom, samt anländer sekunder efter mordet.

Men språngmarschen som han initialt placerar sekunder efter mordet flyttar han sedan fram ca 3 min....

Som sagt. Det är svårt att begripa hur tankarna gick här.

Behöver inte vara så konstigt.

Engström fångar upp uppgifter om en gärningsman i blå jacka. När det talas om rock och keps i rapporteringen tror han inbillskt att det syftar på honom när han rört sig in i gränden.

När det står klart för honom att signalementet är spretigt och att det är fåfängt att tro att han skulle ha kontaminerat materialet behöver han göra sin inledande farhåga rimligare.

Han introducerar en person som kommit sent till platsen och i detalj beskrivit just honom. Något han har fog för att korrigera.

Att uppgifterna inte förekommer i utredningen saknar betydelse. Han har nödtortfigt räddat den löjliga förväxling han varslat om inledningsvis.

Engströms vittnesmål är fullt av den här typen av piruetter typiska för folk som vill ta plats och ge sig själva agens. Sånt de sen tvingas komplettera allteftersom trovärdigheten tryter.

Hans tidiga närvaro ett annat exempel. När han fattar att det är svårköpt börjar det tittas på klockan. När det inte räcker får han ställa sig vid skyltfönstret och glo på uret. Fatta att Stig var en tönt.
Citera
2024-01-22, 16:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Jag har tidigare tittat på uppgifterna om HJ's U-sväng och så här säger vittnena.

HJ's passagerare

Glantz:
"Vad han kommer ihåg stannade de vid rött ljus och taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen."

Israelsson:
"Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen."

Ersson:
"De kom i taxi Sveavägen fram vCh vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng och stannade bredvid den liggande mannen."

Lena B.:
"Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren. Hennes omedelbara tanke var
att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också detta så att chauffören hörde det. Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "u-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."

Så här säger övriga vittnen:

Leif L.:
"Ljungkvist gjorde samma sak som taxibilen. Han svängde över körbanan och ställde sin bil framför taxin. Han hindrade den mötande trafiken en kort stund och tvingades dessutom göra en backningsmanöver för att komma runt och in-till sträckstenskanten."
Jan A.:
"Om det var, om vi hade den där taxin då som också svängde runt."

Inge M.:
"Sen så kom det, det var en taxi som körde runt direkt."

Jan-Åke S:
"efter skeendet så försöker Svensson köra över sin bil till Sveavägens östra kant, men han hindras tillfälligt av en ljus taxi och en större bil, liknande Blacer."

Åke L. :
F: "Den här taxin, var befinner den sig?"
Å: "Jaha, han svänger in -, han kommer väl från samma håll som jag, tror jag i alla fall. Han svänger lite snett så här, han parkerar inte direkt utan han bara svänger in så här."

Anna H. (kan handla om Leif L's bil):
"F: Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?
H: Ja."
Citera
2024-01-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, frågan är om han verkligen förstod att han inte var så tidig som han först trodde?
Tycker väl inte riktigt att det tydligt framgår. Han upplever sig vara bland de första (konsekvent).

- Brådskan och känslan av den är ju såklart subjektiv. Han uppger väl att han brukar ha ca. en kvart till godo för att "utan brådska" hinna med tunnelbanan? Lämna rummet kvart över eftersom tåget går straxt efter halv, typ. Vill även minnas att han talade om att springa till tunnelbanan..
- Ja, gällande "klocktittandet" så har jag svårt att dels se att han skulle ha missat skottlossningen eller sekunderna därefter, med tanke på att Lisbeth skriker. Men visst kan ha ljugit om det också för jag tänker ju ändå att anledningen till klocktittandet handlar om hans ev. tid att stanna till, hjälpa till.
(ett scenario som kommer fram i Skydd & Säkerhet)
- Ja, jag vill ju mena att han kan ha förväxlat situationen. Detta eftersom det han beskriver om mordplatsen, att folk strömmat till, inte kan vara 5-6 sekunder efter skotten. Likväl som att han inte ser skymten av GM.
- Nämner han verkligen i nåt av förhören att han är först? Tycker mig gått igenom detta och var åtminstone tidigare av uppfattningen att han är rätt konsekvent med att det redan är personer där. Men att det ena gången var 2 flickor och andra gången en flicka och en ung man o.s.v.

Gällande vändningen av Palme, så är min uppfattning att det gått över minuten.
I något skede lägger Ersson och Glantz, Olof framstupa sidoläge och vidare tar både Hage och Glantz pulsen på honom innan han vänds och HLR påbörjas.

Han får faktiskt frågan ett par gånger om han är först...Han svarar att han är osäker ..!

Lite märkligt svar om han är "sen"

Undra varför han vill vara lite tidigare på brottsplatsen än vad han eg isåfall var ?

Är det något han vill ha med liksom för annars kan det väl kvitta?
Senast redigerad av Problem2020 2024-01-22 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in