2024-01-22, 20:11
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Till ME, Glasers och kollegor berättar han att han letar efter GM.
Till RB är det för att justera ett felaktigt signalement.
Till polisen och rätten är det för att berätta om en jacka.
Till Aftonposten är det för att berätta om "mannen i gränden".

Men det är ju fullt möjligt att det är allt.
Han har samtliga av dessa skäl att springa efter och han kanske för ögonblicket inte har tid eller lust att hålla ett långt föredrag. Som man frågar får man svsr.
Citera
2024-01-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Återigen.

Då har vi ett gäng individer som har missuppfattat honom på exakt samma sätt.
Enklare förklaring är möjligtvis att han faktiskt har berättat olika versioner?

3 minuterna handlar om skillnaden mellan språngmarsch v 1 och v 2.

I första versionen springer han direkt när han kommer fram (med syfte att leta efter GM).
I andra versionen springer han efter att poliserna ha kommit.

Incitamenten (varför han springer) ändras också beroende på vem som lyssnar.

Till ME, Glasers och kollegor berättar han att han letar efter GM.
Till RB är det för att justera ett felaktigt signalement.
Till polisen och rätten är det för att berätta om en jacka.
Till Aftonposten är det för att berätta om "mannen i gränden".

Vi har också en variant när han är borta vid Kungsgatan och stökar för att leta efter en ambulans.

Att vifta bort detta som att alla andra "misstar sig" är enligt mig slappt tänkande.

Stig ljuger. Punkt.

Där ser man. Jag vet inte riktigt vem du argumenterar mot här. Engström laborerar säkert med sin historia. Han vet när han kan ta sig vilka friheter. Men att tro att folk som avlyssnar detta skulle ha gjort klockrena hågkomster av exakt hur förloppet beskrivs, distinkt kunnat skilja varianterna åt när storyn återkommer och minnas allt i detalj 30 år senare är så klart naivt. Viskleken på det när det här äventyret blir korridorsnackis och grannskvaller.

Palmes kropp har ju knappt hunnit svalna innan Engström ringer in och meddelar att han sprungit efter konstaplarna. Men under dessa timmar har en suspekt tidsförskjutning alltså inträffat. Fantasin när det kommer till att koka soppa på Stickan-spiken imponerar onekligen.
Citera
2024-01-22, 20:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej jag behöver inte tänka ett varv till...

Man behöver inte sälja ut en vän för 50milj..

Du kan inte använda ett sånt argument..

Då skulle det vara ännu lättare att sälja ut kollegor på t.ex polisspåret
Jag är rätt övertygad om att 99% av befolkningen skulle sälja ut en före detta vän som de inte har kontakt med för 50 miljoner.

Eller sälja ut och sälja ut. Att berätta för polisen att en person har mördat, och dessutom svikit ens förtroende genom att använda vapnet man gett honom och därmed äventyrat ens licens, är inte att sälja ut. De lever inte efter några amerikanska fängelseregler i Täby.
Citera
2024-01-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag är rätt övertygad om att 99% av befolkningen skulle sälja ut en före detta vän som de inte har kontakt med för 50 miljoner.

Eller sälja ut och sälja ut. Att berätta för polisen att en person har mördat, och dessutom svikit ens förtroende genom att använda vapnet man gett honom och därmed äventyrat ens licens, är inte att sälja ut. De lever inte efter några amerikanska fängelseregler i Täby.

Varför har man inte sålt ut GM då...?

99% är ju en hög siffra
Citera
2024-01-22, 20:20
Medlem
Tror man att revolvern på Sveavägen tillhörde vapensamlaren måste man ju rimligtvis anse att han var inblandad i mordet.
Citera
2024-01-22, 20:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Där ser man. Jag vet inte riktigt vem du argumenterar mot här. Engström laborerar säkert med sin historia. Han vet när han kan ta sig vilka friheter. Men att tro att folk som avlyssnar detta skulle ha gjort klockrena hågkomster av exakt hur förloppet beskrivs, distinkt kunnat skilja varianterna åt när storyn återkommer och minnas allt i detalj 30 år senare är så klart naivt. Viskleken på det när det här äventyret blir korridorsnackis och grannskvaller.

Palmes kropp har ju knappt hunnit svalna innan Engström ringer in och meddelar att han sprungit efter konstaplarna. Men under dessa timmar har en suspekt tidsförskjutning alltså inträffat. Fantasin när det kommer till att koka soppa på Stickan-spiken imponerar onekligen.
Särskilt när den riktiga historian om missade signalement, poliser och förväxling är krånglig. Det blir nog lätt att folk bara minns "han sprang efter GM in i gränden" vilket är helt korrekt, men en ordentlig förenkling.

Det kan ju såklart vara så att han ljög ihop en historia om att han jagade GM för nära och kära. Men det som blir svårförståeligt då är ju varför han går ut i media och berättar för hela svenska folket att så inte var fallet. Då har han tydligen noll problem med att avslöja lögnen han dragit för vänner och kollegor.
Citera
2024-01-22, 20:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför har man inte sålt ut GM då...?

99% är ju en hög siffra
För att de som vet om det, om det är flera, antagligen är inblandade själva. Då får man inte de 50 miljonerna.

Det är få scenarion som detta som finns. Att en helt oskydig person sitter inne med konkreta bevis på vem som är GM och därför kan kassera in pengarna. Men ändå inte väljer att göra det.
Citera
2024-01-22, 20:40
Medlem
Citat:

Dom lever mer generellt efter att hålla fasaden uppe, att allt är bra och perfekt.
Citera
2024-01-22, 20:40
Medlem
Citat:
För att de som vet om det, om det är flera, antagligen är inblandade själva. Då får man inte de 50 miljonerna.

Det är få scenarion som detta som finns. Att en helt oskydig person sitter inne med konkreta bevis på vem som är GM och därför kan kassera in pengarna. Men ändå inte väljer att göra det.

Okej..Så ju fler som känner till det ju mindre spridning ?

Tja över lång tid så är det alltid någon som glappar eller folk i närheten misstänker...

Men du tänker ju baklänges som vanligt
Citera
2024-01-22, 21:12
Medlem
Citat:
Särskilt när den riktiga historian om missade signalement, poliser och förväxling är krånglig. Det blir nog lätt att folk bara minns "han sprang efter GM in i gränden" vilket är helt korrekt, men en ordentlig förenkling.

Det kan ju såklart vara så att han ljög ihop en historia om att han jagade GM för nära och kära. Men det som blir svårförståeligt då är ju varför han går ut i media och berättar för hela svenska folket att så inte var fallet. Då har han tydligen noll problem med att avslöja lögnen han dragit för vänner och kollegor.

Jag tror att Engström såg sin redogörelse som förhandlingsbar. Fick han intrycket att folk tolkade det som att han sprungit efter mördaren hade han inga problem med det. Och var Engström rak och koncis när han höll hov om detta? Inga högtravande utvikningar och självgoda inflikningar som kan få åhörarna att sen banta ned minnesbilden och skära ut huvuddragen? Jag vet inte jag.

I förhör var han inte dummare än att han höll tand för tunga. Men som sagt, han har från början etablerat en roll han inte gärna kan backa ur. Där finns inslag han bara kan rätta till genom krångel. Som försöken att motivera varför han missar en skottlossning på 20 meters håll och tror att han infiltrerat signalementet.

Han sätter krokben för sig själv genom att kliva för långt in i handlingen skulle jag säga.
Citera
2024-01-22, 21:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Dom lever mer generellt efter att hålla fasaden uppe, att allt är bra och perfekt.
Är det inte bra och perfekt att säga att man satte dit Palmes mördare och fick 50 miljoner? Han gjorde ju inget direkt allvarligt fel.

Det är ju rena fantasier om Täbybor det här. Vi vet inget om WGs intresse att hålla uppe en fin fasad.

Det är bra märkligt att anta sådana här saker istället för grundantagandet att han likt de flesta människor på jorden är intresserade av att bli ekonomiskt oberoende.

Och ett jävla vågspel att inte nämna något dessutom. Det ser väl värre ut för den fina fasaden att han höll inne med det här infon om SE åkte fast på annat vis?

-Varför sa han aldrig något om att han visste vem OPs mördare var?

- Amen du förstår, han är från Täby.

Alltså ibland undrar man..
Citera
2024-01-22, 21:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tror att Engström såg sin redogörelse som förhandlingsbar. Fick han intrycket att folk tolkade det som att han sprungit efter mördaren hade han inga problem med det. Och var Engström rak och koncis när han höll hov om detta? Inga högtravande utvikningar och självgoda inflikningar som kan få åhörarna att sen banta ned minnesbilden och skära ut huvuddragen? Jag vet inte jag.

I förhör var han inte dummare än att han höll tand för tunga. Men som sagt, han har från början etablerat en roll han inte gärna kan backa ur. Där finns inslag han bara kan rätta till genom krångel. Som försöken att motivera varför han missar en skottlossning på 20 meters håll och tror att han infiltrerat signalementet.

Han sätter krokben för sig själv genom att kliva för långt in i handlingen skulle jag säga.
Möjligt. Vi var ju inte där och vi känner inte SE. Det kan vara lite hursomhelst.

Det vi vet är ju att han är konsekvent med den biten i förhör och media. Vad han möjligtvis säger till andra vet jag inte riktigt varför det är så intressant.

Egentligen förstår jag inte varför SE är intressant över huvud taget. Han gör inga observationer av vikt. Det mest spännande han säger är att LP sa "dom".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in