Citat:
Ursprungligen postat av
Kungligahestar
Som jag skrev, det skulle kunna tolkas som ett samtycke om hon själv tog av sig sitt nattlinne, även om det inte är så.
Du tänker att V skulle använda sig av nattlinneavtagningen som ett sätt i sin historia att få fram att MÄ "godkände" trosavtagningen i efterhand? Vore det inte lättare att bara säga att hon tog av sig allt själv?
Citat:
Sedan är det som jag skrev, att de har dömt hennes historia som trolig utefter vissa grunder, varav en är att vara konsekvent med detaljer. Det står i domen. Det var inte min egna personliga åsikt.
Mycket riktigt, missade det. Sorry.
Citat:
Jag försöker separera egna åsikter med domstolsbeslutet och det vi vet från lagen. Förlåt om det blev rörigt.
Nejdå, du var tydlig, det var mitt fel. Borde verkligen ha sett.
Citat:
Men jag kan tänka mig (alltså detta är mina egna tankar) att de inte gick igenom alla ställningar på förhöret.
Osannolikt, skulle jag säga. MÄ hade två förhör på sig och nämnde ALLA ställningar utan just denna båda gångerna. Och i förhör 2 uppmanades hon tydligt att vara så detaljerad som möjligt. För mig blir det ganska tydligt att hon inte ville berätta det för att det rimmar illa med att hon skulle ha blivit våldtagen. Notera också att hon INTE säger i rätten att hon inte mindes ställningen vid tiden förhören, så det är svårt att dra någon annan slutsats än att hon undanhöll med flit.
Citat:
Det kanske kan ses som att undanhålla information men om det vore fallet att hon ville undanhålla detta så vore det mest rimliga att hon skulle ha nekat detta vid senare förhör när de ställde denna frågan till henne.
Lätt att säga, men man måste komma ihåg att hon plötsligt blir konfronterad med uppgiften. Och hon vet inte vilken information polisen sitter på i övrigt. Så det förvånar mig absolut inte att hon berättar om den.
Citat:
Jag tror att GM tog upp den specifika ställningen för att återigen försöka antyda något form av samtycke som inte var muntligt.
Kanske det. Men uppgiften var ju sann, så jag ser inte riktigt problemet? Är väl högst rimligt för någon som är anklagad för våldtäkt att ange sanna uppgifter som tyder samtycke, inte sant?
Citat:
Vilket återigen inte ska spela någon roll då muntligt samtycke är det som krävs.
Nej, muntligt samtycke är INTE nödvändigt. Det går självklart att kommunicera samtycke på mängder av vis, allt annat hade varit verklighetsfrämmande (vilket även lagstiftaren uttalat).
Citat:
Absolut, få människor har muntligt samtycke
Det borde väl betyda att du anser att de allra flesta människorna i lagens mening blivit våldtagna?
Citat:
men i detta fallet har ett nej uttalats i början.
Enligt henne, den uppgiften går inte att styrka.