2024-01-22, 07:18
Medlem
Vad betyder det egentligen? Jag menar att det finns en likhet med folk som säger att de "inte kan sjunga". Alla kan nog sjunga på något sätt men många kan inte sjunga så bra direkt... Att "inte kunna sjunga" betyder oftast att inte vara bra på att sjunga...

Men inte kunna laga mat? Alla eller i varje fall de flesta som hävdar detta, bör väl åtminstone kunna koka en korv? Häll vatten i gryta, ställ på spis-plattan och lägg i en korv... Det bör väl alla kunna klara?

Sen att kanske vissa inte är bra på det, inte klarar eller inte gillar avancerad matlagning. Det kan jag förstå... Men att inte alls kunna laga mat?

Vad tror ni om detta? Känner ni folk som "inte kan laga mat"? Eller säger ni kanske så om er själva?
Senast redigerad av Snobird 2024-01-22 kl. 07:21.
Citera
2024-01-22, 07:29
Medlem
Silltunnas avatar
Det bygger ofta på ren jävla lathet och viljan att nån annan skall laga maten åt en.

Tänk om man sagt så om andra hushållssysslor: ”Jag kan inte städa”, ”jag kan inte diska” osv. Trams, det handlar om att bli vuxen och ta ansvar.
Citera
2024-01-22, 07:30
Medlem
Har träffat på en del människor som inte kan eller inte vill lära sig laga mat.

Hade t.ex en lumparpolare som när vi ryckte in inte kunde sätta på en spis och koka ett ägg. Han hade dessutom aldrig sovit utan mamma en natt och aldrig druckit en Pilsner.
Men hade en kollega under 80talet vars make inte kunde göra mer än värma en färdigrätt i ugnen och sätta på kaffebryggaren.
Hans hustru fick göra all mat och "Ladda'2 kaffebryggaren" om hon inte var hemma.
Sen fick hon stå i telefon och instuera honom hur han skulle sätta på ugnen och kaffebryggaren.

Men finns nog även de idag som köper all mat färdig och faktiskt inte kan laga mat.
Citera
2024-01-22, 07:31
Medlem
Kan jag laga mat? Ja, jag anser det. Fick ofta hjälpa till förr, kan laga en del rätter, vet hur man steker en biff länge nog etc. Jag lagar dock sällan mat (åtminstone från grunden) utan mer värmer färdigmat. Bor själv så jag anser det för mycket besvär att hacka lök, skiva potatis och ta fram pannor som ska diskas etc.
Citera
2024-01-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Det bygger ofta på ren jävla lathet och viljan att nån annan skall laga maten åt en.

Tänk om man sagt så om andra hushållssysslor: ”Jag kan inte städa”, ”jag kan inte diska” osv. Trams, det handlar om att bli vuxen och ta ansvar.

Det kan vara så... Att det ofta är folk som ogillar att laga mat eller som vill att någon annan ska göra det som säger så.
Citera
2024-01-22, 07:35
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag var inte så bra på att laga mat. Dels för att min fru var mycket duktigare än jag, dessutom pga bristande intresse. Efter skilsmässan har jag bott ensam i flera år och nu är jag riktigt duktig på matlagning.

Övning ger således färdighet. Dessutom är det roligare när man blir kunnigare.
Citera
2024-01-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har träffat på en del människor som inte kan eller inte vill lära sig laga mat.

Hade t.ex en lumparpolare som när vi ryckte in inte kunde sätta på en spis och koka ett ägg. Han hade dessutom aldrig sovit utan mamma en natt och aldrig druckit en Pilsner.

Det verkar vara en kille som blivit extremt curdlad. Barn bör få göra grejor själv för att lära sig...

Citat:
Men hade en kollega under 80talet vars make inte kunde göra mer än värma en färdigrätt i ugnen och sätta på kaffebryggaren.
Hans hustru fick göra all mat och "Ladda'2 kaffebryggaren" om hon inte var hemma.
Sen fick hon stå i telefon och instuera honom hur han skulle sätta på ugnen och kaffebryggaren.

Detta är ju snarare mer åt det humoristiska hållet. Det verkar faktiskt som killen var utvecklingsstörd eller opraktisk utav guds nåde...

Citat:
Men finns nog även de idag som köper all mat färdig och faktiskt inte kan laga mat.

Kanske men för mig verkar underligt. Fast har någon aldrig gjort något kan det kanske vara svårt att börja...
Citera
2024-01-22, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Jag var inte så bra på att laga mat. Dels för att min fru var mycket duktigare än jag, dessutom pga bristande intresse. Efter skilsmässan har jag bott ensam i flera år och nu är jag riktigt duktig på matlagning.

Övning ger således färdighet. Dessutom är det roligare när man blir kunnigare.

Ja, plus tillfredsställelsen att ha lyckats frambringa något som är riktigt gott.
Citera
2024-01-22, 07:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag tillhör dom som "inte kan laga mat"
Visst kan jag koka korv, och värma färdigrätter.

Nu har jag en fru som inte vill ha mig i köket alls, utan gör allt så det blir rätt.
På så sätt är alla glada och nöjda.

På samma sätt förundras jag över folk som inte kan skruva i en skruv, spika i en spik, eller liknande, men sådant är jag betydligt bättre på.
Citera
2024-01-22, 07:43
Medlem
Det finns en faktor till. Folk som ogillar att diska... Jag kan erkänna det är så i mitt fall. Under många år använde jag t.o.m. papptallrikar och plastbestick... Fast jag såg det som en lösning som funkade... Hade jag bara haft en diskmaskin hade jag kanske lagat mat från grunden något mer...
Citera
2024-01-22, 07:43
Medlem
Mr.Teabags avatar
Jag hade en kvinna på besök en gång som inte visste hur hon skulle koka ris. Till saken hör att detta gällde Ben’s boil-in-bag (ris i påse alltså som ska kokas i 10 min).

Henne känner jag inte längre
Citera
2024-01-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag tillhör dom som "inte kan laga mat"
Visst kan jag koka korv, och värma färdigrätter.

Nu har jag en fru som inte vill ha mig i köket alls, utan gör allt så det blir rätt.
På så sätt är alla glada och nöjda.

På samma sätt förundras jag över folk som inte kan skruva i en skruv, spika i en spik, eller liknande, men sådant är jag betydligt bättre på.

Intressant... Men du kan trots att laga basala rätter. Du har dock tur med din fru...

Ja, det är kanske aningen OT men jag har känt många som är "otekniska". Jag har bara accepterat det är så och hjälpt till där jag kan... Även folk som är helt "opraktiska" och inte kan bädda en säng. Det har jag lite svårt att fatta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in