2024-01-22, 07:18
Medlem
Vad betyder det egentligen? Jag menar att det finns en likhet med folk som sger att de "inte kan sjunga". Alla kan nog sjunga p ngot stt men mnga kan inte sjunga s bra direkt... Att "inte kunna sjunga" betyder oftast att inte vara bra p att sjunga...

Men inte kunna laga mat? Alla eller i varje fall de flesta som hvdar detta, br vl tminstone kunna koka en korv? Hll vatten i gryta, stll p spis-plattan och lgg i en korv... Det br vl alla kunna klara?

Sen att kanske vissa inte r bra p det, inte klarar eller inte gillar avancerad matlagning. Det kan jag frst... Men att inte alls kunna laga mat?

Vad tror ni om detta? Knner ni folk som "inte kan laga mat"? Eller sger ni kanske s om er sjlva?
Senast redigerad av Snobird 2024-01-22 kl. 07:21.
Citera
2024-01-22, 07:29
Medlem
Silltunnas avatar
Det bygger ofta p ren jvla lathet och viljan att nn annan skall laga maten t en.

Tnk om man sagt s om andra hushllssysslor: Jag kan inte stda, jag kan inte diska osv. Trams, det handlar om att bli vuxen och ta ansvar.
Citera
2024-01-22, 07:30
Medlem
Har trffat p en del mnniskor som inte kan eller inte vill lra sig laga mat.

Hade t.ex en lumparpolare som nr vi ryckte in inte kunde stta p en spis och koka ett gg. Han hade dessutom aldrig sovit utan mamma en natt och aldrig druckit en Pilsner.
Men hade en kollega under 80talet vars make inte kunde gra mer n vrma en frdigrtt i ugnen och stta p kaffebryggaren.
Hans hustru fick gra all mat och "Ladda'2 kaffebryggaren" om hon inte var hemma.
Sen fick hon st i telefon och instuera honom hur han skulle stta p ugnen och kaffebryggaren.

Men finns nog ven de idag som kper all mat frdig och faktiskt inte kan laga mat.
Citera
2024-01-22, 07:31
Medlem
Kan jag laga mat? Ja, jag anser det. Fick ofta hjlpa till frr, kan laga en del rtter, vet hur man steker en biff lnge nog etc. Jag lagar dock sllan mat (tminstone frn grunden) utan mer vrmer frdigmat. Bor sjlv s jag anser det fr mycket besvr att hacka lk, skiva potatis och ta fram pannor som ska diskas etc.
Citera
2024-01-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Det bygger ofta p ren jvla lathet och viljan att nn annan skall laga maten t en.

Tnk om man sagt s om andra hushllssysslor: Jag kan inte stda, jag kan inte diska osv. Trams, det handlar om att bli vuxen och ta ansvar.

Det kan vara s... Att det ofta r folk som ogillar att laga mat eller som vill att ngon annan ska gra det som sger s.
Citera
2024-01-22, 07:35
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag var inte s bra p att laga mat. Dels fr att min fru var mycket duktigare n jag, dessutom pga bristande intresse. Efter skilsmssan har jag bott ensam i flera r och nu r jag riktigt duktig p matlagning.

vning ger sledes frdighet. Dessutom r det roligare nr man blir kunnigare.
Citera
2024-01-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har trffat p en del mnniskor som inte kan eller inte vill lra sig laga mat.

Hade t.ex en lumparpolare som nr vi ryckte in inte kunde stta p en spis och koka ett gg. Han hade dessutom aldrig sovit utan mamma en natt och aldrig druckit en Pilsner.

Det verkar vara en kille som blivit extremt curdlad. Barn br f gra grejor sjlv fr att lra sig...

Citat:
Men hade en kollega under 80talet vars make inte kunde gra mer n vrma en frdigrtt i ugnen och stta p kaffebryggaren.
Hans hustru fick gra all mat och "Ladda'2 kaffebryggaren" om hon inte var hemma.
Sen fick hon st i telefon och instuera honom hur han skulle stta p ugnen och kaffebryggaren.

Detta r ju snarare mer t det humoristiska hllet. Det verkar faktiskt som killen var utvecklingsstrd eller opraktisk utav guds nde...

Citat:
Men finns nog ven de idag som kper all mat frdig och faktiskt inte kan laga mat.

Kanske men fr mig verkar underligt. Fast har ngon aldrig gjort ngot kan det kanske vara svrt att brja...
Citera
2024-01-22, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Jag var inte s bra p att laga mat. Dels fr att min fru var mycket duktigare n jag, dessutom pga bristande intresse. Efter skilsmssan har jag bott ensam i flera r och nu r jag riktigt duktig p matlagning.

vning ger sledes frdighet. Dessutom r det roligare nr man blir kunnigare.

Ja, plus tillfredsstllelsen att ha lyckats frambringa ngot som r riktigt gott.
Citera
2024-01-22, 07:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag tillhr dom som "inte kan laga mat"
Visst kan jag koka korv, och vrma frdigrtter.

Nu har jag en fru som inte vill ha mig i kket alls, utan gr allt s det blir rtt.
P s stt r alla glada och njda.

P samma stt frundras jag ver folk som inte kan skruva i en skruv, spika i en spik, eller liknande, men sdant r jag betydligt bttre p.
Citera
2024-01-22, 07:43
Medlem
Det finns en faktor till. Folk som ogillar att diska... Jag kan erknna det r s i mitt fall. Under mnga r anvnde jag t.o.m. papptallrikar och plastbestick... Fast jag sg det som en lsning som funkade... Hade jag bara haft en diskmaskin hade jag kanske lagat mat frn grunden ngot mer...
Citera
2024-01-22, 07:43
Medlem
Mr.Teabags avatar
Jag hade en kvinna p besk en gng som inte visste hur hon skulle koka ris. Till saken hr att detta gllde Bens boil-in-bag (ris i pse allts som ska kokas i 10 min).

Henne knner jag inte lngre
Citera
2024-01-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag tillhr dom som "inte kan laga mat"
Visst kan jag koka korv, och vrma frdigrtter.

Nu har jag en fru som inte vill ha mig i kket alls, utan gr allt s det blir rtt.
P s stt r alla glada och njda.

P samma stt frundras jag ver folk som inte kan skruva i en skruv, spika i en spik, eller liknande, men sdant r jag betydligt bttre p.

Intressant... Men du kan trots att laga basala rtter. Du har dock tur med din fru...

Ja, det r kanske aningen OT men jag har knt mnga som r "otekniska". Jag har bara accepterat det r s och hjlpt till dr jag kan... ven folk som r helt "opraktiska" och inte kan bdda en sng. Det har jag lite svrt att fatta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in