2024-01-22, 02:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dohaahl
Diagnos ska väl underlätta ens mående. Många som behöver sjukskriva sig i perioder.

Det är inte det som är mitt problem. Jag kan jobba hemifrån när jag mår sämre.
Citera
2024-01-22, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Nej jag har inte bara depressioner
Isåfall kan mediciner vara bra för att inte skador i hjärnan ska uppstå.
Citera
2024-01-22, 02:52
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Isåfall kan mediciner vara bra för att inte skador i hjärnan ska uppstå.

För att du läste det nyss på Google? Om mani. Jag har inte mani.
Citera
2024-01-22, 02:55
Medlem
Citat:
För att du läste det nyss på Google? Om mani. Jag har inte mani.
Jag har kunskaper även om jag inte har någon koll på de olika typerna.

Alla psykoser och psykossjukdomar ger hjärnskador om människor går obehandlade. Även depressioner lämnar kvardröjande effekter på hjärnan men med psykossjukdomar så är förändringarna särskilt belastande kognitivt många gånger.
Citera
2024-01-22, 03:01
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag har kunskaper även om jag inte har någon koll på de olika typerna.

Alla psykoser och psykossjukdomar ger hjärnskador om människor går obehandlade. Även depressioner lämnar kvardröjande effekter på hjärnan men med psykossjukdomar så är förändringarna särskilt belastande kognitivt många gånger.

Man har inte psykoser i typ 2
Citera
2024-01-22, 03:23
Avslutad
Citat:
Finns det nån här som har lyckats göra sig av med en diagnos som du inte ville ha?
Jag vet att man ber om att få göra en omprövning. Men frågan är HUR gör man för att få den avskriven utan att det är uppenbart att man sitter och ljuger för att just få bort den?
Bara att man ber om en omprövning är ju en indikation i sig på att man inte vill ha den.
Det handlar om bipolär typ 2 och jag fick den för bara nåt halvår sen så det kanske inte ens går såhär tidigt?
Snälla nån med erfarenhet?
Pröva säg att du vill ha en second opinion och ge inte samma svar där?
Citera
2024-01-22, 03:27
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Okej förstår. Vad fick du för andra diagnoser istället då?
Jag har ADHD sen tonåren.
Jag antar att du gjort en npf utredning, alltså om du har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Visade utredningen att du även hade lindrig eller medelsvår adhd eller var det bara bipolär typ 2?
Vilken medicin äter du?
Citera
2024-01-22, 04:00
Medlem
Firewaias avatar
Skönt att se att psykfall inte kan bestämma sina diagnoser efter vad de ”känner är rätt”.

För heeeeelvete.
Citera
2024-01-22, 06:12
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Jag antar att du gjort en npf utredning, alltså om du har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Visade utredningen att du även hade lindrig eller medelsvår adhd eller var det bara bipolär typ 2?
Vilken medicin äter du?

Jag fick adhd när jag var 17 och bipolär nyss vid 30.
Nu har jag ingen medicin för det bipolära, slutade med den i december. Har bara min gamla adhd medicin.
Citera
2024-01-22, 06:13
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Pröva säg att du vill ha en second opinion och ge inte samma svar där?

Ja nåt åt det hållet..
Citera
2024-01-22, 08:13
Medlem
Citat:
Finns det nån här som har lyckats göra sig av med en diagnos som du inte ville ha?
Jag vet att man ber om att få göra en omprövning. Men frågan är HUR gör man för att få den avskriven utan att det är uppenbart att man sitter och ljuger för att just få bort den?
Bara att man ber om en omprövning är ju en indikation i sig på att man inte vill ha den.
Det handlar om bipolär typ 2 och jag fick den för bara nåt halvår sen så det kanske inte ens går såhär tidigt?
Snälla nån med erfarenhet?
Får jag fråga varför du vill det?

Jag vet att tyvärr för många det är ett tabu att tala om en psykisk diagnos, inte ens talad om att ha en. Jag har själv ADHD och PTSD (fick den första för 2 år sedan och den andra ett år sedan och jag är 41 ) och nu har jag fått mycket mer förståelse om mig själva som hjälper mig till det positiva. Jag skittar i den där tabun och många vet att jag har dem.

Nu springer jag ej rund med en info skylt när jag skall på jobb intervjun ä, men senare berättar jag.
Citera
2024-01-22, 09:52
Medlem
Rebiselles avatar
Men om medicinerna inte funkar (antar att du har provat några st..) så borde det vara skäl för läkaren att inse att du är fel diagnoserad. Eller..? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in