2024-01-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Nej inte just nu, varför undrar du?

Med diagnos kanske det är lättare att bli beviljad sjukpenning.
Citera
2024-01-22, 00:50
Medlem
Citat:
Njae tänkte snarare strunta i medicin
Om du är bipolär är det inte så bra.

https://nyheter.ki.se/maniska-episoder-vid-bipolar-sjukdom-kopplat-till-snabbare-hjarnforandringar

Citat:
Forskarna hittade ett samband mellan antalet maniska episoder och graden av hjärnbarksförändringar: ju fler maniska episoder patienterna upplevde, desto mer minskade hjärnbarkens tjocklek mellan undersökningstillfällena. Patienter utan episoder uppvisade inte några förändringar – och hade i vissa fall till och med ökningar – i hjärnbarkens tjocklek. Förändringarna hos de personer som genomlevt maniska episoder var tydligast i den främre delen av hjärnans pannlob, prefrontalkortex, som är viktig för flera kognitiva funktioner som känsloreglering, planering, beslutsfattande och impulskontroll.

– Det faktum att patienternas förtunning av hjärnbarken kopplades till maniska episoder understryker vikten av stämningsstabiliserande behandling för att förhindra maniska skov
och är viktig information för psykiatriker
Citera
2024-01-22, 01:09
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timtomten
Frågan är vad som gör att du fick diagnosen och hur livet sett ut för dej och ärftligheten av Bipolär sjukdom, du kan inte få bipolär sjukdom hux flux det är en ärftlig sjukdom så titta tillbaka i släktträdet hur det sett ut i historien runt din familj..... inläggningar på mentalsjukhus etc sjukdomen kan hoppa över ett led så du kan ärvt av tex mormor eller farfar om inte dina föräldrar har diagnosen etc.

Så om jag gräver lite i släkten och inte hittar nånting så är det ett bra kort att spela i en omprövning?
Citera
2024-01-22, 01:09
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dohaahl
Med diagnos kanske det är lättare att bli beviljad sjukpenning.

Varför skulle jag vilja ha det?
Citera
2024-01-22, 01:11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Om du är bipolär är det inte så bra.

https://nyheter.ki.se/maniska-episoder-vid-bipolar-sjukdom-kopplat-till-snabbare-hjarnforandringar

Jag orkar inte läsa en hel forskningsrapport men det där handlar om mani. I typ 2 som jag har fått är det hypomani.
Citera
2024-01-22, 01:17
Avslutad
JA absolut! Forskningen har kommit så långt att de vet att det är en stor ärftlighet med Bipolär sjukdom och Schizofreni.

QUOTE=Whatelseshouldi|87121109]Så om jag gräver lite i släkten och inte hittar nånting så är det ett bra kort att spela i en omprövning?[/quote]
Citera
2024-01-22, 01:31
Medlem
Citat:
Jag orkar inte läsa en hel forskningsrapport men det där handlar om mani. I typ 2 som jag har fått är det hypomani.
Ok. Nä jag är ine så insatt i bipolaritet.
Citera
2024-01-22, 01:38
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timtomten
JA absolut! Forskningen har kommit så långt att de vet att det är en stor ärftlighet med Bipolär sjukdom och Schizofreni.

Då ska jag göra det!
Citera
2024-01-22, 01:39
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ok. Nä jag är ine så insatt i bipolaritet.

Det finns typ 1 och typ 2. Typ 1 har manier och det är värre än typ 2 med hypomanier som är lite lugnare.
Citera
2024-01-22, 01:43
Medlem
Citat:
Det finns typ 1 och typ 2. Typ 1 har manier och det är värre än typ 2 med hypomanier som är lite lugnare.
Ja jag vet att man kan ha olika typer men inte vilka som är vilka och så finns väl fler än 1 eller 2. Iallafall 4 olika sorters har jag för mig.

Jag tänker på det med skador, att det är dumt om sådana kan uppstå. Men har du bara depressioner så behöver det inte bero på bipolaritet, nej.
Citera
2024-01-22, 01:57
Medlem
Citat:
Varför skulle jag vilja ha det?

Diagnos ska väl underlätta ens mående. Många som behöver sjukskriva sig i perioder.
Citera
2024-01-22, 02:21
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ja jag vet att man kan ha olika typer men inte vilka som är vilka och så finns väl fler än 1 eller 2. Iallafall 4 olika sorters har jag för mig.

Jag tänker på det med skador, att det är dumt om sådana kan uppstå. Men har du bara depressioner så behöver det inte bero på bipolaritet, nej.

Nej jag har inte bara depressioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in