Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Det här visar bara på hur svag marknaden är, eftersom köparna inte har råd att betala säljarnas priser.
Det är därför försäljningsvolymen är lägre. De som redan äger bostäderna har låga bolåneräntor och är inte motiverade att sälja, medan de som vill köpa inte har råd att göra det eftersom de inte kan få de låga bolåneräntorna. Och de är fortfarande inte tillräckligt låga för att köparna ska ha råd att betala de priser som de nuvarande säljarna begär.
Till slut måste något ge vika.
Men även om priserna sjunker, så vägrar säljarna att sälja, för var ska de bo? Hyrorna har ökat, och de har dessa låga bolåneräntor som de vägrar ge upp. Många försöker nog istället hyra ut sina bostäder, men detta är mer av en indikation på hur dålig ekonomin är.
Detta återspeglar en marknad som befinner sig i totalstopp. Priserna är för höga, köparna har dragit sig tillbaka och efterfrågan har kollapsat. Säljare försöker avvakta situationen i tron att den kommer att lösa sig.
Spiken i kistan lär bli när recessionen kommer ta fart.
Det ser redan jäkligt mörkt ut i Kina. Inflationen ligger runt 15% vill jag minnas. USA spenderar som om jorden skulle gå under i morgon.
Europa (läs EU) godhetsknarkar vilt och kräver att vi minst importerar 1 miljon analfabeter ety annars kommer vi dö av svält (Fritt från Ylva Johansson)
Det som krävs för att få igång lavinen är att en större kontraktion, typ några större företag går i konkurs vilket sedan får en massa följdeffekter.
Jag skall dock erkänna att jag är en smula förvånad att recessionen inte dragit igång redan. Det finns ruskigt många signaler om att vi står inför en enorm kontraktion med påföljande massarbetslöshet