2024-01-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ja, egentligen är räntorna fortfarande låga. Även om det gnälls en del.

Men ett bolån är något man sitter på i bortåt 30 år och under den tiden kan vad som helst kan hända.

Det är till och med så att man kan säga att det är stor sannolikhet för att något oväntat kommer att hända under så lång tidsperiod.
Lite beroende på om hur SEK utvecklas och hur utvecklingen går vid Röda Havet, men huvudscenariot är räntesänkningar till hösten. Personligen har inflationen uttolkat mina lån med 15%, så rätt nice amortering där.
Citera
2024-01-21, 22:24
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ser ut att vara ca 20% lägre än 2023 (lägenhet, riket) för de första tre veckorna. Kan väl hända att det hämtas in något men att det ska bli större volym sålda YoY känns osannolikt.

Sen är utbudet upp 50% så sett till detta är volymen sålda vs utbud kraftigt ner.
Tycker de årsvisa utbudskurvorna på hemnet är väldigt illustrativa. Lätt att se vad som är säsongsvariation och vad som sticker ut. De har inte försäljningsvolymer, men däremot har nytillkomna annonser legat normalt medan utbudet börjat sticka iväg redan under mitten av 2022, vilket antyder dalande försäljning. Dock lite svårt att se exakt när (icke säsongsbetonade) dalarna i försäljning har varit.

Om någon på nationalekonomiforumet är bra på att säsongsjustera data så finns det att ladda ner som csv
Citera
2024-01-21, 22:29
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Lite beroende på om hur SEK utvecklas och hur utvecklingen går vid Röda Havet, men huvudscenariot är räntesänkningar till hösten. Personligen har inflationen uttolkat mina lån med 15%, så rätt nice amortering där.
Konsultar du på utrikiska hemmifrån eller pendlar du till Danmark? Själv har jag kollektivavtal som tyvärr sätts i SEK. Tror att många på på boköpsmarknaden är i ungefär samma sits
Citera
2024-01-21, 22:39
Medlem
Citat:
Marginellt bättre enligt fakta. Huspriserna är redan nere på 2016 år nivåer, de ska vidare nedåt för möta lönerna som fullkomligt rasat.
Jag gissar att botten kommer att hamna på ca 2010 - 2012 dvs ca 10 år föregående toppen 2022.
Det var då det stora rallyt började. Det kommer att ta några år till innan vi hamnar där.
Men de nominella priserna kommer inte att rasa lika mycket och folk kommer att vänja sig enligt modellen för "koka grodan".
Som sagt, det tar tid innan medelsvensson vänjer sig vid att köpta bostäder i första hand är en nödvändig utgift och inte "get rich quick scheme".
Citera
2024-01-21, 22:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Tycker de årsvisa utbudskurvorna på hemnet är väldigt illustrativa. Lätt att se vad som är säsongsvariation och vad som sticker ut. De har inte försäljningsvolymer, men däremot har nytillkomna annonser legat normalt medan utbudet börjat sticka iväg redan under mitten av 2022, vilket antyder dalande försäljning. Dock lite svårt att se exakt när (icke säsongsbetonade) dalarna i försäljning har varit.

Om någon på nationalekonomiforumet är bra på att säsongsjustera data så finns det att ladda ner som csv

Försäljningsvolymer finns på Mäklarstatistik.

Utbudet är helt extremt nu, bortser man från 2023 så ligger det dubbelt upp. Utgångsutbudet för nya året nu ligger över tidigare års peakar, kan nog bli nya rekord (>50k) inom kort. Kanske går upp till 60k+ till och med.
Citera
2024-01-21, 23:22
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Konsultar du på utrikiska hemmifrån eller pendlar du till Danmark? Själv har jag kollektivavtal som tyvärr sätts i SEK. Tror att många på på boköpsmarknaden är i ungefär samma sits
Han är internationell superduperkonsult och har alltid rätt valuta på gång.
Du kan nog ta allt med en stooor nypa salt.
Citera
2024-01-21, 23:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det här visar bara på hur svag marknaden är, eftersom köparna inte har råd att betala säljarnas priser.

Det är därför försäljningsvolymen är lägre. De som redan äger bostäderna har låga bolåneräntor och är inte motiverade att sälja, medan de som vill köpa inte har råd att göra det eftersom de inte kan få de låga bolåneräntorna. Och de är fortfarande inte tillräckligt låga för att köparna ska ha råd att betala de priser som de nuvarande säljarna begär.

Till slut måste något ge vika.

Men även om priserna sjunker, så vägrar säljarna att sälja, för var ska de bo? Hyrorna har ökat, och de har dessa låga bolåneräntor som de vägrar ge upp. Många försöker nog istället hyra ut sina bostäder, men detta är mer av en indikation på hur dålig ekonomin är.

Detta återspeglar en marknad som befinner sig i totalstopp. Priserna är för höga, köparna har dragit sig tillbaka och efterfrågan har kollapsat. Säljare försöker avvakta situationen i tron att den kommer att lösa sig.

Spiken i kistan lär bli när recessionen kommer ta fart.

Det ser redan jäkligt mörkt ut i Kina. Inflationen ligger runt 15% vill jag minnas. USA spenderar som om jorden skulle gå under i morgon.
Europa (läs EU) godhetsknarkar vilt och kräver att vi minst importerar 1 miljon analfabeter ety annars kommer vi dö av svält (Fritt från Ylva Johansson)

Det som krävs för att få igång lavinen är att en större kontraktion, typ några större företag går i konkurs vilket sedan får en massa följdeffekter.

Jag skall dock erkänna att jag är en smula förvånad att recessionen inte dragit igång redan. Det finns ruskigt många signaler om att vi står inför en enorm kontraktion med påföljande massarbetslöshet
Citera
2024-01-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Det ser redan jäkligt mörkt ut i Kina. Inflationen ligger runt 15% vill jag minnas. USA spenderar som om jorden skulle gå under i morgon.
Europa (läs EU) godhetsknarkar vilt och kräver att vi minst importerar 1 miljon analfabeter ety annars kommer vi dö av svält (Fritt från Ylva Johansson)

Det som krävs för att få igång lavinen är att en större kontraktion, typ några större företag går i konkurs vilket sedan får en massa följdeffekter.

Jag skall dock erkänna att jag är en smula förvånad att recessionen inte dragit igång redan. Det finns ruskigt många signaler om att vi står inför en enorm kontraktion med påföljande massarbetslöshet

Kinas inflation är under 3%.
Citera
2024-01-22, 06:34
Medlem
Citat:
De driver ett företag bra helt enkelt! Usch vad hemsk. Varför handlar du på ICA om du är så missnöjd med oss företagare som tjänar pengar? Finns inte Lidl i närheten för er i socialgrupp 3?
https://cornucopia.se/2023/08/borsveckan-inleds-blandat-i-asien-starkare-krona-och-fallande-amerikanska-rantor-matpriserna-stiger- igen-coop-hojer-mest/
” Lustigt det där hur de elaka ICA-handlarna kan vara billigast. Det är nästan så man kan misstänka att det är Jante spökar med avundsjuka på egna företagare som skapar massor med jobb, tjänar pengar, betalar skatt och samtidigt håller lägst priser”

Pajas

Gissar på att du gått GP-skolan?

Och ännu ett inlägg från hjälten Wilderäng.

Att du tycker att det är fungerande konkurrens med över 50% marknadsandel visar bara att du kan noll om både ekonomi och företagande. Men det visste ju alla redan
Citera
2024-01-22, 06:36
Medlem
Citat:
Marginellt bättre enligt fakta. Huspriserna är redan nere på 2016 år nivåer, de ska vidare nedåt för möta lönerna som fullkomligt rasat.

Mycket bättre enligt fakta. I december var temperaturen och vädret iår snarlikt der ci hade i fjol och elpriserna var då 1/3 av året innan.

Svårt det måste vara att leva när man alltid har fel i allt.
Citera
2024-01-22, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Kina har haft deflation i mer eller mindre 6 månader på raken. Makalöst att man kan vara såhär lost
Citera
2024-01-22, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Och ännu ett inlägg från hjälten Wilderäng.

Att du tycker att det är fungerande konkurrens med över 50% marknadsandel visar bara att du kan noll om både ekonomi och företagande. Men det visste ju alla redan
Är det ICAs marknadsandel du menar så ligger den runt 36% (år 2022) och inte på drygt 50%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in