2024-01-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessan123
Hur mycket har ni gått ner första och andra veckan?

I dag tog jag tredje sprutan på 0,25.

Känns inte som jag tappat så mkt men visst jag är absolut inte lika hungrig och sugen länge.

Jag äter lunch och kvällsmat inget där mellan.

Hur mycket man går ner beror såklart på hur pass överviktig man är. Med stor övervikt så tappar man ju väldigt mycket i början.

BMI säger ju egentligen inte jättemycket då det blir missvisande om man har mycket muskler, men hursomhelst så hade jag ett BMI mellan 30-31 när jag började.

V1: -3,4kg (mycket vätska såklart)
V2: -1,1kg

Jag kör periodiskt fasta, varierar mellan 4-6h ätfönster (äter då nyttigt).

Jag gör regelbundna kroppsmätningar (så kallad InBody-mätning). Gjorde en mätning igår och jämfört med den innan så ser det ut såhär:

Viktnedgång: -9,8kg
Varav muskelvikt: -2,6kg
Varav fettvikt: -6kg
Resten av tappet är väl vatten osv.

Fettprocent sänkt från 22% till 17%

Jag är nöjd med resultatet.
Senast redigerad av Tegelkastaren 2024-01-18 kl. 11:22.
Citera
2024-01-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelkastaren
Haha, lustigt nog så har en tidigare arbetsgivare använd fortnox, men där kunde jag verkligen ingenting mer än att skriva i min arbetade tid. Tyckte det var krångligt nog 🤣

Jag körde också 6mg första vändan (har 1mg kvar av det) men förra veckan fick jag hem 50mg. Vill inte riskera att bli utan, räknar med att det kommer räcka en bit över 1 år. Kommer säkerligen inte behöva hålla på med det så länge men då sparar jag för eventuellt framtida behov. Mycket pengar men hade garanterat ätit skräp och sött för mer än det dubbla.

Det var så lite så, kul att kunna hjälpa till!

Du har säkert skrivit men det är så mycket att läsa igenom, vart beställer du från? Ozempicsverige.net verkar ju vara sådär andra gången man beställer har jag märkt på många, vågar inte chansa då det faktiskt är rätt mycket pengar det handlar om. Behöver en stöd-laddning innan sommarsäsongen drar igång och jag börjar tjäna bättre än nu. 😅
Citera
2024-01-19, 17:15
Medlem
Ok jag har nu fått ut Ozempic 1 mg penna från Yazen men jag fattar verkligen inte hur många varv jag ska dra för att få i mig 0,25 vet nån?

Så exalterad men samtidigt lite moloken för att jag är korkad och inte vet hur jag snurrar fram rätt dos.
Citera
2024-01-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelkastaren
Precis som du skriver så är ozempicsverige inte så pålitliga längre. Jag beställde mitt första kit på 6mg från dem men vågade inte beställa igen då jag läste om alla som inte fått sina leveranser. Potent produkt dock, kör på den nu och har 1mg kvar.

Förra veckan beställde jag 50mg från semaglutid.biz och fick leverans efter 2 dagar. Jag vågade göra storbeställning då jag bara läst gott om dem samt att produkten ska vara bra (idenex).

Semaglutidbutiken och semaglutid.biz verkar vara populärast 😊

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Ok jag har nu fått ut Ozempic 1 mg penna från Yazen men jag fattar verkligen inte hur många varv jag ska dra för att få i mig 0,25 vet nån?

Så exalterad men samtidigt lite moloken för att jag är korkad och inte vet hur jag snurrar fram rätt dos.

Är det inte bättre om du frågar Yazen eller läser någon bipacksedel? Det bör ju ha följt med några instruktioner antar jag.
Citera
2024-01-21, 01:01
Medlem
Har en fråga om jag byter leverantör dvs köper från ett annat ställe,måste man börja om på lägsta dosen då?använder nu 1mg/vecka
Citera
2024-01-21, 11:56
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickolo
Har en fråga om jag byter leverantör dvs köper från ett annat ställe,måste man börja om på lägsta dosen då?använder nu 1mg/vecka

Nej. Det är ju samma ämne.
Citera
2024-01-21, 12:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Man hör ju om diabetiker som gnäller över att deras medicin tar slut, eftersom det "lyx-bantas" med den...

Detta kan förstås vara ett problem, men jag diskuterade saken med en god vän som är läkare. Han skall eventuellt hjälpa en kraftigt överviktig bekant med aktuellt läkemedel, självklart vid sidan om en generell hälsokontroll.
Han tycker att det inte alls behöver vara fel att skriva ut dessa läkemedel åt kraftigt överviktiga som verkligen är motiverade att gå ner i vikt, även om de inte har diabetes. Som han ser det är det nämligen helt befogat att behandla övervikten redan innan sjukdomen bryter ut, eftersom det är bättre både för den enskilde patienten och rent samhällsekonomiskt.

Det tycker jag är en aspekt som bör beaktas av vården.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-01-21 kl. 12:47.
Citera
2024-01-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker

0.25 är 18 klick, räkna från det första strecket. När du sen tar dosen åker räknaren ”tillbaka” så du räknar 18 från samma ställe nästa vecka. Jag ritade en prick på 18.

Sen när jag ökade till 0.5 så blir det 36 klick.
Obs- din läkare kan ju ha gett dig andra instruktioner men dessa var mina.
Citera
2024-01-22, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
0.25 är 18 klick, räkna från det första strecket. När du sen tar dosen åker räknaren ”tillbaka” så du räknar 18 från samma ställe nästa vecka. Jag ritade en prick på 18.

Sen när jag ökade till 0.5 så blir det 36 klick.
Obs- din läkare kan ju ha gett dig andra instruktioner men dessa var mina.
Tack. Jag hade fått instruktions video från läkaren som hade hamnat högt uppe i konversationen på appen så jag hade missat det.
Citera
2024-01-22, 18:45
Medlem
Hej!

Jag använder Ozempic via recept sedan tre månader tillbaka.

Jag kör "bara" 0.5mg dos då jag tycker att effekten är mycket god redan som det är (-8kg på tre mån, startvikt 96 kg) och jag vill undvika biverkningar i möjligaste mån.

Lite meck nu med bristsituationen dock, mitt nuvarande lager kommer att ta slut om någon månad. Vad jag läst så kan apoteken inte beställa nya leveranser från tillverkaren förrän början av april.

Jag vill inte köpa online/"receptfritt", så lite frågor på originalpennan.

1. Innehåller injektorn egentligen mer än fyra (fulla) doser? Vad jag kan se så går ju kolven (åtminstone på 0.25mg och 0.5mg) inte hela vägen i botten efter man nyttjat den fjärde tillskruvade dosen. Kan man alltså få ut mer än fyra doser?

2. Någon som provat tablettformen? Den är ju inte restnoterad. Vad jag läst så har den något lägre effekt, så det kanske krävs en högre dos i tablettform för att få samma effekt.

3. Att läkemedlet hanteras som kylvara: betyder det något i verkligheten? Dvs, är en penna som varit ute i två månader (okej 56 dagar enligt specen) kass? Jag har svårt att tro att så är fallet.

4. Blir effekten lägre över tid? Dvs blir man tvungen att höja dosen över tid för att få samma effekt? Givetvis finns det ju någonstans en "botten" dvs din kropp kan inte försvinna helt.

5. insåg inte förrän nu att eftersom priset på pennorna är densamma oavsett dos så skulle jag kunnat köra 1mg penna och sedan ta ut lägre doser genom skruvtricket. Några nackdelar med detta, utöver att man då antagligen behöver förvara som kylvara?
Citera
2024-01-22, 18:51
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedroid8
Hej!

Jag använder Ozempic via recept sedan tre månader tillbaka.

Jag kör "bara" 0.5mg dos då jag tycker att effekten är mycket god redan som det är (-8kg på tre mån, startvikt 96 kg) och jag vill undvika biverkningar i möjligaste mån.

Lite meck nu med bristsituationen dock, mitt nuvarande lager kommer att ta slut om någon månad. Vad jag läst så kan apoteken inte beställa nya leveranser från tillverkaren förrän början av april.

Jag vill inte köpa online/"receptfritt", så lite frågor på originalpennan.

1. Innehåller injektorn egentligen mer än fyra (fulla) doser? Vad jag kan se så går ju kolven (åtminstone på 0.25mg och 0.5mg) inte hela vägen i botten efter man nyttjat den fjärde tillskruvade dosen. Kan man alltså få ut mer än fyra doser?

2. Någon som provat tablettformen? Den är ju inte restnoterad. Vad jag läst så har den något lägre effekt, så det kanske krävs en högre dos i tablettform för att få samma effekt.

3. Att läkemedlet hanteras som kylvara: betyder det något i verkligheten? Dvs, är en penna som varit ute i två månader (okej 56 dagar enligt specen) kass? Jag har svårt att tro att så är fallet.

4. Blir effekten lägre över tid? Dvs blir man tvungen att höja dosen över tid för att få samma effekt? Givetvis finns det ju någonstans en "botten" dvs din kropp kan inte försvinna helt.

5. insåg inte förrän nu att eftersom priset på pennorna är densamma oavsett dos så skulle jag kunnat köra 1mg penna och sedan ta ut lägre doser genom skruvtricket. Några nackdelar med detta, utöver att man då antagligen behöver förvara som kylvara?

Jag tar också 0,5 mg per vecka. Vecka 8 finns ca 10 klick kvar och min läkare har sagt att de kan användas som en booster.
Jag tar alltså ca 46 klick sista gången på varje penna.
Citera
2024-01-23, 17:31
Medlem
Hej o tack för ett jävligt bra initiativ med denna tråden

Jag löpte 1 dos 2ml på nätet. Kom hem en liten, väl försluten flaska med Ozempic tryckt på både burk och förpackning. Ser iaf väldigt proffsigt ut
Jag blandade ut enligt instruktion, fick med 1 spruta men köpte fler på nätet som var för insulin.
Dock var den som följde med ca 5mm längre än de jag köpte extra och jag valde att använda de sistnämnda då jag har såpass många av dessa.

1:a frågan då: Spelar det så stor roll då det ska injeceras i "fläsket"?

2:a. Hur lång tid tog det för er innan ni kände av någon effekt, tex minskad matlust, sug eller ev biverkningar?

Tog första sprutan igår med 0,25ml som många skrivit om och följder de rekommendationerna som finns.
Lite om mig då.
Jag är 53 år, 180cm lång, väger ca 117kg nu, en heldel muskler men tjock, så tar detta för att jag behöver gå mer i vikt för min hälsas skull och livskvalitet.

Har lagt om kosten en heldel sen jag gick med i ett program som heter Eatit, har 2 kassa knän sen 20 år tillbaka som gör det svårt med motion, men hoppas få en boost med mediciner så jag kan börja motionera mer utan för jävla mycket smärta framöver.
Läser det ni skriver och uppdaterar gärna med om/när jag märker skillnad

Tack igen och keep up the good work!!
/Sneseglarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in