2024-01-21, 18:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är ett mysterium hur den där versionen letade sig in i DN den 2 mars. Ingen av de som hade fått höra den här versionen under helgen hade väl direkt något behov eller intresse av att tipsa DN om det här. Och de på Skandia hade ju här på söndagen ännu inte fått den här versionen berättad för sig.

En möjlighet är väl att det är artikelförfattaren själv som har lagt pussel här, utifrån de "säkra" uppgifterna från polisen (och från SE) om att mördaren var en yngre barhuvad man i blå täckjacka, och t.ex. intervjun i morgonekot där Anders D (supervittnet?) berättade om mannen med långrock och huvudbonad som hade sprungit in i gränden efter skotten. Kanske drog artikelförfattaren här slutsatsen att mannen som Anders D berättade om i radion då måste ha varit (det i Extra Rapport omtalade) vittnet som sprang efter mördaren?
Så kan det nog vara, för DN hade Delsborn nämligen dagen innan sagt att "mördaren i den långa rocken sprang in i gränden, rocken var av modernt snitt", så DN försökte sig kanske på någon slags självrättelsen av dagen innan-artikeln men i stället blev det riktigt fel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-21 kl. 19:11.
Citera
2024-01-21, 18:32
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Behöver ju inte vara exakt det vapnet dom provsköt väl ?

Vapensamlaren ägde just S&W och kan haft fler vapen än vi känt till...

Men inte många är bästa vän med en vapensamlare så att Engström skulle ha noll tillgång till vapen är väl inte helt sant ?

Om din bästa vän skulle samla på frimärke så har du väl lite tillgång till exotiska frimärke också ? Som ett exempel

Vapensamlaren / grannen ägde tydligen flera kaliber .37 och .38 vapen där flera är på vift genom att de "sålts på auktion" och är svåra att hitta. Det finns ju en sannolikhet att samlaren/grannen gav bort ett vapen till SE.
Citera
2024-01-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vapensamlaren / grannen ägde tydligen flera kaliber .37 och .38 vapen där flera är på vift genom att de sålts på auktion. Det finns ju en sannolikhet att SE gav bort ett vapen till SE.

Vad jag menar är att påstå att Engström inte hade tillgång till vapen, samtidigt säga att en av hans bästa vänner är en vapensamlare känns ju helt fel....
Citera
2024-01-21, 19:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men så vanlig kan väl inte kombination vara att stämpla ut på Sveavägen 23:19 och ha en del signalement som träffar och ha en vän som äger ett vapen som använts...?
Nej, såklart är inte den kombinationen vanlig med tanke på att det är endast SE som stämplar ut 23:19. Men dina frågeställningar är alltid "Men vem är som SE?". Den logiken börjar dock alltid i fel ände då du först gör upp en mall för gärningsmannen med SE som förebild. Och sedan letar du efter någon som passar in i den här mallen. Och då blir det ju såklart SE.

Ska man kolla på andra ensamma kända potentiella GM så har ju tex CA ett eget vapen, bor i närheten och stämmer bättre in på signalementet.

Detsamma gäller CGÖ.

Detsamma gäller AE.

Om du nu ska leta efter folk som kan stämma in på signslementet, ha tillgång till vapen och har möjlighet att vara på Sveavägen så kan du ju kolla där istället. Så slipper du också gå omvägen genom en vapenägande granne.
Citera
2024-01-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, såklart är inte den kombinationen vanlig med tanke på att det är endast SE som stämplar ut 23:19. Men dina frågeställningar är alltid "Men vem är som SE?". Den logiken börjar dock alltid i fel ände då du först gör upp en mall för gärningsmannen med SE som förebild. Och sedan letar du efter någon som passar in i den här mallen. Och då blir det ju såklart SE.

Ska man kolla på andra ensamma kända potentiella GM så har ju tex CA ett eget vapen, bor i närheten och stämmer bättre in på signalementet.

Detsamma gäller CGÖ.

Detsamma gäller AE.

Om du nu ska leta efter folk som kan stämma in på signslementet, ha tillgång till vapen och har möjlighet att vara på Sveavägen så kan du ju kolla där istället. Så slipper du också gå omvägen genom en vapenägande granne.

Nej jag gör ju det eg med GM

GM måste vara på Sveavägen 23:21
GM hade längre ytterplagg och huvudbonad
GM hade troligen S&W 357

Om Stefan Glantz eller Delsborn eller Leif L hade jobbat över på Skandia så hade dom kanske inte passat alls lika bra ....

Det är något med Engström i alla delar som ändå passar ganska bra
Citera
2024-01-21, 19:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej jag gör ju det eg med GM

GM måste vara på Sveavägen 23:21
GM hade längre ytterplagg och huvudbonad
GM hade troligen S&W 357

Om Stefan Glantz eller Delsborn eller Leif L hade jobbat över på Skandia så hade dom kanske inte passat alls lika bra ....

Det är något med Engström i alla delar som ändå passar ganska bra
Det enda vi vet stämmer på SE är ju dock din andra punkt. Som såklart även den är anpassad för att passa SE.
Citera
2024-01-21, 19:26
Medlem
Citat:
Det enda vi vet stämmer på SE är ju dock din andra punkt. Som såklart även den är anpassad för att passa SE.

Låt mig fråga då om vapnet hade varit lite mer exotiskt men som just vapensamlaren faktiskt haft ...Hade det gjort någon skillnad ?

För jag är säker på att 1986 så hade palmegrummet höjt lite på ögonbrynen om dom känt till vänskapen mellan Vapensamlaren och Engström...!
Citera
2024-01-21, 19:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Vad jag menar är att påstå att Engström inte hade tillgång till vapen, samtidigt säga att en av hans bästa vänner är en vapensamlare känns ju helt fel....

Ja, men det beror förstås på vad man lägger för innebörd i "tillgång".

Men visst, förstår din poäng. Just den detaljen kan vi ju lägga till den långa lista av saker som enligt vissa bara är en slump.

Massor av slump i detta fall, tydligen.
;-)
Citera
2024-01-21, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Låt mig fråga då om vapnet hade varit lite mer exotiskt men som just vapensamlaren faktiskt haft ...Hade det gjort någon skillnad ?

För jag är säker på att 1986 så hade palmegrummet höjt lite på ögonbrynen om dom känt till vänskapen mellan Vapensamlaren och Engström...!

Ja du, undras vad Irvell och Linder hade tyckt om det.

Holmér var stundtals konfunderad över Skandiamannen, och detta hade nog fått honom att svänga helt.

Kan tänka mig att det hade blivit bråttom att utreda honom i grunden.
Citera
2024-01-21, 20:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Ja, om det varit ett mer specifikt vapen som det bara funnits ett fåtal av och vapensamlaren haft en av dom så hade det såklart stärkt intresset. Inte bara för SE utan för vapensamlaren själv. Var var han den kvällen hade man ju undrat då. Dottern var ju på Grand.

Men nu rör det sig om en rätt vanlig revolversort. Den finns rätt många registrerade av nog ett rätt stort antal oregistrerade. Att vapnet är från utlandet är dessutom också en möjlighet.

Ammunitionen är mer specifik och finns visserligen bland personerna i andra spår. Men hur SE ska ha fått tag i det finns det bara rätt grundlösa spekulationer om. Man glömmer ofta i det här spåret att det inte bara är vapnet som krävs. Det är kombon vapen+ammunition som är intressant.

Tveksamt om dom gjort det. Det var tydligen ingen som höjde på ögonbrynen när man hittade både vapen och ammunition av rätt sort hos en känd palmehatare med lägenhet vid flyktvägen.

Palmegruppen är tyvärr inte synonymt med kompetens.
Citera
2024-01-21, 20:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja, men det beror förstås på vad man lägger för innebörd i "tillgång".

Men visst, förstår din poäng. Just den detaljen kan vi ju lägga till den långa lista av saker som enligt vissa bara är en slump.

Massor av slump i detta fall, tydligen.
;-)
Ja, tillgång har väl alla om man ska vara sån. Det går ju att köpa på plattan.

Men vapensamlaren har man kollat. Och ska ha haft full koll på sina vapen och inte lånat ut dom. Särskilt inte till en granne utan licens.

Hade han lånat ut både vapen och ammunition av rätt sort till ett mordvittne får man ju undra varför han inte reagerade när polisen sökte dessa. Då får man ju nästan utgå från att han är inblandad.

Och som sagt. Detta gäller bara vapnet. Vapnet är rätt ointressant om man inte samtidigt kan presentera en källa för ammunitionen. Man behöver båda delarna för att vara GM.
Citera
2024-01-21, 20:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, tillgång har väl alla om man ska vara sån. Det går ju att köpa på plattan.

Men vapensamlaren har man kollat. Och ska ha haft full koll på sina vapen och inte lånat ut dom. Särskilt inte till en granne utan licens.

Hade han lånat ut både vapen och ammunition av rätt sort till ett mordvittne får man ju undra varför han inte reagerade när polisen sökte dessa. Då får man ju nästan utgå från att han är inblandad.

Och som sagt. Detta gäller bara vapnet. Vapnet är rätt ointressant om man inte samtidigt kan presentera en källa för ammunitionen. Man behöver båda delarna för att vara GM.
Kanske var han död när PU började intressera sig för honom? Det var väl TP som väckte deras intresse för honom och det bör i så fall varit 2017, WG dog 2016 har jag för mig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-21 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in