2024-01-21, 15:42
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Nääääe. E bolaget drabbat? Vad har skett? E inte det stängt idag söndag?
Citera
2024-01-21, 15:47
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bawsbawsbaws
Nääääe. E bolaget drabbat? Vad har skett? E inte det stängt idag söndag?
Det var nästan helt tomt på 3.5: or i min lokala Coop butik, som tur är hann jag knycka ett paket. Det här är det fina med att ha en centraliserad leverantör av alkohol till befolkningen. Tack du gudomlige hackare! Hoppas mer folk öppnar ögonen för att distribuera risker. Typ sälja i vanlig butik.
Citera
2024-01-21, 15:50
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Det var nästan helt tomt på 3.5: or i min lokala Coop butik, som tur är hann jag knycka ett paket. Det här är det fina med att ha en centraliserad leverantör av alkohol till befolkningen. Tack du gudomlige hackare! Hoppas mer folk öppnar ögonen för att distribuera risker typ sälja i vanlig butik.

Jaaa, det skulle nog va bättre. Slipper ni knycka saker.
Jag ska be å få en dunk renat. 5 liter brukar räcka.
Citera
2024-01-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Problemet är oftast inte om det är kontanter eller inte vid ett angrepp. Det spelar ingen som helst roll om du står där och viftar med kontanter när butiken/bensinstationen inte kommer åt sina system för inköp och/eller att personalen inte kommer åt lagersystemet. En butik utan varor är lite svår att handla från hur du än vill betala. Det är inte ens säkert att personalen kommer IN i butiken om it-system ligger nere.

En av butikskedjorna som nämnts i tråden har (hade i går) så stora problem att de anställda inte ens kunde logga in i systemen som ger dem åtkomst till lagret/kassor osv. De kunde inte kolla att leveranser som kom med lastbil var rätt och kunde därmed inte ta emot något. De kunde inte beställa nya varor från centrallager eller leverantörer heller och än mindre hantera kundbeställningar som lagts på Internet.

.

Ägaren har alltid nycklar till butiken så in går det alltid att komma på ett eller annat vis.

MEd kontanter kan alla handla från småbutiker,kiosker,bensinstationer och ägg,potatis och grönsaker osv från bönder ifall de stora stänger ner 2 dagar för att prismarkera varorna.

Man tar bara fram block,penna och prismarkerare och is tora butiker sätter man hela personalen i arbete så är allt prismärkt efter några dagar och man slipper slänga färskvaror för miljoner.

Beställningar går alltid att göra manuellt på papper och sen ringa in beställningen tills internet är tillbaks.

Leveranser dom kommer från grossisten har alltid en lista så man ser direkt att det är till rätt butik och kan bocka av alla varor precis som man alltid gjort.

Mer en hittepåförklaring då de som har granngården osv är lata och jobbar för globalisterna och bankerna och inte kunde öppna eftersom de inte tar landets valuta de jobbar i.
Självklart går det att kolla leveranser manuellt om man verkligen vill.
Näringsförbud vore på sin plats för såna företag som sf bio och butikskedjor som lakritsroten granngården,espresso house osv.
Citera
2024-01-21, 15:56
Medlem
Jag hoppas att detta gör att fler företag inser ridlen att köra sina grejer hos någon annan och tillsammans med flera andra kunder i en delad miljö
Räcker att några datastores blir krypterade så är man hyfsat rökt
Citera
2024-01-21, 16:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Men inte online. Offline-lådan är stor som en 7" surfplatta. Så kassapparaten är viserligen "uppkopplad" men inte på det viset som de flesta menar med uppkopplad.

Vad tänker du på med manuell kontra automatiskt? Du skall få ut en dagsrapport, kvitto och skicka data till offline-lådan.

Man kan också skriva kontantfaktura om man vill det.

Med manuell menar jag en sådan som de flesta affärer hade förr i tiden innan man gick över till elektroniska system.
Citera
2024-01-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Jag har svårt att tro att ett bolag som Tieto, med flertalet certifieringar, skulle göra det möjligt för någon random anställd (tänk kundtjänst) att infektera deras datacenter genom att de klickat någon länk eller fil. Självklart isolerar de dessa miljöerna från varandra. Därför tror jag mer på att det är någon insider med åtkomst till deras datacenter som är boven.

Visar det sig att de kommit in genom någon bifogad fil i ett mail, då är det spiken i kistan för Tieto. Då förlorar de även alla deras certifieringar på en sekund.
Sluta killgissa nu. Det är rätt enkelt att se att du inte har en susning om vad du pratar om.

Tieto har separerat miljöer? Ja, om kunden betalar för det… kunderna som omnämns? Nej.
Citera
2024-01-21, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Så går det när man förlitar sig helt på en tredjeparts leverantör av IT-tjänster. När ska företag inse att bygga en egen IT-infrastruktur är billigare och säkrare i längden? Givetvis attackerar man de större aktörerna för att man får flera flugor i en smäll.

Alltid haft egen IT-infrastruktur vilket inte bara är säkrare (om man vet vad man gör), men också mycket billigare att underhålla. Aldrig varit offer av någon sådan typ av attack. Har gått igenom flertalet security audits från olika företag dessutom och de har aldrig hittat något kryphål. Aldrig haft ett enda intrång och då har mina webbplatser miljoner besökare i veckan.

Så hur kommer det sig att jag, en ensam individ, lyckats bygga större och säkrare IT-system än Rusta, Filmstaden, m.fl.? De är tvättäkta amatörer. Hoppas de lärt sig en läxa. Drivit onlineföretag (ehandel) i snart 10 år med omsättningar över en halv miljard på flera företag. Aldrig i mitt liv skulle jag använda någon annans tjänster för hela min backend-infra.

Räcker att en anställd (med behörighet) hos firman har en insider för att kunna knäcka skiten. Och du som kund (Filmstaden, Rusta, m.fl.) har ingen aning om vad som sker hos dem, och kan inte påverka något.

Stackars stackars Fredrik Björk. Vad menar han egentligen? De kan inte göra någonting. "Jobbar" innebär att de rullar tummarna och att de mailar en gång i timmen "Är det fixat? //Mvh, Anna-Karin på Kundtjänst". De är totalt körda för de har sin IT-infrastruktur hos tredjepart. Kan t.o.m. se det framför mig, nu springer mellancheferna runt som yra hönor (med en puls på 150) i kontoret hos Granngården m.fl. och säger åt deras kundtjänst att svara på kundmail så fort det går, och att maila Tieto varje halvtimma för statusrapport. De går runt där med sina skjortor som är 2 storlekar för små och bakåtslickat hår.

... Inse att de inte kan göra någonting. Allt hänger nu på Tieto. Och det kan dröja veckor innan de säkrat skiten. De kommer aldrig heller dela med sig av alla detaljer till de drabbade företagen. Kunderna kommer aldrig förstå omfattningen av attacken, förän hela deras kunddatabas ligger ute på darkweb för tusen kronor. Därför ska man aldrig förlita sin verksamhet på någon annans system. Gör man det ska man åtminstone ha en backup plan.

Har Tieto en enda infiltrerad ryss t.ex. så kan hela deras affärsverksamhet kollapsa, vilket innebär att alla deras kunder drabbas. Pinsamt att så stora företag använder tredjepartsleverantörer för deras IT-infrastruktur. Riktigt riktigt pinsamt. De har pengarna att anställa folk för att bygga det in-house. Men de har väl såpass dålig systemarkitektur att det inte går att göra om utan att paja hela skiten, så de kör med det gamla vanliga för att "funkar det så ändrar vi inget". Nackdelen är ju att det inte funkar bara Återigen, amatörer.

Byt ut ledningen hos samtliga bolag som förlitar sig på bl.a. Tieto för sin backend.

Om sisådär ett halvår kommer väl nyheten att alla kunduppgifter hos Rusta, Filmstaden, m.m. har läckt på darkweb. Hade inte förvånat mig det minsta.

Först och främst: Att köpa hosting är alltid billigare när du har sådär stora nät. Alltid billigare att hyra as a service än att köpa och underhålla själv. Sedan: Det är deras kassasystem som blivit "hackat" (infekterat med virus, ransomware).

Det märks att du inte har jobbat i branschen, för då hade du vetat att Tieto redan har MIM och IM på plats som tar hand om detta och styr det enligt gängse rutin. Det är knappast första gången de stöter på en P1'a
Citera
2024-01-21, 16:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Så kan det gå när man slutat använda kontanter.

Hoppas på mer sånt här så att dumsvenne lär sig att Cash is king!

Kontanter hade inte hjälpt i detta läge.
Citera
2024-01-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad pratar du om? Coop stängde aldrig fullständigt. Man lät köpen gå via förbutikens kassa manuellt alternativt via Swish eller för de som redan hade appen, den mobila scan-lösningen.

Jo vänta, ett par dagar hade de nog helt stängt, typ 1,5 dag?

Vet inte vad för Coop du hade då, men den som ligger hos mig hade stängt en vecka. Kanon, jag sparade massa pengar på att handla på Hemköp istället😁
Citera
2024-01-21, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Jag hoppas att detta gör att fler företag inser ridlen att köra sina grejer hos någon annan och tillsammans med flera andra kunder i en delad miljö
Räcker att några datastores blir krypterade så är man hyfsat rökt

Problemet är ju att om man ska ha helt separerad hårdvara för att drifta varje kund så blir det oförsvarligt dyrt. Alltså fruktansvärt dyrt. Vilka får betala för det? Inte är det bolagen själv utan det är ju vi konsumenter. Kanske inte systembolaget med ica, coop, rusta m.fl
Citera
2024-01-21, 16:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det hjälper ju inte om kunder kommer med kontanter om hela kassasystemet ligger nere.

Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Ni får gärna förklara hur kontanter hjälper när kassasystemet är nere.

Man ska givetvis inte enbart ha ett kassasystem som är en tunn klient. Utan man bör ha ett kassasystem som mellanlagrar alla priser och transaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in