Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Med den mängden besök och trafik så skull jag säga att det kostar mer än 400 kr. Runt en tusenlapp är betydligt rimligare. Sen jämför du i tråden att Stadium skulle kunna lägga 400 kr i månaden istället för att anlita ex. TietoEvry för X kronor. Den ena summan exkluderar den tid du personligen lägger på att bygga ditt system. Den andra summan inkluderar kostanden för TietoEvrys anställda + övertidsbetalt etc. när det behövs support på kvällar helger osv. Att du inte räknar med kostnaden för dig själv gör jämförelsen helt oduglig.
Eftersom du älskar att direkt ge dig på min och andra i trådens kompetens så tänker jag att jag kan svara lite med samma mynt. Du tror att du är något geni på IT-infrastruktur för att du ensamt driver lite e-handel. Du verkar dock ha ganska dålig koll på hur IT-infrastruktur fungerar ute i den riktiga världen, ute på storföretag med många anställda. Det är fullständigt orimligt att ett storföretag skulle lägga 400 kr på sin IT-infrastruktur.
Om du läser inlägget kan du se att jag specifikt sa alla inte hamnar runt 400 SEK/månad. Det är vad min webbplats kostar att driva, med betalsystem. Alla har olika uppsättningar. Stadium har jag ingen aning om vad de har för uppsättning, men jag kan enkelt hosta en liknande sida utifrån deras funktionalitet för hundralappar per månad på den skalan de är på. På sin höjd, en tusenlapp, för den traffik de har. Och då har jag full kontroll över
all data på servern.
Allting kostar, både tid och pengar, men att sätta upp en egen lösning är inte så värst dyrt. Problemet är att många
väljer att göra det dyrt för sig genom att lägga till massa funktioner som inte behövs. En ehandel (nu pratar vi om webbplatsen) behöver inte mer än produktkatalog, kundvagn och betallösning, kanske en önskelista ("wishlist") och möjlighet för användare att registrera sig för att kunna se ordrar enkelt, t.ex. Det finns mer simpla lösningar än så dessutom. Allt detta kan du göra för hundralappar per månad.
Genom att cacha statiskt innehåll (bilder, scripts/css, fonts) och använda en CDN, exempelvis Netlify eller Cloudflare, kan du reducera mängden bandbredd ganska rejält. Jag har en gräns på 20 TB/månad och det är jag inte ens nära att nå. Utöver det har jag några TB extra för bildmaterial och annat hos bl.a. Cloudflare och Netlify, vilket är gratis. Vill du betala kan du göra det, och då kan du få betydligt mer bandbredd, för en hundring extra.
Gällande prestanda: för att avlasta servern och databasen kan du lägga mycket logik på klientsidan. Exempelvis väljer jag att lagra hela min produktkatalog i minnet (Redis) och skickar ut den som en JSON sträng till klientsidan. Väl på klientsidan printar jag ut produkterna och kunden kan sortera/filtrera där. Det hade i detta fallet varit onödigt att göra sortering på backendsidan och hämta från databasen. Nu pratar vi ehandel. Man ska generellt sett använda databasen för sådant, men när det är en produktkatalog om några hundra produkter behövs det inte. Pratar inte om miljarder rader i någon databas nu. Eftersom det är såpass lite data vi pratar om, att lägga det i en JSON sträng på klienten är minimalt med data och avlastar allt med produktfiltrering/sök från servern. Genomsnittlige användaren på webbplatsen använder en mobil eller dator med tillräckligt med RAM och CPU för att spela spel. Självklart kan de hantera några kilobyte med text. Gör man flera sånna här småsaker så drar man ned på kostnaderna ganska bra. Sidladdningstiderna är dessutom väldigt snabba. Sidan laddar på ca. 20-50ms beroende på var man befinner sig, tack vare all optimering jag gjort (compression, användning av CDN, användning av AVIF-bilder istället för PNG/JPG/WebP, osv.), använder inga tredjepartsscripts (Google Ads). Jag trackar kunderna så lite som möjligt eftersom jag vet att ingen gillar sådant. Statistik samlar jag in, men det behöver inte vara någon sofistikerad grej. Absolut noll externa scripts om man kollar källkoden på mina sidor.
När du väl gjort allt en gång så kan du återanvända det för fler företag/webbplatser. Det är inte så värst dyrt att underhålla skiten. Mycket automatiseras och jag får mail varje dag med statusrapport om allt som sker på servern. Jag uppdaterar inte webbplatserna (lägger till funktioner m.m.) inte mer än några fåtal gånger per år. Det enda som görs är säkerhetspatchar vilket tar minuter att göra. Eftersom mina sidor inte har tusen jäkla endpoints så är det väldigt liten risk att något går fel. En hacker hade heller inte orkat lägga ned tid på att försöka lista ut skiten eftersom min lösning är unik. Visserligen finns det fler som har samma upplägg, men om man jämför med Tieto som har tusentals kunder, så är det mer sannolikt de attackerar dem istället för mig. De får 1000x mer data där.