2024-01-21, 14:29
Moderator
Siegfrids avatar
Jävla massa tjafs om ehandelssystem här.

OnT: Är Stockholm drabbat? Tietoevry driftar tydligen deras system.
Citera
2024-01-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Har blivit erbjuden jobb där, jag är varken svart, gay eller kvinna.

Det ena utesluter väl inte det andra?
Citera
2024-01-21, 14:40
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Vad tror du det kostar att drifta sin egen miljö och på det anställa och behålla kompetent personal som kan underhålla hård och mjukvara? Det är inga kaffepengar vi pratar om här.

Precis Du behöver expertis på backuplösning, redundanta förbindelser, skydd mot vatten och fukt, brand, batteri eller dieseldrift vid elbortfall, inbrottsskydd, CCTV osv. Charmen med molnlösningar är att man slipper tänka på ovan. Men det är en tveeggat svärd.
Citera
2024-01-21, 14:44
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det ena utesluter väl inte det andra?
Nä men nu vet jag att Tieto försöker med en mix av rutinerade svenskar och indier.
Citera
2024-01-21, 14:46
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Kiosker är ju trots allt inte så kritiska. Tycker däremot att man borde kunna handla mat, medicin och bränsle även vid eventuella cyberattacker.

Problemet är oftast inte om det är kontanter eller inte vid ett angrepp. Det spelar ingen som helst roll om du står där och viftar med kontanter när butiken/bensinstationen inte kommer åt sina system för inköp och/eller att personalen inte kommer åt lagersystemet. En butik utan varor är lite svår att handla från hur du än vill betala. Det är inte ens säkert att personalen kommer IN i butiken om it-system ligger nere.

En av butikskedjorna som nämnts i tråden har (hade i går) så stora problem att de anställda inte ens kunde logga in i systemen som ger dem åtkomst till lagret/kassor osv. De kunde inte kolla att leveranser som kom med lastbil var rätt och kunde därmed inte ta emot något. De kunde inte beställa nya varor från centrallager eller leverantörer heller och än mindre hantera kundbeställningar som lagts på Internet.

Det är viktigt att förstå att IT-system i butiker i dag inte bara handlar om själva kassan. Det kan till och med vara så att styrning av ventilation/frysrum görs via molntjänster.
Citera
2024-01-21, 14:48
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Vad tror du det kostar att drifta sin egen miljö och på det anställa och behålla kompetent personal som kan underhålla hård och mjukvara? Det är inga kaffepengar vi pratar om här.

Jag vet vad det kostar. Avgörande skillnaden för mig är att om man behåller allt "in house" så har man bättre koll på när allt kommer upp igen. Vidare så kan man potentiellt minska antalet säkerhetsbrister, då andra applikationer kan ha det i molnet.

Bättre att drifta in house och ta in experter/spets vid behov.
Citera
2024-01-21, 15:06
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Problemet är oftast inte om det är kontanter eller inte vid ett angrepp. Det spelar ingen som helst roll om du står där och viftar med kontanter när butiken/bensinstationen inte kommer åt sina system för inköp och/eller att personalen inte kommer åt lagersystemet. En butik utan varor är lite svår att handla från hur du än vill betala. Det är inte ens säkert att personalen kommer IN i butiken om it-system ligger nere.

En av butikskedjorna som nämnts i tråden har (hade i går) så stora problem att de anställda inte ens kunde logga in i systemen som ger dem åtkomst till lagret/kassor osv. De kunde inte kolla att leveranser som kom med lastbil var rätt och kunde därmed inte ta emot något. De kunde inte beställa nya varor från centrallager eller leverantörer heller och än mindre hantera kundbeställningar som lagts på Internet.

Det är viktigt att förstå att IT-system i butiker i dag inte bara handlar om själva kassan. Det kan till och med vara så att styrning av ventilation/frysrum görs via molntjänster.

Jag vet att det finns många problem där ute, men är det inte helt efterblivet att en matbutik ska sluta fungera bara för att IT-system eller internetuppkoppling är utslagna?

Låter helt galet i mina öron, i Sverige behöver fienden inga vapen för att försätta landet i kris, det räcker fint med cyberattacker.
Citera
2024-01-21, 15:06
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Ska man då även förs manuellt kassaregister på post-it lappar för varje köp? Och sedan föra in allt detta manuellt när kassasystemet är uppe igen?
Eller hur har du tänkt att man ska kunna lösa detta utan fungerande kassasystem? Men det är klart, inte lätt för din generation att förstå hur saker o ting fungerar i dagens moderna samhälle.

Inte lätt för en apa att fatta hur man registrerar manuellt. "post it lappar".
Citera
2024-01-21, 15:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Om du läser inlägget kan du se att jag specifikt sa alla inte hamnar runt 400 SEK/månad. Det är vad min webbplats kostar att driva, med betalsystem. Alla har olika uppsättningar. Stadium har jag ingen aning om vad de har för uppsättning, men jag kan enkelt hosta en liknande sida utifrån deras funktionalitet för hundralappar per månad på den skalan de är på. På sin höjd, en tusenlapp, för den traffik de har. Och då har jag full kontroll över all data på servern.

Allting kostar, både tid och pengar, men att sätta upp en egen lösning är inte så värst dyrt. Problemet är att många väljer att göra det dyrt för sig genom att lägga till massa funktioner som inte behövs. En ehandel (nu pratar vi om webbplatsen) behöver inte mer än produktkatalog, kundvagn och betallösning, kanske en önskelista ("wishlist") och möjlighet för användare att registrera sig för att kunna se ordrar enkelt, t.ex. Det finns mer simpla lösningar än så dessutom. Allt detta kan du göra för hundralappar per månad.

Genom att cacha statiskt innehåll (bilder, scripts/css, fonts) och använda en CDN, exempelvis Netlify eller Cloudflare, kan du reducera mängden bandbredd ganska rejält. Jag har en gräns på 20 TB/månad och det är jag inte ens nära att nå. Utöver det har jag några TB extra för bildmaterial och annat hos bl.a. Cloudflare och Netlify, vilket är gratis. Vill du betala kan du göra det, och då kan du få betydligt mer bandbredd, för en hundring extra.

Gällande prestanda: för att avlasta servern och databasen kan du lägga mycket logik på klientsidan. Exempelvis väljer jag att lagra hela min produktkatalog i minnet (Redis) och skickar ut den som en JSON sträng till klientsidan. Väl på klientsidan printar jag ut produkterna och kunden kan sortera/filtrera där. Det hade i detta fallet varit onödigt att göra sortering på backendsidan och hämta från databasen. Nu pratar vi ehandel. Man ska generellt sett använda databasen för sådant, men när det är en produktkatalog om några hundra produkter behövs det inte. Pratar inte om miljarder rader i någon databas nu. Eftersom det är såpass lite data vi pratar om, att lägga det i en JSON sträng på klienten är minimalt med data och avlastar allt med produktfiltrering/sök från servern. Genomsnittlige användaren på webbplatsen använder en mobil eller dator med tillräckligt med RAM och CPU för att spela spel. Självklart kan de hantera några kilobyte med text. Gör man flera sånna här småsaker så drar man ned på kostnaderna ganska bra. Sidladdningstiderna är dessutom väldigt snabba. Sidan laddar på ca. 20-50ms beroende på var man befinner sig, tack vare all optimering jag gjort (compression, användning av CDN, användning av AVIF-bilder istället för PNG/JPG/WebP, osv.), använder inga tredjepartsscripts (Google Ads). Jag trackar kunderna så lite som möjligt eftersom jag vet att ingen gillar sådant. Statistik samlar jag in, men det behöver inte vara någon sofistikerad grej. Absolut noll externa scripts om man kollar källkoden på mina sidor.

När du väl gjort allt en gång så kan du återanvända det för fler företag/webbplatser. Det är inte så värst dyrt att underhålla skiten. Mycket automatiseras och jag får mail varje dag med statusrapport om allt som sker på servern. Jag uppdaterar inte webbplatserna (lägger till funktioner m.m.) inte mer än några fåtal gånger per år. Det enda som görs är säkerhetspatchar vilket tar minuter att göra. Eftersom mina sidor inte har tusen jäkla endpoints så är det väldigt liten risk att något går fel. En hacker hade heller inte orkat lägga ned tid på att försöka lista ut skiten eftersom min lösning är unik. Visserligen finns det fler som har samma upplägg, men om man jämför med Tieto som har tusentals kunder, så är det mer sannolikt de attackerar dem istället för mig. De får 1000x mer data där.

Det du säger är alltså att din erfarenhet har noll bäring på de företag och system som drabbats av denna ransomware-attacken, som med nödvändighet har en helt annan komplexitet. Sen är jag såklart glad för din skull, att du har ett system som funkar för dig och att du uppenbarligen drar in rejält med dollars på det, men det blir lite dumt när du tvärsäkert uttalar sig i tråden om att de stora företagen gjort fel och att du har en bättre lösning när ni nästan befinner er i varsitt universum systemmässigt.
Citera
2024-01-21, 15:15
Medlem
[quote=dismisswall|87110282]

Jo, PoS (Point Of Sale) ska vara nedlåst. Eller ja beroende på. Inte mycket du kan göra om dem har tex Deepfreeze på den och eget VLAN. Då kommer du ingenstans och du kan infektera den lokala maskinen. Sen bootar dem om den och allt återställs.

Varken du eller jag vet hur dem har konfat upp det.

Sen kan det absolut vara så att det är nån minimum config som gjordes for 10 år sedan sen har inte rört dem.

Kan också vara så att den appen som är på autostart inte klarar av massa specialare. Då är leverantören fast. Det är appen som styr försäljningen som styr vad den klarar av.

Jag fötstår… Men kan verkligen nätverkat vara lokalt, för när Every ombeds ”hjälpa” oss så fjärransluter dem och kan hämta saker från deras server etc. Det är väl en indikation på att nätverket inte är avskärmat och lolkalt?
Jag menar jag är ju dessutom admin när jag tabbar ut i windowsmiljön.
Citera
2024-01-21, 15:19
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyoka
Jag fötstår… Men kan verkligen nätverkat vara lokalt, för när Every ombeds ”hjälpa” oss så fjärransluter dem och kan hämta saker från deras server etc. Det är väl en indikation på att nätverket inte är avskärmat och lolkalt?
Jag menar jag är ju dessutom admin när jag tabbar ut i windowsmiljön.

Nätverket kan vara avskärmat till att bara ansluta till deras remote-nätverk.
Senast redigerad av bergsturk 2024-01-21 kl. 15:27.
Citera
2024-01-21, 15:22
Medlem
[quote=bergsturk|87114369]
Citat:
Ursprungligen postat av Heyoka

Nätverket kan vara avskärmat till att bara ansluta till deras remote-nätverk.

Alrite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in