2024-01-21, 14:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det finns en naiv tro på naturläkemedel och att Big Pharma, som förvisso ska ha kritik för mycket, undangömmer saker och ting avseende naturläkemedel.

Ingen gör stora studier på naturläkemedel för att de oftast innehåller ganska många potentiella verksamma substanser. Ska du isolera något av det och hitta en effekt som är kontrollerbar behöver du lägga ofantligt med resurser för att först isolera substansen som ger effekt och sedan om du har tur så har den någon liten effekt.

Så har många läkemedel kommit fram historiskt. Mycket arbete med väldigt liten potentiell vinst i dagens läge och med dagens kunskapsläge.

Nu har vi kommit längre än så. Från cellbiologi har tex cytostatika designats för att göra vissa effekter.
Biologiska läkemedel, ta Mabthera som exempel som är en CD20 receptorbindare som inducerar lys i B celler som har CD20 uttryckt och kan användas för lite olika sjukdomar som på något sätt medieras av B-celler.

Vad tror du är enklast och effektivast? Studera sjukdomsmekanismen och designa läkemedelet därefter, elller hoppas hitta en naturläkemedelsubstans som kanske har en liknande effekt?

Jag tolkade inte TS första inlägg som en "naiv tro på naturläkemedel" men han måste i trötthet på fredakvällen skrivif fel, att de kan hjälpa de flesta åkommoristället för de av hans patienter.

TS slutade sitt inlägg med att skriva att skolmedicinsk forskning är bra och det tycker jag oxå.

Naturmedicin innehåller många olika substanser i samma växt och det är en möjlighet som kan ge nya ideer om olika nya grupper av kemiska ämnen att utveckla mediciner or.

Synergieffekter: Vissa naturmediciner har bevisligen vissa effekter men de kan inte förklaras av en enda substans utan beror snarare på synerieffekter.

Naturmedicinsk foekning skulle kunna vara cärdefull för att vi ska bli bättre på att förstå hur olika grupper av substanser samverkar.

Negativa synergieffekter av kemikalier börjar människir bara de senaste åren ha fått upp ögonen för.
Att en substans har en viss LD50 nivå enskilt säger inget i verkligheten när substansen samverkar med andra substanser i kroppen och miljön.

O T S är husläkare då är hans inlägg fullt förståeligt om många av hans patienter har värk, allergier, skölgkörtelproblem, fibromyalgi, klåda och eksem, bedsämdhet och åbgestetc.
Vetenskapen har viss kunskap om problemen men botar inte så många av dem.
Många av dem bör faktiskt kunna hitta alternativ i naturmedicinen och dessutom ytterligare förbättra sin hälsa mer om de jobbar med sin diet, motion, sömn och sin psykiska och sociala hälsa.

Det är ju stora patiengrupper som i praktiken inte blir botade av skolmediciner.
Citera
2024-01-21, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Du är ju handikappad. Vi vet vad stenåldersmänniskor i norden åt eftersom att dom har hittat välbevarade fynd och på något vis lyckas ta reda på vad dom åt. Testa att ge dig ut i verkligheten i skogarna på vår, vinter och höst så kommer du se själv att det finns allt från äpplen till blåbär till nötter och ja, givetvis fisk, fågel eller kött, oftast någon form av oxe.

Det finns inget svart och vitt i frågan som du verkar tänka angående kött vs växt. Du är skapad för att äta varierat, det mår din kropp bäst utav.

Nej det är jag inte, men du är inte speciellt påläst. Kan du länka till en källa som visar att stenåldersmänniskor från norra Europa åt massa grönsaker.

Ja jag förnekar som sagt inte att de åt grönsaker men det du refererar till är inte personer från Norden.

Däremot vet man att de drack mjölk. Vi nordbor, tillskillnad från de flesta folkgrupper, har näringen utvecklat enzymet laktas som gör att vi kan bryta ned laktos.

Men det är inte min poäng. Jag vill ha argument varför man måste äta grönt eller en varierad kost och vad som finns i växter och frukt som inte finns i djurprodukter.

Med tanke på hur dyrt det är per vikt så ser jag det som helt poänglöst.

Det är ingen som har övertygat mig än och du har definitivt inte gjort det.
Senast redigerad av redlineoffside 2024-01-21 kl. 14:13.
Citera
2024-01-21, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har bara läst/hört detta via populärvetenskapliga källor och jag skulle bege mig ut på tunn is om jag försökte hänvisa till specifik forskning jag inte läst. Men googla "gut biome neurotransmission" så får du många träffar.

Jag vill veta vad det är man potentiellt går miste om, fungerar sämre eller inte får i sig när man äter kött, ägg och lever.

Jag är inte intresserad i annat.
Citera
2024-01-21, 14:34
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag skulle inte rakt av råda dig att sluta med Levaxin. Din läkare och du måste noga följa dina provsvar. Endokrinologi och alternativa läkemedel inom detta område är inte min starka sida måste jag medge. Jag avstår därför att svara på frågan.

Jag vill bota min rektalcancer, finns det någon bra rot eller vitamin du rekommenderar? Kanske även något som fixar min skidåkartumme?
Citera
2024-01-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det är jag inte, men du är inte speciellt påläst. Kan du länka till en källa som visar att stenåldersmänniskor från norra Europa åt massa grönsaker.

Ja jag förnekar som sagt inte att de åt grönsaker men det du refererar till är inte personer från Norden.

Däremot vet man att de drack mjölk. Vi nordbor, tillskillnad från de flesta folkgrupper, har näringen utvecklat enzymet laktas som gör att vi kan bryta ned laktos.

Men det är inte min poäng. Jag vill ha argument varför man måste äta grönt eller en varierad kost och vad som finns i växter och frukt som inte finns i djurprodukter.

Med tanke på hur dyrt det är per vikt så ser jag det som helt poänglöst.

Det är ingen som har övertygat mig än och du har definitivt inte gjort det.

Men jag har ju redan länkat dig källor där du kan läsa om hälsofördelarna med diverse vegetariska produkter. Det är väl inte mitt fel om du inte läser källorna jag länkar? Tror du att jag är någon jävla forskare eller? Nej, men eftersom att jag är under 45 år gammal och inte handikappad så kan jag enkelt läsa vad litteraturen har att säga och sedan hänvisa dig dit. Jag kan uppenbarligen inte personligen med egna ord förklara vad det är experterna säger, du får väl läsa vidare i dom källorna jag länkade om du är intresserad?

Det finns en bred vetenskaplig konsensus om att vi människor är allätare och har en evolutionär historia av att äta animalisk såväl som vegetabilisk föda. Du vill äta så varierat som möjligt med inslag av fermenterad mat. Vill du inte det? Okej, det är ingen som säger att man inte kan vara hälsosam med en mindre optimal diet.

Vad är det egentligen ens du bråkar om? Jag har tappat tråden på vad det är du försöker säga för länge sedan?
Citera
2024-01-21, 14:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja fast handlar det om att dom ursprungliga problemen härstammar i mineralbrist, så hade det nog vart allra bäst att testa patientens nivåer först, och sedan ha balanserat upp den med mineraler, inte sant?

Men nu är ju sjukvården korrupt och således på en medeltidsnivå.
Jo, att ta prover är dyrt så i bästa fall tar man ett prov på a-vitamin-brist för att få ett hum om personen äter grönsaker, men en person som äter en tomat varje dag klarar provet. Det säger inte så mycket om varierad kost.

Minerarler är oftast vattenlösliga så du får i dig en hel del mineraler via ört-teer.
Kalium från björk.
Järn från nässlor.
O s v...
Citera
2024-01-21, 14:41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag vill veta vad det är man potentiellt går miste om, fungerar sämre eller inte får i sig när man äter kött, ägg och lever.

Jag är inte intresserad i annat.

Det känner jag tyvärr inte till något om. Låter konstigt. Varför skulle du gå miste om något av att de livsmedlen ingår i kosten?
Citera
2024-01-21, 14:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Att sitta och spekulera i mina sjukdomar är såklart intressant men kanske inte relevant. Till ditt stora förtret så har jag visst en kronisk sjukdom, en autoimmun sådan, som hör och häpna botas med ett designat läkemedel. För 50 år sedan dog i princip alla med denna sjukdomen (men du kanske kan bota den med naturläkemedel...) men tack vare framsteg och ffa biologiska läkemedel kan jag idag leva ett fullt normalt liv. Behandas i vissa fall med cytostatika, men tack vare sinnrika läkare/forskare/cellbiologer/Big Pharma finns nu en biologisk behandling med förvånansvärt få biverkningar.
Ja skolmedicin är bra många gånger.

Men har du värk, ont i leder, klåda och eksem, sköldkörtelsjukdom, fibromyalgi, nedstämdhet och ångest mm så är det många som inte botas.

I bästa fall får de viss symptomlindring, men en stor del av dem springer envist till nya läkare, vill ha nya utredningar, få nya remisser och annat dyrt.

Fast vetenskapen inte kan bota deras sjukdomar.
Stora patientgrupper blir dåligt hjälpta av skolmedicinen
Skolmedicinen kan i bästa fall lindra deras symptom.

För vissa är det bättre att ta ett par relevanta naturmediciner, fokusera på sömn, kost, motion och att stärka sitt mentala och sociala mående.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-01-21 kl. 14:58.
Citera
2024-01-21, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det känner jag tyvärr inte till något om. Låter konstigt. Varför skulle du gå miste om något av att de livsmedlen ingår i kosten?

Precis, det är så jag också resonerar.
Citera
2024-01-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Stora patientgrupper blir dåligt hjälpta av skolmedicinen
Skolmedicinen kan i bästa fall lindra deras symptom.

För vissa är det bättre att ta ett par relevanta naturmediciner, fokusera på sömn, kost, motion och att stärka sitt mentala och sociala mående.

Jag delar din åsikt att många som mår dåligt bör fokusera på sömn, kost, motion och sitt mående.
Allt detta ingår givetvis i det du benämner som "skolmedicin"
Att en som mår dåligt dessutom betalar dyrt för verkanslös "naturmedicin" kan i vissa fall även det öka personens välmående om den oerhört mäktiga placebo-effekten kickar in.

För den som är så pass sjuk att livsstilsförändring kombinerat med placebo inte räcker till får denne vända sig till den evidensbaserade vården.
Placebo-medicin har en stor fördel då majoriteten av den är helt utan effekt så man slipper då riskera biverkningar. Ingen verkan=ingen biverkan.
Citera
2024-01-21, 15:19
Medlem
YP4XQs avatar
TS - hur vänder vi skutan då? Vart är deras akilles här eller de som blint litar på skolmedicinen och de etablerade, hur utmanar man, vart börjar vi?
Citera
2024-01-21, 15:48
Medlem
Vilka sjukdomar/problem syftar du på?

Finns väl hur många som helst där läkemedel som pencelin är det bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in