2024-01-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?
Snälla påstå inte att du är något du inte är.
Det fattar ju vem som helst som läser din tråd historik att du som mest har varit gruppledare på Samhall.

Du framstår som mycket mer seriös om du inte försöker lura i folk att du är läkare.
Citera
2024-01-20, 18:14
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Du menar allså att naturmedicin inte styrs av ekonomiska intressen?
Citera
2024-01-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Läkemedels-företagen styrs av vinst, deras mål är göra dig mer sjuk så kan dom tjäna mer pengar. Ditt immunförsvar är vad som läker din kropp. Medicin läker ingen kropp, det ska endast användas i smärtstillande syfte. Käka bra organisk mat, rör på er och ta ingen medicin som kommer ni vara friska, så simpelt är det.
Du får berätta det för typ 1 diabetiker eller folk som fått Polio, rabies mm
Citera
2024-01-20, 18:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Vilka signalsubstanser menar du? Specifikt.

I vilken studie, forskning eller konkret bevis kan jag få det bekräftat?

Jag har bara läst/hört detta via populärvetenskapliga källor och jag skulle bege mig ut på tunn is om jag försökte hänvisa till specifik forskning jag inte läst. Men googla "gut biome neurotransmission" så får du många träffar.
Citera
2024-01-20, 18:39
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
I Sverige finns lagstiftning som förbjuder naturmedicinska behandlare att behandla sköldkörtelproblem och cancer.

Det är enklare att få exakt dos och enklare att ta ett piller än att göra teer varje dag på naturmediciner.

Jag har själv hypotyreos och har satt mig in i naturmedicinen för sköldkörteln.

Sjögräs innehåller jod men är svårt att dosera för tar man för mycket triggar det lätt igång kroppens autoimmuna angrepp på sköldkörteln. Gör man fel blir den mer inflamerad.

Ashwaganda stimulerar sköldkörteln så den utsöndrar mer sköldkörtelhormon, men effekten kommer först efter en tids användning (svårdoserat).
Detta har givit ashwaganda dåligt rykte för känslan i kroppen vid för hög sköldkörtel hormonproduktion är intensiv hjärtklappning och ångest.

Citronmelliste och hjärtstilla tinktur används mot ångest, men båda blockerar sköldkörtelns hormonproduktion men det tar flera veckor innan effekten märks.
Dessa kan öka tröttheten, tvärt om vad man vill!

Svartkummun minskar hypotyreos, men tar man den samtidigt som man medicinerar med levaxin kan effekten bli att man får för höga nivåer avsköldkörtel hormon i kroppen med hjärtklappning och ångest som följd.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27852303/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37371976/

Ett litet piller Levaxin med en exakt dos är enkel att ta och minskar risken för över-/under-dosering.

Att helt ersätta Levaxin med naturmedicin är i de flesta fall det samma som att försämra patientens mående p g a svårare dosering.
Men tar medicinerna slut, ex vid krig, då kan kunskap om naturmedicinen vara värdefull.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37013429/

Ja fast handlar det om att dom ursprungliga problemen härstammar i mineralbrist, så hade det nog vart allra bäst att testa patientens nivåer först, och sedan ha balanserat upp den med mineraler, inte sant?

Men nu är ju sjukvården korrupt och således på en medeltidsnivå.
Citera
2024-01-20, 19:46
Medlem
Drozds avatar
Kan bara hålla med TS, även om jag tror att livsstilsförändringar oftare är nyckeln till en bättre hälsa än naturmedicin. En promenad eller cykeltur slår nog flesta diabetesmediciner, och sunda mänskliga relationer och en positiv livssyn slår psykofarmaka 8 dagar i veckan.

Men för all del, skolmedicin och läkemedel kan göra underverk i vissa fall, typ cancer.
Citera
2024-01-20, 19:46
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Jag är också läkare och har jobbat på palliativ vården.. Efter några år av att se patienter dö en efter en trots våran medicineringsregim så började jag misstänka att modern medicin inte är så bra som vi vill tro. Jag analyserade medicinerna som cancersjukapatienter fick och insåg att det var rena sockerpiller.

Så jag skördade allt grönt jag hade i garderoben och rullade fetingar till alla patienter som efter några dagar självmant reste sig och åkte hem igen. Så Cannabis gott folk! Det är lösningen på alla sjukdomar här i världen.

-He was a buffalosoldier, dreadlock rasta

Då är de ju knappast palliativa.
Citera
2024-01-20, 20:38
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:

Vad anser ni?

Kan du inte dra på dig lite syfilis, och sedan meddela oss hur du behandlade den.
Citera
2024-01-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
https://dr-overbye.no/mineraler-og-vitaminer-som-kan-redusere-angst/

Jag rekommenderar GABA 500 till natten. Men också andra vitaminer i hög dos. Svenskt kosttillskott har bra grejer och info.

Tack, men vad är GABA?
Citera
2024-01-20, 21:07
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Snälla påstå inte att du är något du inte är.
Det fattar ju vem som helst som läser din tråd historik att du som mest har varit gruppledare på Samhall.

Du framstår som mycket mer seriös om du inte försöker lura i folk att du är läkare.

Hoppas han inte är läkare som inbiten kvinnohatare och har vanföreställningar om att småbarn stöter på honom.

Tycker det är lite problematiskt med att vissa tror att allt kan botas med megadoser av vitaminer. Eftersom vitaminer faktiskt gör skillnad, kan vissa också göra skada. Det finns inget som säger att om man har toppvärden på vitaminer så kan man bli frisk av att äta ännu mer vitaminer.
Citera
2024-01-20, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Du menar allså att naturmedicin inte styrs av ekonomiska intressen?

Du kan inte patentera naturliga saker.
Så större företag ser inga vinster i natur mediciner, därför det är en massa smutsiga hippies som håller på med det.

Sedan är väl grunden i ett bra mående att äta bra och leva bra, men majoriteten av människor gör inte det.

Skol medicinen har en funktion, men drivs av vinster och inte av patientens välmående.
Citera
2024-01-20, 21:22
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det finns en naiv tro på naturläkemedel och att Big Pharma, som förvisso ska ha kritik för mycket, undangömmer saker och ting avseende naturläkemedel.

Ingen gör stora studier på naturläkemedel för att de oftast innehåller ganska många potentiella verksamma substanser. Ska du isolera något av det och hitta en effekt som är kontrollerbar behöver du lägga ofantligt med resurser för att först isolera substansen som ger effekt och sedan om du har tur så har den någon liten effekt.

Så har många läkemedel kommit fram historiskt. Mycket arbete med väldigt liten potentiell vinst i dagens läge och med dagens kunskapsläge.

Nu har vi kommit längre än så. Från cellbiologi har tex cytostatika designats för att göra vissa effekter.
Biologiska läkemedel, ta Mabthera som exempel som är en CD20 receptorbindare som inducerar lys i B celler som har CD20 uttryckt och kan användas för lite olika sjukdomar som på något sätt medieras av B-celler.

Vad tror du är enklast och effektivast? Studera sjukdomsmekanismen och designa läkemedelet därefter, elller hoppas hitta en naturläkemedelsubstans som kanske har en liknande effekt?

Bara fundera på hur designade blodtrycksmediciner är. Givetvis är det lättare att förstå mekanismen som höjer blodtrycket och designa läkemedel som slår till på olika nivåer än att sitta och gissa vilken av alla 100 ämnen i naturläkemedel som faktiskt har effekt.

Det mesta av grundarbetet för framtidens mediciner är det faktiskt forskare på universitet som tar fram. Sedan väljer läkemedelsbolagen de som bedöms ha potential och de har seriöst människor som sveper Pubmed etc i jakt på nya potentiella läkemedel. Så det är egentligen ingen skräll att Big Pharma ofta stödjer forskargrupper på basal nivå då det är deras upptäckter som lägger grunden för nya mediciner. Sen får big Pharma ta den stora feta kostnaden när detta ska igenom alla faser av studier och det är ofta som de går totalt bet och får börja omoch skrota projektet .

Sen finns där som sagt mycket oärlighet inom Big Pharma, ta Oxycodone som exempel och hur de svinaktigt marknadsförde medicinen för något som inte var sant, men det betyder inte att naturläkemedel är vägen att gå...

Det är lättare att folk delar med sig av sina upplevelser av olika naturmedel så att inga forskare behöver leta nålen i höstacken. Det görs ju på forum och nätdiskussioner. Här vore AI ett bra hjälpmedel som skulle kunna sammanställa all världens anekdoter.

Men tar man chatgpt som exempel så verkar den redan censurerad så att den inte ger sanningen. När jag frågar om biverkningar för vissa biologiska mediciner så undanhåller den det. Vissa biverkningar som står på bipacksedeln så sger den "is not commonly listed as a side effect".
Av vilken orsak undanhåller chatgpt biverkningar? Uppenbarligen vill någon (bigpharma?) begränsa kunskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in