2024-01-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det handlar om prioriteringar.

Istället för att sitta på sitt feta arsel i en hyresrätt och gråta över höga bostadspriser så sparar man helt enkelt ihop kontantinsatsen istället för att ”investera” i bitcoins och Teslas, som vissa av skribenterna i denna tråd har gjort. Det tar några år man handlar om
prioriteringar som sagt och är helt görbart, vet många som har gjort utan några klipp i bagaget, inklusive jag själv.

Sedan när man har sparat ihop insatsen och köpt sitt boende så är det inte alls särskilt dyrt med boende, inte ens med dagens höga räntor.

Du kanske inte visste för övrigt att man kan ansöka om ett amorteringsfritt år när man är föräldraledig?
Jo, så kan man väl se det. Men hur mycket är rimligt att spara per månad, och hur lång tid skulle det ta att spara ihop 1,5 mkr till kontantinsats? Och var skulle man bo under tiden?

Min reflektion handlar dock mer om åldern på de som har gjort tillräckliga vinster under sin bostadskarriär för att ha råd och om dessa är rätt målgrupp för de aktuella husen i Älta.

Ser jag till min egen bekantskapskrets är det främst äldre som har ackumulerat sådana vinster att de borde ha råd med god marginal att köpa/låna till dessa objekt medans yngre, som annars är ”rätt” målgrupp, knappast kan ha det eftersom priserna inte ökat särskilt mycket under deras bostadskarriärer och deras befintliga lån är höga.

Detta behöver såklart inte stämma med den statistiska verkligheten, därför är det mer en spaning från min sida än några ”fakta”.

Ang amorteringsfrihet för de som köpt ett av husen i Älta, blir väl redan räntan för fullt lån tillsammans med avgiften så hög att amorteringsfrihet spelar mindre roll för ett par där en arbetar och en är föräldraledig.
Citera
2024-01-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jo, så kan man väl se det. Men hur mycket är rimligt att spara per månad, och hur lång tid skulle det ta att spara ihop 1,5 mkr till kontantinsats? Och var skulle man bo under tiden?

Min reflektion handlar dock mer om åldern på de som har gjort tillräckliga vinster under sin bostadskarriär för att ha råd och om dessa är rätt målgrupp för de aktuella husen i Älta.

Ser jag till min egen bekantskapskrets är det främst äldre som har ackumulerat sådana vinster att de borde ha råd med god marginal att köpa/låna till dessa objekt medans yngre, som annars är ”rätt” målgrupp, knappast kan ha det eftersom priserna inte ökat särskilt mycket under deras bostadskarriärer och deras befintliga lån är höga.

Detta behöver såklart inte stämma med den statistiska verkligheten, därför är det mer en spaning från min sida än några ”fakta”.

Ang amorteringsfrihet för de som köpt ett av husen i Älta, blir väl redan räntan för fullt lån tillsammans med avgiften så hög att amorteringsfrihet spelar mindre roll för ett par där en arbetar och en är föräldraledig.

Jag lyfte ditt citat ur sitt sammanhang, såg inte att ni diskuterade just nyproduktioner i älta.

Håller med om att många nyproduktioner är felprissatta, både denna typ av villor i Stockholmsområdet och även många nyproduktioner i den svenska fjällen, Åre etc.

Tror att många av dessa nyproduktioner kommer att falla i pris, detta ser man redan på nyproduktioner i Åre med prisfall på 30-40%.
Citera
2024-01-21, 12:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

För att köpa ett hus för 10m är det i princip ett krav att lägga 3m i kontantinsats. Ska denna ha sparats ihop eller att man fått denna via "bostadskarriär" behövs 10+ år numera, och då ska man ha köpt en rätt dyrt objekt pre-2014. Typ sälja lägga i Vasastan om 90kvm och flytta ut i spenaten.

Husen i Älta är dock inte BR och har låga driftskostnader, ingen fastighetsavgift och inga underhålls/renoveringskostnader på 10-15 år i alla fall. Vissa har redan sänkts från 12.7m (!) ner till 10m.
Citera
2024-01-21, 12:28
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
48.8% av hushåll bor i BR i Stockholms kommun. 37% i HR.

Summa sumarum: ett hyreshjon har större möjligheter att komma över ett sådant objekt än valfri livsstils-BLT.

Nej nej. Man kan visst stå i kön för allmännyttan oavsett.
Citera
2024-01-21, 12:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag lyfte ditt citat ur sitt sammanhang, såg inte att ni diskuterade just nyproduktioner i älta.

Håller med om att många nyproduktioner är felprissatta, både denna typ av villor i Stockholmsområdet och även många nyproduktioner i den svenska fjällen, Åre etc.

Tror att många av dessa nyproduktioner kommer att falla i pris, detta ser man redan på nyproduktioner i Åre med prisfall på 30-40%.

Rena Östermalmspriser på detta projekt:

https://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt/19833902

Ser ut att sålts en hel del, men hur fan kan man motivera 100k/kvm uppe i Åre?
Citera
2024-01-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För att köpa ett hus för 10m är det i princip ett krav att lägga 3m i kontantinsats. Ska denna ha sparats ihop eller att man fått denna via "bostadskarriär" behövs 10+ år numera, och då ska man ha köpt en rätt dyrt objekt pre-2014. Typ sälja lägga i Vasastan om 90kvm och flytta ut i spenaten.

Husen i Älta är dock inte BR och har låga driftskostnader, ingen fastighetsavgift och inga underhålls/renoveringskostnader på 10-15 år i alla fall. Vissa har redan sänkts från 12.7m (!) ner till 10m.
Ja, såg nu att det inte var BR i Älta. Kan delvis förklara priset. Men håller med att de ändå verkar högt prissatta.

Blir intressant att följa om det blir ännu fler rabatter innan de är sålda.
Citera
2024-01-21, 12:54
Medlem
Citat:

Åre är helt obegripligt dyrt. Jag förstår att marknaden sätter priset (förutom just nu under den rådande störningen mellan utbud och efterfrågan) men just i Åre (och många andra delar av fjällvärlden) förstår jag inte marknaden…
Citera
2024-01-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nej nej. Man kan visst stå i kön för allmännyttan oavsett.
Det finns andra hyresvärdar än allmännyttan.
Citera
2024-01-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

De flesta som köper kåkar för 10 msek har inte startat från noll. De klarar utan större problem att få fram liknande insatser oavsett. Säg två 30 åringar från välbärgad sthlmsförort som båda har föräldrar med 2 barn vardera som sitter på 10 msek kåkar med 1-2 msek i lån. De kan utan större problem få loss lite mer än 1 msek var av respektive föräldrar. Oftast är det lika barn leka bäst i förhållanden. En högavlönad jurist med välbärgade föräldrar blir sällan tillsammans med butiksbiträdet med skilda föräldrar i hyresrätter.

De utan den bakgrunden hamnar oerhört sällan i +10 msek kåkar utan snarare i radhus i typ Huddinge för ett par miljoner.

Det här fenomenet känner alla som vuxit upp i Stockholm till. Det är så det funkar. Och det är sådant som gör individer som tex slemhog (och många andra i den här tråden) så fruktansvärt bittra. De vet att det är mer eller mindre kört på förhand för dem att tävla. Börjar de få upp lönen kommer en marginalskatt på 50-55% in och sätter p för ambitionerna.
Citera
2024-01-21, 13:43
Medlem
Elpriset sjunker nu som en sten. Har varit rätt högt men då har det också varit extremkyla, mycket värre än förra året, och helt vindstilla i hela landet.

Nu när temperaturen är tillbaka kring nollan och det börjar blåsa något så faller spotpriset genast till ynka 50 öre per kwh inkl skatter och avgifter.

Mycket lägre än förra året vid samma väderläge och faktiskt i linje med snittet från i somras.

Läget ser monumentalt bättre ut än på 2 år.
Citera
2024-01-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det här fenomenet känner alla som vuxit upp i Stockholm till. Det är så det funkar. Och det är sådant som gör individer som tex slemhog (och många andra i den här tråden) så fruktansvärt bittra. De vet att det är mer eller mindre kört på förhand för dem att tävla. Börjar de få upp lönen kommer en marginalskatt på 50-55% in och sätter p för ambitionerna.

Klassklyftor har alltd funnits i olika utsträckning, knappast något nytt eller specifikt för Sthlm.

Knaset nu, är att det är väldigt höga trösklar på grejer som var rätt basic för en ambitiös individ, fast från enkel bakgrund för 25-30 år sedan. Som att kunna köpa en helt vanlig lägenhet i Stockholm.
Citera
2024-01-21, 13:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De flesta som köper kåkar för 10 msek har inte startat från noll. De klarar utan större problem att få fram liknande insatser oavsett. Säg två 30 åringar från välbärgad sthlmsförort som båda har föräldrar med 2 barn vardera som sitter på 10 msek kåkar med 1-2 msek i lån. De kan utan större problem få loss lite mer än 1 msek var av respektive föräldrar. Oftast är det lika barn leka bäst i förhållanden. En högavlönad jurist med välbärgade föräldrar blir sällan tillsammans med butiksbiträdet med skilda föräldrar i hyresrätter.

De utan den bakgrunden hamnar oerhört sällan i +10 msek kåkar utan snarare i radhus i typ Huddinge för ett par miljoner.

Ja, klart att vissa kan spela föräldrakortet för att få fram till insats, men att det skulle vara en så självklar del av marknaden och dessutom ligga på miljonbelopp får du gärna hitta någon källa till.

Dessutom kanske föräldrarna förbrukat denna möjlighet för att köpa en tvåa i Åre för 5 miljoner? Eller renoverat 70-talsvillan med Flanders Bygg AB och blivit blåsta på 2-3m.

Elpriset för övrigt... jadu, skatter och avgifter ligger på närmare 1kr/kWh oavsett spotpris så man börjar ju undra om du ens har en bostad eller om elen ingår på anstalten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in