Citat:
Jo, så kan man väl se det. Men hur mycket är rimligt att spara per månad, och hur lång tid skulle det ta att spara ihop 1,5 mkr till kontantinsats? Och var skulle man bo under tiden?Det handlar om prioriteringar.
Istället för att sitta på sitt feta arsel i en hyresrätt och gråta över höga bostadspriser så sparar man helt enkelt ihop kontantinsatsen istället för att ”investera” i bitcoins och Teslas, som vissa av skribenterna i denna tråd har gjort. Det tar några år man handlar om
prioriteringar som sagt och är helt görbart, vet många som har gjort utan några klipp i bagaget, inklusive jag själv.
Sedan när man har sparat ihop insatsen och köpt sitt boende så är det inte alls särskilt dyrt med boende, inte ens med dagens höga räntor.
Du kanske inte visste för övrigt att man kan ansöka om ett amorteringsfritt år när man är föräldraledig?
Istället för att sitta på sitt feta arsel i en hyresrätt och gråta över höga bostadspriser så sparar man helt enkelt ihop kontantinsatsen istället för att ”investera” i bitcoins och Teslas, som vissa av skribenterna i denna tråd har gjort. Det tar några år man handlar om
prioriteringar som sagt och är helt görbart, vet många som har gjort utan några klipp i bagaget, inklusive jag själv.
Sedan när man har sparat ihop insatsen och köpt sitt boende så är det inte alls särskilt dyrt med boende, inte ens med dagens höga räntor.
Du kanske inte visste för övrigt att man kan ansöka om ett amorteringsfritt år när man är föräldraledig?
Min reflektion handlar dock mer om åldern på de som har gjort tillräckliga vinster under sin bostadskarriär för att ha råd och om dessa är rätt målgrupp för de aktuella husen i Älta.
Ser jag till min egen bekantskapskrets är det främst äldre som har ackumulerat sådana vinster att de borde ha råd med god marginal att köpa/låna till dessa objekt medans yngre, som annars är ”rätt” målgrupp, knappast kan ha det eftersom priserna inte ökat särskilt mycket under deras bostadskarriärer och deras befintliga lån är höga.
Detta behöver såklart inte stämma med den statistiska verkligheten, därför är det mer en spaning från min sida än några ”fakta”.
Ang amorteringsfrihet för de som köpt ett av husen i Älta, blir väl redan räntan för fullt lån tillsammans med avgiften så hög att amorteringsfrihet spelar mindre roll för ett par där en arbetar och en är föräldraledig.