2024-01-20, 10:02
Medlem
Är sexuella övergrepp tillåtna i Mormon-sekten?
Citera
2024-01-20, 11:30
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScaredMind
Jag undrar om Mormoner tillber levande personer? Hur utses dem och vilken ställning i moral och etik gäller? Är det OK att vara sexualbrottsling?

Nej det gör de inte, de tillhör något som heter Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och är en form av kristendom bortsett från att de inte tror på treenigheten på samma sätt som kristna.

Angående sexualbrott: Det har varit några skandaler inom mormonkyrkan som har omfattat incest, polygami och giftemål mellan gamla gubbar och väldigt unga flickor.
Men generellt sett predikar de renhet men det finns som sagt alltid avarter.

(Fundamentalistiska Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga) och knoppades av redan på 30-talet från mormonkyrkan i Salt Lake City, Utah.
Är en av de stora fallen är om sektledare Warren Jeffs som även fanns med på FBIs Ten Most Wanted list innan han greps för många olika sexbrott
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-sexsekt-i-usa

En annan sak som kännetecknar mormonerna är att de släktforskar av religiösa skäl då de tror på att man är tillsammans i livet efter detta.

Mormonerna läser både Bibeln och Book of Mormon:
https://ph.churchofjesuschrist.org/b...book-of-mormon
"The significant difference between the Bible and the Book of Mormon is the period and place of writing. The Bible is the works of the prophets and historians based in the Middle East, Book of Mormon was primarily written in the Americas. It tells of a thousand years that dates back from 600 B.C. to A.D. 400. It all started when a man named Lehi left Jerusalem and went with his family in a promised land"
Citera
2024-01-20, 15:42
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej det gör de inte, de tillhör något som heter Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och är en form av kristendom bortsett från att de inte tror på treenigheten på samma sätt som kristna.
Det finns absolut inte ens en minimal anknytning till kristendom inom mormonism. Dom nekar vartenda en enkel princip som kristna tror på. Mormonism är en kult.

Mormoner tror inte på Jesus eller Gud utan dom tror på mormonjesus (som är inte skaparen och är inte Gud och är inte oskapad utan deras mormonjesus är en skapelse utav deras mormongud) och mormongud (som inte är den absolut enda Guden så som kristna tror utan är en av en evighet av miljontals gudar som lyckas bli till en gud genom att följt mormonlära på en annan planet samt att alla vi människor som verkligen följer mormonlära perfekt har möjlighet att också bli en gud) tror som inte på något sätt går hand I hand med kristendom eller bibeln.

Mormoner tror inte på bibeln. Dom påstår att bibeln förlorat Don alla viktigaste delarna (mormonläran) och att bibeln är translerad mycket fel.

Akta er för den anti kristna kulten som maskererar som kristna.
Citera
2024-01-20, 17:57
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Är sexuella övergrepp tillåtna i Mormon-sekten?
Din fråga behöver nog vara lite mer specifik. Generellt så tror nog majoriteten av mormoner att sexuella övergrepp är fel. Sedan finns det kanske vissa som kan vara mer extrema och tolka skrifterna att man inte får lov att neka sex inom äktenskap.

Mormon kyrkan som organisation har dock gjort allvarlkga fel och försökt gömma alla sexuella övergrepp som hänt inom deras kult. Läs tex:

https://mormonleaks.io/wiki/index.ph...n_McConkie.pdf

https://mormoncoverup.com/
Citera
2024-01-20, 19:23
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Mormonism är häxkonster utan perfektion och Joseph Smith var den största skuggmormonen i världshistorien. Mind control är vad det är. Det är mest frimurare och liknande som farmar människor där i de systemen.
Citera
2024-01-21, 13:15
Medlem
Mamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alientechnology
Det som är synd är att jag vet hur han tänker, just för att jag är ex-mormon så kommer jag själv ihåg att man alltid reagerade som han gör när det gäller kontraindikation inom mormon tron. Jag har själv kallat allting lögner och egentligen stängt öronen, stängt ögonen

Visar bild att jag inte är mytoman:
https://i.imgur.com/stPSLVE.jpg
Dessa böcker är inte billiga, en tidig print osm kostar flera tusen, jag är ingen wikipedia lögnhals, jag har lagt otroligt mycket tid på detta.

Som det står i första boken:

Till Eoppoyz:
Vill du verkligen tro på din kyrka? Gör det då I sin helhet. Läs Journal of Discourses, här finns två ställen du kan läsa:
https://journalofdiscourses.com/
https://www.josephsmithfoundation.or...lofdiscourses/

Jag gissar att du antagligen aldrig skulle läsa, men detta är din kyrkas egna historia. Din kyrka har sålt dessa böckerna officiellt. Din kyrkas egna värk. Numera har din kyrka tagit avstånd från böckerna men det ändrar inte historian. Läs, lär känna din riktiga kyrka, lär dig sanningen. Klarar du av att vara mormon om du verkligen vet din kyrkas sanning?

Jag vill bara nämna att det var väldigt intressant att få höra dina synpunkter och idéer angående Mormonkyrkan.

Blev lite nyfiken på om du kan berätta om när 3 olika missionärer stal från dig. Det låter som det sjukaste jag någonsin hört, men kan ändå förstå att unga vuxna som inte har så mycket att förlora på det i ett främmande land kan tänkas begå sådana handlingar i stunden utan att tänka på eventuella konsekvenser.

Tänkte också om du är villig att dela med dig dina upplevelser från templet och hur du tänkte första gången du klev in i det.

MVH
Mamse
Citera
2024-01-21, 15:42
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamse
Jag vill bara nämna att det var väldigt intressant att få höra dina synpunkter och idéer angående Mormonkyrkan.

Blev lite nyfiken på om du kan berätta om när 3 olika missionärer stal från dig. Det låter som det sjukaste jag någonsin hört, men kan ändå förstå att unga vuxna som inte har så mycket att förlora på det i ett främmande land kan tänkas begå sådana handlingar i stunden utan att tänka på eventuella konsekvenser.

Tänkte också om du är villig att dela med dig dina upplevelser från templet och hur du tänkte första gången du klev in i det.

MVH
Mamse
Dear gärna som upplevelserna. Vill bara själv som alla som läser sannolikt redan förstår är att bära för att någon gjör något fel inom kyrkan betyder inte att feet är själva kyrkan fel. Men det som är interessant är att alla gånger en mormon stal från mjg så var det missionärer, och missionärer är representanter åt mormonkyrkan. Händelser i ordning, kom att tänka att set var 4 gånger något blev stulet.

1. Precis efter jag blev medlem liksom inom 2 månader så hade jag missionärer hemma hos mig, dom åt middag med mig och min dåvarande mormonfru. En av missionärerna var förkyld under sommartid vilket jag tyckte var ovanligt. Jag gav honom en dos av ett kosttillskott min mamma hade gett mig som hette super greens. Efter att den sjuka missionären hade tagit sin dos läste jag ingredienserna och såg "grönt te extrakt". Just lormoner dricker inte te men kanske detta inte räknades. Jag sa jag ska ge tillbaka kosttillskottet till min mamma. Och missionärerna sa det var inget problem och uppförde sig som om det var chill. Sedan när jag och frun bar ut tallrikarna så tog dom denna flaskan kosttillskott och gömde i sin lilla missionärsväska.

Sedan under en vecka satt jag runt och letade efter kosttillskottet. Tittade under soffan fattade inte vart det kunde försvunnit. Efter en hel vecka fattade jag att dom stulit kosttillskottet. Jag ringde då upp missionärerna som var uppe i Stockholm under en kort tid för något missionsärende, medan deras mission var i Skåne under den tiden. Då frågade jag dom, på engelska "did you steal my supplement?", då svarade han "NO! Haha. We took it!". Jag svarade "that's clearly stealing, you tolk it withoit my knowing from my home after I said I would return it to my mother". Fick då klena svar som "well I'm sorry you FEEL that way but we didn't steal anything" sedan gick konversationen dystert med att jag bara borde släppa det och att dom inte tänker omvända sig från sin synd att stjäla och tycker vi bara borde släppa det, fick ett hot att om jag vill ha tillbaka kosttillskottet eller säga dom stulit det så kommer dom orsaka problem med mig hos biskopen vilket jag tyckte var obehagligt i den stunden så jag höll mig tyst. Tråkigt nog.

2. Jag hade en fin fiol som jag sällan spelade som jag fick när jag var ung av min far som present. Jag sa att min församling kunde låna den då det fanns flera som kunde spela fiol och det var trevligt ibland att ha lite filospelande nör det var musik ibland. En missionärsuppertunist kände att det var en bra idé att ta denna fiolen och ge till en invandrarfamiljs barn för att försöka få dom att bli medlemmar och när jag efterfrågade min fiol har svaret "top late already gave it away" jag sa att det var inte acceptabelt men dom hade en "too bad" attityd. Jag vet att kyrkan har mycket pengar så dom hade nog kunnat ersatt fiolen om jag tog upp det som ett problem men ingen medlem vill liksom fäktas med sin egna kyrka.

3. På denna tiden fick missionärer inte ha åersonöigs telefoner eller liknande. En missionär tyckte det var en bra idé att ta en laptop ifrån mig precis innan han skulle byta plats i Sverige till en annan församling. Sedan fick jag ringa runt och be dom ge mig tillbaka denna laptopen. Dom sa på telefonen att dom kommer ordna det och efter fleraånaders ringande så sa dom att nästa gång några missionärer ska komma vidare till församlingen där jag bodde så skulle dom ta med laptoppen. Detta hände aldrig och missionären som tog laptoppen först flög hem med denna laptoppen till Utah.

4. Jag reparerade mobiltelefoner ibland och missionärernas egna mobiltelefon hade skärmen krossad. Den gick att använda men behövde repareras. Jag köpte en billig del för ca 200kr från Kina, det var inte en äkta del. Efter jag gjorde bytet lovade epm att betala. Det gick mer än ett år av att jag frågade gång på gång till sist efter att jag ringde runt och pratade med missionärspresidenten så gick dom med på att ersätta kostnaden. Jag fick prata med två missionärer som hade en hög roll, kommer dock inte ihåg rollbetydelsen men tror dom var i Kungsbacka då. Då bad dom mig bara skriva en faktura. Jag tror då jag var arg och skrev en faktura på typ 1500kr men kommer inte ihåg sen fick jag dom pengarna in på bankkontot av dom.

Templet:
Första gången i templet var för mig likt det är för dom flesta endast baptism för döda. Jag kan minnas omedelbart redan så som 100% troende mormon att jag hade många tankar att detta är fullständigt anti kristet och tillochmed satans hus och en del av satans frukter. Hade väldigt många tankar kring satan just då. Tyckte också det var obehagligt och tyckte det var rätt så korkat hela deras system för hur man döper döda. Pojkarna höll på skoja i omklädningsrummet att dom ser varandras penisar och flickorna satt på tiktok runt baptismbadkaret medan dom som jobbade kom upprepade gånger och skällde ut dom. Hade sedan drömmar om att templet var som en cirkus där när dom döper dom döda att oxarna roterar runt och landar som en kompass med lampor på vilken stamm av israel dom tillhör. Riktig hokus pokus.

Sedan när man ska ha "endowments" som dom kallar det, I'm man skulle vara endast kristen så kan man se vilken rejäl blasfemi det är. Mormoner tror det är speciellt för att dom blir hjärntvättade länge att det är super speciellt. En del av det som säger inom ceremonin är från templet men den dumma delen är att varje gång man gör denna ceremonin så lovar man att följa äktenskapslagen och aldrig göra "adultery". Sedan så säger satan själv i ceremonin att om man inte kommer kunna följa alla commandments man tagit under templet den dagen så kommer man hamna under hans power. Måste tillägga att det var länge sedan sist så jag knakse säger ren detalj eller ord lite fel men detta är i principen korrekt. Kom ihåg att jesus sa att man begår adultery om man endast har sexuella tankar om någon annan så I principen alla män och sannolikt många kvinnor som går genom ceremonin har brutit det löftet ganska snabbt.

Skrev på telefonen då jag inte har tillgång till min dator ber om ursäkt om stavfel förekommit.
Citera
2024-01-21, 17:13
Medlem
Mormonerna i Frölunda har en pastor som haft sex med sin egna dotter.
Citera
2024-01-22, 09:16
Medlem
I vilket fall som helst så kvarstår faktumet att deras Messiah är en våldtäktsman.
Citera
2024-01-22, 11:06
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
I vilket fall som helst så kvarstår faktumet att deras Messiah är en våldtäktsman.
Menar du Joseph Smith? Jag håller klart med dig och är exmormon. Jag tycker Joseph Smith var en våldtänktsman samt pedofil och det finns tillräckligt trovärdivt bevis att ta den hålnningen. Dock kan det vara som så att vuxna män som har sex med 14 åringar inte ansågs som pedofili på 1800 talet i missouri.
Citera
2024-01-22, 22:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om mormoner sammanslagna
/Mod
Citera
2024-01-27, 16:25
Medlem
Mormoner verkar lugna och att de hjälper små djur visar de är goda människor. Brukar ha som mall att de som njuter av döda djur är narcissister och de som står på de svagas sida tillhör de goda.

https://rumble.com/v48pcx0-missionar...ducklings.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in