2024-01-21, 08:23
  #17293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag förstår det bättre än de flesta andra, -- fakta fel

men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, -- saknar belägg för detta. Kom ihåg att utvecklingskostnader ska vara med räknade, om de tar Tesla 5 eller 10 år spelar roll på produktionskostnaden, vid massproduktion senare kommer den ju så klart gå ner.

Men skicka source på hur kostnaderna av roboten är uppdelad.

och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft. -- värdet som företaget tjärnar på det, inte priset på varan.

Säg att roboten kan köra samma jobb som en människa 16 timmar om dagen, typ 1 million om året är värdet på den roboten.

Om den kostar 1 million, dvs ROI på 1 år, vilket skulle vara helt fantastiskt bra, då kan kan dom inte sälja en miljard robotar som snubben i din video påstår.

Hur vet jag? 1 miljon kronor * en miljard* = 100T$ (trillion som engelska Trillion)

M2 = 21T$.

Absolut, mer pengar kan ju tryckas och skapas med lån för att köpa detta men vi skulle behöva 5 dubbla m2 bara för att ha råd att köpa alla dessa robotar.

Något mer du vill att jag förklarar för dig?


Vad bra att du medger att man kan skapa mer pengar, då det har pågått i många decennier nu.

Sen tycker jag M2 är en underlig siffra, varför tar du inte hela världens M2 istället för bara USA?
Citera
2024-01-21, 08:41
  #17294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vad bra att du medger att man kan skapa mer pengar, då det har pågått i många decennier nu.

Sen tycker jag M2 är en underlig siffra, varför tar du inte hela världens M2 istället för bara USA?

Sant borde tagit USA och Europa antagligen, att räkna med att Afrika tex skulle köpa samma mängd och samma pris är inte troligt.

Men precis som jag sa, M2 är inte en limeting factor. Men använde den för att visa hur orimligt denna försäljning av robotar är inom 6 år
Citera
2024-01-21, 08:51
  #17295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vad bra att du medger att man kan skapa mer pengar, då det har pågått i många decennier nu.

Sen tycker jag M2 är en underlig siffra, varför tar du inte hela världens M2 istället för bara USA?

Får jag fråga dig en annan sak, du som är Tesla Bull men inte MR mongo.

Jag har inga problem med att investera i ett företag med förhoppning om framtida försäljning.

Men du tror väll inte att det finns minsta möjliga sannolikhet att Tesla skulle kunna värderas till 34T inom 6 år?
Citera
2024-01-21, 09:59
  #17296
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Haha va? Du vet att det är Panasonic som tillverkar 2170 batterier på giga Nevada va?

100ghw inhouse är endast baserat på 4680 batterier och har inget att göra med panasonic.

Trodde iaf du hade grundläggande koll på teslas verksamhet. Antingen förstår du inte vad inhouse betyder eller så tror du på riktigt att tesla tillverkar 37 gwh per år.

Tesla har absolut noll att göra med den batteritillverkningen. De bygger bara ihop pack av Panasonics 2170

(200gwh är en extrapolering från att de skulle ha 100ghw inhouse ’22 och 3000gwh 2030) men 100,150 eller 200 är egentligen irrelevant när tesla producerar under 1ghw 4680 på årsbasis

Du vet att termen "produceras internt" innefattar det som produceras i samarbete med Panasonic? Källa på att dessa 100 GWh endast skulle syfta på Teslas egna 4680-celler? Elon var väldigt tydlig med detta på battery day enligt mig.
Citera
2024-01-21, 11:17
  #17297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du vet att termen "produceras internt" innefattar det som produceras i samarbete med Panasonic? Källa på att dessa 100 GWh endast skulle syfta på Teslas egna 4680-celler? Elon var väldigt tydlig med detta på battery day enligt mig.

Nej de var han inte. Cellerna produceras inte ”i samarbete med panasonic”. Panasonic tillverkar celler som tesla assemblar. Har inte sett en människa på jorden som tolkat de som att inhouse syftar på Panasonics produktion.

Men om sådant är fallet så tillverkade ju Panasonic ish samma kapacitet när battery day var (inte skett ngn större ramp alls) medans 4680 gjort ungefär noll volym.

Tror din tolkning av battery day är pga bristande engelska.
Citera
2024-01-21, 11:38
  #17298
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej de var han inte. Cellerna produceras inte ”i samarbete med panasonic”. Panasonic tillverkar celler som tesla assemblar. Har inte sett en människa på jorden som tolkat de som att inhouse syftar på Panasonics produktion.

Men om sådant är fallet så tillverkade ju Panasonic ish samma kapacitet när battery day var (inte skett ngn större ramp alls) medans 4680 gjort ungefär noll volym.

Tror din tolkning av battery day är pga bristande engelska.

Vad just du har sett för människor och hur de tolkar verkligheten är ointressant. Det är så konkret fakta som det kan bli att det rör sig om ett samarbete.

"Tesla har ett samarbete med Panasonic. Samarbetet började 2014, då företagen undertecknade ett avtal om att bygga en gemensam batterifabrik i Nevada, USA. Fabriken, som kallas Gigafactory 1 producerar litiumjonbattericeller till Teslas elbilar.

Samarbetet mellan Tesla och Panasonic har varit framgångsrikt. Fabriken har hjälpt Tesla att minska kostnaderna för battericeller och öka produktionskapaciteten. Detta har gjort det möjligt för Tesla att producera elbilar till ett lägre pris och i större volymer.

I juni 2020 undertecknade företagen ett nytt avtal om att fortsätta samarbetet. Avtalet gäller tillverkningen och leveranserna av litiumjonbattericeller till Teslas fabriker i USA och Kina."

"Teslas egna anställda arbetar på batterifabriken i samarbete med Panasonic. Tesla ansvarar för driften av fabriken och har anställda som arbetar med allt från produktion till logistik. Panasonic ansvarar för att tillverka battericellerna och har anställda som arbetar med tillverkningen och kvalitetskontrollen.

Tesla har omkring 6 000 anställda på Gigafactory 1, medan Panasonic har omkring 3 000 anställda (ännu fler idag). De två företagen har ett nära samarbete och arbetar tillsammans för att säkerställa att fabriken fungerar effektivt.

Här är några exempel på hur Teslas anställda arbetar på batterifabriken:

De övervakar produktionsprocessen och säkerställer att den följer standarderna.
De utför underhåll och reparationer på utrustningen.
De transporterar battericellerna till Teslas andra fabriker.
Panasonics anställda arbetar främst med tillverkningen av battericellerna. De arbetar i olika produktionslinjer, där de tillverkar olika delar av battericellerna. De arbetar också med kvalitetskontrollen, där de säkerställer att battericellerna uppfyller Teslas specifikationer."

"Operations
Tesla owns the land and building, and leases parts of the building to several suppliers.[110] The Gigafactory is operated by a management team under executive Jens Peter Clausen, formerly a LEGO executive, who is VP of Gigafactory at Tesla.[111] By April 2016 Gigafactory had 317 Tesla employees and 52 by Panasonic, most of them from Nevada,[97] and 850 by December 2016.[112] In 2017, 3,249 employees were registered,[113][114] and by December 2018, 7,000 people worked at Giga Nevada,[110][115] increasing to 7,557 by June 2019, mostly Nevadans.[58]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_Nevada

Jag väntar fortfarande på källor på dina påståenden. Att Tesla skulle haft en produktionskapacitet på 200 GWh årligen just nu, och källan på att dessa 100 GWh år 2022 gäller specifikt 4680 celler.
Borde inte vara några problem att gräva fram det om det nu inte finns en enda människa som tolkar det på något annat sätt. Elon sa ingenting om att de skiljde på olika typer av celler, bara att det rörde sig om intern produktion, vilket Tesla haft sen 2016.

__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-21 kl. 12:06.
Citera
2024-01-21, 12:13
  #17299
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Sant borde tagit USA och Europa antagligen, att räkna med att Afrika tex skulle köpa samma mängd och samma pris är inte troligt.

Men precis som jag sa, M2 är inte en limeting factor. Men använde den för att visa hur orimligt denna försäljning av robotar är inom 6 år

USA, Större delen av Europa, Japan, Kina, Sydkorea... I princip alla länder som använder robotar i fabriker idag.

Vet du hur mycket endas internet har växt världsekonomin?
Citera
2024-01-21, 14:42
  #17300
Medlem
Det är en del av det nya 46 batteriet som Tesla inte har tillräckligt av nån spiral-katod grej. Den produceras i Kina och flygs in med fraktflyg. Det kommer att ta ca 6 månader innan Tesla är självförsörjande. Cybertrucken är till 90% tillverkad i USA och USAs mest amerkanska bil. - Målet är 100%. De fartyg som beskjuts från Jemen pga av Gaza berör inte Tesla. Akilleshälen är batteri, batteri, batteri. - Om 6 månader rusar produktionen och aktien. Tesla Texas bygger som dårar och det skall bli världen största fabrik.

CATL och BYD vill bara sälja hela celler (batterier) till Tesla och Tesla vill bara köpa "en del" (katod grej) som de har brist på.
Citera
2024-01-21, 17:09
  #17301
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Fuckface, kan du svara vart du har fått produktionskostnaden på bottarna ifrån?

Sunt förnuft
Citera
2024-01-21, 17:16
  #17302
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är en del av det nya 46 batteriet som Tesla inte har tillräckligt av nån spiral-katod grej. Den produceras i Kina och flygs in med fraktflyg. Det kommer att ta ca 6 månader innan Tesla är självförsörjande. Cybertrucken är till 90% tillverkad i USA och USAs mest amerkanska bil. - Målet är 100%. De fartyg som beskjuts från Jemen pga av Gaza berör inte Tesla. Akilleshälen är batteri, batteri, batteri. - Om 6 månader rusar produktionen och aktien. Tesla Texas bygger som dårar och det skall bli världen största fabrik.

CATL och BYD vill bara sälja hela celler (batterier) till Tesla och Tesla vill bara köpa "en del" (katod grej) som de har brist på.

Så blir det troligtvis. Det är osannolikt att ens Tesla skulle börja bygga kolossala batteri fabriker om de fortfarande inte löst produktionsproblemen. Jag har förstått att det vore mycket svårare för andra tillverkare att skala upp sin batteriproduktion lika snabbt som Tesla kommer göra när de kan tillverka både anod och katod-materialet med en "dry process", då storleken på fabrikerna skulle bli enorma med traditionell produktionsteknik. Tesla kommer troligtvis segla upp som den näst största batteritillverkaren på bara några år när de fintrimmat sin process.
Citera
2024-01-21, 17:21
  #17303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är en del av det nya 46 batteriet som Tesla inte har tillräckligt av nån spiral-katod grej. Den produceras i Kina och flygs in med fraktflyg. Det kommer att ta ca 6 månader innan Tesla är självförsörjande. Cybertrucken är till 90% tillverkad i USA och USAs mest amerkanska bil. - Målet är 100%. De fartyg som beskjuts från Jemen pga av Gaza berör inte Tesla. Akilleshälen är batteri, batteri, batteri. - Om 6 månader rusar produktionen och aktien. Tesla Texas bygger som dårar och det skall bli världen största fabrik.

CATL och BYD vill bara sälja hela celler (batterier) till Tesla och Tesla vill bara köpa "en del" (katod grej) som de har brist på.
Giga Berlin stängs ju ner pga fartygsbekymrena?
Citera
2024-01-21, 17:41
  #17304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sunt förnuft

Och vad är den siffran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in