2024-01-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är verkligen helt sjukt vad MÄ-fanboys-patrasket drar till med. MÄ säger till och med precis innan "Jag tar bara på mig en kappa för jag springer ner och öppnar dörren till honom."

Och HowLongIsNow bara: "Hon tappade fokus på frågan"

Eller så sitter MÄ och pratar fitta i trekvart och HowLongIsNow bara: "Hon hann inte byta innan V dök upp"

Helt sjukt. Jag pendlar mellan att bli förbannad över deras äckliga beteende och att skratta åt hur urbota krokade de är.
jag tror man får skratta åt dem
Citera
2024-01-20, 23:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
V är den enda av dem som lämnat samma redogörelse alla förhör. Vilket målsägande inte gjort. Hon glömde bara alla de detaljer som visar på att hon var aktiv under det hela. Men det är ju lätt glömt...

Det här är faktiskt en omständighet som är värd att poängtera lite extra. I brottsmål är det extremt vanligt att MGM ändrar sin historia, ofta flera gånger. Men i den här soppan är MÄ som gör det. Det är verkligen anmärkningsvärt.
Citera
2024-01-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Killens liv är typ förstört?
fast är den verkligen det? de flesta som läst domen och fupen anser att domen är felaktig. Och V blir friad i HR. Att det var frivilligt från MÄ sida, det var hon som erbjöd han sova över och bjöd in honom. Hon som flörtar och dejtar men kallar det Rizza för att låta stöddig och tuff? Hon som kallar V fuckboy osv.

Helt ärligt tycker jag synd om V.

Det är väl snarare målsägandet som kommer ha det tuffare.

OCH detta är så otroligt synd för alla som faktiskt har blivit våldtagna!! När det kommer till att man falskanmäler, eller bara för man ångrar sig dagen efter säger att det var våldtäkt....
Senast redigerad av olleph 2024-01-20 kl. 23:40.
Citera
2024-01-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har olika gissningar:

1. Jag gissar att målsägande inte vågade säga emot vad Vi*king än sa till henne att göra. Så även när han ville att hon skulle vara on top, så var hon det. Men hon ville inte berätta om det i polisförhör, pga. att hon var rädd att det skulle låta som att hon inte blivit våldtagen då. Detta är också min gissning till varför Vi*king undanhåller det där med blåmärkena. Han är rädd att det ska se ut som en våldtäkt. Båda undanhåller saker för att deras versioner om våldtäkt/inte våldtäkt ska bli trovärdigare. Tyvärr gör det att båda verkar mindre trovärdiga... Men deras intentioner, som jag gissar mig till, är mänskliga.

2. Och denna tror jag ännu mer på: de båda minns fel om vissa detaljer. Minnet förändras för varje gång man tänker på ett visst minne. Så vad målsägande säger i förhör stämmer egentligen mer, mycket mer med sanningen än vad hon säger under rättegången. Detta är väl forskat kring: minnesforskning och forskning kring minnet vid trauma osv. Poliser vet detta ofta. Och poliser är bra på att säga: "står det att jag sagt så i FUP, så är det det som gäller".

Så. Hoppas popcornen smakade bra.

Så här säger hon:

Citat:
Han har berättat att han bett dig rida honom och han hade lagt sig på rygg och du
hade hoppat upp på honom. Vad har du för kommentar kring det?

Som jag sagt innan gjorde jag allt han sa fast jag inte ville det. När jag väl var på honom var
det inte att jag red honom utan han höll på mina höfter och penetrerade mig underifrån och
jag satt mest still.

Jag vet inte om det är särskilt mycket att hänga upp försvaret på, att hon inte nämnde alla ställningar?
Om hon nu skulle ljuga om våldtäkten, varför ljög hon inte om att hon red isf? Alltså, hon kunde sagt "nej, jag var aldrig ovanpå honom".

Inte konstigt kvinnor inte vill anmäla våldtäkter...
Senast redigerad av grelin1999 2024-01-21 kl. 00:46.
Citera
2024-01-21, 00:24
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Det här är faktiskt en omständighet som är värd att poängtera lite extra. I brottsmål är det extremt vanligt att MGM ändrar sin historia, ofta flera gånger. Men i den här soppan är MÄ som gör det. Det är verkligen anmärkningsvärt.

Håller fullständigt med! Det här är så sjukt så det är svårt att ta in.
Citera
2024-01-21, 01:15
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Det har jag förklarat massvis med ggr. Domen är INTE i linje med någon vägledande praxis, eftersom MÄ uppenbarligen inte varit "alltigenom trovärdig".
Domen blir genom dess avkunnande en del av praxis. Inte vägledande praxis från HD, utan en del av den mängd domar som framtida domar lutar sig mot. Ditt argument kanske är att tings- och hovrätter ignorerar liknande rättsfall när de gör sina bedömningar?

Citat:
Hur som helst, här kommer ett utdrag ur propositionen (Prop. 2017/18:177 s. 31-33) som borde vara av intresse för dig, där lagstiftaren uttryckligen säger att lagen inte ska innehålla något krav på att frivillighet kommit till uttryck. Läs gärna hela, men jag fetar och stryker under en del saker av särskilt intresse.

Kan du nu erkänna att du hade fel i att samtycket måste uttryckas explicit? Lagstiftaren säger rakt ut man kan uttrycka sitt frivilliga deltagande på ett subtilt sätt, det vill säga genom implicit kommunikation, precis som jag sa. Eller ska tramset fortsätta?
Subtilt är inte implicit.

Du hänvisar dit jag förväntade mig, men varför stanna på sidan 33? Utdrag ur propositionen (Prop. 2017/18:177 s. 33-34):
Min fetning av intressanta stycken.

Jag ska ge dig rätt i att förarbetena inte är absoluta, dvs. i varje hypotetisk situation krävs inte explicit samtycke. Men du drar den tolkningen för långt, iom. att lagen de facto skulle gå på tvärs med de fetade styckena ovan. Hur skall man förstå så motsägelsefulla uttryck? Jo, genom att bedöma helheten blir den enda rimliga slutsatsen att explicit samtycke är ett krav, men att undantag medges för att lagstiftningen inte ska bli drakonisk. Längre fram i texten ges ett utmärkt exempel relaterat till sömn som man kan ta som jämförelse(s.40:

Citat:
Det kan vara allt ifrån en blick till nånting sagt med ett viss tonfall.
Blickar, tonfall och gester är alla exempel på explicit kommunikation, om än subtil. Implicit samtycke skulle kunna vara idén att om man blir hembjuden till en tjej så har hon per automatik gett tillåtelse till sex (vilket är trams).

Citat:
Eller att skicka urringade bilder, prata om problemen och upplösningen av ens förhållande, bjuda in någon att sova över mitt i natten och öppna dörren iklädd nattlinne och därefter direkt gå med på att dela säng.
Inget av dina exempel utgör samtycke. Grund för propåer om sex möjligtvis, men inte samtycke.

Citat:
Ja. Du menar alltså att du anser dem vara direkt applicerbara? Bitch, please

Svara Ja på frågan så ska jag förklara varför sen. Jag märker att du har en tendens att flipp-floppa så jag föredrar att du tydligt står fast vid dem innan jag sätter igång.
En analogi är en analogi, varken mer eller mindre. Kan du påvisa att den är så dålig att den är irrelevant får jag naturligtvis stå för det.
Citera
2024-01-21, 05:06
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Blickar, tonfall och gester är alla exempel på explicit kommunikation, om än subtil. Implicit samtycke skulle kunna vara idén att om man blir hembjuden till en tjej så har hon per automatik gett tillåtelse till sex (vilket är trams).

Tack för ett riktigt bra och utförligt inlägg som sätter fingret på exakt vad som är kärnan i målet och knyter detta tillbaka till förarbetena till den nya sexualbrottslagstiftningen.

Kärnfrågan är om sexet var frivlligt och om den tilltalade tillräckligt hade förvissat sig om den saken.

Lagstiftaren är tydlig med att ansvaret ligger på den som har sex att förvissa sig om att ens sexpartner(s) deltar frivlligt.
Jag tycker också det är tydligt att frivillighet som kommer till uttryck under sexakten tillmäts mycket större vikt än frivillighet som kommit till uttryck tidigare, eller rentav all vikt.
D.v.s. om en person uttrycker att den inte vill ha sex i ord, handling eller på annat sätt så tar det ut eventuella tidigare uttryck för samtycke till sex.

Med den utgångspunkten kan man dela upp förloppet i det aktuella målet i tre delar: före, under och efter sexet, och koppla vilka omständigheter som görs gällande som uttryck för eller mot frivillighet i respektive del.

A. Före sexet:
1. MÄ påstås ha besvarat blickar och skämt under faddergruppens aktiviteter
2. MÄ påstås ha skickat en olämplig bild av sig själv
3. MÄ har lämnat information till den tilltalade om att hon avslutat en kärleksrelation med tredje person
4. MÄ har erbjudit sovplats till den tilltalade
5. MÄ har tagit emot den tilltalade iförd nattlinne och trosor
6. MÄ har godtagit att den tilltalade låg i MÄs säng ovanpå täcket och med kläder på

B. Under sexet:
1.MÄ uppger att hon sagt nej, tagit bort den tilltalades händer, vänt sig bort och knipit ihop sina ben
2. MÄ har passivt underkastat sig den tilltalades önskemål om olika typer av sex, men har inte gett uttryck för egna sådana önskemål
3. MÄ har utsatts för våld genom hårda grepp runt höfterna och tryck mot bålen vilket har skett vid sex mot ett bord eller eventuellt under annan del av sexakten (enligt den tilltalade)
4. MÄ uppger att den tilltalade tagit strypgrepp på henne och att hon fått lätta på dessa grepp med sina händer
5. Den tilltalade lyckades inte få utlösning p.g.a. berusning och/eller att MÄ inte höll den hastighet som den tilltalade önskade

C. Efter sexet:
1.MÄ lade sig bredvid den tilltalade tills denne vaknade
2. Den tilltalade påbörjade två gånger nya sexuella handlingar mot MÄ, varvid MÄ i ord och handling visade att hon inte ville. Försöken till nytt sex avbröts då.
3. Den tilltalade lämnade MÄs bostad
4. MÄ berättade för sina vänner att hon blivit våldtagen, och uppvisade onormalt känslotillstånd
5. Den tilltalade skickade ett meddelande till MÄ om att han antog att hon ville hålla sexet hemligt.

Ingen av omständigheterna under A är uttryck för frivillighet i lagens mening.
Av omständigheterna under B är det endast B2 som skulle kunna vara uttryck för frivllighet, vilket dock motsägs av B1, B3, B4.
Omständigheterna under C är inte uttryck för frivillighet under sexet (B). Lagen säger inte att man får lov att förvissa sig om samtycke enbart i efterhand.

Tingsrätten har nu gjort sin bedömning och frågan kommer troligen att prövas en gång till, beroende på hur de dubbla överklagandena påverkar nästa steg i processen. Den frågan vill jag gärna ha svar på men vi får kanske ge oss till tåls till den 24 januari.
Citera
2024-01-21, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så här säger hon:

Jag vet inte om det är särskilt mycket att hänga upp försvaret på, att hon inte nämnde alla ställningar?
Om hon nu skulle ljuga om våldtäkten, varför ljög hon inte om att hon red isf? Alltså, hon kunde sagt "nej, jag var aldrig ovanpå honom".

Inte konstigt kvinnor inte vill anmäla våldtäkter...

Hennes förklaring låter fullt rimlig. Hon är helt enkelt rädd, rakt igenom och gör fjärrstyrt allt han ber henne göra.

Det är ju fortfarande ett rån, även om kassören/kassörskan öppnar kassan aktivt och tar fram allt av värde och aktivt ger det till rånarna.
Citera
2024-01-21, 05:41
Medlem
Citat:

Men nu vet jag inte vad du menar?
Vart menar du att målsägande har ändrat sin historia? Jag ser det nämligen ingenstans i vare sig dom eller FUP. Snarare är det väl att hon förklarar vad som menas med vissa ord/vad som menas med saker hon och hennes vän Z pratade om (vilket inte är att "ändra" saker och ting, utan mer förtydliga saker och ting). Samt att hon blir tillfrågad om en ställning hon tycks ha glömt i de inledande polisförhören. Och Gerlin999 hittade svaret kring det:

"FL: Han har berättat att han bett dig rida honom och han hade lagt sig på rygg och du
hade hoppat upp på honom. Vad har du för kommentar kring det?
: Som jag sagt innan gjorde jag allt han sa fast jag inte ville det. När jag väl var på honom var det inte att jag red honom utan han höll på mina höfter och penetrerade mig underifrån och
jag satt mest still."

Men ingenstans ser jag att hon har ändrat sin historia.

Det låter i övrigt som att hon var rädd och lät sig styras av rädsla att bli skadad annars.

Ett rån är fortfarande ett rån, även om kassören/kassörskan av rädsla aktivt plockar ut allt av värde och aktivt ger det till rånarna, av rädsla att bli skadade annars.

Om du förstår metaforen (vilket jag är övertygad om att du gör). Så förstår du kanske varför målsägande satt på Vi*king när han sa till henne att göra det? Visst: det var inget pistolhot. Men utan att ha sett parterna, så kan vi nog anta att en manlig MMA-fighter är mycket starkare än en kvinnlig judo-fighter.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-21 kl. 05:48.
Citera
2024-01-21, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Han uppger att han druckit 3 shots och 4-6
glas vin. Jag roade mig med att mata in dessa siffror på en alkoholkollsida och landade i att han borde haft mellan 0.5 och 1.0 promille.
Berusad men inte drängfull.
Berusning är inte en förmildrande omständighet i brottmål.

Det gavs två förklaringar i FUP till varför han inte fick utlösning efter uppemot 2 timmars stimulering av sitt könsorgan:
1) för hög berusning
2) kemin med MÄ funkade inte, hon höll inte rätt hastighet

Japp, du har rätt.

Man kan ju även undra om han inte hade svårt att komma av den lilla detaljen att målsägande inte var med på det frivilligt.

Jag tänker på de gruppvåldtäkter man läst om, där vissa förövarna har svårt med både potensen och med att komma. Givetvis pga. en jädrigt märklig situation, där deras kamrater står och ser på, vilket i sig givetvis är stressande i sig. Men jag tänker även att förövare i ett sådant scenario med all säkerhet vet om att brottsoffret inte vill. Det är uppenbart. Och när offret inte vill, så blir det helt enkelt svårare för vissa att uppnå klimax själva.

Målsägande i detta fallet säger själv att hon gjorde som hon blev tillsagd. Om Vi*king någonstans i berusningsdimman uppfattade att hon faktiskt inte ville, så kan detta givetvis ha gjort att han fick svårt att komma. Jag menar: helt sexual-sadistisk verkar han ju inte vara, han avbryter ju fortsatta närmanden dagen efter när han är nykter och fattar att hon inte vill. Men någonstans märkte han det kanske även under natten... Att hon inte ville. Vilket gjorde det svårt för honom att komma, även om han fortfarande var kåt.

För visst: han var ju berusad, enligt den uträkning du gjort. Men 0.5-1.0 promille förklarar inte fullt ut att han inte kunde komma... Om han inte låg konstant på 1.0 promille förstås. Men eftersom han lyckades genomföra samlag, så var han nog inte ändå där uppe och naggade.
Citera
2024-01-21, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Jo det är pricis vad det gör, att bagetallisera hennes naitivitet och helt enkelt dåliga beslut. Det visar hennes karaktär... visst ingen skall bli våldtagen det är hemskt, men man måste också se verkliga livet. Inte någon fantasi.

Vem som helst kan bli våldtagen, oavsett vilken "karaktär" denna har.
Och målsägande har uppenbarligen blivit våldtagen. Och då blir det bra märkligt att ha funderingar kring hennes karaktär. Mer intressant då att se vad förövaren har för karaktär.

Brukar förövaren tex. knulla med damer som inte vill? Brukar han vara där i gränslandet?

Det enda vi vet om förövarens karaktär är att han att flirtade med målsägande medans han fortfarande med hög sannolikhet hade flickvän. Vad säger det om hans karaktär och eventuella inlevelseförmåga i andra människors känslor?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-21 kl. 06:34.
Citera
2024-01-21, 06:13
Medlem
Citat:
Försök hänga med. Jag frågade INTE om Viking. Det var en generell fråga till dig angående hur full man får vara för att få ha sex med ny partner.

Är risken noll när man är nykter?

Och då måste du ju berätta vad som är "fylla"? Kan du ange en ungefärlig promillegräns? Nånting?

Läs igen. Jag frågade med premissen att de inblandade är tillräckligt nyktra enligt dig. Kunde ifs varit något tydligare.

Hur föreställer du dig då att man ska visa samtycke för en ny partner (då båda är tillräckligt nyktra) om vi tar bort det muntliga? Är det ens möjligt enligt dig?

Omdömet och uppmärksamheten är betydligt bättre hos en nykter person än vad det är hos en person som ligger mellan 0.5-1.0 i promillehalt. Det säger sig självt.

Att ha gott omdöme och vara uppmärksam, minskar givetvis risken att göra något mot någon annan som denna inte vill.

Vi*king var på lyset, det vet vi alla om. Han skulle helt enkelt i det tillståndet inte ens försökt att ha sex med målsägande.

Dagen efter när han var nykter, så lyssnade han in henens signaler på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in