Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja det är inte det enklaste att ange i sekunder, men jag skulle säga runt 40 s efter skotten.
Kanske både lite tidigare och lite efter. Men den övre gränsen går ju runt 60s för iakttagelsen av LJ.
Kan ex. tänka mig att anledningen till klocktittandet handlar om han ska ha tid att stanna till utan att riskera att missa T-banan. Att Glantz, Hage m.fl. också kommit fram till mordplatsen.
Ok, det är vad jag också tror. Uppemot 60 sekunder "sen".
Men i tron att han är framme efter bara några sekunder? Och lämnar därmed i huvudsak uppgifter han uppfattar som riktiga? Eller inser han efterhand att han nog inte var så snabbt på plats och ändrar lite?
Det är möjligt. Även om jag, som bekant, tycker att det finns omständigheter som talar för att han var medveten om att han var sen och lite mer utstuderat korrigerar förloppet.
-Brådskan. Han har bråttom ut från Skandia (stryker samtalet), bråttom på Sveavägen och går fort/halvspringer. I själva verket har han mycket gott om tid.
-Det mycket intensiva klocktittandet under hela sträckan S44 - mordplatsen. Uppgiften är av fler skäl ej trovärdig och framstår som konstruerad och lämnad för att förklara att han missar skottlossning och GM framför näsan.
-Missa en skottlossning några meter rakt framför sig, kan han verkligen trott att han gjort det? Kan han förväxlat en situation fem sekunder efter att någon skjutits med den närmare en minut efter?
-Olika uppgifter om läget på mordplatsen när han kommer dit. Ibland är det folk där, ibland osäkert om han var först eller inte, ibland att det var folk där men att det var han som bröt handlingsförlamningen.
-Väktaren HO han talar med efteråt får intrycket att SE inte befann sig så nära inpå händelsen som han först berättat. ALG verkar heller inte riktigt tro på honom gällande det.
Hur lång tid efter skotten vänds kroppen?