2024-01-20, 17:07
Medlem
smoerreboms avatar
Ni som har haft koll på bostadsmarknaden längre än jag som inte har behövt bry mig tidigare då jag är en flashbackloser i hyresrätt.

Det verkar ju som att vi är rätt nära en vändning på marknaden nu och då kan man spara ett par hundra om man köper innan det börjar bli budgivningar igen, man bör inte lägga för snåla skambud osv.

Min fråga gäller hur bostadsmarknadskonjunkturen förhåller sig till den stora ekonomin här. Mitt intryck är att blir det en soft landing så bör man köpa asap inom 1-3 månader max. Jag tror dock inte på det utan jag tror mer på att inflationen tar fart igen i usa så att de måste vänta lite längre med räntesänkningar. I värsta fall kan vi få ett scenario där de sänker räntorna kraftigare i sommar höst inför valet. Jag tror emellertid inte på sänkning i mars och soft landing vilket SBAB, annika winsth och dylika aktörer verkar tro.

Min fråga här. Tror ni att denna skillnad har någon betydelse för priserna på den svenska bostadsmarknaden i en mellanstor stad med relativt stark underliggande befolkningstrend och bland de starkare städerna, över halvan? Alltså att priserna kan vända i sverige om 2-3 månader oavsett vad som händer i USA pga att den svenska bostadsmarknaden är så oerhört riggad, t.ex. med obefintlig nyproduktion osv. Jag tänker att det kanske är lika bra att ta det säkra för det osäkra och smälla till asap ändå för det handlar bara om ett par 100k max och det viktiga är att inte köpa bostad på gröna dagar, dvs i uppåtgående trend.
Citera
2024-01-20, 17:14
Medlem
Riksbankens beslut 1 feb blir intressant höra
Och FED i mars ännu intressantare
Torsdagen DItv på morgonen intervjuades peabs vd och totalt dött på nybyggnation av bostäder men vi har lite på företagsfastigheter
Skanska har usa
Men otroligt dyster va det från Peab
Citera
2024-01-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Varför driver du då inte en liten ICA-affär om det nu är så lätt? Om du nu tror att ICA-handlare är de rikaste så gör du nog klokast, utifrån förstånd, att stanna i förorten. Pajas

Som vanligt ska du försöka hävda dig och gissa enskilda anonyma skribenters ekonomi. Tragiskt beteende.

Istället kunde du kontrat med någon rimlig förklaring till icas helt enorma vinstmarginaler
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-20 kl. 17:19.
Citera
2024-01-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Rent skräp är kanske inte Mordor-husen, men priset är hysteriskt absolut. Finns ju säkert en hel drös med liknande projekt där priset är satt efter rena bubbelfantasier. Ett exempel till är ju detta:

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Vet även några projekt som aldrig kom igång med försäljning och sedan bara försvann.

Kårsta är dock totalt skräp och som jag sagt sedan länge är fallhöjden på pris där inte 50% utan 95%.

En fristående villa i Älta/Nacka är enligt min mening betydligt mer attraktiv än ett radhus i sköndal ett stenkast från motorvägen.(229).

Dom äldre villorna i gamla älta (älta gård och kolarängen) ligger ju fortfarande på mellan 8 och 20 miljoner. Så en nyproducerad kåk i samma område(inte lika bra läge kanske) står sig prismässigt ganska bra är min take
Citera
2024-01-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Rent skräp är kanske inte Mordor-husen, men priset är hysteriskt absolut. Finns ju säkert en hel drös med liknande projekt där priset är satt efter rena bubbelfantasier. Ett exempel till är ju detta:

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Vet även några projekt som aldrig kom igång med försäljning och sedan bara försvann.

Kårsta är dock totalt skräp och som jag sagt sedan länge är fallhöjden på pris där inte 50% utan 95%.

Funderar också om det kommer åldersmässiga effekter avseende den här typen av objekt de närmaste åren.

Många av de som gjort kometkarriär på bostadsmarknaden har väl både nått och passerat medelåldern nu. Barnåren är avklarade, möjligen återstår ännu en tid med unga hemmaboende vuxna. Så är det i alla fall bland de som blivit multimiljonärer enbart genom att ha bott i sina egna bostäder som jag är bekant med.

Även om dessa har köpkraften (nåväl, ”lånkraften”) så har dessa runt noll procents intresse av den här typen av objekt.

Man undrar hur två småbarnsföräldrar som på sin höjd har tjänat in ett par hundra tusen på sitt boende ska ha råd med detta (för att inte tala om avgifter och annat under föräldraledigheten m.m. som tillkommer).
Citera
2024-01-20, 19:04
Medlem
Kaenkelberries avatar
Det är väl inga akedemiker och folk med självrespekt som bor i hyresrätt i storstäderna.
I vart fall inte med barn och familj då köper man sin lägenhet eller villa. Det är i stort sett bara förlorare som bor i hyresrätter samt invandrare.
Det finns vissa milstolpar att uppnå för en normal människa här i Sverige. Körkort och adekvat utbildning samt vettigt boende.
Att räntorna nu är höga pga inflationen klmmer bli bättre framöver och så står alla som inte äger ännu längre från eget boende.
De som tjatar om bobubblan är folk i just hyresrätter och folk ute på landsbygden med hus som är betalda men som ligger i tjotahejti.
Citera
2024-01-20, 19:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Funderar också om det kommer åldersmässiga effekter avseende den här typen av objekt de närmaste åren.

Många av de som gjort kometkarriär på bostadsmarknaden har väl både nått och passerat medelåldern nu. Barnåren är avklarade, möjligen återstår ännu en tid med unga hemmaboende vuxna. Så är det i alla fall bland de som blivit multimiljonärer enbart genom att ha bott i sina egna bostäder som jag är bekant med.

Även om dessa har köpkraften (nåväl, ”lånkraften”) så har dessa runt noll procents intresse av den här typen av objekt.

Man undrar hur två småbarnsföräldrar som på sin höjd har tjänat in ett par hundra tusen på sitt boende ska ha råd med detta (för att inte tala om avgifter och annat under föräldraledigheten m.m. som tillkommer).

Ja, kundkretsen som har 120k/mån bruttolön och 3-5m i kontantinsats är ju inte oändlig precis. Sen ska de då vilja flytta ut i spenaten i Nacka och sitta med rejäla boendekostnader för ett högst ordinärt boende.

Ser ingen som helst anledning till att dessa hus kostar mer än 6m. Då skulle de nog säljas hyfsat fort.
Citera
2024-01-20, 23:05
Medlem
AnonymKostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Migrationen påverkar boprisrally bara utifall att migranterna deltar i budgivningarna i stor utsträckning.

Vi har "utsatta" områden med BRFer i Sverige med priser som är en bråkdel av övriga "fina" områden. Välskötta föreningar och OK hus, jättefina omgivningar/miljöer. Men ingen svensk vill köpa bostad i de områdena p.g.a. att man vill bo i Sverige, och inte i en dålig hybrid av Somalia och Irak. Kolla exempelvis skäggetorp i Linköping på hemnet.

Hade de områdena inte försvunnit från utbudet så hade givetvis utbudet varit mycket större för medelklass-svenne. Större utbud => lägre priser.
Citera
2024-01-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det är väl inga akedemiker och folk med självrespekt som bor i hyresrätt i storstäderna.
I vart fall inte med barn och familj då köper man sin lägenhet eller villa. Det är i stort sett bara förlorare som bor i hyresrätter samt invandrare.
Det finns vissa milstolpar att uppnå för en normal människa här i Sverige. Körkort och adekvat utbildning samt vettigt boende.
Att räntorna nu är höga pga inflationen klmmer bli bättre framöver och så står alla som inte äger ännu längre från eget boende.
De som tjatar om bobubblan är folk i just hyresrätter och folk ute på landsbygden med hus som är betalda men som ligger i tjotahejti.
Är räntan hög? Historiskt så är den väl rätt låg. När jag byggde för 25 år sen var räntan 6%.
Folk får nog räkna med 3-5% de närmsta 5-10 åren.
Citera
2024-01-21, 07:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Är räntan hög? Historiskt så är den väl rätt låg. När jag byggde för 25 år sen var räntan 6%.
Det är lånen som är stora, inte räntan som är hög.
Citera
2024-01-21, 07:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Kan ju även beakta effekterna på bostadsmarknaden när man helt plötsligt får jobba hemifrån. Vi såg delvis resultatet av detta under Pandemin, men detta är nog en light version av vad framtiden håller.
Citera
2024-01-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Räntan har sedan 1996 i princip aldrig varit högre än de än den är nu. Vissa tjatar om 70-80 talet men då var också ränteavdraget 80%. 12% ränta brutto då var 2,4% netto. Idag skulle 12% ränta brutto vara runt 8,5% netto.

I slutet av 1998 var reporäntan 3,4%. Så om du då hade 6% bolåneränta var du minst sagt blåst.

Så ja, givet relevanta parametrar är räntan nu hög
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-21 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in